Logo

جرم گیری دندان چیست

جرم گیری دندان ها

اگر فردی به یک بیماری لثه ای مقاوم به درمان مبتلا باشد، دندان پزشک احتمالا جهت جلوگیری از بدتر شدن بیماری به او جرم گیری دندان را توصیه می کند. جرم گیری دندان رایج ترین روش غیر جراحی است که جهت درمان بیماری لثه ای که به پریودونتیت هم شناخته می شود، استفاده می شود. این روند درمانی جرم و پلاک روی دندان های فرد را از بین برده و به لثه ها کمک می کند تا سلامتی خود را مجددا بدست آورند.

اگر فرد به پریودونتیت حاد دچار شده و وضعیت او به گونه ای بوده که نیازمند جراحی لثه باشد. دندان پزشک و متخصص بیماری های لثه جرم گیری، روت پلنینگ (جرم گیری عمیق دندان) و پاکسازی دندان ها به طور کامل را قبل از جراحی به او توصیه می کنند. چه آن را پاکسازی عمیق یا روت پلنینگ و چه جرم گیری دندان بنامید. این روش پیشگیرانه نقشی حیاتی در درمان بیماری پریودونیت ایفا می کند. بنابراین، اگر دندان پزشک انجام جرم گیری و روت پلنینگ را به شما توصیه کرد، مطمئن باشید این کار شما را در مسیر رسیدن به سلامت دندانی قرار می دهد.

جرم گیری

چه زمانی به جرم گیری دندان نیاز دارید؟

دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که دندان های خود را جرم گیری کنید. این روش به طور کلی همراه با جرم گیری ریشه انجام می شود. در اصطلاحات رایج تر ، این روش به عنوان “تمیز کردن عمیق” نیز شناخته می شوند. اگر دهان شما دارای علائم بیماری مزمن پریودنتال است ، دندانپزشک شما جرم گیری را توصیه می کند. این روش ها می تواند به جلوگیری از اثرات مضر بیماری لثه و حفظ سلامت دهان کمک کند.

جرم گیری دندان و ریشه به درمان بیماری مزمن پریودنتال و سفید کردن دندان کمک می کند. جرم گیری دندان و ریشه اغلب در چندین مراجعه به دندانپزشک انجام می شود و می تواند بر اساس شدت بیماری مزمن پریودنتال شما انجام شود و اگر لثه در حال عقب رفتن است ممکن است بی حسی موضعی نیاز باشد. بهبودی از این روش سرپایی معمولاً فقط چند روز طول می کشد اما ممکن است بیشتر طول بکشد.

بیماری مزمن پریودنتال چیست؟

بیشتر بخوانید: عقب نشینی لثه چیست و چگونه درمان می‌شوند؟

بیماری مزمن پریودنتال زمانی اتفاق می افتد که باکتری های موجود در پلاک باعث می شوند لثه از دندان ها فاصله بگیرد. این باعث می شود تارتار بین دندان ها و لثه های شما رشد کنند و باکتری های بیشتری می توانند در این فاصله رشد کنند که با مسواک زدن در خانه نمی توانید به آنها برسید. به همین دلیل مهم است که به طور مرتب نخ دندان بکشید و به لکه هایی برسید که مسواک نمی تواند آنها را تمیز کند. بیماری مزمن پریودنتال تقریباً نیمی از جمعیت بزرگسال بالای 30 سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

بیماری پریودونتیت می تواند بدون هیچ هشداری فرد را مبتلا سازد، بخش سلامت دهان انجمن دندان آمریکا بر انجام چک آپ های معمولی دندان و معاینات پریودونتیتی تاکید دارد. یک مراقبت خانگی خوب در جلوگیری از ابتلا بیماری لثه و سالم نگه داشتن دهان پس از هر روند درمانی دهانی ضروری است. موارد زیر اقداماتی هستند که فرد باید انجام دهد:

برخی از دلایل ایجاد بیماری مزمن پریودنتال عبارتند از:

  • بهداشت نامناسب دهان و دندان
  • سیگار کشیدن
  • سالخوردگی
  • تغییرات در هورمون ها
  • تغذیه نامناسب
  • سابقه خانوادگی
  • سایر شرایط پزشکی

شما ممکن است فاصله های زیادی بین لثه ها و دندان های خود با بیماری مزمن پریودنتال تجربه کنید ، اما علائم دیگری از این بیماری وجود دارد ، از جمله:

  • خونریزی لثه
  • لثه های ملتهب ، قرمز یا حساس
  • بوی بد دهان
  • تغییر در شکل دندان های دائمی
  • مسواک زدن دندان ها حداقل دوبار در روز همراه با یک خمیر دندان حاوی فلوراید
  • تعویض مسواک در هنگام فرسودگی موهای آن
  • نخ کشیدن روزانه دندان ها جهت تمیز کردن بین دندان ها، تاج ها، ایمپلنت ها و پل­ های دندان­ های مصنوعی
  • استفاده از یک شستشو دهنده دهانی ضد میکروبی
  • عدم مصرف سیگار (در صورتی که فرد سیگاری است سعی کند سیگار را ترک کند تا بدنی سالم تر داشته باشد)

عوارض جرمگیری نکردن دندان: آیا جرم گیری دندان ضروری است؟

پلاک پر از باکتری و چسبناکی که سبب ایجاد بیماری لثه می شود تمایل دارد که در سرتاسر قسمت پایینی خط لثه انباشته شود. اگر فرد دارای لثه هایی است که به مقدار جزئی از دندان هایش فاصله گرفته اند، می تواند در معرض خطر بالایی جهت ابتلا به بیماری لثه باشد و دندان پزشک ممکن است به او جرم گیری دندان را توصیه کند. جرم گیری روشی غیر جراحی اما متفاوت با پاکسازی دندانی استاندارد است زیرا این روش شامل پاکسازی نواحی دندانی در زیر خط لثه نیز می شود.

  • از دست دادن استخوان و بافت
  • از دست دادن دندان
  • دندانهای شل
  • دندان های متحرک

هنگام جرم گیری دندان چه اتفاقی می افتد؟

بروساژ را می توان در مطب دندانپزشک به عنوان یک درمان سرپایی انجام داد. ممکن است لازم باشد یک یا چند قرار ملاقات برای این روش وابسته به شدت شرایط خود تعیین کنید. دندانپزشک ممکن است نیاز به استفاده از بی حسی موضعی داشته باشد تا ناراحتی عمل را کاهش دهد. اگر نگران درد هستید ، این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

دندانپزشک شما ابتدا جرم گیری دندان را انجام می دهد. این شامل تراشیدن پلاک و تارتار از روی دندان ها است که بین دندانها و لثه شما ایجاد شده است.

در مرحله بعد ، دندانپزشک جرم گیری ریشه را انجام می دهد. دندانپزشک با استفاده از ابزاری برای جرم گیری ، ریشه دندان را صاف می کند. این صافکاری به لثه ها کمک می کند تا دوباره به دندان های شما متصل شوند.

دندانپزشک ممکن است بسته به سلامت دندان و لثه ، درمان اضافی را نیز توصیه کند. دندانپزشک ممکن است از عوامل ضد میکروبی در دهان شما استفاده کند یا آنتی بیوتیک خوراکی برای شما تجویز کند که برای چندین روز برای بهبود سریع تر استفاده کنید.

از ابزارهای سنتی جرم گیر دندان اسکالر و کورت به طور معمول برای انجام عمل استفاده می شوند. اما ابزارهای دیگری نیز برای جرم گیری دندان مانند لیزر و دستگاه های اولتراسونیک وجود دارند.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

در حین روند جرم گیری دندان ، دندان پزشک یا متخصص بهداشت دندان، توسط یک بی حس کننده موضعی، لثه ها و ریشه های دندان ها را بی حس می کند. اما جرم گیری و جرم گیری عمیق سبب مقدار کمی درد نیز می شود. دندان پزشک یا متخصص بهداشت دندان جهت حذف رسوبات سفت شده­. جرم های دندانی از دندان، هم در بالا و هم در پایین خط لثه، از وسایلی تخصصی استفاده می کند.

جرم گیری عمیق دندان شامل نرم کردن نقاط سفتی است. که بر روی ریشه دندان ها قرار دارند و می توانند با به دام انداختن و نگه داری باکتری ها در خود سبب بدتر شدن بیماری لثه شوند. با اینکه معمولا پاکسازی یک چهارم دهان در هر جلسه توصیه می شود، اما تمام روند درمانی می تواند در یک جلسه انجام گیرد.

پس از جرم گیری و روت پلنینگ فرد می تواند انتظار این را داشته باشد که لثه های او در اثر بی حسی انجام شده مقداری بی حس باشند و احتمالا پس از آن نیز مقداری حساسیت به لمس داشته باشند. در صورتی که فرد یک روتین مداوم سلامت دندان که شامل روزی دوبار مسواک زدن و نخ کشیدن روزانه دندان ها است را داشته باشد لثه های او به سرعت ظاهری صورتی، سالم و سفت را بدست می آورند.

جرم گیری دندان

مراقبت های دهان و دندان بعد از جرم گیری

فرد باید مطمئن شود، متخصصی که به او مراجعه کرده قبل از انجام روند جرم گیری یا روت پلنینگ سابقه کامل سلامت دندانی او را می داند. این روند درمانی می تواند سبب شود که باکتری ها به جریان خون وارد شوند، بنابراین ممکن است نیاز باشد برای کسانی که در معرض خطر بالای عفونت قرار دارند از جمله افراد مبتلا به مشکلات قلبی، بیماری کبدی یا سیستم ایمنی ضعیف شده در اثر یک بیماری مانند ایدز اقداماتی احتیاطی انجام شود.

دندان پزشک ملاقات دیگری را برای بررسی بهبود لثه ها و اندازه گیری عمق شیارهای بین دندان و لثه برنامه ریزی خواهد کرد. در صورتی که عمق شیارها بیشتر شده باشد، ممکن است درمان بیشتری مورد نیاز باشد.

دندانپزشک احتمالاً به شما توصیه می کند که بطور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که روش موثر بوده و هیچ عارضه ای مانند عفونت ایجاد نشده است. در واقع ، شما به احتمال زیاد در یک برنامه جرم گیری و نگهداری پریودنتال قرار می گیرید  و هر سه تا چهار ماه یک بار برای جرم گیری منظم مراجعه می‌کنید.

پس از بروساژ دندان و ریشه ، باید مراحل مراقبت از دهان و دندان را از سر بگیرید. این شامل مسواک زدن حداقل دو بار در روز و کشیدن نخ دندان به طور منظم است. همچنین باید از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید و برای جرم گیری منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا از بازگشت بیماری پریودنتال جلوگیری کنید. جهت جلوگیری از عفونت، کنترل درد یا کمک به بهبودی دندان پزشک می تواند قرص یا شستشویی دهانی را تجویز کند. همچنین او ممکن است به شیار بین لثه و دندان که به تازگی پاکسازی شده به طور مستقیم دارو (داکسی سیکلین با دوزی کمتر از ضد میکروبی) وارد کند.

مراقبت خوب دندانی در خانه جهت کمک به بدتر نشدن بیماری لثه و عود نکردن آن ضروری است. فرد باید روزی دو بار دندان های خود را با یک مسواک نرم مسواک بزند، به صورت روزانه بین دندان های خود را تمیز کند، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشد، از مصرف تنباکو اجتناب کند و به طور معمول به دندان پزشک مراجعه کند.

عوارض جرم گیری دندان

جرم گیری دندان ها در کنار فوایدی که دارد دارای عوارضی نیز می باشد.البته خطرات جرم گیری دندان بسیار کم است. ممکن است بعد ازاجرای این روش مقداری عفونت داشته باشید ، بنابراین دندانپزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک یا دهان شویه ویژه برای چند روز یا چند هفته برای شما تجویز کند.

مواردی که در پایین آمده اند برخی عوارض مرتبط با جرم گیری دندان می باشند:

  • پس از یک پاکسازی عمیق، فرد ممکن است برای یک یا دو روز درد داشته و تا یک هفته دندان های او حساس باشند.
  • لثه های فرد ممکن است متورم، حساس به لمس و دارای خونریزی باشند. جرم گیری دندان ها سبب تورم و حساس شدن لثه ها به لمس می شود. روند جرم گیری معمولی از تشکیل پلاک های پر از باکتری در زیر خط لثه جلوگیری کرده که این خود به جلوگیری از عارضه های دندانی کمک می کند.
  • جرمگیری عمیق می توانند حساسیت دندان ها به غذاهای سرد و گرم را بالا ببرند. جرم گیری ناکافی پس از اینکه لثه ها شروع به کوچک شدن کردند ریشه های دندان ها را نمایان می سازد. که در نتیجه آن لثه ها خونریزی می کنند. پس از قرار گرفتن تحت این روند درمانی باید از سیگار کشیدن به مدت چند روز خودداری شود. همچنین فرد باید هنگام مصرف مواد غذایی که باقی مانده آنها می تواند در لثه ها جمع شود. مانند آجیل ها، چیپس ها و ذرت بو داده مراقب باشد.
  • جرم گیری ناکافی دندان ها می تواند سبب شل شدن دندان ها شود. به علاوه، احتمالاتی نیز جهت از دست دادن تعدادی از دندان ها وجود دارد. همچنین جرم گیری دندان ها، افراد مبتلا به دیابت و افراد تحت تاثیر مشکلات قلبی را در معرض خطر قرار می دهد.
  • جرم گیری دندانی که به خوبی انجام نشود سبب ایجاد بیماری لثه و بیماری های دندانی می شود. که بی درد اما پیش رونده هستند. اولین علت بیماری دندانی باقی مانده پلاک باکتریایی در زیر خط لثه می باشد. باید از انباشته شدن باکتری و باقی مانده غذایی جلوگیری شود تا سلامت دندان ها حفظ شود.
جرم گیری دندان

روش های جرمیگری دندان

دو نوع ابزار جرم گیری دندان وجود دارند. برخی دندان پزشکان یا متخصصان بهداشت دندان ممکن است از هر دو استفاده کنند.

  • جرم گیری با ابزار های دستی و ضرورت های آن
  • جرم گیری با ابزار های اولترا سونیک (فرا صوت)

در روش جرم گیری با ابزار های دستی و ضرورت های آن دندان پزشک یا متخصص بیماری های لثه از یک جرم گیر دندان (اسکالر) و کورت جهت حذف پلاک از دندان به روش دستی استفاده می کند. از آنجایی که دندان پزشک یا متخصص بهداشت دندان قادر به دیدن پلاک نیست، به لمس و تماس با پلاک جهت شناسایی نواحی دارای جرم و نقاط سفت تکیه می کند. ابزار های جرم گیری اولتراسونیک به وسیله یک قلم دارای لرزش که جدا کننده جرم دندان می باشد. یک اسپری آب که جرم ها را شسته و قلم را خنک نگه می دارد پلاک را پاکسازی می کنند.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «جرم گیری دندان چیست»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی