Logo

8 روش مختلف برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان

پوسیدگی دندان کودکان

محافظت از بهداشت دهان و دندان کودکان باید از زمانی که دندان های شیری در دهان کودکان رشد می کند ، شروع شود. درمان بیماری های دهان و دندان در کودکان اساس دندانپزشکی پیشگیرانه می باشد. به دلیل این که دندان شیری در دوره رشد می روید، بیماری دندان های شیری به دلیل کوتاه بودن طول عمر دندان نادیده گرفته می شود. اما این یک اشتباه بزرگ می باشد. در این مقاله سعی در توضیح روشهای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان خواهیم کرد. به دلایل استفاده از درمان فیشور سیلانت و فلوراید تراپی می پردازیم.

دندان های شیری در تشکیل دندان های دائمی و رشد فک نقش بسیار مهمی دارند. دندان های شیری از نظر گفتار کودک ، تغذیه و نحوه رشد دندان های دائمی بسیار حائز اهمیت می باشد. به دلیل این که دندان های شیری نسبت به دندان های دائمی مواد معدنی بیشتری دارند ، بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرند. دوره رشد دندان شیری، ریشه بسیاری از مشکلات دندانپزشکی در آینده می باشد.

پوسیدگی دندان کودکان

کودکان نمی توانند علائم اولیه پوسیدگی دندان مانند حساسیت به سرما و درد خفیف را به موقع شناسایی کنند. آنها فقط در صورت وجود درد غیر قابل تحمل متوجه این مشکل می شوند و ممکن است خیلی دیر متوجه این موضوع شده باشند. کودکان نمی توانند به اندازه بزرگسالان به مراقبت از دهان و دندان خود توجه کنند. مهارت ، کنجکاوی و نگرش والدین ، عادات مسواک زدن را در کودک ایجاد می کنند. نکته اصلی این است که به کودکان خود عادت مسواک زدن را هدیه بدهیم. انجام این وظیفه به عهده والدین می باشد. به محض رشد دندان ها ، باید تمیز کردن دندان ها آغاز شود.

والدین اغلب شکایت دارند که فرزندانشان مسواک نمی زنند. آسانترین و موثرترین روش برای ایجاد عادت مسواک زدن در کودکان ، شروع به مسواک زدن در سنین پایین می باشد. به عنوان مثال ، می توان مسواک زدن را با استفاده از ساعت شنی و بازی های مختلف ، سرگرم کننده شود تا عادت مسواک زدن ایجاد و نگهداری شود.

فیشور سیلانت

علی رغم تمام مداخلات پیشگیرانه ، در بعضی موارد دندان ها خراب می شوند. متاسفانه واکسن یا دارویی که بتواند به طور کامل از پوسیدگی دندان جلوگیری کند ، ابداع نشده است. اما از برخی مواد و روش ها برای کاهش پوسیدگی استفاده می شود.

پوسیدگی دندان معمولاً از شیارهایی روی سطح دندان های مولر و دندان های مولر شروع می شود. “فیشور سیلانت” اجازه می دهد تا پوسیدگی دندان کاهش یابد. این روش همچنین می تواند روی دندانهای مولر دائمی و دندان های مولر شیری نیز استفاده شود.

فلوراید تراپی

روش دیگر برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی افزایش مقاومت دندان در برابر پوسیدگی می باشد. این مقاومت با استفاده از “فلوراید سطحی” بر روی دندان ها به دست می آید.

استفاده از دهانشویه در کودکان

فلوراید عنصری می باشد که از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و ساختار دندان را تقویت می کند. فلوراید در خمیر دندان ها و همچنین در برخی مواد غذایی یافت می شود. کودکان اغلب از مسواک زدن غافل می شوند و فلوئور کافی برای مقاوم سازی دندان در برابر پوسیدگی دریافت نمی کنند. در این مرحله، برنامه های کاربردی ” فلوراید تراپی” برای چنین شرایطی استفاده می شود. فلوراید تراپی روش درمانی می باشد که فقط دندانپزشکان می توانند از آن استفاده کنند.

روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان می تواند به شرح زیر باشد:

  1. باید از مسواک های ساخته شده از موی نرم و مناسب اندازه دهان کودک استفاده شود. می توانید برای فرزندان خود چند مسواک و خمیر دندان بخرید.
  2. نباید فراموش کرد که کودکان طعم خمیر دندان را دوست دارند و ممکن است هنگام مسواک زدن آن را ببلعد. به همین دلیل ، استفاده از خمیردندان در کودکان زیر 3 سال توصیه نمی شود.
  3. در حالی که کودکان در حال مسواک زدن می باشند. شما می توانید دندان های خود را همراه با کودک خود مسواک بزنید. می توانید منتظر بمانید تا کودک شما دندان هایش را مسواک بزند و سپس اجازه دهید دندان های شما را مسواک بزند.
  4. همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، می توانید از ساعت شنی استفاده کنید و ساعت شنی را روی 2 دقیقه تنظیم کنید.
  5. به یاد داشته باشید که کودک شما هیچ اطلاعاتی در مورد پوسیدگی دندان ندارد. بسیار اهمیت دارد که به او آب نبات ، شکلات ، بیسکویت ، ندهید و به او نشان دهید چگونه این مواد غذایی روی دندان ها می چسبد.
  6. به کودک خود اجازه دهید بر ترس از دندانپزشک غلبه کند. باید سعی کنید حداکثر تا 2.5 سالگی کودک خود را به دندانپزشک معرفی کنید.
  7. می توانید به کودکان خود عادت دهید تا دهان خود را بعد از خوردن مواد قندی شستشو دهند. باقی مانده مواد غذایی که به دندان ها می چسبد با آب حل می شود و مشکلی ایجاد نمی کند.
  8. هرگز نباید فراموش کرد که مسواک زدن منظم دندان و رویکردهای محافظتی که توسط دندانپزشک اجرا می شود ، نقش اصلی را در پیشگیری از مشکلات دندانپزشکی دارد و باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان انجام شود.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «8 روش مختلف برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی