فیبروم دهان چیست؟

فیبروم دهان نوعی زخم دهان است که از بافت همبند موضعی تشکیل شده است که تحریک و ملتهب می شود. فیبروم دهان می تواند صورتی یا سفید به طور کلی صاف و برجسته باشد. بر خلاف لیپوم که نرمتر و پر از چربی است، فیبروم دهان معمولاً به هنگام لمس سفت است. فیبروم ها اغلب در داخل گونه ها، در کناره های زبان یا لب ها ظاهر می شوند و معمولا کمتر از یک سانتی متر قطر دارند. میزان بروز در بین مردان و زنان یکسان است و تمام سنین مستعد ابتلا به آنها می باشند.

چه چیزی باعث فیبروم دهان می شود؟

علت اصلی فیبروم دهان، ضربه یا تحریک بافت های حساس دهان است. این می تواند از طریق آسیب به دهان رخ دهد، یا می تواند نتیجه یک عادت باشد، مانند گاز گرفتن داخل گونه.

یکی دیگر از علل فیبروم دهان، پروتزهای نامناسب یا سایر وسایل دندانی است که همان ناحیه دهان را در مدت زمان معینی مالش می دهند یا تحریک می کنند.

فیبروم دهان

آیا فیبروم های دهان سرطانی هستند؟

اگرچه آنها می توانند ترسناک به نظر برسند، اما فیبروم های دهان به طور کلی سرطانی نیستند. از آنجایی که آنها می توانند شبیه مراحل اولیه برخی از انواع سرطان های دهان باشند، دندانپزشک شما به احتمال زیاد ممکن است دستور برداشتن و بیوپسی را بدهد .

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در تهران ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت وزیبایی دهان و دندان از جمله جراحی تخصصی دندان و لثه، کامپوزیت دندان، ایمپلنت دندان، لمینت دندان می باشد.

علائم فیبروم دهان

فیبروم های دهان علائمی دارند که قبل از ظهور زخم واقعی دهان ایجاد می شوند. این علائم:

توده های غیر معمول در دهان

سطوح ناهموار داخل گونه ها یا روی لثه ها

لکه های رنگ پریده یا تیره بافت گونه و لثه

اگر متوجه این علائم شدید، ممکن است بتوانید از ایجاد فیبروم کامل جلوگیری کنید. اگر فیبروم ناشی از عادتی مانند گاز گرفتن گونه باشد، ترک این عادت می تواند فیبروم دهان را از بین ببرد. به طور مشابه، لوازم دندانی نامناسب را می توان تنظیم کرد.

چگونه می توانم فیبروم دهان را درمان کنم؟

درمان فیبروم دهان اغلب با شناسایی منبع تحریک شروع می شود. اگر فیبروم در نتیجه گاز گرفتن داخل گونه یا لب شما است، اقدامات لازم را برای آگاهی از این رفتار انجام دهید. این ممکن است به همین سادگی باشد که با بستن یک کش لاستیکی در اطراف مچ دست خود را بازآموزی کنید و زمانی که متوجه گاز گرفتن گونه خود شدید، آن را فشار دهید.

اگر فیبروم در نتیجه یک وسیله دندانپزشکی نامناسب (مثلاً دندان مصنوعی یا محافظ شبانه) باشد، درمان بدون درمان وسیله نامناسب بی‌اثر خواهد بود.

درمان فیبروم دهان

درمان های خانگی فیبروم دهان

چند درمان خانگی فیبروم خوراکی تا حدی موفقیت آمیزدر زیر آورده شده است. ده محلول یا اسانس زیر را می توان بر روی فیبروم استفاده کرد یا دو بار در روز در دهان بمالید.

دهانشویه باآب نمک

آب اکسیژنه

سرکه سیب: به وسیله‌ی گوش پاک کن استفاده کنید، زیرا اسید می تواند به دندان ها آسیب برساند

عسل و روغن درخت چای: با هم مخلوط کنید و با گوش پاک کن بمالید

جوش شیرین: با آب  و جوش شیرین خمیر درست کنید و روی زخم بزنید

دهانشویه ضد عفونی کننده: دهانشویه بدون الکل برای دندان بهترین است

ماست: روی زخم ماست ساده پرچرب بمالید

چای کیسه ای مرطوب و خنک: چای سیاه ممکن است بهترین کارایی را داشته باشد

زردچوبه: با عسل یا آب خمیر درست کنید و روی آن بمالید

مریم گلی: این روغن  را مستقیماً روی فیبروم بمالید

بهترین بخش در مورد درمان های خانگی این است که آغیر تهاجمی هستند، عوارض جانبی ندارند و معمولاً در کابینت آشپزخانه شما یافت می شوند. اگر با هیچیک از این گزینه ها موفق نشدید و نتیجه نگرفتید، درمان های فیبروم دهانی دیگری نیز وجود دارد.

حذف فیبروم دهان با لیزر

حذف فیبروم دهان به راحتی و با خیال راحت با لیزر انجام می شود. برای فیبروم های کوچکتر دهان، این روش معمولاً می تواند در مطب دندانپزشک شما انجام شود. دندانپزشک شما از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه استفاده می کند. ممکن است در اثر تزریق احساس نیشگون گرفتن یا نیش زدن داشته باشید.

با استفاده از لیزر، دندانپزشک چندین بار ناحیه را تمیز می کند تا فیبروم به طور کامل از بین برود. همانطور که لیزر فیبروم را از بین می برد، ناحیه جراحی را نیز سوزانده و مهر و موم می کند. این بدان معنی است که معمولاً بخیه های اضافی لازم نیست.

جراحی لیزری که توسط دندانپزشک آموزش دیده و ماهر انجام می شود، معمولاً بدون درد و تقریباً یا به طور کامل بدون خونریزی است. خود عمل جراحی اغلب کمتر از 15 دقیقه طول می کشد و مشکلات کمی در طول دوره بهبودی وجود دارد. ممکن است چند ساعت طول بکشد تا داروی بیهوشی از بین برود، اما نیازی به محدود کردن فعالیت‌ها یا مراقبت‌های ویژه در طول بهبودی نخواهید داشت.

برداشتن فیبروم دهان با جراحی

برداشتن فیبروم دهان با جراحی مشابه جراحی لیزری است، با این تفاوت که ابزار برش متفاوت است. پس از بی حس کردن ناحیه، دندانپزشک شما از چاقوی جراحی برای برداشتن فیبروم استفاده می کند. بخیه ها در طول این روش مورد نیاز است، زیرا ناحیه بدون آن زخم باز است. قبل از بستن زخم، دندانپزشک شما آن ناحیه را کاملا تمیز می کند. تعداد بخیه ها بستگی به اندازه فیبروم دارد.

مراقبت های بعد از برداشتن فیبروم

اگر علائم زیر را داشته باشید ممکن است دچار عفونت شده اید. این علائم شامل موارد زیرمی‌باشد:

• درد بیش از حد
  • تورم

در صورت بروز این موارد، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا بخیه های شما بررسی شود.

در غیر این صورت، اقدامات احتیاطی ساده را انجام دهید. غذاهای بیش از حد تند یا داغ ممکن است محل برش شما را تحریک کنند، بنابراین غذاها را بدون ادویه و خنک مصرف کنید. در صورت نیاز می‌توانید داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی بدون نسخه را طبق دستورالعمل برای جلوگیری از درد و تورم مصرف کنید. اگر برای شما آنتی بیوتیک یا داروهای مسکن تجویز شده است، بهتر است دستورالعمل های نسخه را نیز دنبال کنید.

6 دیدگاه دربارهٔ «فیبروم دهان چیست؟»