5 روش درمانی ساده برای طعم فلزی دهان

بهداشت دهان و دندان

احساس طعم فلزی (پاراژئوزیا) در دهان شما کاملاً رایج است و اگر بدن سالمی داشته باشید ، هیچ جای نگرانی نیست. از آنجا که طعم و مزه با حس بویایی شما ارتباط مستقیم دارد ، جوانه های چشایی شما اغلب مسئول این شرایط می باشند.  اگرچه شایع نیست ، اما علل احتمالی جدی تری مانند دیابت ، آلزایمر و نارسایی کلیه نیز باعث به وجود آمدن طعم فلزی می شوند.

دلایل طعم فلزی

شایع ترین علل طعم فلزی در دهان:

بیماری لثه یا سلامت دهان و دندان ضعیف

التهاب لثه یا بیماری پریودنتال معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان (معاینات منظم دهان و دندان ، مسواک زدن منظم ، نخ دندان کشیدن و غیره) ایجاد می شود که می تواند طعم فلزی در دهان شما ایجاد کند. این مزه فلزی که معمولاً در اثر خونریزی لثه ایجاد می شود ، جدی نیست. خون غنی از آهن می باشد ، بنابراین باعث ایجاد مزه فلزی در دهان شما می شود. بیماری لثه می تواند باعث مشکلات جدی تری شود و باید برای جلوگیری از عوارضی مانند از دست دادن دندان درمان شود.

مسواک زدن

اگر شک دارید که بیماری لثه ممکن است عامل اصلی طعم فلزی در دهان شما باشد ، سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مصرف برخی از داروها و ویتامین ها

صدها داروی متداول می توانند طعم فلزی در دهان شما ایجاد کنند زیرا آنها با گیرنده های چشایی مغز ارتباط برقرار می کنند. باقی ماندن دارو در بزاق نیز می تواند منجر به این امر شود.

• آنتی هیستامین ها
  • آنتی بیوتیک ها ، از جمله مترونیدازول
  • داروهای ضد افسردگی یا داروهای ضد روان پریشی
  • داروهای ضد قارچ
  • داروهای فشار خون
  • داروهای شیمی درمانی
  • داروهای دیابت ، از جمله متفورمین
  • داروهای ادرار آور
  • داروهای گلوکوم
  • تکه های نیکوتین دار
  • داروهای پوکی استخوان
  • داروهای پرتو درمانی
  • داروهای ضد تشنج ، از جمله فنی توئین
  • استروئیدها

ویتامین های حاوی فلزات سنگین مانند مس ، آهن و روی می باشند و به دلیل مواد موجود در آنها می توانند طعم فلزی ایجاد کنند. بانوان اغلب این طعم فلزی در دهان را هنگام مصرف ویتامین قبل از تولد نوزاد تجربه می کنند.

آسیب دهانی یا جراحی دهان

اگر اخیراً دچار آسیب دهان (گاز گرفتن زبان) یا جراحی دهان (برداشتن دندان عقل ) شده باشید ، تا زمانی که خونریزی کنترل نشده و زخم شما بهبود نیابد ، به احتمال زیاد طعم فلزی را تجربه خواهید کرد.

مشکلات سینوس

شرایطی مانند عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ، سرماخوردگی ، سینوزیت ، عفونت های حاد یا مزمن سینوس ، انحراف تیغه بینی یا حتی عفونت گوش میانی می تواند باعث ایجاد ناهنجاری در حس بویایی و متعاقباً حس چشایی شما شود. آلرژی به گرده درختان ، می تواند باعث ایجاد مشکلات سینوسی و طعم فلزی در دهان شما شود. این مشکلات معمولاً با آنتی بیوتیک ، رفع آلرژی های زمینه ای یا جراحی درمان می شوند. وقتی مشکلات سینوس شما برطرف شد ، مزه فلزی دهان نیز از بین می رود.

بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند باعث اختلالات چشایی و بویایی شود و می تواند به صورت طعم فلزی در دهان شما ظاهر شود.

آلرژی غذایی و آنافیلاکسی

آلرژی غذایی خاص ، مانند آلرژی به صدف و آجیل  می تواند باعث ایجاد طعم فلزی در دهان می شود. طعم فلزی در دهان می تواند از نشانه های اولیه واکنش آلرژیک شدیدی به نام آنافیلاکسی باشد. طعم فلزی ممکن است قبل از بروزعلائم دیگر آنافیلاکسی مانند خارش و تورم پوست ، دشواری در تنفس یا خس خس سینه ، حالت تهوع یا استفراغ و سردرد خود را نشان دهد. آنافیلاکسی آلرژی بسیار خطرناکی می باشد. اگر مشکوک هستید که خود یا شخصی واکنش آنافیلاکتیک را تجربه می کنید ، بلافاصله مراقبت های اضطراری از جمله واکسن اپی نفرین باید تزریق شود.

دیابت و قند خون پایین

دیابت و قند خون پایین باعث ایجاد اختلالات چشایی ، از جمله طعم فلزی در دهان می شود. متفورمین داروی رایجی می باشد که بیماران دیابتی استفاده می کنند. این دارو به احتمال زیاد باعث ایجاد اختلال چشایی می شود.

بیماری های مغز و اعصاب

مشکلات عصبی مانند زوال عقل یا بیماری آلزایمر می تواند باعث شود که مغز سیگنال های جوانه های چشایی را به درستی دریافت نکند. این اختلال می تواند باعث از دست دادن اشتها و طعم فلزی شود.

طعم فلزی دهان

سایر مشکلات عصبی که می توانند باعث طعم فلزی در دهان شوند عبارتند از:

• فلج کمر
  • ضایعات مغزی یا تومورها
  • اسکلروز چندگانه
  • بیماری پارکینسون

نارسایی کلیه

یکی دیگر از دلایل جدی طعم مزه دهان ، نارسایی کلیه می باشد. اسید اوریک اضافی ناشی از کارکرد نامناسب کلیه می تواند باعث چنین تغییراتی شود.

علائم و نشانه های نارسایی حاد کلیه چیست؟

سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان یک بیماری مزمن می باشد که باعث احساس سوزش در زبان یا غشای مخاطی می شود. داروهایی که برای درمان سندرم سوزش دهان استفاده می شوند، می توانند باعث ایجاد مزه فلزی شوند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

از آنجا که این یک بیماری بسیار شایع است ، اگر اخیراً داروی جدیدی را شروع کرده اید ، ممکن است بخواهید طعم فلزی دهان را با پزشک به اشتراک بگذارید. اگر مزه فلزی را به طور مداوم تجربه می کنید و علائم هشدار دهنده دیگری را نیز از خود نشان می دهید ، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان طعم فلزی دهان

اجتناب از این طعم فلزی در دهان شما اغلب به یک علت بستگی دارد. با این حال ، چندین استراتژی کلی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن طعم فلزی استفاده کنید:

1. کمبود آب بدن می تواند باعث طعم فلزی شود. اسیدیته می تواند به کاهش این طعم کمک کند ، بنابراین مقداری لیمو به آب خود اضافه کنید.

1. بعد از غذا مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

1. ظروف سرامیکی و با کیفیت بالا را به جای ظروف فلزی انتخاب کنید.

1. در وعده های غذایی خود از برخی گیاهان و ادویه های قدرتمند استفاده کنید.

1. آدامس های طعم دار مانند ، نعناع را بین وعده های غذایی بجوید.

6 دیدگاه دربارهٔ «5 روش درمانی ساده برای طعم فلزی دهان»