جراحی دندان عقل

چه زمانی نیاز به جراحی دندان عقل است؟

جراحی دندان عقل از رایج‌ترین دلایلی است که مراجعان برای آن به کلینیک شبانه روزی مینوسا اعتماد می‌کنند. دندان‎های عقل آخرین مجموعه دندان‎ها هستند که در سنین 17 تا 21 سالگی در انتهای فک بالا و پایین رویش می‎کنند. به‎ همین ‎دلیل از آن‌ها با عنوان دندان‎های شیری دیررس نیز یاد می‎شود. اگر دندان عقل فضای کافی برای رویش نداشته باشد، به‌صورت زاویه‎دار رشد می‌کند و به طور کامل یا تا حدی در استخوان فک یا زیر بافت لثه به دام می‎افتد (دندان عقل نهفته). این مساله می‎تواند منجر به بروز درد، عفونت یا سایر مشکلات دندانی شود.

البته مشابه سایر دندان‎ها، احتمال بروز پوسیدگی، التهاب لثه، آبسه و کیست نیز در دندان‎های عقل وجود دارد. از جایی ‎که هیچکدام از چهار دندان عقل کارایی خاصی نداشته و جراحی دشواری دارند، معمولا دندانپزشکان با یک اقدام پیشگیرانه کشیدن آن‌ها را برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات در آینده توصیه می‌کنند. در ادامه بیشتر به موضوع جراحی دندان عقل خواهیم پرداخت.

چه زمانی نیاز به جراحی دندان عقل است؟

اصولا تا زمانی‎که دندان‎های عقل به طور طبیعی رویش کنند و علائمی از درد، عفونت و التهاب بروز ندهند، ضرورتی برای کشیدن آن‌ها وجود ندارد. به‎محض اینکه علائمی از مشکلات دندان عقل نهفته مانند موارد زیر مشاهده شود، نیاز به جراحی دندان عقل است:

• آسیب به دندان مجاور یا استخوان فک و درد فک و دهان
  • به دام افتادن مواد غذایی در پشت دندان عقل، تشکیل پلاک، پوسیدگی دندان عقل و بروز دندان درد
  • عفونت یا بیماری لثه
  • ایجاد یک کیسه پر از مایع (کیست) در اطراف دندان عقل
  • آبسه دندان عقل
  • سلولیت یا عفونت باکتریایی در گونه، زبان یا گلو

البته دندانپزشک در صورت پوسیدگی شدید یا آبسه دندان عقل طبیعی و عفونت بافت لثه نیز ممکن است به‎جای پُر کردن برای کشیدن دندان عقل اقدام کند.

آسیب‌های دندان عقل

وقتی دندان های عقل کشیده نشوند، از بسیاری جهات بر زندگی فرد تأثیر منفی می گذارد. بعضی اوقات دندان عقل تا حدی قابل مشاهده است اما بعضی اوقات می تواند کاملاً نهفته باشد. دندان های عقل می توانند در فک برعکس، افقی یا از زوایای مختلف رشد کنند. این وضعیت ساختار دندان را مختل می کند و دندان های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. دندان نهفته قطعاً باید کشیده شود، در غیر این صورت ممکن است دندان های دیگر را پوسیده و باعث بوی بد دهان شود. دندان عقل که به سلامت دهان و فک شما آسیب می رسانند باید کشیده شوند.

مزایای کشیدن دندان عقل

اگرچه کشیدن دندان عقل و دندان نهفته یک عمل ضروری برای سلامت دهان ، فک و دندان فرد است ، اما از نظر اکثر بیماران این موارد نادیده گرفته می شوند زیرا جدی بودن مشکلات دندان عقل را درک نمی کنند. از مزایای کشیدن دندان عقل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• از ایجاد پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.
  • کشیدن دندان عقل کمک می کند تا رشد دندان های دیگر منظم تر انجام شود.
  • درد ناشی از کمبود فضا را از بین می برد.
  • از تشکیل کیست جلوگیری می کند.
  • باعث سهولت درمان های ارتودنسی می شود.
  • بوی بد دهان را برطرف می کند.
  • تمیز کردن دندان  آسان تر می شود.
  • جراحی دندان عقل اجازه می دهد تا ساختار دندان سالم و صاف باشد.

بهترین سن برای جراحی دندان عقل

شما در هر سنی می‎توانید برای کشیدن دندان عقل اقدام کنید. با این حال، بسیاری از دندانپزشکان توصیه می‎کنند که این کار در اواخر نوجوانی یا اوایل 20 سالگی انجام شود. زیرا در این دوره، دندان‎های عقل هنوز در حال شکل‎گیری هستند و جراحی آن‌ها با عوارض کمتری همراه است.

عواملی که کشیدن دندان عقل را دشوار می کند چیست؟

در حالی که کشیدن دندان عقل یا عمل جراحی دندان عقل توسط پزشکان در برخی موارد توصیه نمی شود ، اما در برخی موارد یک عمل بسیار دشوار است. از دلایلی که کشیدن دندان عقل را دشوار می کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• وجود استخوان متراکم فک
  • زبان بزرگ
  • ریشه های گشاد و بزرگ
  • سن بالا
  • مواردی که نمی توان بیهوشی را به طور موثر انجام داد.
  • دسترسی محدود به محل جراحی

آمادگی برای جراحی دندان عقل

معمولا دندانپزشک قبل از جراحی برای معاینه و عکسبرداری با اشعه ایکس اقدام می‎کند. بهتر است در این زمان او را از داروهای مصرفی و بیماری‎های زمینه‎ای خود مطلع کنید. چراکه از چند روز قبل از جراحی اجازه مصرف داروهای ضدانعقاد مانند آسپرین و وارفارین و داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن را ندارید. این داروها میزان خونریزی را افزایش می‎دهند. از یک هفته قبل از جراحی مصرف الکل و سیگار ممنوع است. زیرا در روند بهبودی بافت لثه و دهان اختلال ایجاد می‎کنند.

نحوه انجام جراحی دندان عقل

اصولا کشیدن دندان عقل بسته به نیازهای خاص شما با بی‎حسی موضعی، بیهوشی آرام‎بخش یا بیهوشی عمومی انجام می‎شود. برای جراحی دندان عقل نهفته (دندان‌ عقل محبوس در لثه یا استخوان فک) لازم است مراحل زیر طی شود:

• برشی در بافت لثه ایجاد می‎شود تا وضعیت دقیق دندان نهفته و استخوان فک مشخص شود.
  • استخوانی‎که دسترسی به ریشه دندان نهفته را مسدود کرده است، حذف می‎شود.
  • به کمک ابزار مخصوص دندان عقل کشیده و محل مورد نظر تمیز می‎شود.
  • در صورت نیاز بافت لثه بخیه زده می‎شود.
  • گاز استریل روی محل قرار داده می‎شود تا خونریزی را کنترل و به تشکیل لخته خون کمک کند.

درصورتی‎که دندان عقل طبیعی و قابل مشاهده باشد، دندانپزشک فقط سعی می‎کند که آن را شل کرده و سپس از حفره دندانی خارج کند. در نهایت نواحی اطراف تمیز شده و گاز استریل قرار داده می‎شود. به طور معمول، جراحی دندان عقل حدود یک ساعت می‎کشد. البته موارد پیچیده‎تر (مانند دندان عقل نهفته) ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.

مراقبت‌های بعد از جراحی دندان عقل

بعد از جراحی با کمی درد، تورم و خونریزی مواجه خواهید شد. به‌همین‌دلیل دندانپزشک علاوه‌بر تجویز مسکن، دستورالعمل‎هایی مانند موارد زیر ارائه خواهد داد:

• در روزهای اول تا جایی که می‎توانید استراحت کنید و به مدت 48 تا 72 ساعت از انجام فعالیت‎های شدید و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • برای کمک به کاهش تورم می‎توانید هر بار به مدت 10 دقیقه کمپرس سرد یا کیسه یخ را روی صورت خود قرار دهید.
  • برای حفظ لخته خون ایجاد شده، تا چند روز از تماس مسواک یا نخ دندان یا محل جراحی، خوردن غذاهایی گرم و سفت، نوشیدن مایعات با نی و حرکت شدید سر اجتناب کنید. زیرا این لخته خون به حفظ اعصاب و بافت حساس زیر دندان و بهبودی سریع‎تر محل جراحی کمک زیادی می‎کند.
  • تمام داروها از جمله آنتی‎بیوتیک‎ها و مسکن‎ها را طبق دستور مصرف کنید.

معمولا بعد از گذشت سه تا چهار روز وضعیت شما بهتر خواهد شد و می توانید به محل کار یا دانشگاه برگردید. البته ممکن است چند هفته طول بکشد تا بافت لثه به طور کامل بهبود یابد.

چه زمانی بعد از جراحی دندان عقل به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در اغلب موارد کشیدن دندان عقل عوارض عمده‎ای ایجاد نمی‎کند. با این وجود، اگر با علائم زیر مواجه شدید با دندانپزشک خود تماس بگیرید یا حضوری مراجعه کنید:

• تب بالای 38.5 درجه سانتی‎گراد
  • خروج چرک سفید یا زرد رنگ از محل جراحی
  • خونریزی شدید
  • عدم تسکین درد با وجود مصرف مسکن
  • بدتر شدن تورم لثه با وجود گذشت سه روز از جراحی
  • بی‎حسی صورت
  • مشکل در بلع یا تنفس
  • وجود خون یا چرک در ترشحات بینی

جراحی تخصصی دندان عقل

بنابراین کشیدن به موقع دندان عقل طبق تشخیص یک دندانپزشک باتجربه، می‎تواند خطر ابتلا به مشکلات بعدی را کاهش دهد. کلینیک دندانپزشکی شبانه‎روزی مینوسا با برخورداری از کادر حرفه‎ای و تجهیزات به‎روز آماده ارائه خدمات لازم به شما است. از این فرصت عالی استفاده کنید!