Logo

شکل دهی لثه چیست و چرا انجام می شود؟

شکل دهی لثه کانتورینگ

خط لثه هر فردی، فرم خاص خود را دارد. اگر با فرم لثه خود احساس راحتی می کنید، روش های مختلفی برای تغییر آن وجود دارد. کانتورینگ لثه یا شکل دهی لثه، که به عنوان زیبایی لثه نیز شناخته می شود، یکی از گزینه هایی است که می تواند به شکل دهی لثه شما کمک کند. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است کانتورینگ لثه را توصیه کند، به خصوص اگر مشکل لثه دارید که بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر می گذارد. با این حال، این روش دقیقاً شامل چه چیزی است؟

این مقاله بررسی می کند که شکل دهی لثه چیست، چگونه و چه زمانی باید انجام می شود و روند بهبودی آن چگونه است.

زیبایی لثه چیست؟

همانطور که در طبیعت، نسبت طلایی همیشه در آناتومی انسان کاربرد دارد. این نسبت طلایی برای رسیدن به ظاهری زیباتر و ایده آل استفاده می شود. نسبتی که باید بین دندان ها رعایت شود ، بین دندان ها و لثه ها نیز طراحی می شود. هنگامی که لبخند می زنید، لثه هایی که بیش از حد دیده می شوند ، ظاهر زیبایی ایجاد نمی کنند. به همین دلیل، زیبایی لثه به اندازه دندان اهمیت دارد. در زیبایی لثه، سطح و فرم لثه متناسب با دندان ها شکل می گیرد. علاوه بر این، گاهی اوقات استفاده از بوتاکس از جمله روش هایی است که برای درمان لبخند لثه ای استفاده می شود.

زیبایی لثه

روش های مورد استفاده در زیبایی لثه چیست؟

روش های استفاده شده برای دستیابی به زیبایی لثه را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

ژنژیوکتومی (برش بافت اضافی لثه و کوتیکول لثه)

Gingivoplasty (فقط فرم دادن بدون برداشتن بافت لثه)

کاربرد لیزر

بوتاکس

کانتورینگ لثه چیست؟

کانتورینگ لثه روشی است که خط لثه شما را تغییر شکل می دهد و توسط یک متخصص دندانپزشکی انجام می شود. فرآیند شکل دهی لثه شامل بریدن یا برداشتن بافت لثه اضافی اطراف دندان می شود. اگر دچار تحلیل لثه هستید، این روش شامل ترمیم بافت لثه نیز می شود.

در بیشتر موارد، شکل دهی لثه یک روش انتخابی در دندانپزشکی زیبایی است. این بدان معنی است که این روش درمانی از نظر پزشکی ضروری نیست. کانتورینگ برای بهبود ظاهر لثه، دندان یا لبخند انجام می شود. با این حال، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که دندانپزشک شما به دلایل بهداشتی ،  شکل دهی لثه را توصیه کند.

شکل دهی لثه یا کانتورینگ لثه چه زمانی از نظر پزشکی ضروری است؟

  • بیشتر اوقات، فرم دهی به لثه برای اهداف زیبایی انجام می شود. اما مواقعی وجود دارد که این روش درمانی به یک ضرورت پزشکی تبدیل می شود.
  • اگر بیماری پریودنتال دارید، تغییر شکل دهی لثه ممکن است یک گزینه درمانی مناسب برای شما باشد. با این حال، دندانپزشک شما ابتدا سعی می کند بیماری لثه را با گزینه های غیر جراحی درمان کند. این ممکن است شامل تجویز آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری و عفونت یا جرم گیری دندان برای بهبود سلامت لثه باشد.
  • اگر این تلاش‌ها مؤثر واقع نشد، دندانپزشک شما ممکن است درمان را برای نجات دندان توصیه کند، مانند جراحی کوچک کردن پاکت روی لثه و استخوان اطراف. یا ممکن است برای رشد مجدد استخوان و بافت لثه آسیب دیده به یک روش بازسازی نیاز داشته باشید.
  • اگر هنگام لبخند زدن احساس ناراحتی می کنید زیرا لثه های شما بیش از حد در معرض دید قرار دارد، این درمان زیبایی و اعتماد به نفس مورد نظر شما را باز می گرداند.
  • اگر هنگام مسواک زدن لثه‌های شما متورم یا خونریزی می‌کند، نشانه آن است که وضعیت نامناسبی دارند. این درمان سلامت و هارمونی را به لثه های شما باز می گرداند.

بیشتر بدانید: هر آنچه که باید درباره لثه بدانید

فرم دادن به لثه شامل چه مراحلی می شود؟

فرم دادن به لثه معمولا توسط پریودنتیست یا دندانپزشک زیبایی انجام می شود. این روش درمانی در کلینیک دندانپزشکی انجام می شود و معمولاً در یک جلسه روند درمان به پایان می رسد. در بیشتر موارد، در طول عمل بیدار می‌مانید. قبل از کانتورینگ لثه، پزشک از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن لثه استفاده می کند.

در طول این عمل، پزشک از لیزر یا چاقوی جراحی برای برداشتن بافت اضافی لثه و تغییر شکل خط لثه برای نمایان شدن بیشتر دندان ها استفاده می‌کند. پزشک می توان از بخیه برای نگه داشتن بافت لثه در فرم مناسب استفاده کند.

اگر لثه‌های شما در حال عقب ‌نشینی هستند و این روش شامل پیوند لثه است، پزشک بافتی را از قسمت کام شما برش می دهد. جراحی کانتورینگ، بافت لثه در اطراف دندان های شما را محکم می کند تا خط لثه شما بازسازی شود.

طول این روش درمانی نسبت به میزان شکل دهی لثه و میزان بازسازی مورد نیاز متفاوت خواهد بود. فرم دادن به لثه معمولاً 1 تا 2 ساعت طول می کشد.

لبخند لثه ای وعقب نشینی لثه

برای عقب نشینی لثه، عادات دهانی ما مانند مسواک زدن تأثیر گذار است. لبخند لثه ای می تواند به سه دلیل ایجاد شود:

  1. رویش غیرفعال لثه (EPA): تغییر در رویش لثه ها در طول رشد طبیعی دندان ها (14-16 سالگی) که باعث می شود به اندازه کافی رشد نکنند و در نتیجه مینای دندان را بیش از حد می پوشاند.
  2. رشد بیش از حد فک بالا: جراحی ارتوگناتیک برای اصلاح فک مورد نیاز است.
  3. دندان قروچه: این آسیب باعث ساییدگی دندان ها به حدی می شود که آنها را فرسوده می کند و لثه ها را بیشتر از مینای دندان در معرض دید قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: جراحی دندان عقل به صورت تخصصی در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در تهران

آیا کانتورینگ لثه درد دارد؟

قبل از شروع عمل بی حسی موضعی استفاده خواهد شد. این کار لثه‌های شما را بی ‌حس می‌کند تا زمانی که پزشک روی دهان شما کار می‌کند، دردی احساس نمی کنید. با این حال، پس از پایان اثر بی حس  کننده می توانید کمی حساسیت و بی حالی داشته باشید.

میزان ناراحتی بستگی به این دارد که چه مقدار از لثه های شما نیاز به تغییر شکل یا برداشتن دارد. پس از جراحی، پزشک ممکن است برای شما مسکن تجویز کند، یا می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن (ادویل) استفاده کنید. ممکن است پزشک شما مصرف دارو های خاصی را توصیه نکند زیرا آسپرین می تواند باعث خونریزی شود. همچنین می توانید با قرار دادن کمپرس یخ روی دهان به مدت چند روز پس از جراحی، التهاب را کاهش دهید. بهتر است کمپرس را هر بار 15 تا 20 دقیقه یکبار اعمال کنید.

روند بهبودی چقدر طول می کشد؟

شکل دادن لثه به زمان بسیار کمی نیاز دارد، اما بهبودی کامل نسبت به وسعت جراحی ممکن است ، هفته ها طول بکشد. نسبت به احساس و حساسیتی که ممکن است داشته باشید، ممکن است لازم باشد فعالیت های خاصی را به یک یا دو روز محدود کنید.

شما باید حدود 2 تا 3 روز بعد از جرای فرم دهی لثه غذاهای نرم بخورید، زیرا در ابتدا لثه ها و دهان شما دچار حساسیت می شوند. این ممکن است شامل استفاده از غذاهایی مانند:

  • سوپ
  • ماست
  • پوره سیب
  • ژله

پزشک دستورالعمل های غذایی مورد نیاز پس از جراحی را به شما می دهد و همچنین به شما اطلاع می دهد که آیا غذاهایی وجود دارد که باید در طول دوره بهبودی از آنها اجتناب کنید.

معمولاً چند روز بعد از جراحی یک قرار ملاقات با پزشک خود خواهید داشت. پزشک لثه های شما را بررسی می کند و علائم عفونت و نحوه بهبودی شما را بررسی می کند.

دندانپزشک ممکن است یک دهانشویه آنتی بیوتیکی برای کاهش خطر عفونت تجویز کند. علائم عفونت شامل افزایش درد و تورم و ترشح عفونت از لثه است.

روکش دندان

برخی از بیماران احساس می‌کنند که دندان‌های بالایی آن‌ها خیلی کوتاه به نظر می‌رسد، که بر میزان قابل مشاهده بودن بافت لثه هنگام لبخند زدن تأثیر می‌گذارد. این مشکل می تواند ناشی از فرسودگی دندان و حتی ژنتیک باشد. روکش دندان روش درمانی ساده ای هستند که می توانند برای بلند تر نشان دادن دندان های شما استفاده شوند.

بیشتر بخوانید: انواع لمینت دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان

اگر دندان‌های شما به طور کامل دیده نمی شوند ، ممکن است جراحی افزایش طول تاج دندان انجام شود. بافت لثه برداشته می‌شود تا دندان بیشتر دیده شود و به لثه‌ها اجازه می‌دهد تا در موقعیت خود قرار گیرند.

جراحی لب

اگر لب بالایی کم حجمی دارید، هنگام لبخند زدن لثه های بیشتری نمایان می شود. جراحی تغییر موقعیت لب می تواند به کاهش لثه لبخند لثه ای شما کمک کند و جایگزین مناسبی برای جراحی پیچیده فک می باشد.

فواید شکل دادن به لثه:

  1. لبخند متقارن روی خط لبخند ایجاد می شود که برای زیبایی لثه استفاده می شود.
  2. بهبود نسبت لثه به دندان
  3. خونریزی و تورم کمتر لثه
  4. عدم وجود بافت لثه اضافی هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن
  5. روش درمانی تقریبا بدون درد است
  6. در نهایت، تغییر شکل لثه می تواند به شما کمک کند لبخندی زیبا داشته باشید.
  7. می توان از آن برای بلند یا کوتاه کردن دندان استفاده کرد.
  8. نیازی به بیهوشی ندارد.
  9. در یک جلسه قابل انجام است.
  10. هزینه کمتری نسبت به سایر روش های زیبایی مانند روکش دندان دارد.

شکل دهی لثه

نتیجه

شکل دادن به لثه که به نام کانتورینگ لثه نیز شناخته می شود، فرآیندی است که شامل تغییر شکل خط لثه می شود. اغلب برای بهبود ظاهر لثه، دندان یا لبخند استفاده می شود. به همین دلیل یک جراحی زیبایی محسوب می شود. با این حال، مواردی وجود دارد که تغییر شکل شکل لثه به دلایل بهداشت دهان و دندان ضروری است، به خصوص اگر بیماری پریودنتال شدید دارید.

کانتورینگ لثه در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در تهران با کمک لیز انجام می شود و حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد. نسبت به میزان نیاز به تغییر فرم لثه و اینکه آیا تحت پوشش بیمه دندانپزشکی می باشید، هزینه ها می تواند متغیر باشد.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «شکل دهی لثه چیست و چرا انجام می شود؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی