درمان جوش سفید داخل دهان و جوش روی لثه چیست؟ درمان جوش سفید داخل دهان

چگونه جوش لثه را درمان کنیم

جوش لثه یک برجستگی پر از چرک بر روی لثه است. این جوش‌ها در اثر رشد باکتری‌ها و ایجاد عفونت، تشکیل می‌شوند. ناحیه از لثه که جوش بر روی آن ظاهر شده، ممکن است دردناک و یا حساس شود برای درمان لثه ادامه مطلب را بخوانید:

جوش‌ها یا آبسه‌ها نشانه عفونت باکتریایی هستند. آنها در افراد مبتلا به بیماری لثه یا افرادی که اخیراً جراحی دندان انجام داده‌اند، بیشتر مشاهده می‌شود. در این موارد، پلاک و مواد غذایی می‌توانند وارد جوش شده و منجر به رشد بیش از حد باکتری‌ها شوند.

دو نوع جوش روی لثه وجود دارد. یک نوع از آن جدی‌تر است و به دندان نزدیک‌تر می شود. عفونت زمینه‌ای نیاز به توجه فوری پزشکی و اغلب درمان ریشه دارد. عفونت لثه درمان نشده می‌تواند در مناطق دیگر بدن گسترش یابد. به طور معمول، آنتی بیوتیک‌ها و روش‌های دندانپزشکی برای درمان جوش‌هایی که بر روی لثه ایجاد می‌شوند، ضروری هستند. همچنین داروهای خانگی می‌توانند ناراحتی را کاهش داده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنند.

در صورت دردناک شدن و یا التهاب جوش داخل دهان و یا خونریزی و التهاب لثه، می‌توانید برای ویزیت رایگان با درمانگاه دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا تماس بگیرید.

انواع جوش لثه

آبسه یا جوش‌هایی که بر روی لثه تشکیل می‌شوند، ناشی از عفونت باکتریایی در بافت لثه هستند. جوش‌هایی که بر روی لثه تشکیل می‌شوند، با اصطلاح پزشکی آبسه پریودنتال شناخته می‌شوند. در موارد دیگر، پوسیدگی دندان یا تروما می‌تواند منجر به عفونتی شود که در داخل دندان ایجاد می‌شود و به لثه‌ها سرایت می‌کند. در این شرایط، فرد ممکن است متوجه جوش نزدیک دندان که احتمالاً به ریشه نزدیک‌ است، شود. به این نوع جوش، آبسه پری اپیکال گفته می‌شود. افرادی که احتمال وجود آبسه پری اپیکال بر روی لثه خود را می‌دهند، باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنند. زیرا ممکن است درمان کانال ریشه برای نجات دندان لازم باشد.

اگر دندانپزشک نیستید، خود به خود ماهیت جوشی را که روی لثه ظاهر شده است، تعیین نکنید. انواع زیر جوش روی لثه ایجاد می شود:

  1. جوش های شفاف اغلب با تورم مخاط، خارش و افزایش غدد لنفاوی همراه است که با هم نشانه ای از استوماتیت تبخالی است که عامل آن ویروس هرپس است.
  2. جوش سفید روی لثه نمایانگر یک برآمدگی سفید یا زرد است.
  3. جوش های متعدد همراه با پلاک سفید روی مخاط. اگر جوش لثه با خارش و تورم همراه باشد، به احتمال زیاد ضایعه قارچ کاندیدا است.
  4. جوش خونی یا چرکی روی لثه می تواند نتیجه استوماتیت باکتریایی باشد که اغلب از آسیب به مخاط دهان (به دلیل بریس، استخوان ماهی و غیره) ایجاد می شود.
جوش چرکی روی لثه بدون درد

جوش سفید دردناک روی لثه ها

آیا جوش سفید دردناک روی لثه ها دارید؟ لثه شما یکی از نرم ترین و حساس ترین قسمت های بدن است. علت جوش سفید دردناک روی لثه ها زمانی است که شما عفونت دهانی دارید که معمولاً پسوریازیس دهانی است.

پسوریازیس دهان، به غشای مخاطی که دهان شما را می پوشاند حمله می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، پوشش شروع به کنده شدن می کند و در نتیجه جوش سفید دردناک روی لثه ها ایجاد می شود.

برای کاهش این نوع درد می توانید با آب نمک یا سرکه سیب غرغره کنید. این به خشک شدن زخم ها و به حداقل رساندن التهاب کمک می کند. همچنین می‌توانید مسکن‌های مشابه را بدون نسخه دریافت کنید و قبل از مراجعه به دندانپزشک، درد کاهش می‌یابد.

علائم جوش لثه

علائم ناشی از ایجاد جوش بر روی لثه شامل موارد زیر هستند:

  • درد، تورم و حساسیت در دهان
  • خونریزی یا ترشح از داخل جوش یا لثه ها
  • بوی بد دهان
  • حالت تهوع
  • تب
  • گوش درد

جوش لثه نشانه عفونت است و درمان آن برای جلوگیری از گسترش عفونت به سایر قسمتهای دهان و بدن، امری مهم است. اگر عفونت گسترش یابد، می‌تواند منجر به از بین رفتن دندان شود. همچنین اگر باکتری وارد جریان خون شود، می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. افراد مبتلا به جوش‌های لثه، برای تشخیص و درمان لازم است به دندانپزشک مراجعه کنند. معمولاً برای از بین ‌رفتن عفونت نیز مصرف دارو لازم است. با از بین رفتن عفونت، داروهای خانگی می‌توانند باعث تسکین درد و جلوگیری از ایجاد جوش بیشتر شوند.

جوش روی لثه نشانه چیست

داروها و روش‌های دندانپزشکی برای از بین بردن جوش لثه

برای درمان عفونت و جلوگیری از ایجاد جوش‌های بیشتر، دندانپزشک ممکن است یک یا ترکیبی از درمان‌های زیر را توصیه کند:

درمان جوش لثه

درمان جوش لثه کاملاً به علت اصلی آن بستگی دارد. ممکن است به یک متخصص نیاز داشته باشید. اما می توانید جوش لثه را با درمان خانگی کنید. اگر علت آبسه دندان باشد، باید از دندانپزشک خود کمک بگیرید.

برای عفونت های ویروسی و باکتریایی، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد ویروسی تجویز می شود. جوش های بزرگ را می توان با روش های جراحی از بین برد. در بیشتر موارد، جوش های روی لثه با گذشت زمان خود به خود بهبود می یابند.

اگر جوش های مکرر روی لثه شما وجود دارد، نباید نگران باشید. این می تواند بلافاصله پس از کانال ریشه اتفاق بیفتد. جوش را می توان دقیقاً بالای دندانی که در آن کانال ریشه انجام شده است مشاهده کرد. جوشی که بعد از کانال ریشه ظاهر می شود معمولاً نشانه بهبودی سالم است.

آنتی بیوتیک‌ها

اولین قدم برای از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده عفونت، مصرف آنتی بیوتیک است. از آنجا که جوش‌ها در زیر خط لثه، جایی که درمان‌های موضعی نمی‌توانند به آن برسند، شکل می‌گیرند، معمولاً مصرف آنتی بیوتیک‌ها لازم است.

تمیز کردن کامل لثه

معمولاً باکتری‌ها به دلیل بیماری لثه یا پوسیدگی دندان‌ها، می‌توانند لثه‌ها را آلوده کنند. تمیز کردن عمیق مانند روش روت پلنینگ، می‌تواند پلاک و تارتار را از بین برده و به لثه‌ها کمک کند. همچنین دنبال کردن عادت‌های بهداشتی بهتر دهان، اغلب می‌تواند به جلوگیری از بازگشت آبسه‌ها کمک کند.

تخلیه عفونت

ممکن است دندانپزشک تشخیص دهد که لازم است چرک از داخل جوش تخلیه شود. این می‌تواند درد را تسکین داده و منجر به بهبودی سریعتر لثه شود.

تنظیم دندان‌ها و پروتز‌ها

جوش‌های لثه بعضا می‌توانند ناشی از ضعف دندان یا قرارگیری نامناسب پروتزهای دندانی باشند. در این شرایط، دندانپزشک می‌تواند پروتزها را تنظیم کند تا از تحرک بیشتر جلوگیری شود.

روش‌های جراحی

اگر فردی دچار آبسه پری اپیکال باشد، احتمالاً از پوسیدگی دندان رنج می‌برد. در این شرایط، درمان کانال ریشه برای از بین بردن عفونت لازم است.

عفونت‌های شدید لثه می‌توانند به دندان‌ها و استخوان‌های اطراف آن آسیب برسانند. در این موارد نادر، دندانپزشک ممکن است عمل جراحی را برای از بین بردن دندان یا رفع هرگونه آسیب استخوانی انجام دهد.

جوش لثه نشانه چیست

مراقبت‌های خانگی و داروهای طبیعی

جوش لثه غالباً به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان ایجاد می‌شود. مراقبت‌های خانگی و درمان‌های طبیعی می‌توانند علائم جوش روی لثه را کاهش داده و از شکل گیری مجدد آنها جلوگیری کنند. به خاطر داشته باشید که داروهای خانگی نمی‌توانند عفونت ایجاد شده را درمان کنند. معمولاً در این شرایط مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ضروری است.

درمان خانگی جوش لثه

مراقبت‌های خانگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

رعایت خوب بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان موثر می‌تواند از ایجاد جوش لثه، بیماری لثه، پوسیدگی دندان و سایر موارد دندانپزشکی جلوگیری کند. نکات زیر برای رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب ضروری هستند:

  • روزانه دو بار مسواک بزنید.
  • روزانه از نخ دندان برای تمیز کردن دندان ها استفاده کنید.
  • انجام معاینات دندانپزشکی و تمیز کردن دندان‌ها حداقل دو بار در سال
  • اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین
  • ترک سیگار

استعمال دخانیات مهمترین عامل خطر برای بیماری لثه است. همچنین سیگار می‌تواند اثربخشی درمان بیماری لثه را کاهش دهد. بنابراین ترک سیگار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش داده و به لثه‌ها پس از درمان کمک کند.

شستشوی دهان با آب نمک

نمک به طور طبیعی یک ماده ضد باکتری و ضد التهاب است. مطالعات نشان می‌دهند که شستشوی دهان با آب نمک می‌تواند سلامت لثه را بهبود بخشد. همچنین آب نمک به بهبود زخم‌های دهان کمک می‌کند. برای تهیه آب نمک می‌توانید یک قاشق چایخوری نمک را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. سپس آب نمک را در داخل دهان بریزید و حدود ۳۰ ثانیه بچرخانید. شما می‌توانید روزانه دو تا سه بار این روش را تکرار کنید.

استفاده از دهانشویه پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن خاصیت ضدباکتریایی دارد. به این معنی که می‌تواند به درمان بیماری لثه که یک دلیل شایع برای جوش است، کمک کند. استفاده از پراکسید هیدروژن همچنین ممکن است باعث کاهش درد و التهاب جوش‌های روی لثه شود. برای تهیه دهانشویه پراکسید هیدروژن می‌توانید یک قسمت پراکسید هیدروژن را با دو قسمت آب مخلوط کنید. سپس محلول مورد نظر را چند ثانیه در داخل دهان بچرخانید. روزانه دوباره این روند را تکرار کنید.

خمیر زردچوبه

زردچوبه یک ضد التهاب محبوب طبیعی است. بر اساس مطالعات، کورکومین که ماده فعال موجود در زردچوبه است، می‌تواند از بیماری لثه جلوگیری کند. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از دهانشویه زردچوبه به مدت یک دقیقه و دو بار در روز، می‌تواند باکتری و پلاک را از بین برده و التهاب را کاهش دهد. همچنین زردچوبه ممکن است درد دندان را کاهش داده و به درمان بیماری‌های پریودنتال کمک کند. برای استفاده از زردچوبه می‌توانید مقداری از آن را با خمیر دندان معمولی ترکیب کرده و دندان‌های خود را با آن مسواک بزنید.

روغن‌های اساسی

اسانس‌های مختلف می‌توانند فعالیت میکروبی را مهار کنند. به همین خاطر افراد تمایل دارند از روغن‌های نعنا، میخک یا دارچین برای حمایت از سلامت دندان استفاده کنند.

  • تحقیقات نشان می‌دهند که روغن نعنا می‌تواند با میکروب‌های بیماری زا در دهان مقابل کند. همچنین این اسانس‌ می‌تواند باعث کاهش بوی بد دهان شود.
  • یوژنول یک ماده شیمیایی موجود در روغن میخک است که به عنوان یک ماده رایج در محصولات و درمان‌های دندانپزشکی شناخته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که یوژنول خاصیت بی حسی، ضد باکتری و ضد التهابی دارد و می‌تواند پوسیدگی دندان را درمان کند.
  • روغن دارچین حاوی خواص ضد باکتری و ضد قارچ است. تحقیقات نشان می‌دهد که این روغن می‌تواند از بیماری‌های باکتریایی در دهان جلوگیری کند.

برای استفاده از روغن‌های اساسی، شما می‌توانید یک قطره از آنها را به خمیر دندان معمولی یا دهانشویه خود اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای آبکشی دهان، یک قطره از این روغن‌ها را با یک چهارم فنجان آب ترکیب کنید. گزینه دیگر، اضافه کردن یک قطره از روغن‌های اساسی به یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل است. سپس می‌توانید مخلوط را مستقیماً بر روی ناحیه آسیب دیده در دهان قرار دهید.

آنتی بیوتیک برای جوش لثه سفید

آنتی بیوتیک برای جوش لثه

لایه پلاک میکروبی که روی بافت‌های سخت دندان‌ها و بین فضاهای لثه ایجاد می‌شود، عامل اصلی ایجاد جوش لثه است. به همین دلیل درمان موفقیت آمیز بیماری های لثه با دبریدمان مکانیکی سطح ریشه و روش های جراحی و همچنین تجویز آنتی بیوتیک برای جوش لثه انجام می شود. در برخی موارد، تخریب بافت ادامه دارد و تشکیل پلاک میکروبی توانایی تجمع مجدد را نشان می دهد. در چنین مواردی می توان از آنتی بیوتیک برای جوش لثه استفاده کرد. با این حال، بهبودی کامل با آنتی بیوتیک امکان پذیر نیست.

آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی به‌طور گسترده در درمان‌هایی برای کاهش عفونت‌هایی مانند آبسه دهان استفاده می‌شدند، اما پس از اینکه مشخص شد باکتری‌ها به انواع خاصی مقاوم شده‌اند، دیگر توصیه نمی‌شوند.

کلیندامایسین: برای آبسه های دندانی در استخوان یا بافت نرم استفاده می شود. زمانی که پنی سیلین و موارد مشابه آزمایش شده و ناموفق بوده است، دندانپزشک معمولاً این را به عنوان یک درمان ثانویه توصیه می کند.

کلرهگزیدین: برای پلاک، التهاب لثه و منافذ پریودنتال بین لثه و جوش لثه استفاده می شود. این شبیه به تراشه های مورد استفاده در حذف تارتار و اصلاح ریشه است.

جوش چرکی روی لثه بدون درد

جوش چرکی روی لثه بدون درد می تواند در هر جایی از جمله روی خط لثه، بالای دندان و زیر دندان ایجاد شود. جوش می تواند به دلیل عفونت، زخم های دهان در داخل و اطراف دهان ایجاد شود. جوش در لثه ها ممکن است نشانه ای از نگرانی های جدی برای سلامتی مانند سرطان لثه باشد.

اگر فکر می کنید جوش روی لثه دارید، در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید. اگر جوش در لثه شما ظرف 10 روز از بین نرفت، آن را توسط دندانپزشک خود بررسی کنید.

جوش سفید روی لثه

جوش سفید روی لثه، آیا این موضوع باید باعث نگرانی شود؟ جوش سفید روی لثه ها عمدتاً به صورت توده های کوچک سخت همراه با درد یا بدون درد ظاهر می شوند.

جوش سفید روی لثه می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. شایع ترین علل عفونت، آسیب یا زخم شانکر است. علل دیگر عبارتند از تبخال دهان، برفک دهان یا آبسه دندان است. در بیشتر موارد، برجستگی های سفید را می توان با پوسیدگی و حساسیت دندان اشتباه گرفت.  در این مشکلات حفظ دهان و دندان بسیار مهم است. مسواک زدن دهان بعد از غذا و مشاوره با یک متخصص دندانپزشکی بسیار مهم است.

جوش لثه در کودکان

در طول مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن ، لب کودکتان را بالا بیاورید و لثه کودکان خود را بررسی کنید تا به دنبال جوش لثه بگردید، به خصوص اگر می دانید که کودک شما پوسیدگی دندان دارد . اگر متوجه حباب های جوش مانند روی لثه شده اید، کودک خود را در اسرع وقت نزد دندانپزشک ببرید. به احتمال زیاد، کودک شما از درد شکایت نخواهد کرد، زیرا کودکان آستانه درد شگفت انگیزی دارند. جوش لثه در کودکان نشان می دهد که دندان دچار عفونت داخلی شده است و باید هرچه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

علائم برآمدگی سفید روی لثه چیست؟

چگونه متوجه می شوید که جوش بدون درد روی لثه دارید؟ بهترین راه برای تشخیص و درمان جوش سفید روی لثه ها این است که متخصص دندانپزشکی لثه های شما را بررسی کند. در غیر این صورت، آنچه باید مراقب آن باشید تغییرات زیر در دهانتان است.

  • تکه های قرمز با حاشیه های سفید
  • قرمزی غشای مخاطی در دهان
  • لایه برداری لثه
  • برجستگی های سفید روی زبان
  • زخم در دهان

اگرچه علائم جوش روی لثه ممکن است نسبت به علت واقعی آن تغییر کنند، اما شایع ترین علامت جوش های سفید روی لثه و دهان ممکن است شامل موارد ذکر شده در بالا باشد. بنابراین در صورت مشاهده این علائم  در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

خلاصه روش های درمانی جوش لثه

جوش لثه یا آبسه‌ها ناشی از عفونت باکتریایی هستند. اگر فرد مبتلا به بیماری لثه باشد یا اخیراً تحت درمان دندانپزشکی قرار گرفته باشد، خطر ابتلا به جوش بیشتر است. عفونت ممکن است در بافت لثه رخ دهد. همچنین ممکن است قبل از پخش شدن به لثه، درد دندان ایجاد شود. در این حالت، جوش نزدیک به دندان ظاهر می‌شود و فرد باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کند.

افراد مبتلا به آبسه لثه لازم است حتماً به دندانپزشک مراجعه کنند. زیرا بدون درمان، عفونت ممکن است در سراسر دهان و سایر نقاط بدن گسترش یابد، داروهای خانگی نمی‌توانند عفونت را از بین ببرند. اما می‌توانند درد را کاهش داده و از ایجاد آبسه‌های بیشتر جلوگیری کنند. برای پیشگیری از ایجاد آبسه و جوش، رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ضد میکروب‌های طبیعی مانند نمک و روغن‌های اساسی می‌توانند موثر باشند.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

8 دیدگاه دربارهٔ «درمان جوش سفید داخل دهان و جوش روی لثه چیست؟ درمان جوش سفید داخل دهان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی