Logo

پروتز های ثابت متکی بر دندان

جوییدن غذاهای سخت

پروتز های ثابت متکی بر دندان رایج ترین گزینه درمان دندان مصنوعی در بین دندانپزشکان برای درمان های دندانپزشکی پروتز است. در پروتز ثابت متکی بر دندان ، از دندان های بیمار استفاده می شود. به طور خلاصه ، پروتزهای ثابت روشهای درمانی دندانپزشکی مصنوعی هستند که به منظور اصلاح فرم دندان طبیعی تغییر شکل یافته یا جایگزینی دندان های از دست رفته ، روی دندانهای طبیعی ساخته می شوند. پروتزهای ثابت نسبت به پروتزهای متحرک ظاهر طبیعی و زیباتر دارند. عملکرد جویدن بهتری را فراهم می کند.

امروزه از پروتز سرامیکی در دندانهای مصنوعی ثابت استفاده می شود. به دلیل اینکه سرامیک در برابر نیروی جویدن مقاومت کافی ندارد از آلیاژهای فلزی ، مواد سرامیکی کامل و یا زیرکونیوم به عنوان زیرساخت استفاده می شوند.

پروتزهای ثابت را می توان به بخشهایی شامل تاج (روکش) ، بریج ، تاج لمینت ، پل مریلند و تاج تلسکوپ تقسیم کرد.

پروتز تاج

روکش دندان به فرآیند پوشاندن دندان های شکسته ، پوسیده یا دندانهایی است که تحت درمان کانال ریشه قرار گرفته اند ، گفته می شود. پروتز های ثابت متکی بر دندان ، تاج روش ترمیم دندان است که با انطباق کامل با دندان آسیب دیده ، دندان را از هر طرف می پوشاند.

در چه مواردی از پروتز تاج استفاده می شود؟

  • در ترمیم دندان عصب کشی بزرگی که دندان کافی وجود نداشته باشد
  • برای پوشاندن فاصله بین دندان ها
  • اصلاح تغییر شکل دندان ها
  • برای جلوگیری از شکستن دندان های ضعیف ،
  • تاج ایمپلنت دندان ،
  • ترمیم دندانهای خراب ، شکسته ، آسیب دیده

پروتز تاج

مواد مورد استفاده برای بدست آوردن ظاهری زیبایی در پروتز تاج بسیار مهم است. زیرسازی های فلزی که به طور سنتی استفاده می شوند ظاهری مات دارند زیرا در برابر نور شفاف نیستند. با این حال امروزه به جای زیرساخت های فلزی ، از زیر ساخت های سرامیکی تقویت شده و زیرکونیوم استفاده می شود. پروتز تاج ساخته شده به این روش ظاهری زیبا و بسیار نزدیک به دندان طبیعی دارند.

پروتز های ثابت متکی بر دندان بریج

در صورت از دست دادن یک یا چند دندان برای پر کردن فضای بین دندان ها  از پروتز های ثابت متکی بر دندان بریج استفاده می شود. با تراش دندان همسایه‌ ، پروتز بریج ما بین دندان ها قرار می گیرد.

دلایل استفاده از پروتز بریج :

در مواردی که از دست دادن دندان اتفاق می افتد. دندان های همسایه شروع به حرکت به سمت این شکاف می کنند. اگر حفره درمان نشود و بریج یا تاج ساخته نشود. ممکن است خطر از دست دادن دندان های همسایه وجود داشته باشد. پروتزهای بریج نقش مهمی در حفظ فرم طبیعی صورت و حمایت از صورت و گونه ها دارند. به عنوان مثال ، از دست دادن یک یا چند دندان آسیاب باعث می شود که چهره فرد پیر و فرسوده به نظر برسد.

انواع پروتز بریج

پروتزهای بریج را می توان با توجه به ماده استفاده شده در ساخت آن (بریج های دارای فلز ، پل های تقویت شده با سرامیک یا پل های زیرکونیوم) دسته بندی کرد و یا آنها را با توجه به محل استفاده (پل های چسبنده ، پروتز پل سرامیکی ، پروتز پل ایمپلنت) دسته بندی کرد.

تاج تلسکوپی

وقتی یک یا چند دندان در فک بیمار باقی می ماند ، پروتز تلسکوپی یک گزینه درمانی مناسب می باشد. در صورت وجود دندان های بیش از حد منحنی و کج که ناسازگاری با پروتز مصنوعی ایجاد می کند. به جای کشیدن این دندان ها ، می توان تاج هایی به نام تاج های تلسکوپی را با کوتاه کردن طول دندان روی آنها قرار داد.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی