Logo

آیا می توان از دست رفتن استخوان فک جلوگیری کرد؟

تحلیل استخوان فک

در این قسمت به اهمیت از دست رفتن استخوان فک میپردازیم.  بسیاری از بیماران این سوال را از ما می پرسند زیرا نگران طول عمر دندانهایشان می باشند. از دست دادن استخوان فک می تواند حمایت دندان ها را کاهش دهد. همچنین می تواند باعث عقب نشینی لثه شود. ممکن است دندان هایی که دچار تحلیل استخوان شده اند شل شده و حتی غذا خوردن را نیز با مشکل روبرو کنند.

“آیا می توان از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری کرد؟” بیایید ابتدا انواع مختلف تحلیل استخوان را بررسی کنیم زیرا این اطلاعات  به ما کمک می کند. تا بفهمیم چه نوع از دست دادن استخوان را می توانیم بازسازی کنیم.

انواع تحلیل رفتن استخوان فک و از دست رفتن استخوان فک

وقتی بیماران از ما سوال می کنند که آیا می توانیم از دست دادن استخوان دندان های آنها را معکوس کنیم ، پاسخ ما به این سوال: به شرایط بستگی دارد. از دست دادن استخوان فک معمولاً در نتیجه پریودنتیت یا “بیماری های لثه” اتفاق می افتد. بیماری لثه به مرور زمان باعث از بین رفتن استخوان فک می شود. علت بیماری های لثه معمولاً تجمع طولانی مدت پلاک ، تارتار و باکتری در اطراف و زیر لثه می باشد. اگر نخ دندان نکشید ، مرتبا مسواک نزنید ، یا از تمیز کردن منظم دندان خود غافل شوید ، در معرض خطر ابتلا به بیماری پریودنتیت می باشد.

از دست دادن استخوان فک به دلیل عفونت موضعی به ندرت اتفاق می افتد. عفونت موضعی همراه با آبسه دندان یا پوسیدگی دندان اتفاق می افتد (به این حالت پریودنتیت اپیکال گفته می شود). باکتری هایی که باعث عفونت می شوند از ریشه دندان به استخوان فک نفوذ می کنند و باعث از بین رفتن استخوان فک می شوند.

تحلیلرفتن استخوان فک

چگونه از دست دادن استخوان را می توان معکوس کرد؟

برای بهبود عفونت و بازسازی و جایگزینی استخوان از دست رفته ، باید بتوانیم مواد مغذی موجود در خون را در منطقه پیوند استخوان تأمین کنیم. اگر از بین رفتن استخوان توسط استخوان سالم احاطه شده باشد ، می توانیم عفونت را از بین ببریم  و سپس استخوان سالم می تواند منبع مناسبی برای بازسازی منطقه باشد.

وقتی که ما در مورد بازسازی از دست دادن استخوانی که در پریودنتیت اتفاق می افتد صحبت می کنیم ، کار بسیار دشواری پیش رو داریم. اگر استخوان فک در اطراف دندان های شما را به عنوان توده آب در نظر بگیرید. بیشتر مواقع ، سطح استخوان ها مانند سطح آب مسطح می باشد. حال تصور کنید که سطح استخوان مانند “جزر و مد” است. هنگامی که استخوان های خود را به دلیل پریودنتیت از دست می دهید ، استخوان مانند آب به سمت “جزر ” حرکت می کند و سطح و ارتفاع استخوان کاهش می یابد. دندان های شما در نقطه ثابتی قرار دارند اما اکنون استخوان کمتری آنها را احاطه کرده است. نکته اساسی در این تشبیه این است که سطح استخوان فک همانند آب به دلیل از دست دادن ارتفاع نسبتاً صاف می ماند.

اگر منطقه از دست دادن استخوان توسط پریودنتیت احاطه شده باشد. تنها منبع خون و مواد مغذی که باعث رشد و پیوند استخوان جدید می شود، استخوان زیرین می باشد. این منابع تغذیه تمایل به حرکت به سمت بالا ندارد و بازسازی استخوان هرگز اتفاق نمی افتد. بهترین کاری که می توانید انجام دهید کنترل پریودنتیت ، متوقف کردن پیشرفت آن و تثبیت سطح استخوان است. “آیا می توان از دست دادن استخوان فک را بازسازی کرد؟” در زمینه بیماری پریودنتیت ، قابل برگشت نیست ، اما می توان آن را متوقف کرد.

چگونه می توانم از تحلیل  فعال استخوان فک جلوگیری کنم؟

در بیشتر موارداز دست رفتن استخوان فک در نتیجه پریودنتیت یا بیماری های لثه اتفاق می افتد. این فرآیند اغلب هنگامی اتفاق می‌افتد که پلاک ، باکتری و سایر تحریک کننده های التهابی در بافت لثه و فاصله بین لثه و دندان تجمع پیدا می کنند. اگر اقدامات بهداشتی دهان و دندان به صورت نامنظم انجام شود، دهان شما در حالت التهاب مداوم خواهد بود و باعث از بین رفتن استخوان فک می شود.

نقش سیستم ایمنی بدن در تحلیل فعال استخوان

در مواردی که بیماران دارای دندان و لثه آسیب دیده می باشند، سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال می شود و به باکتری های بیماری‎‌زا در دهان حمله می کند. وقتی سیستم ایمنی بدن این حمله را آغاز می کند ، مواد و آنزیم های مخربی تولید می کند که باعث فرسایش و حل شدن استخوان فک می شود. در نتیجه فعالیت غیرعادی توسط سیستم ایمنی بدن ، از دست دادن استخوان اتفاق می افتد. به طور کلی ، تمام تلاش شما برای جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان دندان شامل مسواک زدن دندان های شما 2 تا 3 بار در روز و هر بار 2-3 دقیقه است. سپس از نخ دندان استفاده کنید.

ایمپلنت دندان بعد از تحلیل فک

تاثیر تغذیه در از دست رفتن استخوان فک

چگونه می توانید از تحلیل فعال استخوان فک در اطراف دندان جلوگیری کنید؟ شما می توانید از تحلیل فعال استخوان فک جلوگیری کنید اما بسیار دشوار تر از آنچه که فکر می کنید است. از دست رفتن بافت استخوان و لثه باعث ایجاد فاصله های بیشتر بین دندان ها و فاصله های عمیق تر در لثه ها می شود و تمیز کردن آنها را به یک چالش تبدیل می کند. از دست رفتن بافت استخوان و لثه باعث تجمع بیشتر پلاک ها ، الیاف غذایی (فیبرهای گوشتی و سبزیجات) و در نهایت باکتری های مضر می شود.

بهداشت دهان و دندان از دست رفتن استخوان فک

در بیشتر موارد ، اگر می خواهید از تحلیل استخوان فک جلوگیری کنید ، باید به طور منظم مسواک بزنید ، نخ دندان بکشید و از دهانشویه استفاده کنید. اگر می توانید بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید ، این کار تأثیر بسزایی بر روی سلامت دهان و دندان شما خواهد داشت. همچنین استفاده از دهان شویه برای  تمیز کردن ذرات بزرگتر غذا که نخ دندان قادر به از بین بردن آنها نمی باشد ، توصیه می شود.

خلاصه ای در مورد از دست رفتن استخوان فک

دندان های درگیر با تحلیل استخوان با گذشت زمان پایداری خود را از دست می دهند. تحلیل استخوان می تواند به مرور زمان باعث شل شدن دندان ها ، عقب نشینی و درد لثه هنگام جویدن شود. در اکثر موارد می توان از تحلیل استخوان فک جلوگیری کرد. اما در موارد محدودی می توانیم استخوان از دست رفته را بازسازی کنیم . از دست دادن استخوان را معکوس کنیم. پریودنتیت شایعترین علت از بین رفتن استخوان فک می باشد و تحلیل استخوان فک در این شرایط غیرقابل برگشت می باشد. اگر دچار از دست دادن استخوان دندان شده اید ، از دندانپزشکان متخصص در کلینیک دندانپزشکی مینوسا می توانید در مورد این که آیا امکان بازسازی استخوان فک وجود دارد یا حداقل می توان از پیشرفت تحلیل استخوان فک جلوگیری کرد، سوال کنید.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دهان و دندان از جمله: جراحی تخصصی دندان و لثه، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، ایمپلنت دندان و …. می‌باشد.

منبع

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «آیا می توان از دست رفتن استخوان فک جلوگیری کرد؟»

  1. بازتاب: 10 نکته کلیدی برای مراقبت پس از درمان جراحی دندان عقل - کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی