6 پیامد خطرناک بیماری لثه

بیماری های لثه

بیماری لثه بیماری است که میلیون ها انسان را درگیر خود کرده است. طبق مطالعات ، تقریبا نیمی از بزرگسالان بالای 30 سال تحت تأثیر بیماری های لثه قرار دارند. علائم بیماری های لثه ممکن است تا زمانی که برای معاینه به دندانپزشک مراجعه نکنید ، قابل مشاهده نباشد.

سلامت دهان و دندان ما تنها بخشی از یک سیستم بزرگتر می باشد. و هر مشکلی در ارتباط با آن می تواند کل بدن ما را تحت تأثیر قرار دهد. بی توجهی به بهداشت دهان و دندان می تواند منجر به بیماری پریودنتیت شود و به تهدیدی برای سلامتی تبدیل شود. وقتی در گیر مبارزه با کرونا می باشید ، بیماری های لثه آخرین چیزی است که می خواهید اتفاق بیفتد.

بیماری لثه چگونه ایجاد می شود؟

تجمع پلاک و تارتار پیشرفت بیماری لثه را آغاز می کند. این باکتری ها از خود اسیدی ترشح می کنند که بافت های لثه و ساختار دندان را آلوده می کند. این باکتری ها باعث از بین رفتن دندان و التهاب مزمن می شود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه را که باید درباره لثه بدانید

بیماری های لثه

در بیماران جوان علائم پریودنتیت به راحتی بروز نمی کند زیرا شروع عفونت می تواند بدون درد باشد. علائم زمانی که افراد بزرگتر می شوند خود را بیشتر نشان می دهند.

علائم بیماری لثه

• لثه های قرمز یا ملتهب
  • خونریزی لثه
  • درد هنگام جویدن
  • دندان های شل
  • دندان های حساس

1. عقب نشینی لثه ها

در ابتدا با التهاب لثه آغاز می شود ، اما پس از مدتی به بیماری پریودنتال تبدیل می شود. بیماری پریودنتال یک التهاب لثه مزمن به دلیل عفونت می باشد که نیاز به مراقبت مادام العمر دارد. متأسفانه ، فقط می توان آن را مدیریت کرد اما به طور کلی هرگز قابل درمان نمی باشد. بیماری پریودنتال باعث عقب نشینی لثه ها و دیده شدن ریشه دندان ها می شود. پیشروی عقب نشینی لثه می تواند سبب از دست دادن دندان شود.

2. بیماری قلبی

التهاب مزمن دشمن بدن ما می باشد. وقتی بدن شروع به حمله به سلولهای سالم می کند ، یک سری مشکلات در سیستم ایمنی بوجود می آید. به همین دلیل بیماری لثه با بیماری قلبی مرتبط است.

• بیمارانی که بهداشت نامناسب دهان و دندان دارند سه برابر بیشتر در معرض بیماری های قلبی می باشند.
  • بیماری لثه بر فشار خون بیماران فشار خون تأثیر منفی می گذارد و اثرات داروهای فشار خون را مختل می کند.
  • پریودنتیت و ارتباط آن با بیماری عروق کرونر خطر ابتلا به حمله قلبی را در این بیمار 49٪ افزایش می دهد.

نکته خوب در درمان بیماری های لثه در برخی از بیماران کاهش فشار خون را نشان می دهد. کلینیک دندانپزشکی مینوسا بیماران را ترغیب می کند که به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند تا مواردی مانند بیماری لثه را که در ابتدا هیچ علامتی ندارد ، کنترل کنند. ما به بیماران کمک می کنیم تا از خطرات مرتبط با پریودنتیت و چگونگی درمان کردن آن در مراحل اولیه آگاه شوند.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت راه حلی برای درمان بی دندانی در کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا در تهران

3. دیابت

باکتری ها در دهان همراه با قند سرعت رشد بیشتری پیدا می کنند. سطح بالای گلوکز در بدن به انتشار باکتری ها کمک می کند. که در نتیجه باعث حمله میکروب به دندان ها و لثه ها می شود و باعث التهاب لثه می شود. بیماری پریودنتال سطح قند خون را افزایش می دهد ، که می تواند شما را در معرض خطر دیابت نوع 2 قرار دهد.

چگونه بیماری لثه باعث افزایش قند خون می شود؟

باکتریهایی که لثه را آلوده می کنند به جریان خون نفوذ کرده و باعث ایجاد سردرگمی در سیستم ایمنی بدن می شوند. سیستم ایمنی سطح قند خون را برای مبارزه با باکتری ها افزایش می دهد.

به دلیل این که التهاب مزمن با پریودنتیت در ارتباط است ، کنترل سطح قند خون در این بیماران دیابتی دشوار است. دیابت می تواند بدن را برای مبارزه با عفونت هایی مانند بیماری لثه دشوار کند.

4. روماتیسم مفصلی

باکتریهایی به نام Aggregatibacter actinomycetemcomitans در بیماران لثه و بیماران روماتیسم مفصلی یافت می شود. این باکتری باعث ایجاد واکنش التهابی در سیستم دفاعی بدن ما می شود که پروتئین های سیستم ایمنی را بیش از حد فعال می کند. بنابراین ، باعث التهاب مفصل می شود.

5. بیماری آلزایمر

بیماری لثه با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر در بیمار ارتباط دارد. طبق یک مطالعه ، باکتری Porphyromonas gingivalis  که در پریودنتیت یافت می شود ، در مغز یک بیمار آلزایمر نیز یافت می شود.

بیماری آلزایمر یک بیماری تخریب عصبی است که 5 میلیون آمریکایی را مبتلا می کند. با از دست دادن حافظه شروع می شود و با گذشت زمان بدتر می شود. کارشناسان هشدار داده اند که پیشگیری برای جلوگیری از بیماری آلزایمر بسیار مهم است. زیرا باکتری های ناشی از بیماری لثه تمایل زیادی به نفوذ در بدن دارند.

6. التهاب ریه

ذات الریه و آسم گروه دیگری از مشکلات سلامتی می باشد که تحت تأثیر پریودنتیت قرار می گیرند. عفونت در لثه ها باعث می شود سیستم ایمنی بدن در حالت آماده باش باقی بماند که باعث التهاب در سراسر بدن می شود.[منبع]

ویروس کرونا ، یا سندرم تنفسی حاد شدید کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2) ، یک عفونت تنفسی مسری است که میزان مرگ و میر آن بالا است. با التهاب مزمن ، بیماران لثه بیشتر احتمال دارد که به ویروس کرونا آلوده شوند.

به شروع خاموش بیماری لثه توجه کنید و بلافاصله قرار ملاقات خود را با پزشک ترتیب دهید .  دفعه بعدی که مسواک می زنید و نخ دندان می کشید ، متوبه این موضوع توجه کنید که این کار را نه تنها برای دندان های خود بلکه برای بدن خود نیز انجام می دهید.

6 دیدگاه دربارهٔ «6 پیامد خطرناک بیماری لثه»