Logo

درمان التهاب لثه در زمان ارتودنسی: دلایل ورم لثه بعد از ارتودنسی + زخم + گوشت اضافه + بوی بد

التهاب لثه در ارتودنسی

درمان ارتودنسی دندان می تواند تغییرات باورنکردنی در زیبایی لبخند شما ایجاد کند ، اما می تواند خطر بیماری های پریودنتال به ویژه هنگام استفاده از بریس دندان را نیز افزایش دهد. به همین دلیل باید درمان التهاب لثه در ارتودنسی جدی گرفته شود. در واقع، از مهمترین دلایل تحلیل لثه در ارتودنسی که گاه منجر به جراحی و پیوند لثه می‌شود، جدی نگرفتن ورم لثه هنگام ارتودنسی و رعایت بهداشت دهان و دندان است.

التهاب لثه بعد از ارتودنسی معمولا به دلیل ایجان چیزی به اسم «مخزن میکروبی» در کناره‌های بریس‌های ارتودنسی اتفاق می‌افتند. بریس قسمت زیادی از سطح دندان را پوشش می دهد و با یک سیم و نوار لاستیکی به دندان متصل شده اند، تمیز کردن دندان ها را با مشکل روبرو می کند. درصورت عدم رعایت بهداشت دهان ودندان ، در طول روند درمان ارتودنسی متوجه تورم و خونریزی لثه ها خواهید شد که در صورت عود کردن ممکن است منجر به تحلیل لثه با ارتودنسی و نیاز به پیوند لثه هم بگردد.

علت التهاب لثه در ارتودنسی و خونریزی لثه بعد از ارتودنسی

ایجاد «مخازن میکروبی» در کناره‌های بریس تنها دلیل التهاب لثه در زمان ارتودنسی نیست.. از یک سو،  مشکلات مختلف به دلیل مسواک زدن و تمیزکردن بین دندان ها به دلیل بریس بوجود می آید. از سوی دیگر ، گاهی دلیل ورم لثه در ارتودنسی واکنش متقابل لثه ها که به ارتودنسی را به عنوان جسم خارجی با التهاب یا افزایش اندازه واکنش نشان می دهند.

اگر به اندازه کافی بدشناس باشید، ممکن است شاهد گوشت اضافه لثه در ارتودنسی هم باشید. گوشت اضافه لثه در ارتودنسی می‌تواند به علت فشاری که تجهیزات ارتودنسی بر روی لثه اعمال می‌کنند، منجر به التهاب و ورم لثه شود. در برخی موارد، این می‌تواند منجر به تشکیل بافت لثه اضافی یا «هایپرپلازی» شود. همانطور که میبینید تمیز کردن دندان در دوران ارتودنسی چقدر می‌تواند به مساله مهمی تبدیل شود.

درمان برای بافت لثه اضافی می‌تواند بسته به شدت شرایط متفاوت باشد. در موارد خفیف، بهبود روش‌های بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهانشویه‌های ضد التهاب می‌تواند کمک کند تا التهاب و ورم را کاهش دهد. در موارد شدیدتر، ممکن است یک روش جراحی به نام ژینژیوکتومی لازم باشد. این یک روش جراحی است که توسط پریودنتیست (متخصص لثه) انجام می‌شود تا بافت لثه اضافی را حذف کند.

پلاک دندان عامل اصلی خونریزی لثه هنگام ارتودنسی می باشد

پلاک دندان دلیل  ایجاد پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال می باشد. برداشتن پلاک با مسواک زدن و نخ دندان بهترین راه برای جلوگیری از بروز این عفونت ها در طول درمان ارتودنسی است.

تغییرات هورمونی که در دوران نوجوانی رخ می دهد (مرحله ای که در آن بسیاری از افراد از ارتودنسی استفاده می کنند) ، می تواند باعث ایجاد التهاب لثه شود. این امر به ویژه در زنان در دوران بلوغ حاد تر می باشد ، به ویژه در دوران بارداری این مشکلات تشدید می شود.

معاینه لثه بعد از ارتودنسی

لثه های ارغوانی و متورم همراه با التهاب لثه و هایپرپلازی در ارتودنسی

ممکن است در طول درمان ارتودنسی در لثه ها تورم ، خونریزی ، تغییر رنگ یا حتی هیپرپلازی ایجاد شود. اگر پلاک دندان برداشته نشود ، باعث التهاب لثه می شود. این مشکل با تورم ، قرمزی و خونریزی در هنگام مسواک زدن بروز می کند و اولین مرحله بیماری پریودنتال می باشد. اگر التهاب لثه ادامه دار داشته باشد، می تواند تأثیرات بسیار مضری بر بافت های نگهدارنده دندان داشته باشد ، به ویژه هنگامی که دندان ها را به کمک ارتودنسی حرکت می دهیم.

علاوه بر التهاب لثه در ارتودنسی ، لثه ها می توانند با هیپرتروفی یا هایپرپلازی به بریس ها واکنش نشان دهند. هنگامی که این اتفاق می افتد ، لثه ملتهب می شود و تمیز کردن حتی سخت تر می شود و یک چرخه معیوب ایجاد می کند.

التهاب لثه به دلیل استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی

استفاده از نگهدارنده های ارتودنسی پس از پایان درمان شما را مستعد ابتلا به التهاب لثه می کند. التهاب لثه به این دلیل است که بقایای مواد غذایی راحت تر بین دندان های شما گیر می کند.

برای کاهش خطر و مشکلاتی که تجمع بقایای مواد غذایی می تواند در دندان ها و لثه ایجاد کند. ما توصیه می کنیم که بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت کنید. از برس های پروگزیمال و دهانشویه استفاده کنید.

چگونه می توان التهاب لثه را هنگام استفاده از بریس کاهش داد؟

نکته مثبت این است که اکثر این مشکلات معمولاً قابل درمان می باشند و علاوه بر این ، در بیشتر موارد قابل پیشگیری هستند. بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان هنگام استفاده از بریس بسیار حائز اهمیت می باشد.

علاوه بر مسواک زدن دندان ها ، روش های زیادی برای از بین بردن پلاک وجود دارد – برس های بین پروگزیمال یا نخ دندان دو مثال خوب هستند. از دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود بپرسید کدام یک از آنها بهترین روش برای تکمیل بهداشت دهان و دندان شما در طول درمان ارتودنسی است.

به طور خلاصه ، ارتودنسی به بیماران در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا اجازه می دهد تا نقص ها و بی نظمی های موقعیت دندان های شما را اصلاح کنند. وقتی این روش درمانی را انجام می دهید ، بیشتر مواقع به دلیل زیبایی دندان ها یا به دلیل توصیه متخصص دندانپزشکی انجام می دهید. بسیار اهمیت دارد که برای محافظت از دهان خود اقدامات بهداشتی منظم را انجام دهید.

ما می دانیم که وقتی از بریس دندان استفاده می کنید ، برای شما تمیز کردن دندان ها مشکل می شود. این باعث افزایش تجمع غذا در آن مناطق می شود که باعث التهاب و خونریزی لثه می شود. تا زمانی که بتوانید تمام دندان ها خود را به خوبی تمیز کنید و به ویژه آن قسمت هایی که بریس ها به دندان متصل شده اند. برای جلوگیری از این امر ، مسواک زدن صحیح دندان ها در تمام گوشه های دندان و اطراف بریس ها ضروری می باشد. استفاده از دهانشویه نیز کمک زیادی می کند.

به یاد داشته باشید که اگرچه شما درمان ارتودنسی می تواند تقریباً 18 ماه طول بکشد ، شما باید با دندانپزشک خود مشورت کنید که آیا نیاز به جرمگیری دندان های خود دارید یا خیر

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «درمان التهاب لثه در زمان ارتودنسی: دلایل ورم لثه بعد از ارتودنسی + زخم + گوشت اضافه + بوی بد»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی