کشیدن دندان شیری کودکان

کشیدن دندان شیری کودکان ، برداشتن دندان شیری از طریق جراحی است. کشیدن دندان شیری معمولاً پس از آسیب دیدن دندان کودک به دلیل ضربه شدید ، بیماری یا پوسیدگی دندان ضروری است. کشیدن دندان شیری یکی از متداول ترین روش های دندانپزشکی برای کودکان است.

کشیدن دندان شیری جلو ساده تر از کشیدن دندان آسیاب شیری است. با این حال ، دندان آسیاب شیری متداول ترین دندان برای کشیدن هست، زیرا بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد.

چه زمانی کودکان به کشیدن دندان نیاز دارند؟

دلایل رایج کشیدن دندان های شیری عبارتند از:

پوسیدگی دندان شیری

دندانهای شیری به راحتی در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند که به طور معمول منجر به کشیدن دندان می شود. پوسیدگی معمولاً در دندان آسیاب ایجاد می شود زیرا مینای دندان شیری بسیار شکننده است. همچنین ، کودکان معمولاً اقدامات کامل مراقبت از بهداشت دندان را انجام نمی دهند و این باعث می شود دندان هایشان مستعد پوسیدگی باشد.

پوسیدگی در دندان های شیری می تواند منجر به مشکلات جدی بهداشت دهان و دندان شود. به عنوان مثال ، هنگامی که دندان شیری پوسیده می شود ، باکتری ها می توانند به سایر دندان ها سرایت کنند و ممکن است روی رشد دندان های دائمی نیز تاثیر بگذارد.

اگر دندان شیری به دلیل پوسیدگی کشیده شود ، دندان های دائمی می توانند به فضای باز در محل کشیدن دندان شیری منتقل شوند که منجر به کج شدن یا شلوغی دندان ها می شود.

آسیب دیدگی دندان های شیری

دندان های شیری کودک می تواند در اثر ضربه ، زمین خوردن یا ترمیم ناموفق دندان آسیب ببیند. بسته به شدت آسیب، دندانپزشک می‌تواند با روش عصب کشی دندان را ترمیم  کند. اغلب اوقات ، دندان شیری باید کشیده شود. باید از فضا نگهدار برای رشد مناسب دندان دائمی استفاده شود.

التهاب لثه

التهاب لثه منجر به خونریزی ، تغییر رنگ و تورم بافت لثه می شود. اگر التهاب لثه درمان نشود ،در لثه بیماری پریودنتال اطفال ممکن است ایجاد شود. بیماری پریودنتال اطفال یک بیماری جدی است که روی لثه و استخوان فک تأثیر می گذارد.

موارد شدید پریودنتال اطفال می تواند منجر به لق شدن دندان ، عقب رفتن و خونریزی شدید لثه شود. اگر دندان های شیری خود به خود نمی افتد ، کشیدن دندان شیری ضروری است.

مشکلات ارتودنسی

بعضی از دندانهای شیری  شل می‌شوند ، اما سپس دوباره به لثه ها محکم می‌شوند و از رشد دندانهای دائمی جلوگیری می کنند. دندانپزشکان به طور معمول کشیدن این دندانها را توصیه می کنند تا امکان رشد مناسب دندانهای دائمی فراهم شود. اگر این دندان های شیری کشیده نشوند ، معمولاً باعث ازدحام دندان می شوند. ازدحام دندان زمانی اتفاق می افتد که فضای کافی برای رشد دندان وجود نداشته باشد. دندانهای دائمی همچنین می توانند از بالای دندانهای شیری رشد کنند ، که منجر به نامرتبی دندانها می شود.

مراحل کشیدن دندان های شیری:

مرحله 1 – رادیوگرافی (اشعه ایکس)

قبل از انجام بسیاری از اقدامات دندانپزشکی ، دندانپزشکان از عکس اشعه ایکس برای پیش بینی هرگونه بیماری احتمالی دهان ودندان استفاده می کنند. در عکس های رادیوگرافی موقعیت ریشه دندان و ساختار استخوان فک بررسی می شود.

مرحله 2 – بی حسی موضعی

کشیدن دندان های شیری معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود . داروی بی حسی موضعی به دهان کودک تزریق می شود که باعث بی حسی شده و درد را از بین می برد.  داروهای آرامبخش در کودکانی که ترس از سوزن دارند، همراه با بیهوشی استفاده شود. بسته به ترجیح بیمار ، داروها را می توان به صورت خوراکی ، وریدی یا از طریق استنشاق (اکسید نیتروژن) استفاده کرد. بیهوشی عمومی برای کودکان استفاده نمی شود.

مرحله 3 – کشیدن دندان

پس از تجویز بی حسی موضعی ، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای کوچک دندان را می‌کشد. هنگام کشیدن دندان باید دقت شود که استخوان اطراف دندان آسیب نبیند.

مرحله 4 – بخیه ها

پس از کشیدن دندان ، حفره دندان با گاز استریل پوشانده می شود و فشار برای حدود 20 دقیقه اعمال می شود. بسته به نیاز بیمار ، بخیه نیز ممکن است لازم باشد.

مرحله 5 – فضا نگهدار

هنگامی که دندان شیری کشیده می شود یا از بین می رود ، برای اطمینان از رشد صحیح دندان دائمی از فضا نگهدار استفاده می‌شود. این دستگاه های ارتودنسی از حرکت دندان های مجاور جلوگیری می کنند. اگر فضای کافی برای امکان رویش دندان دائمی وجود داشته باشد ، معمولاً فضا نگهدار لازم نیست.

نکات مربوط به مراقبت های بعد از کشیدن دندان

به طور معمول درد مزمنی ممکن است بعد از کشیدن دندان ایجاد شود. برای کمک به کاهش درد دندانپزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

داروها :

داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و آنتی بیوتیک برای کاهش درد پس از جراحی و تسریع روند بهبودی ممکن است، تجویز شوند.

غذاهای نرم :

کودکان باید چند روز بعد از جراحی غذاهای نرم مانند سبزیجات پخته شده و پوره سیب زمینی بخورند. همچنین به مدت حدود یک هفته پس ازکشیدن دندان اجازه ندهید فرزندتان از نی بنوشد یا به شدت تف کند.