10 نکته کلیدی برای مراقبت پس از درمان جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل چگونه انجام می شود؟

جراحی دندان عقل در مواردی مانند ریشه دندان عقل افقی ، دندان عقل نهفته و ریشه در استخوان فک فرو رفته باشد ، انجام می شود. اگر دندان عقل شما نهفته است ، برشی روی لثه شما ایجاد می شود تا به دندان عقل دسترسی پیدا کنیم. پس از آماده سازی لثه برای کشیدن دندان ، دندان به چندین قسمت مختلف تقسیم می شود و از آن قسمت خارج می شود.

جراحی دندان عقل نهفته از رایج ترین روش های درمانی در جراحی فک و صورت است. پس از جراحی دندان عقل نهفته ممکن است عوارض دائمی یا موقتی ایجاد شود، بنابراین تجربه متخصص دندانپزشکی بسیار اهمیت دارد. در روند بهبودی پس از جراحی دندان عقل اهمیت بهداشت دهان و دندان و تجربه پزشک نقش مهمی دارد.

در چه شرایطی باید جراحی دندان عقل انجام شود؟

التهاب بافت لثه در ناحیه دندان عقل نهفته :

به دلیل این که التهاب لثه باعث ایجاد درد ، التهاب و کیست می شود، جراحی دندان عقل توصیه می شود. دندان عقل ملتهب را می توان با مصرف داروهای آنتی بیوتیکی که پزشک تجویز می کند، درمان کرد. تا زمانی که این دندان ها کشیده نشوند، عفونت لثه مجددا عود خواهد کرد.

دندان های عقلی که نمی توانند فضای کافی در استخوان فک پیدا کند و به شکل دندان نهفته باقی می مانند.

این باعث فشار روی دندان های دیگر و ایجاد درد می شود. اگر فضای کافی روی استخوان فک وجود نداشته باشد، دندان های نهفته دندان ها را فشرده کرده و باعث برخورد دندان ها به یکدیگر می شود. در مواردی که دندان عقل افقی باشد، احتمال پوسیدگی دندان زیاد است. به دلیل این که این دندان روی دندان آسیاب کناری خود فشار می آورد، ریشه دندان های آسیاب شما آسیب می بیند.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دندان و لثه می باشد.

پس از جراحی دندان عقل نهفته چه اتفاقی می افتد؟

پس از جراحی دندان عقل نهفته ، بیمار برای مدتی در مطب تحت نظر قرار می گیرد. اگر در بیمار هیچ یک از عوارض جانبی مشاهده نشود، بیمار توسط پزشک مرخص می شود. پزشک برای جلوگیری از التهاب پس از جراحی دندان عقل به شما داروی مسکن و آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. متخصص دندانپزشکی از شما می خواهد که از داروهای تجویز شده استفاده کنید. وجود درد و تورم در این ناحیه برای چند روز طبیعی است.

زخم ناحیه دندان کشیده شده در عرض چند روز خیلی سریع بهبود می یابد. علت خونریزی در این ناحیه بعد از کشیدن دندان این است که بدن خون زیادی را به ناحیه دندان کشیده شده پمپاژ می کند. پس از کشیدن دندان عقل نهفته، انعقاد خون در حفره دندان ایجاد می شود. در عرض چند روز بافت تشکیل شده بهبود می یابد و در عرض 3 تا 2 ماه روند بهبودی با استخوان سازی کامل می شود.

مصرف مایعات فراوان پس از جراحی دندان عقل نهفته توصیه می شود. اگر نمی خواهید در ناحیه تورم ایجاد شود، باید از کمپرس یخ استفاده کنید. دهانشویه از جمله مواردی است که باید بعد از جراحی دندان عقل استفاده شود.

درد و تورم بعد از جراحی دندان عقل چقدر طول می کشد؟

مشکلاتی که در دندان عقل ایجاد می شود، شما را مجبور می کند تا این دندان ها را بکشید. در صورت عدم توجه به دندان عقل، مشکلاتی که در این دندان ها ایجاد می شود به صورت زنجیره ای ادامه خواهد داشت. ما به طور کلی توصیه می کنیم ، دندان عقلی که مشکل ایجاد می کند باید در اسرع وقت جراحی شود. پس از جراحی دندان عقل، خونریزی و درد بسیار متداول است.

دندان عقل در سنین 17-25 سالگی شروع به رویش می کنند. آخرین دندانی که در دهان رویش می کند، دندان آسیاب سوم هستند. این دندان ها در مقایسه با سایر دندان ها اهمیت کمتری دارند.

به دلیل عادات غذایی و سبک زندگی، ساختار فک ما به مرور زمان کوچکتر می شود. بیشترین تاثیر این انقباض روی فضای رشد دندان عقل است. به دلیل محدودیت در فضا، دندان های عقل ما به یک مشکل بزرگ تبدیل می شوند زیرا نمی توانند فضای کافی در فک برای خود پیدا کنند.

دندان عقل باعث درد خفیف بعد از کشیدن، درد دهان در اثر فشار و خونریزی می شود. و با توجه به ساختار فک برخی از بیماران دندان عقل باعث تورم در ناحیه گونه نیز می شوند. این عوارض جانبی دندان حداکثر ظرف 1 تا 2 هفته کاملاً از بین می رود.

جراحی دندان عقل

پس از جراحی دندان عقل چه اقداماتی باید انجام شود؟ (مراقبت پس از درمان جراحی دندان عقل)

1. کشیدن دندان عقل نهفته یک مداخله جراحی است، یکی از شایع ترین عوارض جانبی جراحی دندان عقل درد و حساسیت است. برای تسکین این درد، کنترل درد و جلوگیری از التهاب در این ناحیه، باید توصیه های پزشک را به دقت رعایت کنید.
  2. پس از جراحی دندان عقل نباید تامپونی را که پزشک در دهان گذاشته است تا یک ساعت بردارید. در صورت نیاز پزشک دهانشویه مخصوصی به شما تجویز خواهد کرد. اگر جریان خون قطع نشد ، می توانید از تامپون دومی که پزشکتان داده است استفاده کنید.
  3. پس از جراحی دندان عقل ، حداقل تا ۲ یا ۳ ساعت چیزی خورده یا نوشیده نشود.
  4. بعد از جراحی دندان عقل ، به مدت ۲ تا ۳ روز از نوشیدنی های خیلی گرم و خیلی سرد خودداری کنید.
  5. پس از کشیدن دندان عقل، استعمال دخانیات و مصرف الکل به طور کلی توصیه نمی شود.
  6. به مدت 2 تا 3 روز سیگار نکشید. به دلیل این که سیگار از روند بهبود جای زخم جلوگیری می کند، می تواند باعث التهاب این ناحیه شود.
  7. بعد از کشیدن دندان عقل، پزشک نسخه ای به شما می دهد. داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید و به طور منظم از آنها استفاده کنید. این داروها درد شما را کاهش داده و از التهاب جلوگیری می کنند.
  8. اگر پزشک بخیه زده است، پس از یک هفته دوباره به پزشک خود مراجعه کنید تا بخیه ها برداشته شود. در بیشتر مواقع از بخیه جذب استفاده می شود که به مرور زمان حل می شود و نیازی به برذاشته شدن ندارند.
  9. از کمپرس یخ برای جلوگیری از تورم در ناحیه دندان کشیده شده استفاده کنید. استفاده از کمپرس یخ در فاصله زمانی 20-25 دقیقه به مدت 24 ساعت تورم صورت شما را به حداقل می رساند. در صورت ایجاد تورم روی صورت شما ، این ورم ها پس از 48 ساعت به طور کامل از بین می روند.
  10. برای روز اول محل جراحی دندان عقل را مسواک نزنید. مراقبت از دندان های دیگر و عادت مسواک زدن روزانه خود را باید انجام دهید.

بیشتر بخوانید: کامپوزیت دندان

مراقبت از دهان و دندان پس از کشیدن دندان عقل چگونه باید باشد؟

• دست زدن ناحیه جراحی دندان عقل باعث التهاب می شود و رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • در 24 ساعت اول نباید در ناحیه ای که دندان عقل کشیده شده است غذا بخورید.
  • سیگار کشیدن به هر دلیلی ممنوع

چه کسی باید جراحی دندان عقل را انجام دهد؟

ما توصیه می کنیم که این جراحی توسط متخصصان جراحی فک و صورت انجام شود. به دلیل این که متخصصان جراح فک و صورت دارای تجربه قابل توجهی در این ارتباط هستند، برای موقعیت های غیرمنتظره نیز آمادگی دارند. از سوی دیگر، برخی دندانپزشکان وجود که به طور منظم جراحی دندان عقل را انجام می دهند و در این زمینه سابقه بسیار زیادی دارند. مهمترین معیار این است که فردی که این جراحی را انجام می دهد باید دائما تمام شرایط بیمار را کنترل کنید. میزان مشکلات ثانویه در جراحی دندان عقل که توسط متخصصین انجام نمی شود بسیار زیاد است.

اطمینان حاصل کنید که دندانپزشک شما از ابزار مناسب برای جراحی فک و صورت استفاده می کند. ابزارهای چرخشی که در پرکردن دندان و روش‌های مشابه استفاده می‌شوند ، باعث آمبولی هوا در جراحی دندان عقل می شوند. از دندانپزشک خود بپرسید که آیا ابزاری که او استفاده خواهد کرد، ابزاری است که برای جراحی فک و صورت طراحی شده است.

جراحی دندان عقل در کلینیک دندانپزشکی

سوالات متداول قبل از جراحی دندان عقل

قبل از جراحی دندان عقل سوالاتی را که در زیر لیست کرده ایم از دندانپزشک یا جراح فک خود بپرسید:

آیا نیاز داریم کسی ما را به خانه برساند؟

این بستگی به نوع بیهوشی مورد استفاده دارد. در بیشتر داشتن شخصی که بعد از جراحی شما را به خانه برساند موارد توصیه می شود.

چند ساعت قبل از عمل باید غذا بخورم؟

در صورت استفاده از بی حسی موضعی، چند ساعت قبل از عمل باید یک وعده غذایی سبک بخورید تا قند خون شما افت نکند. به دلیل استفاده از انواع مختلف بیهوشی، بهتر است با شکم پر دندان خود را نکشید.

انواع بیهوشی مورد استفاده در جراحی دندان عقل

بی حسی موضعی:

در طول عمل بیدار خواهید بود. تحت تاثیر بی حسی موضعی، احساس درد نخواهید کرد، فقط یک فشار خفیف احساس می کنید. بی حسی با تزریق در نواحی نزدیک دندان عقل ، اعمال می شود. سریعترین روند بهبودی در بی حسی موضعی مشاهده می شود.

آرام بخشی:

هوشیاری شما سرکوب می شود. در حین عمل هیچ دردی احساس نخواهید کرد و از روند جراحی چیزی به خاطر نمی آورید. در آرام‌بخشی، از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن اطراف دندان عقل ، استفاده می‌شود. بیهوشی لازم برای آرامبخشی به صورت داخل وریدی انجام می شود.

بیهوشی عمومی:

شما کاملا بیهوش خواهید شد. شما هیچ دردی احساس نمی کنید، چیزی از عمل به یاد نمی آورید. بی حسی موضعی در ناحیه ای که دندان ها کشیده می شود اعمال می شود. بیهوشی عمومی معمولا فقط در جراحی های سخت و در مواردی که تمام دندان های عقل باید به طور همزمان کشیده شوند استفاده می شود.

6 دیدگاه دربارهٔ «10 نکته کلیدی برای مراقبت پس از درمان جراحی دندان عقل»