Logo

آیا سفید کردن دندان ها به مینا دندان شما آسیب می رساند؟

مینای دندان و سفید کردن دندان

پرسش مهمی کهبه آن پاسخ دهیم: آیا سفید کردن دندان مینا ی دندان شما را سایش می دهد؟ با افزایش آگاهی از سلامت ، توجه درباره لبخند افزایش یافته است. سلامت مینای دندان شما ارتباط مستقیمی با رنگ لبخند شما دارد. اگر روی دندان های خود رنگ زرد مشاهده کنید چه کاری می توانید انجام دهید؟ آیا سفید کردن دندان خطرناک است؟ ما در ادامه مقاله چگونگی محافظت از مینای دندان و اینکه آیا سفید کردن دندان مضر است یا خیر ، بحث می کنیم.

اهمیت مینای دندان برای بهداشت دهان و دندان

احتمالاً از دندانپزشک خود در مورد مینای دندان شنیده اید ، اما چرا محافظت از آن بسیار اهمیت دارد؟ مینای دندان لایه بیرونی نازکی است که تاج دندان را پوشش می دهد. این لایه سخت خارجی دندان اولین دفاع در برابر آسیب های فیزیکی و شیمیایی به دندان می باشد.

کار مینای دندان محافظت از بافت داخلی نرم و حساس به نام عاج می باشد. مینای دندان تمایل به تجزیه شدن دارد. قرار گرفتن در معرض مواد قندی ، نشاسته یا مواد اسیدی مینای دندان شما را تهدید می کند. مینای دندان شما همچنین از فرسایش روزمره دندان ها در مقابل جویدن ، گاز گرفتن و ساییش محافظت می کند.

بهداشت دهان و دندان

وقتی مینای دندان شما آسیب می بیند چه کاری می توان برای باز سازی آن انجام داد؟

مینای دندان یکی از سخت ترین بافت های بدن می باشد. مینای دندان هیچ سلول زنده ای ندارد و در صورت آسیب دیدن نمی تواند خود را ترمیم کند. به عبارت دیگر ، بر خلاف بدن انسان که می تواند خود را ترمیم کند ، مینای دندان در صورت آسیب دیدن برای همیشه از بین می رود. برای جلوگیری از بین رفتن مینای دندان ، در ادامه متن چند نکته ذکر شده است:

نحوه پیشگیری آسیب دیدن مینای دندان

ساده ترین راه جلوگیری از آسیب به مینای دندان ، پرهیز از نوشیدنی های میوه ای شیرین و اسیدی می باشد. این نوع نوشیدنی ها مخرب ترین ماده برای مینای دندان شما می باشند. وقتی این مواد به دندان های شما بچسبند، با باکتری ها ارتباط برقرار می کنند و اسید لاکتیک تولید می کنند که مینای دندان را تخریب می کنند. این روند باعث آسیب به مینای دندان می شود. سعی کنید از مواد غذایی شیرین دوری کنید. همچنین مواد غذایی سفت (مانند یخ) می توانند باعث ایجاد ترک در مینای دندان شوند.

اگر نمی توانید غذاهای شیرین و اسیدی را کنار بگذارید، بهترین راه حل رعایت بهداشت دهان ودندان و مراجعه منظم به دندانپزشک می باشد.

علاوه بر عوامل خارجی ، با عوامل داخلی نیز می توانید به مینای دندان آسیب برسانید. مهمترین دلایل داخلی آسیب به مینای دندان اصطکاک ، ساییدگی و دندان قروچه است. اصطکاک بیشتر اوقات هنگامی رخ می دهد که دندان های خود را در هنگام خواب می سایید و دندان قروچه دارید. سایش مینای دندان هنگامی رخ می دهد که دندان های خود را بیش از حد مسواک بزنید، از نخ دندان اشتباه استفاده می کنید و یا اجسام سخت را گاز بگیرید.

نکته جالب: بزاق بزرگترین سیستم دفاعی شما در برابر آسیب دیدن مینای دندان می باشد. بزاق با روکش کلسیم محافظ روی دندان ها از مینای دندان محافظت می کند. بزاق همچنین مواد اضافی را تمیز می کند و موادی ایجاد می کند که به مبارزه با باکتری های مضر در دهان کمک می کند.

متداول ترین عوامل خارجی که می توانند باعث آسیب مینای دندان شوند:

  • نوشیدنی های میوه ای بسیار اسیدی
  • مصرف مقادیر زیاد غذاهای نشاسته ای و کربوهیدرات دار
  • مصرف مقادیر زیاد غذاهای شیرین
  • مصرف بیش از حد ویتامین C
  • رفلکس اسیدی معده
  • دارو
  • دهان خشک

همانطور که مشاهده میشود سفید کردن دندان مینا ی دندان آسیبی وارد نمیکند.

علائم فرسایش مینای دندان

  • حساسیت به بعضی غذاها و تغییرات در دما باعث دندان درد می شود
  • تغییر رنگ دندان ها به رنگ زرد
  • سطح دندان ها ممکن است سخت ، نامنظم یا خشن شوند.
  • التهاب در سطح دندان های شما بروز می کند.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

5 دیدگاه دربارهٔ «آیا سفید کردن دندان ها به مینا دندان شما آسیب می رساند؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی