Logo

چگونه می توانید کودکان خود را به داشتن عادت مراقبت از دهان و دندان منظم تشویق کنید؟

دندانپزشکی کودکان

دهان و دندان سالم برای سلامتی کودکان شما اهمیت بسیار بالایی دارد. سلامت دهان و دندان به کودک شما کمک می کند تا به راحتی غذا بخورد و بدون مشکل صحبت کند. عادت مراقبت از دهان و دندان در سنین پایین با رشد کودک به شکل گیری عادت های دهان و دندان کمک می کند. مراقبت ضعیف دهان و دندان می تواند منجر به عفونت ، بیماری یا سایر مشکلات دهان و دندان شود.

مکیدن شست ، انگشتان یا پستانک برای نوزادان امری طبیعی می باشد. بیشتر کودکان تا 4 سالگی این عادت را ترک می کنند. استفاده طولانی مدت از پستانک می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در ارتودنسی دندان ها شود. اگر کودک شما بعد از 4 سالگی هنوز عادت به مکیدن انگشت خود دارد ، با دندانپزشک صحبت کنید. در اکثر کودکان تا 6 سالگی و زمانی که دندان های دائمی رشد نکرده باشند ، نگران این عادات نباشید.

با استفاده از چند روش ساده می توانید فرایند حفاظت از بهداشت دهان و دندان را سرگرم کنید.

  1. به کودکان خود در انتخاب مسواک کمک کنید. کودکان می توانند مسواکی را انتخاب کنند که رنگ یا طرح شخصیت مورد علاقه آنها را دارد.
  2. اطمینان حاصل کنید که خمیر دندان با طعم مورد علاقه آنها را انتخاب می کنید.
  3. به دنبال سرگرمی هایی باشید که در مورد بهداشت دندان بحث می کند.
  4. برای اطمینان از مسواک زدن کامل کودکان از تایمر به مدت 2 دقیقه استفاده کنید. یا برای کمک به پایبندی به زمان ، آهنگ مورد علاقه آنها را پخش کنید.
  5. به کودکان برای رعایت منظم بهداشت دهان و دندان پاداش دهید. به آنها مواد غذایی شیرین مثل شکلات ندهید. این جایزه می تواند میوه باشد.
  6. بعد از اولین مراجعه به دندانپزشک کودکان ، یک فعالیت سرگرم کننده را برای کودکان خود برنامه ریزی کنید.
دندانپزشک و کودک

اهمیت فلوراید برای دندان کودکان

فلوراید باعث کاهش احتمال پوسیدگی در دندان های شیری و دائمی می شود. همچنین با تقویت مینای دندان به محافظت از دندان ها کمک می کند. اکثر کودکان در آب آشامیدنی خود از فلوراید استفاده می کنند. بسیاری از شهرها به آب لوله کشی فلوراید اضافه می کنند.

اگر آب آشامیدنی شما حاوی فلوراید نمی باشد ، کودک شما ممکن است نیاز به مصرف مکمل های خوراکی حاوی فلوراید داشته باشد. هنگامی که کودک شما به دندانپزشک مراجعه می کند ، دندان آنها با استفاده از لاک فلوراید تمیز می شود.

مصرف بیش از حد فلوراید می تواند باعث ایجاد لکه روی دندان ها شود و به سلامتی کودک شما آسیب برساند. به این نکته توجه کنید که کودک شما خمیر دندان های حاوی فلوراید یا دهانشویه را نمی بلعد. تمام دستورالعمل های مربوط به مصرف مکمل های فلوراید را به دقت مطالعه کنید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کودکان

رعایت بهداشت دهان و دندان باید از زمانی که اولین دندان شیری رشد کرد، آغاز شود. از حدود 1 یا 2 سالگی استفاده از مسواک نرم مخصوص کودکان را شروع کنید. شما باید حداقل دو بار در روز دندان های کودکان خود را با آب مسواک بزنید. در صورت تمایل می توانید از مقدارکمی خمیر دندان غیر فلوراید استفاده کنید. این نوع خمیر دندان ها در صورت بلعیده شدن توسط کودک بی خطر می باشد. هنگامی که کودک شما به اندازه کافی رشد کرد ، می توانید به سراغ خمیر دندان حاوی فلوراید بروید. به کودک خود آموزش دهید که خمیر را بین دندان ها ، لثه ها و زبان خود پخش کند. از دندانپزشک خود بخواهید روش صحیح مسواک زدن دندان کودکان را به شما نشان دهد.

شما باید هر 3 تا 6 ماه یکبار مسواک کودکان خود را تعویض کنید. کودکان باید به مدت 2 دقیقه مسواک بزنند. استفاده از نخ دندان قسمت مهمی از برنامه های مراقبت از دهان و دندان کودک شما می باشد. به کودک خود یاد دهید که حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کند.  همچنین باید به کودک خود یاد دهید که چگونه مسواک بزند. مسواک زدن صحیح به کاهش میزان باکتری در دهان کودک کمک می کند. بعد از تمام شدن هر وعده غذایی ، مطمئن شوید که کودک شما قبل از خواب مسواک زده باشد.

پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی ها سوراخ هایی کوچک و تیره رنگ در دندان ها می باشد. پوسیدگی زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها در دهان شما تجمع پیدا می کنند. قند موجود در غذا و نوشیدنی به اسید تبدیل می شود که می تواند باعث پوسیدگی در دندان های شود. پوسیدگی در دندان کودکان شایع می باشد زیرا مسواک زدن صحیح دندان برای آنها دشوارتر می باشد. همه افراد خانواده باید با دقت تمام از دندان های خود مراقبت کنند. افراد دارای پوسیدگی شدید می توانند باکتری های موجود در پوسیدگی را به نوزادان و کودکان منتقل کنند.

رژیم غذایی

کودکانی که غذاها و نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند ، در معرض خطر پوسیدگی می باشند. انتخاب رژیم غذایی سالم بسیار مهم می باشد. از مصرف زیاد قند خودداری کنید. به کودکان خود اجازه ندهید بیش از حد نوشابه ، آب میوه یا نوشیدنی های شیرین مصرف کنند. میان وعده و دسر های قندی را محدود کنید. اگر کودک شما از مواد غذایی قندی و کربوهیدرات دار استفاده می کنند ، اطمینان حاصل کنید که بعد از مصرف این مواد غذایی مسواک زده شود.

آدامس بدون قند برای کودکان بالغ می تواند مزایایی داشته باشد:

  1. تقویت چانه
  2. به تولید بزاق کمک می کند
  3. تمیز کردن مواد غذایی از بین دندان ها

“آدامس حاوی قندی باعث ایجاد پوسیدگی می شود.”

محافظت از دهان

محافظت از دهان یکی دیگر از قسمتهای مهم عادت مراقبت از دهان و دندان است. اگر کودک شما به ورزش های رزمی علاقه‌مند می باشد ، باید از محافظ دهان استفاده کند. گارد دهان یک قالب نرم و پلاستیکی می باشد که دندان ها و لب ها را می پوشاند. گارد دهان به محافظت از دهان و دندان کودک در برابر آسیب کمک می کند. اگر به محافظ مخصوص دهان نیاز دارید ، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

بهترین سنین برای مراجعه برای ایجاد عادت مراقبت از دهان و دندان دندانپزشک چند سالگی می باشد ؟

توصیه می شود پس از رویش اولین دندان ها معاینه دندانپزشکی کودکان خود را آغاز کنید. این معاینه اولیه به دندانپزشک این فرصت را می دهد تا به دنبال مشکلات در دندان های کودک شما باشد. دندانپزشک کودکان در زمینه بهداشت دهان و دندان کودکان تخصص دارند. و این تصمیم به کودک کمک می کند تا عادت مراقبت از دهان و دندان در او شکل بگیرد.

کودک و دندانپزشک

مراجعه به دندانپزشک از کودکی به عادت کردن کودک شما به دندانپزشک کمک می کند. همه افراد باید سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنند.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «چگونه می توانید کودکان خود را به داشتن عادت مراقبت از دهان و دندان منظم تشویق کنید؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی