ما از الماس شما مراقبت خواهیم کرد

اطلاعات لازم در مورد بی حسی دندان

بی حسی دندان

اطلاعات لازم در مورد بی حسی دندان

اگر شما فتق هیاتال، رفلاکس اسید، عفونت یا زخم‌های باز در دهان، آلرژی شدید و استفراغ ناشی از بی حسی دارید و یا داروهای خاصی مصرف می‌کنید که خاصیت خواب آلودگی دارند، لازم است قبل از بی حسی به دندان پزشک اطلاع دهید.

حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از مردم دنیا نسبت به درد ناشی از روشهای دندانپزشکی مضطرب و نگران هستند. اضطراب ناشی از درد می‌تواند منجر به تاخیر در معالجه دندان شود که این مشکل را بدتر می‌کند.

روش بی‌حس کردن دندان ها بیش از ۱۷۵ سال است که وجود دارد. در حقیقت، بی حسی دندان‌ها اولین بار در سال ۱۸۴۶ با استفاده از ماده اتر انجام شد. در طی این سال‌ها، بی حسی ابزاری مهم برای کمک به بیماران در طی مراحل دندانپزشکی به شمار رفته و احساس راحتی به آنها می‌بخشد. گزینه‌های مختلفی برای بی حس کردن دندان‌ها وجود دارد که در این مطلب به آنها پرداخته شده است.

انواع بی حسی دندان

بی حسی به معنی کمبود یا ازبین رفتن احساس است. این می‌تواند با آگاهی و یا بدون آن رخ دهد. امروزه گزینه‌های فراوانی برای بی حس کردن دندان وجود دارد. همچنین برای تاثیر بهتر، داروها می‌توانند به تنهایی و یا به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرند. بی حس کردن دندان یک روش عالی و کارآمد برای درمان‌های دندان است.

انتخاب روش بی حسی مورد استفاده به سن، وضعیت سلامتی، طول عمر و هرگونه واکنش و حساسیت منفی به آن درگذشته بستگی دارد. همچنین موفقیت در بی حس کردن دندان می‌تواند نسبت به موارد زیر متفاوت باشد:

• نوع دارو
  • ناحیه بی حس شونده
  • روش بی حسی
  • عوامل فردی

موارد دیگری که ممکن است بر بی حس شدن دندان تاثیرگذار باشد، شامل زمان انجام آن و همچنین وجود التهاب است. التهاب می‌تواند تأثیر منفی بر انجام بی حسی داشته باشد. همچنین بی‌حسی موضعی دندان‌های فک پایین نسبت به دندان‌های فک فوقانی سخت‌تر است.

در حالت کلی، بی حسی به سه نوع اصلی دسته بندی می‌شود که شامل موارد زیر می باشد:

• موضعی
  • آرام بخش
  • عمومی

هر کدام از این روش‌های بی حسی کاربردهای خاصی دارند. این داروها همچنین با سایر داروها نیز قابل ترکیب هستند:

بی حسی موضعی

بی حسی موضعی برای درمان‌های ساده‌تر دندان مانند پر کردن حفره مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا این درمان‌ها به زمان کمتری برای بی حسی نیاز داشته و عموما درمان‌های ساده و کمتر پیچیده هستند. زمانی که شما بی حسی موضعی را دریافت می‌کنید، کاملا هوشیار هستید و قادر به برقراری ارتباط خواهید بود. در بی حسی موضعی، ناحیه مورد نظر بی حس خواهد شد. بنابراین شما در طی درمان احساس درد نخواهید داشت. بیشتر بی حسی‌های موضعی به سرعت ایجاد شده و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامند. گاهی اوقات وازوپرسورها مانند اپی نفرین به ماده بی حس کننده اضافه می‌شوند. این داروها به دلیل افزایش اثر بی حسی و جلوگیری از انتشار بی حسی به سایر قسمت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. داروهای بی حس کننده موضعی به صورت‌های ژل، پماد، کرم، اسپری و تزریقی در دسترس هستند. این داروها می‌توانند به صورت موضعی مورد استفاده قرار گرفته و به طور مستقیم بر ناحیه آسیب‌دیده اعمال شوند. همچنین می‌توانند به منطقه مورد نظر تزریق شوند.

بی حسی آرام بخش

بی حسی آرامبخش چندین سطح دارد. این روش برای استراحت و آرام کردن شخصی که ممکن است به دلیل درد دچار اضطراب شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این روش ممکن است که شما کاملاً آگاه و قادر به پاسخگویی به سوالات پزشک باشید. همچنین نیمه آگاهی یا هوشیاری پایین در این روش نیز ممکن است. بیحسی آرام بخش به صورت خفیف، متوسط یا عمیق طبقه بندی می‌شود.

آرام بخش عمقی، مراقبت بی حسی تحت پایش یا MAC نیز نامیده می‌شود. در آرامش عمیق، شما به طور کلی از محیط اطراف خود آگاه نیستید و تنها می‌توانید به تحریک مکرر یا دردناک پاسخ دهید.

داروی آرامبخش عمقی ممکن است به صورت خوراکی (قرص یا شربت)، استنشاق، عضلانی یا داخل وریدی تجویز شود. خطرات ناشی از آرامبخش عمقی داخل وریدی بیشتر از سایر انواع آن است. در آرام بخش متوسط یا عمقی لازم است ضربان قلب، فشار خون و تنفس شما به خوبی کنترل شود.

بی حسی عمومی

بی حسی عمومی برای درمان‌های طولانی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این روش برای افرادی که اضطراب زیادی دارند و ممکن است این بر درمان آنها تداخل داشته باشد، مناسب است. در این روش شما به طور کامل آگاهی خود را از دست داده و هیچ نوع دردی را احساس نکرده و عضلاتتان آرام خواهند بود. این دارو از طریق ماسک صورت یا به صورت وریدی تجویز می‌شود. سطح بی حسی عمومی به روش و شرایط بیمار بستگی دارد. خطرات مختلفی در بی حسی عمومی وجود دارد.

عوارض جانبی بی حسی دندان

عوارض جانبی بی حسی دندان به نوع بی حسی مورد استفاده بستگی دارد. بی حسی عمومی خطرات بیشتری نسبت به بی حسی موضعی یا آرام بخش دارد. همچنین واکنش افراد به داروهای بی حسی نسبت به عوامل فردی متفاوت است. برخی از عوارض جانبی ناشی از داروهای آرام بخش و بی حسی عمومی شامل موارد زیر است:

• حالت تهوع یا استفراغ
  • عرق کردن یا لرزیدن
  • توهم، هذیان یا گیجی
  • لکنت زبان
  • خشکی دهان یا گلو درد
  • درد در محل تزریق
  • بی حسی
  • مهارکننده های عروقی مانند اپی نفرین که به داروی بی حسی اضافه می‌شوند، می‌توانند باعث مشکل در فشار خون شوند.

موارد فوق برخی از عوارض جانبی بی حسی گزارش شده توسط بیماران هستند. شما می‌توانید با تیم مراقبت های دندانپزشکی خود در مورد انواع داروهای بی حسی و نگرانی‌های مربوط به آنها مشورت کنید.

اقدامات احتیاطی ویژه در هنگام استفاده از روش‌های بی حسی دندان

شرایط و موقعیت‌هایی وجود دارند که شما و همچنین دندانپزشکتان باید در مورد بهترین انتخاب برای بی حسی دندان در نظر بگیرید.

رضایت از درمان

رضایت از درمان بخش مهمی از آن را در بر می‌گیرد. شما می‌توانید در مورد خطرات و اقدامات احتیاطی ایمنی برای اطمینان از نتیجه مثبت بی حسی، با پزشک صحبت کنید.

بارداری

اگر شما باردار باشید، دندانپزشک یا جراح شما در مورد مزایا و معایب استفاده از داروهای بی حسی برای شما و فرزندتان توضیح خواهد داد.

شرایط خاص

کودکان و افراد با شرایط خاص نیاز به ارزیابی دقیق از نوع و سطح بی حسی دارند. کودکان برای پیشگیری از ایجاد واکنش‌های نامطلوب یا مصرف بیش از حد داروها، به تنظیم دوز نیاز دارند.

سازمان غذا و داروی آمریکا هشدارهایی را در مورد عوامل بی حسی که معمولاً برای درد دندان استفاده می‌شود، صادر کرده است. بر اساس توصیه های این سازمان، استفاده از داروهای بی حسی برای استفاده در کودکان زیر 2 سال خطرناک هستند. بنابراین قبل از استفاده از این داروها، لازم است با متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کرد.

کودکان و بزرگسالان با شرایط خاص ممکن است عوارض جانبی دیگری را تجربه کنند. این خطرات ناشی از بی حسی را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، کودکان مبتلا به فلج مغزی بیشترین عوارض جانبی ناشی از بی حسی عمومی از راه هوایی را تجربه می‌کنند.

بزرگسالان مسن

بزرگسالان مسن که مشکلات بهداشتی خاصی دارند ممکن است برای اطمینان از ایمنی و سلامتی آنها نیاز به تنظیم دوز و نظارت دقیق در حین جراحی و بعد از آن را داشته باشند. زیرا برخی از افراد ممکن است پس از جراحی دچار هذیان یا گیجی شوند.

مشکلات کبدی، کلیوی، ریه یا قلب

افرادی که مشکلات کبدی، کلیوی، ریه یا قلب دارند، نیاز به تنظیم دوز خواهند داشت. زیرا این داروها ممکن است به مدت زمان طولانی در بدن مانده و اثر قدرتمندی داشته باشند.

شرایط عصبی خاص

اگر سابقه سکته مغزی، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، بیماری تیروئید یا بیماری روانی وجود داشته باشد، ممکن است بی حسی عمومی خطرات بیشتری را برای بیمار به همراه داشته باشد.

سایر شرایط

افراد در معرض خطر

خطرات ناشی از بی حسی دندان همچنین برای افرادی که دارای شرایط زیر هستند، وجود دارد:

• آپنه خواب
  • مشکلات قلبی
  • کودکانی که دارای اختلال توجه یا رفتار هستند
  • بیماری انسداد مزمن ریوی
  • جراحی بای پس معده
  • سوء مصرف مواد یا اختلال در مصرف دارو

خطرات بی حسی دندان

بیشتر افراد پس از استفاده از بی‌حسی موضعی هیچ نوع عارضه‌ی جانبی را تجربه نمی‌کنند. بیشترین خطرات ناشی از بی حسی به بی حسی آرام بخش و بی‌حسی عمومی به ویژه در بزرگسالان مسن و افراد با شرایط خاص مرتبط است. همچنین سابقه اختلالات خونریزی یا داروهایی که خطر خونریزی را افزایش می‌دهند مانند آسپرین، خطر بی حسی را افزایش می‌دهند. اگر داروهای ضد درد مانند گاباپنتین یا داروهای اضطرابی مانند بنزودیازپین‌ها را مصرف می‌کنید، قبل از بی حسی به دندانپزشک خود اطلاع دهید. زیرا بی حسی شما بر اساس این شرایط تنظیم می‌شود.

خطرات ناشی از بی حسی

خطرات بی حسی دندان شامل موارد زیر هستند:

• واکنش‌های آلرژیک به مواد بی حس کننده. قبل از انجام بی حسی لازم است در مورد وجود هر گونه آلرژی به دندانپزشک اطلاع دهید. این شامل آلرژی به رنگ یا سایر مواد نیز می‌باشد. واکنش به مواد بی حس کننده ممکن است خفیف یا شدید و شامل بثورات، خارش، تورم زبان، لب‌ها دهان یا گلو و مشکل در تنفس باشد.
  • کما
  • سختی در نفس کشیدن
  • نارسایی قلبی
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • فشار خون پایین
  • هایپرترمی بدخیم، افزایش خطرناک در دمای بدن، سفتی عضلات، مشکلات تنفسی یا افزایش ضربان قلب

کلام پایانی

اضطراب در مورد روش های دندانپزشکی امری رایج است. اما این اضطراب ممکن است پیچیده تر از درمان باشد. بنابراین می‌توانید در مورد تمام نگرانی‌های و انتظارات خود با دندان پزشک صحبت کنید.

همچنین لازم است سابقه پزشکی خود از جمله هرگونه حساسیت و داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک اطلاع دهید. این شامل داروهای بدون نسخه، داروهای نسخه دار و همچنین مکمل‌ها می‌باشد. علاوه بر این، می‌توانید در مورد هر گونه دستورالعمل ویژه که باید قبل و بعد از جراحی رعایت کنید، از پزشک سوال بپرسید. این شامل غذا و نوشیدنی‌هایی است که می‌توانید قبل و بعد از درمان مصرف کنید.

دندانپزشکان دستورالعمل‌هایی را به شما ارائه می‌دهند که لازم است قبل و بعد از جراحی رعایت کنید. آنها هم چنین شرایطی را برای شما فراهم می‌کنند که در صورت بروز هر گونه عوارض با آنها تماس بگیرید.

اینستاگرام مینوسا

به روزترین مطالب دندانپزشکی