جراحی دندانهای نهفته

جراحی دندان نهفته

دندان های نهفته به دندان هایی که در لثه یا استخوان فک باقی مانده اند و امکان رویش ندارند، گفته می‌شود. دندان عقل بیشتر از سایر دندان ها در لثه یا استخوان فک باقی می‌ماند. دندان نهفته در استخوان فک از بیماری های رایج دهان و دندان می‌باشد. آسیبی که دندان نهفته به بیمار وارد می کند غیر قابل چشم پوشی است. دندان های نهفته بیشتراوقات دندان های عقل می باشند. یک راه حل موثر برای درمان این وضعیت جراحی برای آشکار کردن دندان نهفته در استخوان فک است.

اگر سن رشد کامل شده باشد، دندان های باقی مانده در استخوان فک و بافت لثه به عنوان دندان های نهفته تعریف می شوند. تشکیل دندان نهفته وابسته به ویژگی های ژنتیکی افراد ، الگوی تغذیه ، عملکرد دندان ها ، تغییرات نژادی می‌باشد. به طور کلی ، دندانهای نهفته در سنین 23-20 سالگی در مردان و 21-22 سالگی در زنان مشاهده می شود. دندان های نهفته باید سریعاً خارج شوند تا به فک و دیگر ساختارهای دندان آسیب نرساند.

علائم دندان های نهفته :

• دندان درد
  • لثه های قرمز و متورم
  • طعم بد دهان
  • تورم در اطراف چانه
  • خونریزی در لثه ها ممکن است از علائم دندان های نهفته باشد.

مراحل جراحی دندانهای نهفته

معاینه

با اولین معاینه دندان پزشکی ، تأثیر دندان های نهفته روی سایر دندانها و مشکلات ناشی از آن دردهان بررسی می شود.

کشیدن دندان

جراحی دندانهای نهفته دندان تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

کنترل

پس از کشیدن دندان نهفته  کنترل درد ، عفونت ، خونریزی و درمان شرایط غیر طبیعی انجام می شود.

جراحی دندانهای نهفته چگونه انجام می شود؟

قبل از کشیدن دندان نهفته ، دندانپزشک ساختار فک و دندان شما را بررسی می کند و در مورد عمل جراحی به شما اطلاعات کافی داده می شود. پس از مصرف داروهایی که باید قبل از جراحی دندان مصرف کنید ، لثه شکافته می شود و دندان نهفته ، بیرون کشیده و لثه بخیه زده می شود.

ناحیه ای که دندان نهفته در آن قرار دارد با بی حسی موضعی بی حس شده و لثه بریده می شود و دندان نهفته برداشته می شود. با روند شکافتن دور دندان ، می توان با توجه به جهت دندان ، دندان را شکست سپس دندان نهفته برداشته می شود. این عمل با بخیه زدن لثه خاتمه می یابد. در صورت استفاده از داروهایی مانند آسپرین که از توقف خونریزی قبل از درمان دندانپزشکی جلوگیری می کند ، باید قبل از جراحی تحت کنترل پزشک مصرف دارو قطع شود.

مواردی که کشیدن دندان های نهفته مناسب نیست

کشیدن دندان نهفته را نمی توان برای هر بیمار اعمال کرد.

شرایطی که کشیدن دندان نهفته مناسب نیست

خطر بالای آسیب به دندانها یا ساختارهای مجاور دندان (اعصاب ، عروق و غیره)

موقعیت هایی که از دندان به عنوان پایه ای برای پروتز استفاده می شود

شرایطی که در آن وضعیت عمومی بهداشتی بیمار مناسب نیست

دندانهای نهفته بیماران بسیار مسن که از نظر بالینی و رادیوگرافی علائم پاتولوژیک را نشان نمی دهند.

قبل از جراحی دندانهای نهفته ، کنترل دندانپزشکی لازم است. نباید هیچ درمانی بدون تایید پزشک انجام گیرد.

عوارضی که ممکن است بعد از جراحی دندانهای نهفته ایجاد شود چیست؟

ممکن است عوارضی مانند درد ، بوی بد دهان ، عفونت ، خونریزی ، آسیب به بافت نرم و عروق و آسیب به دندان های همسایه بروز کند.

جراحی دندان نهفته چه مدت طول می کشد؟

از آنجا که کشیدن دندان نهفته یک عمل ساده است ، چند دقیقه طول می کشد. اما احساس بی حسی و خونریزی خفیف ممکن است به مدت 4-5 ساعت ادامه یابد. با استفاده از مسکن و توصیه های پزشک می توانید درد خود را تسکین دهید.