عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ بررسی خطرناک‌ترین عوارض ایمپلنت دندان و راه پیشگیری

عوارض ايمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان یکی از نگرانی‌های مهم مراجعان در این طرح درمانی محسوب می‌شود. این نگرانی کاملا به‌جا و طبیعیست؛ چرا که پس از هزینه ایمپلنت، بزرگترین تردید در ذهن هر کسی، ترس از عوارض و مضرات ایمپلنت دندان است. با این حال ایمپلنت دندان یکی از درمان‌های رایج در سراسر جهان بوده و عوارض آن به شدت انگشت شمار هستند.

بد نیست بدانید به گزارش وب‌سایت معتبر Journal of Oral Medicine and Oral Surgery (SFCO)، میانگین شکست جراحی‌های ایمپلنت در سراسر جهان چیزی حدود ۳ درصد است. از یاد نبرید این آمار با در نظر گرفتن کشورهایی با سطح تخصصی پزشکی بسیار پایین‌تر از ایران محاسبه شده و نرخ شکست در ایران بسیار پایین‌تر از آمار جهانی می‌باشد.

علاوه‌براین، عوارض ایمپلنت دندان در ایران، اکثرا به دلیل بی‌مبالاتی مراجع در مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان خصوصا منع کشیدن سیگار و یا جویدن خوراکی‌های سخت روی داده و در نتیجه قصور دندانپزشک نیست. همچنین بسیاری از مواردی که به نام مضرات ایمپلنت مطرح می‌شوند (مانند احساس تهوع ملایم در یکی دو روز اول پس از نصب تاج دندان) در مقایسه با مضراتی مثل خطر بهم ریختگی دندان‌ها و یا افزایش ریسک پوسیدگی، عوارض قابل قبولی محسوب می‌شوند.

پس در صورت مراجعه به مراکز تخصصی و معتبر ایمپلنت، نباید نگران عوارض ایمپلنت باشید و با خیال راحت از مزیت‌های ایمپلنت دندان برای سلامتی و زیبایی لببخند خود لذت ببرید.

در این مقاله از وب سایت کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا به مشکلات و معایب ایمپلنت دندان نگاهی‌ می‌اندازیم. اگر نگران خطرات این روش درمانی هستید، تا انتهای مقاله همراه کلینیک دندانپزشکی مینوسا باشید.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک روش درمانی است که در آن یک پایه تیتانیومی به عنوان جایگزین ریشه دندان در استخوان فک قرار می‌گیرد و سپس یک روکش مشابه دندان واقعی روی آن نصب می‌شود. هر چند این روش مزایای بسیاری به همراه دارد و بهترین روش برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است؛ اما مثل هر روش درمانی دیگری، ایمپلنت هم ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی شود.

انواع ایمپلنت دندان بسته به نوع آن، ممکن است عوارض و مشکلات خاص خودشان را به همراه داشته باشند. البته درصد بالایی از عوارض کاشت دندان ایمپلنت، وابسته به تجربه و تخصص دندانپزشک است و اگر زیر نظر یک دندانپزشک مجرب، جراحی ایمپلنت را انجام دهید، لازم نیست نگران عوارض خطرناک یا خاصی باشید.

عوارض کوتاه مدتعوارض مزمنعوارض نادر
احساس درداحساس تهوعآسیب به عصب یا سینوس
خونریزیتغییر رنگ لثهلق یا جابجا شدن ایمپلنت
کبودی لثهتغییر رنگ روکش ایمپلنتبوی بد دهان
تورم در محل ایمپلنتپری ایمپلنتایتیس (عفونت لثه)
احساسا گزگز و سوزش اطراف ایمپلنتتحلیل لثه
عوارض ایمپلنت دندان چیست

شایع‌ترین عوارض بعد از جراحی ایمپلنت

عوارض کوتاه مدت ایمپلنت، عوارضی هستند که احتمالا آنها را در فاصله چند روز تا چند هفته پس از جراحی تجربه‌ می‌کنید. این عوارض شایع و قابل پیش‌بینی هستند و با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک، قابل کنترل و درمان خواهند بود. البته در صورت شدید یا طولانی شدن علائم، باید حتما با پزشک مشورت کرده و تجویز او را در نظر داشته باشید.

از یاد نبرید بسیاری این عوارض فقط در مرحله اول ایمپلنت و کاشت پایه فیکسچر ایمپلنت وجود داشته و مراحل بعدی ایمپلنتحتی به بی حسی هم نیاز نداشته و کاملا بدون عوارض خاصی هستند.

احساس درد بعد از کاشت پایه ایمپلنت دندان

درد ایمپلنت دندان شایع‌ترین عارضه بعد از جراحی است که یک اتفاق کاملا طبیعی محسوب‌ می‌شود. این درد معمولا در روز اول بیشترین شدت را دارد و سپس کم‌کم کاهش می‌یابد. برای کاهش درد می‌توانید از داروهای ضد درد استفاده کنید. اما حتما قبل از مصرف هر دارویی، با پزشک خود مشورت کنید. برخی داروها ممکن است با رقیق کردن غلظت خون فرآیند لخته شدن را طولانی کنند و یا با داروها و شرایط دیگر شما تداخل داشته باشند.

ایمپلنت دندان درد دارد

ورم لثه و صورت بعد از جراحی ایمپلنت

ورم لثه و صورت از دیگر عوارض ایمپلنت دندان نیش و سایر دندان‌ها هستند. این التهاب معمولا به دلیل التهاب در اثر جراحی رخ می‌دهد اما ممکن است دلیل آن، عفونت باکتریایی یا وجود توده خون در زخم هم رخ دهد. برای کاهش ورم، مصرف آب فراوان، غذاهای نرم و سرد و استفاده از داروهای ضد التهاب تجویز شده توسط پزشک توصیه می‌شود. اما در صورتی که تورم در کوتاه مدت برطرف نشد، حتما دندانپزشک خود را مطلع کنید.

خونریزی بعد از نصب پایه ایمپلنت

خونریزی از ناحیه جراحی شده نیز یک عارضه رایج پس از ایمپلنت دندان است. این خونریزی معمولا در روز اول بعد از جراحی کاشت پایه (فیکسچر) وجود داشته اما به تدریج کم‌تر می‌شود. برای جلوگیری از خونریزی زیاد، دندانپزشک گاز استریل را روی ناحیه جراحی قرار می‌دهد. همچنین توصیه‌هایی مثل نوشیدن مایعات و غذاهای نرم، استفاده نکردن از نی برای مکیدن یا سیگار را در اختیار شما قرار می‌دهد. در صورت رعایت این موارد، بعد از حداکثر ۲ الی ۳ روز می‌توانید به روند عادی زندگی خود بازگردید.

اگر خونریزی شما بعد از 24 ساعت همچنان ادامه داشته باشد یا شدیدتر شود، کلینیک و دندانپزشک خود را از مشکل خود مطلع کنید.

کبودی بعد از جراحی ایمپلنت

در برخی از مواقع ممکن است قسمت کوچکی از پوست، در طول مراحل ایمپلنت دندان و در نزدیکی قسمت جراحی شده کمی کبود شود که این کبودی با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C برطرف خواهد شد. به طور کلی کبودی‌های جزئی در جراحی عادی بوده و جای نگرانی خاصی ندارد.

معایب ایمپلنت

عفونت اطراف ایمپلنت

یکی از بدترین عوارض ایمپلنت دندان بعد از جراحی و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، عفونت‌هایی است که در اطراف ناحیه جراحی رخ‌ می‌دهد. معمولا افرادی این عارضه را تجربه می‌کنند که در مراکز دندانپزشکی غیرمعتبر و زیر نظر پزشکان بی‌‌تجربه، دندان‌های خود را ایمپلنت و یا به توصیه‌های دندانپزشک بی‌توجهی کرده‌اند. البته ابتلا به عفونت در اثر ایمپلنت می‌تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نبوده و ساییدگی لثه و ضعف سیستم ایمنی هم عامل اثرگذاری باشد.

علائم عفونت ایمپلنت دندان شامل موارد زیر است:

  • التهاب، تورم، قرمزی یا حساسیت لثه
  • خونر‌یز‌ی ‌یا ترشح مایعات غیرطب‌یع‌ی
  • درد شدید ‌یا ناراحت‌ی در ناحیه
  • بو‌ی بد‌ی دهان
  • تب ‌یا لرز

برای جلوگیری از عوارض ناشی از عفونت ایمپلنت دندان، دندانپزشک از تجویز آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت دندان استفاده‌ می‌کند. لازم است بعد از جراحی به صورت منظم از داروها استفاده کرده و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید تا عفونت برطرف شود. پیشنهاد ما بای جلوگیری از عوارض ایمپلنت دندان، مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی معتبر است که از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات برای ایمپلنت استفاده می‌کنند.

عوارض پودر استخوان در ایمپلنت

بی‌حسی در ناحیه کاشت ایمپلنت

بعضی از بیماران پس از انجام ایمپلنت، در ناحیه‌ای که پایه فلزی قرار گرفته، بی‌حسی را تجربه‌ می‌کنند. به طور معمول بعد از گذشت چند روز بعد از جراحی، برطرف‌ می‌شود. اما اگر این بیحسی طولانی شده و یا شدت بیشتری پیدا کند، ممکن است به دلیل آسیب به عصب فک در هنگام جراحی باشد. این مشکل به دلیل عدم مهارت جراح روی داده و تنها راه جلوگیری، مراجعه به متخصص با تجربه و حرفه‌ای ایمپلنت (ایمپلنتولوژیست) است.

احساس بزرگ بودن ایمپلنت در دهان و تهوع مزمن

برخلاف دندان‌های طبیعی، ا‌یمپلنت‌های دندانی كاملا صاف و صیقلی هستند. به همین دلیل ممكن است در اولین روزهای نصب ایمپلنت، احساس کنید ‌یك قطعه بزرگ و نامطبوع در دهانتان قرار گرفته است. البته با گذشت زمان، ا‌ین حس ناخوشا‌یند كم‌كم از بین می‌رود و به ا‌یمپلنت عادت می‌كنید.

عوارض نادر ایمپلنت دندان که احتمالا تجربه نخواهید کرد!

عوارض جدی و خطرناک ایمپلنت دندان در بیشتر موارد به دو عامل بستگی دارد:

  1. تخصص و تجربه دندانپزشک
  2. کیفیت ایمپلنت دندان.

ایمپلنت ارزان و فوری که در بسیاری از مراکز دندانپزشکی تبلیغ‌ می‌شود، یکی از مهم‌ترین دلایل بروز عوارض بعد از ایمپلنت دندان است. زیرا احتمال شکستگی، لق شدن و افتادن روکش در آنها بالاست. از طرف دیگر اگر برای ایمپلنت دندان به سراغ مجموعه‌ها و مراکز درمانی نامعتبر می‌روید، نباید از عوارض خطرناک بعد از جراحی گلایه داشته باشید. تجربه متخصص ایمپلنت، بیشترین تاثیر را در کاهش عوارض این روش درمانی دارد.

البته نباید این موضوع باعث شود تصور کنید محصولاتی مثل ایمپلنت کره ای بی‌کیفیت بوده و یا ایمپلنت‌های اروپایی همیشه در بالاترین سطح کیفی قرار دارند. توصیه ساده ما برای انتخاب بهترین ایمپلنت دندان، اعتماد به توصیه دندانپزشک معتمد خود شماست.

خطرات ایمپلنت

تحلیل و کاهش حجم لثه

تحلیل لثه در واقع یکی از عوارض ناشی از عفونت پایه ایمپلنت محسوب شده و مستقیما در اثر جراحی ایمپلنت روی نمی‌دهد. بافت لثه به عفونت حساسیت زیادی داشته و اصلی‌ترین تحلیل یا عقب رفتن لثه معمولا ایجاد عفونت و بی‌توجهی به آن است. در صورتی که تحلیل لثه در مراحل اولیه متوقف نشود، احتمال دارند ناچار به برداشتن ایمپلنت شویم. بنابراین موضوع بهداشت دهان و دندان پس از ایمپلنت را به شدت جدی بگیرید.

بروز حساسیت و واکنش آلرژیک

تعداد بسیار کمی از افراد ممکن است به مواد استفاده شده در جراحی از جمله پروتز، بدنه ایمپلنت، تیتانیوم یا حتی داروهای بعد از جراحی حساسیت داشته باشند. در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک مانند خارش، قرمز شدن پوست، تورم لب و زبان یا حلق، تب، تپش قلب یا تنگی نفس، باید فورا پزشک را در جریان قرار داد.

در صورتی که واکنش‌های آلرژیک شدید باشد، یک روش درمانی دیگر جایگزین ایمپلنت خواهد شد.

شل شدن و لق شدن ایمپلنت

ایمپلنت دندان گاهی با استخوان فک همگام نمی‌شود و جوش‌ نمی‌خورد. این عارضه معمولا در مرحله دوم درمان رخ می‌دهد و باعث می‌شود که ایمپلنت تکان بخورد و در موارد شدیدتر، از داخل فک خارج شود.

این عارضه اگر تحت نظر متخصصان حرفه‌ای درمان شده باشید، به ندرت اتفاق می‌افتد. علت این اتفاق در بیشتر موارد تراکم پایین استخوان است؛ اما فشار بیش از حد روی ایمپلنت نیز‌ می‌تواند باعث لق شدن آن شود و عمر ایمپلنت دندان را کوتاه کند.

افتادن روکش ایمپلنت

یکی از مشکلات روکش ایمپلنت بی‌کیفیت و ارزان این است که به درستی به پایه ایمپلنت‌ نمی‌چسبد و بعد از گذشت چند روز‌ می‌افتد. اگر از روکش‌های موقتی که قبل از آماده شدن روکش اصلی روی پایه ایمپلنت چسبانده شدند به درستی مراقبت نکنید، ممکن است جدا شوند. در این شرایط می‌توانید به کلینیک مراجعه کنید تا روکش را بچسبانند.

دندانپزشک‌های بی‌تجربه در زمان قالب گیری ایمپلنت دقت و حساسیت لازم را به کار‌ نمی‌گیرند که باعث می‌شود روکش نهایی متناسب با ساختار فک و سایر دندان‌ها نباشد؛ درنتیجه احتمال افتادن آن بیشتر خواهد بود.

عوارض خطرناک ایمپلنت

شکستگی پروتز یا بدنه

پروتز یا بدنه ایمپلنت در موارد نادر ممکن است با فشار زیاد یا ضربه، دچار شکستگی می‌شود. این عارضه در هر مرحله‌ای از درمان ممکن است رخ دهد و باعث دندان درد و کاهش عملکرد دندان‌ شود. در بیشتر موارد، خود شخص به دلیل عدم رعایت توصیه‌های دندانپزشک و جویدت از مواد غذایی سفت و یا استفاده نادرست از دندان (باز کردن گره با دندان و یا شکاندن پوسته‌های سخت آجیل با فشار دندان) باعث این عارضه می‌شود.

جابجایی ایمپلنت

جابجایی جزئی ایمپلنت یکی از عوارض ایمپلنت فوری (کاشت دندان بدون پایه ثابت ایمپلنت) است که در برخی موارد دیده شده است. از جایی که ایمپلنت فوری طول درمان کوتاهی دارد، تاج یا روکش قبل از جوش خوردن کامل پایه ایمپلنت و استخوان نصب‌ می‌شود. موضوعی که باعث می‌شود در شرایط خاصی پایه در استخوان فک جابجا شده و دندان‌ها نامتقارن به نظر برسند.

در روش ایمپلنت معمولی نیز پایه ایمپلنت باید برای ۸ تا ۱۲ هفته بدون حرکت باقی بماند. اما استفاده از مواد غذایی سفت و وارد کردن فشار به پایه،‌ می‌تواند باعث جابجایی آن شود.

آسیب به اعصاب فک

اگر در زمان جراحی برای قرار دادن پایه ایمپلنت، ابعاد پایه با فضای خالی در فک متناسب نباشد، ممکن است پروسه کاشت ایمپلنت باعث آسیب به اعصاب دندان‌های مجاور شود. آسیب به اعصاب فک منجر به درد، حساسیت، خارش، سوزش یا بی‌حس شدن قسمت‌های مختلف دهان می‌شود.

البته این عارضه معمولا نادر است و بیش از هر چیزی به مهارت دندانپزشک مربوط می‌شود. برای جلوگیری از این عارضه، ایمپلنت دیجیتال‌ می‌تواند روش جایگزین بهتری باشد. با تصویربرداری دقیق و مطابق با استانداردهای پزشکی، عوارض ایمپلنت دیجیتال ناچیز خواهد بود.

راخت‌ترین راه برای جلوگیری از این عارضه جانبی در درمان ایمپلنت، همراهی متخصصان ایمپلنت باتجربه است که نگرانی‌ها را از خاطر شما برطرف می‌کنند. در کلینیک مینوسا، با حضور متخصصان ایمپلنتولوژیست از جمله آقایان دکتر محسن برزگران (فلوشیپ ایمپلنت) و دکتر سید علی مرسلی، جای هیچ گونه نگرانی از بابت عوارض وخیم ایمپلنت و آسیب به اعصاب وجود ندارد.

مشکلات سینوسی

سینوس‌ها حفره‌هایی در استخوان‌های صورت هستند که با بافت نرم و مخاط پوشیده شده‌اند. در مواردی که متخصص ایمپلنت سینوس‌ها را بررسی نکرده، کاشت ایمپلنت در فک بالایی ممکن است باعث تحریک یا التهاب سینوس‌ها شود. تنها راه جلوگیری از این عارضه، مراجعه به متخصصان با مهارت و تجربه بالا است.

احساس بوی بد دهان بعد از ایمپلنت

بوی بد دهان و ایمپلنت در برخی موارد به یکدیگر ارتباط دارند. معمولا در افرادی که بعد از جراحی و پس از گذشت مدت زمانی دچار بوی بد یا طعم بدی در دهان‌ می‌شوند، عفونت ایمپلنت محتمل‌ترین عارضه است.

برای جلوگیری از این عارضه و رفع آن، بهتر است به صورت منظم از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. دهانشویه‌های حاوی هیدروژن پراکسید نیز‌ می‌توانند باکتری‌های دهانی را از بین برده و بوی بد دهان را رفع کنند. البته استفاده طولانی مدت از این نوع دهانشویه‌ها توصیه‌ نمی‌شود.

ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد

پری ایمپلنتایتیس

پری ایمپلنتایتیس یکی از خطرات ایمپلنت دندان است که در موارد نادر رخ‌ می‌دهد. این عارضه نوع خاصی از عفونت لثه است که در بافت زیرین لثه ایجاد‌ می‌شود و باعث حساس شدن لثه‌ها یا خونریزی در زمان مسواک زدن‌ می‌شود. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از دخانیات، احتمال بروز این عارضه را بیشتر می‌کند.

عوارض پیوند استخوان

پس از کاشت پایه فلزی ایمپلنت در فک، لازم است استخوان فک با پایه ادغام شود تا ایمپلنت پایدار و محکم بماند. در صورتی که تراکم استخوان فک کافی نباشد، دندانپزشک پیش از قرار دادن پایه از روش پیوند استخوان استفاده‌ می‌کند تا حجم استخوان فک افزایش پیدا کند.

پیوند استخوان یک جراحی پیش از جراحی اصلی ایمپلنت نیاز دارد که این جراحی‌ می‌تواند با عوارض خاص خودش، از جمله درد، تورم، کبودی و… همراه باشد. در برخی موارد به دلیل بی‌تجربگی دندانپزشک، پیوند استخوان به خوبی انجام نمی‌شود که باعث شل شدن ایمپلنت خواهد شد. این هم دلیل دیگری است که در انتخاب کلینیک تخصصی ایمپلنت خود دقت بیشتری به خرج دهید.

شکست درمان با ایمپلنت و پس زدن ایمپلنت

گاهی اوقات ممکن است فک بیمار، پذیرش ایمپلنت را رد کرده و ایمپلنت از فک جدا شود. این عارضه کاملا نادر است و دلیل اصلی آن، مشکلات کشف نشده در وضعیت سلامتی بیمار مانند بیماری‌های خاص نهفته است. به همین دلیل ممکن است دندانپزشک پیش از جراحی ایمپلنت، از شما بخواهد آزمایش‌های خاصی را انجام دهید. بیماران تحت شیمی درمانی، دیابتی و دیگر بیماری‌های خاص مثل هموفیلی هم باید دنداندپزشک را از شرایط خود آگاه کرده و جراحی با هماهنگی پزشک معالج و جراح ایمپلنت انجام شود.

عوارض بلند مدت و مزمن بعد از ایمپلنت دندان

برخی از عوارض ایمپلنت کامل دندان بعد از گذشت زمان بیشتری، خودشان را نشان‌ می‌دهند. این عوارض معمولا ناشی از جراحی و نصب اشتباه ایمپلنت در داخل استخوان فک هستند که با گذشت زمان باعث عفونت یا مشکلات دیگری‌ می‌شوند.

مشکلات در جویدن و بلعیدن

بعضی از بیماران پس از نصب ایمپلنت ممکن است در جویدن و بلعیدن غذا دچار مشکل شوند. این عارضه معمولا به دلیل عدم هماهنگی بین عضلات دهان و گلو و ایمپلنت رخ می‌دهد و به مرور برطرف‌ می‌شود. اما اگر متخصص ایمپلنت آن را به درستی در داخل فک قرار نداده باشد یا روکش ایمپلنت متناسب با سایر دندان‌ها نباشد، مشکلات جویدن غذا در طولانی مدت ادامه‌دار خواهد بود.

برای جلوگیری از مشکلات این چنینی، هنگام نصب روکش در کلینیک کاملا با دندانپزشک روراست بوده و در صورت احساس بزر گ بودن دندان در دهان یا فیت نشدن آن، بدون خجالت و پرده پوشی مشکل خود را با دندانپزشک در میان بگذارید.

تغییر رنگ لثه

تغییر رنگ لثه بعد از ایمپلنت، به دلیل وجود پایه فلزی در لثه به وجود آمده و راه جلوگیری خاصی برای آن وجود ندارد. البته ایتن تغییر رنگ بسیار نامحسوس بوده و بسته به شرایط بیولوژیکی هر فرد متغیر است و حتی در برخی افرادت به کلی مشاهده نمی‌شود.

عوارض بعد از ایمپلنت

آیا ایمپلنت عوارض زیادی دارد و خطرناک است؟

شاید با نگاهی به عوارض ایمپلنت دندان، نگران خطرات بعد از این جراحی شده باشید و تصور کنید جراحی ایمپلنت، یک جراحی خطرناک با عوارض بسیار است؛ اما اینطور نیست.
جراحی ایمپلنت همچون هر جراحی دیگری، عوارض جانبی معمول، مثل درد، التهاب، کبودی و… را دارد که میزان آن در هر فرد متفاوت است. اما همین عوارض معمول را نیز با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌هایی که متخصص ایمپلنت تجویز می‌کند، کنترل خواهید کرد. البته این عوارض را فقط تا چند روز تجربه می‌کنید و به سادگی برطرف می‌شوند.

سایر عوارض ایمپلنت به ندرت اتفاق می‌افتند. اگر برای ایمپلنت دندان به مجموعه دندانپزشکی معتبری همچون کلینیک مینوسا مراجعه کردید که از تجهیزات به‌روز و متخصصان حرفه‌ای برخوردار هستند، نگران هیچ عارضه‌ای نباشید. متخصصان حرفه‌ای و باتجربه در کنار مهارت بالای جراحی‌شان، از نگرانی‌های شما آگاهند و سعی می‌کنند در محیطی آرام و بدون استرس، بهترین تجربه را داشته باشید.

البته خودتان هم باید بعد از جراحی توصیه‌ها و مراقبت‌ها را جدی بگیرید و با چند قدم ساده، هیچ عارضه‌ای را بعد از جراحی تجربه نکنید.

روش پیشگیری از مشکلات ایمپلنت دندان

برای پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان جلو و سایر دندان‌ها، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

مراجعه به متخصصان ایمپلنت با تجربه

ایمپلنت دندان یک عمل جراحی است که نیاز به مهارت، تجربه و دقت بالای دندانپزشک دارد. برای جلوگیری از عوارض ناشی از این جراحی، باید حتما به یک متخصص ایمپلنت باتجربه و متبحر مراجعه کنید.

ما در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا مجموعه‌ای از برترین متخصصان ایمپلنت در تهران را کنار هم گرد آوردیم تا در محیطی پیشرفته و زیر نظر بهترین متخصص ایمپلنت، این درمان را بدون عوارض خطرناک دنبال کنید. کلینیک مینوسا بیش از هزاران تجربه موفق ایمپلنت دندان داشته و با تمام دغدغه‌های شما آشناست. برای مشاوره ایمپلنت و دریافت نوبت، با ما تماس بگیرید.

استفاده از ایمپلنت با کیفیت

کیفیت مواد و قطعات استفاده شده در ایمپلنت دندان، تاثیر بسزایی بر ماندگاری و عملکرد آن دارد. استفاده از ایمپلنت‌های باکیفیت، پذیرش آنها را بالاتر‌ می‌برد و خطر حساسیت، عفونت یا پس زدن ایمپلنت کمتر خواهد شد.

رعایت مراقبت‌های بعد از ایمپلنت

بعد از انجام ایمپلنت، باید مراقبت‌های لازم را دنبال کنید. ا‌ین مراقبت‌ها شامل استفاده از داروهای تجو‌یز شده توسط دندانپزشک، خوردن غذاهای نرم و سرد، خودداری از مصرف الکل و دخانیات، رعایت بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن ملا‌یم و استفاده از نخ دندان، جلوگیری از فشار به ایمپلنت و…‌ می‌شود.

التهاب لثه بعد از ایمپلنت

مراجعه به دندانپزشک و چکاپ منظم

برای حفظ سلامت و عملکرد ایمپلنت دندان، لازم است که به صورت منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید و چکاپ‌های لازم را انجام دهید. دندانپزشک با بررسی وضعیت ایمپلنت شما می‌تواند هرگونه مشکل یا نقص را شناسایی و رفع کند.

توجه به موارد منع استفاده از ایمپلنت

ایمپلنت یکی از بهترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است؛ اما همه نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. دندانپزشک متخصص باید پیش از پیشنهاد ایمپلنت، شرایط دهان و دندان بیمار را بررسی کرده و از سوابق پزشکی او مطلع شود تا از بروز عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری کند.

شرایطی مثل پوکی استخوان، دیابت کنترل نشده، بیماری‌های عفونی، وجود بیماری‌های لثه، سیستم ایمنی ضعیف، بیماری‌های خودایمنی، مصرف داروهای خاص و… موفقیت ایمپلنت دندان را تا حد زیادی کاهش‌ می‌دهد.

از طرفی افرادی که عادت دندان قروچه دارند، برای این روش درمانی مناسب نیستند. زیرا دندان قروچه باعث فشار غیرطبیعی رو‌ی ا‌یمپلنت شده و می‌تواند منجر به شکستگی ‌یا عفونت ایمپلنت شود.

قطع مصرف الکل و دخانیات

ایمپلنت دندان یک عمل جراحی است که نیاز به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده در فک و لثه دارد. الکل و دخانیات باعث خشک شدن دهان، تحریک لثه، کاهش خون‌رسانی به بافت‌ها و افزایش خطر عفونت می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است قبل و بعد از ایمپلنت، از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید.

ایمپلنت دندان و عوارض آن

در صورت بروز عوارض خطرناک ایمپلنت چه کنیم؟

اگر علائم و نشانه‌های زیر را تجربه‌ می‌کنید، عوارض ایمپلنت به سراغ شما آمده‌اند:

  • درد و مشکل هنگام جویدن غذا
  • درد و قرمزی طولانی مدت در محل ایمپلنت همراه با تب
  • عفونت و احساس طعم بد در دهان
  • نشت کردن خون و چرک از دهان
  • احساس شل یا لق شدن ایمپلنت

در شرایطی که عوارض جدی نیست،‌ می‌توانید با مصرف مسکن‌هایی که پزشک تجویز کرده، درد و ناراحتی را تسکین دهید یا با استفاده از گاز استریل، خونریزی لثه را رفع کنید. اما اگر عوارض شدید است، قبل از انجام هر کاری با متخصص خود مشورت کنید. شاید نیاز باشد فورا به کلینیک مراجعه کنید تا از بروز عوارض جدی‌تر جلوگیری شود.

در کنار متخصص باتجربه، نگران عوارض ایمپلنت نخواهید بود!

ایمپلنت دندان یک روش درمانی پیشرفته است که باعث بهبود ظاهر و عملکرد دندان‌ها می‌شود. اما همچون هر روش درمانی دیگری، این روش نیز مستعد بروز عوارض است که باید به آنها توجه شود. با رعایت نکات پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان و درمان مناسب، می‌توان از بروز خطرات جلوگیری کرد و از مزایای این درمان بهره‌مند شد.

اگر نگران خطرات و عوارض ایمپلنت هستید، مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر بهترین راهکار است. ما در کلینیک دندانپزشکی مینوسا، نگرانی‌های شما را‌ می‌شناسیم. به همین دلیل محیطی کاملا آرام و مجهز به جدیدترین تکنولوژی‌ها را آماده کردیم تا تحت نظر بهترین متخصصین ایمپلنت تهران، درمان خودتان را شروع کنید. برای مشاوره و دریافت نوبت با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره عوارض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد؟

درد، خونریزی، کبودی و تورم در ناحیه جراحی از عوارض رایج ایمپلنت است.

آیا ایمپلنت برای قلب ضرر دارد؟

ایمپلنت در افراد سالم تاثیری روی قلب ندارد؛ اما بیماران قلبی برای ایمپلنت باید حتما زیر نظر متخصصین حرفه‌ای درمان خودشان را شروع کنند تا احتمال بروز عوارض ایمپلنت با توجه به شرایط آنها به حداقل برسد. 

علت عفونت ایمپلنت دندان چیست؟

معمولا زخم‌ها و برش‌های جراحی مستعد عفونت هستند و جراحی ایمپلنت از این قاعده مستثنی نیست. اما استریل نبودن محیط جراحی، نداشتن مهارت دندانپزشک در بخیه زدن، رعایت نکردن بهداشت دهانی توسط فرد و استعمال دخانیات، احتمال عفونت را بیشتر‌ می‌کند.

آیا ایمپلنت‌ می‌تواند باعث سرطان شود؟

ارتباطی بین ایمپلنت و سرطان گزارش نشده است. با این حال پیش از شروع درمان، اگر سابقه سرطان و بیماری‌های حاد دهانی را دارید، حتما آن را با دندانپزشک در میان بگذارید.

معایب ایمپلنت دندان چیست؟

دوره درمان طولانی، هزینه بالای درمان، نیاز به جراحی کاشت، نیاز به عمل‌های جراحی پیوند استخوان و سینوس لیفت در برخی موارد و عوارض بعد از ایمپلنت، از معایب این روش درمانی است.

احتمال شکست یا موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟

موفقیت در جراحی ایمپلنت بستگی به تخصص دندانپزشک و تجربه و مهارت او دارد. در یک مرکز درمانی معتبر، ایمپلنت دندان فک پایین تا 95 درصد و فک بالا تا 90 درصد با موفقیت و بدون عوارض خطرناک انجام‌ می‌شود.

آیا ایمپلنت دندان لق‌ می‌شود؟

در صورتی که ایمپلنت توسط متخصص باتجربه انجام نشود یا مراقبت‌های بعد از ایمپلنت را جدی نگیرید، احتمال لق و شل شدن ایمپلنت وجود دارد.

عوارض ایمپلنت فوری دندان چیست؟

در روش ایمپلنت فوری احتمال شکست پروتز، بروز عفونت‌های شدید، عدم جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان و سایر عوارض مرتبط با ایمپلنت بیشتر‌ می‌شود.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ بررسی خطرناک‌ترین عوارض ایمپلنت دندان و راه پیشگیری»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی