5 دلیل اصلی لثه های سفید رنگ

لثه سفید رنگ

اگر لثه‌های شما در حال حاضر به جای صورتی ، به رنگ سفید هستند، باید مراقب باشید، زیرا این نشانه آن است که شما یک مشکل دارید و حتما نیاز به درمان دارید. به همین دلیل است که در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا تصمیم گرفته ایم هر آنچه را که باید در مورد لثه های سفید بدانید به شما بگوییم.

فراموش نکنید که با بررسی مکرر وضعیت لثه‌ها، می‌توانید از بروز اکثر بیماری‌ها جلوگیری کنید، زیرا تغییرات در آنها معمولاً نشانه واضحی از مشکلات مختلف است.

رنگ طبیعی لثه های سالم باید صورتی باشد. علاوه بر آن باید خیلی خوب به دندان ها چسبیده باشند و البته خونریزی یا حالت جمع شدن نداشته باشند. بنابراین اگر لثه های شما بیش از حد قرمز هستند یا بسیار تیره رنگ هستند، این نیز علامت خوبی نیست.

در این موارد، دریافت به موقع درمان برای جلوگیری از آسیب های جدی مهم است. به همین دلیل، اگر متوجه شده اید که لثه های سفیدی دارید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید. یک دندانپزشک خوب به شما کمک می کند لبخندی بی نقص، کاملا سالم و بدون بیماری های دهان و دندان داشته باشید.

در بیشتر موارد، لثه های سفید یا ناسالم معمولاً با تورم همراه هستند. به همین دلیل، در مواجهه با لثه های متورم، انجام یک معاینه کامل دهان و دندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود که به شما امکان می دهد منشا مشکل مذکور را مشخص کنید و در نتیجه بدانید که درمان ایده آل برای درمان این مشکل چیست.

لثه سفیدچرا لثه ها سفید می شوند؟

قبل از اینکه بدانید چرا لثه ها سفید می شوند. باید بدانید که به طور طبیعی، تعداد زیادی میکروارگانیسم های بیماری زا در دهان شما زندگی می کنند. اگرچه این موضوع طبیعی است، اما حذف آنها از طریق یک روال بهداشتی دهان و دندان به شدت ضروری است.

از آنجایی که امروزه درمان های محافظه کارانه دندانپزشکی وجود دارد، در کلینیک دندانپزشکی مینوسا می توانیم سلامت کامل دندان ها و لثه های شما را تضمین کنیم. علاوه بر مسواک زدن صحیح دندان ها در خانه، باید به طور منظم برای تمیز کردن دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید. جرم گیری دندان در کلینیک ما زیر نظر متخصصان خبره انجام می شود. با استفاده از جرمگیری جرم و پلاک باکتریایی که هم روی دندان‌ها و هم روی لثه‌های شما وجود دارد با موفقیت از بین می‌رود. بنابراین لبخندی سالم را  در کلینیک ما برای شما تضمین می‌کنیم.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، لثه های سفید اصلاً سالم نیستند، زیرا آن رنگ با رنگ صورتی که معمولاً باید داشته باشند، فاصله زیادی دارد. این علامت به دلیل دلایل مختلفی در دهان ایجاد می شود که معمولاً توسط میکروارگانیسم های ساکن در دهان مانند قارچ ها یا باکتری ها ایجاد می شود. هنگامی که عادات بهداشتی نامناسب دهان و دندان داشته باشید، اینها بیش از حد تکثیر می شوند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره لثه بدانید

چگونه از ایجاد لثه های سفید جلوگیری کنیم؟

اولین و شاید مهم ترین توصیه، رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از مسواک های خوب، روش صحیح مسواک زدن و استفاده کردن از ابزار هایی مانند نخ دندان و شستشوی دندان با کمک دهانشویه که باعث از بین رفتن باکتری های موجود در دهان می شوند.

به همین دلیل است که برای جلوگیری از سفید شدن لثه ها، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که دندان های خود را دو تا سه بار در روز مسواک بزنید و همیشه یک تکنیک خوب مسواک زدن را حفظ کنید. علاوه بر این، راه ایده آل برای تمیز کردن دندان ها به بهترین شکل این است که دهان خود را به چهار قسمت تقسیم کنید و حداقل سی ثانیه را صرف مسواک زدن هر یک از ربع دهان بکنید.

شما نمی توانید تمیز کردن بین دندان را فراموش کنید. به این دلیل ما استفاده از نخ دندان، شستشوی دهان یا حتی برس های اینتر پروگزیمال ( بین دندانی ) را توصیه می کنیم، هر یک از آنها بین دندان هایتان را به صورت عالی برای شما تمیز می کند.

با این کار مطمئن شوید که باکتری های زیر خط لثه را از بین می برید. آخرین اما مهمترین نکته این است که روال بهداشت دهان خود را با یک دهانشویه خوب تکمیل کنید. دهانشویه علاوه بر از بین بردن بیشتر باکتری‌ها، محافظت بیشتری از دندان‌ها و لثه‌ها را برای شما نیز فراهم می‌کند.

نکته دوم این است که به طور مکرر (حداقل سالی یک بار) جرمگیری دندانپزشکی را انجام دهید، زیرا دندانپزشک متخصصی است که علاوه بر بررسی از منابع و دانش لازم برای انجام پاکسازی عمیق دهان برخوردار است و هر گونه مشکلی را  قبل از حاد شدن به شما اطلاع می دهند.

توصیه ای دیگر، داشتن دندان هایی سالم و همراه با پرهیز از زیاده روی در مصرف قهوه، الکل و تنباکو است، زیرا اینها عناصری هستند که در صورت مصرف زیاد می توانند سلامت دهان و دندان شما را به شدت خراب کنند.

5 علت اصلی سفید شدن لثه

اکنون برخی از دلایل اصلی را که می‌توانند باعث سفید شدن لثه‌ ها شوند، را بررسی می کنیم:

وجود برخی از بیماری های شایع ترین علت سفیدی لثه در نظر گرفته می شود. این نوع بیماری به سرعت به بافت هایی که مسئول حمایت از دندان هستند آسیب می رساند. پلاک باکتریایی و ریشه دندان معمولاً مسئول این نوع بیماری هستند.

برداشتن صحیح جرم از دندان ها برای جلوگیری از بروز این نوع عفونت دهانی بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که تنها راه برای از بین بردن جرم دندان و لثه، پروفیلاکسی دهانی در کلینیک دندانپزشکی است.

بیشتر بدانید: کامپوزیت دندان

ژنژیویت

مهم است که به خاطر داشته باشید که بیماری های التهابی با منشا عفونی توسط باکتری های دهان ایجاد می شوند. ژنژیویت مرحله اولیه این بیماری هاست. در این مرحله که شرایط حاد تر نشده است می‌توان این مشکل را به راحتی حل کرد. اما اگر به موقع آن را درمان نکنیم، تبدیل به پریودنتیت می شود. پریودنتیت یا پیوره بیماری است که بسیار جدی تر و نگران کننده تر است که حتی می تواند باعث از دست دادن دندان شود.

بوی بد دهان، آسیب و عفونت لثه، خونریزی لثه، حساسیت دندان و سفیدی لثه بخشی از تصویر بالینی افرادی است که از بیماری پریودنتال رنج می برند.

قارچ در دهان

عفونت‌های قارچی که توسط قارچ‌های دهان ایجاد می‌شوند نیز یکی از شایع‌ترین علل سفیدی لثه هستند. کاندیدیازیس دهان به دلیل وجود قارچ کاندیدا آلبیکنس در دهان ایجاد می شود. این عفونتی است که برای جلوگیری از آسیب قابل توجه به دندان نیاز به درمان سریع و موثر دارد.

شیوع عفونت های ناشی از قارچ های دهان در افرادی که از پروتزهای متحرک دندان استفاده می کنند به طور قابل توجهی بیشتر است. به همین دلیل است که توصیه می شود همیشه پروتزهای مصنوعی خود را در شرایط خوبی نگه دارید.

زخم های دهان

زخم‌های دهان که به عنوان آفت دهان نیز شناخته می شود، ممکن است باعث سفیدی لثه شوند. اگرچه این شرایطی نیست که مجبور باشید بیش از حد نگران آن باشید، اما تعیین دلیل ایجاد آفت بسیار مهم است. این کمک می کند تا مشخص شود که آیا زمینه ای وجود دارد که نیاز به درمان دارد یا خیر.

زخم دهان

لیکن پلان

این یک عارضه و بیماری با منشا التهابی است که در مخاط حفره دهان ایجاد می شود و لثه های سفید یکی از علائم اصلی لیکن پلان هستند. از آنجایی که این یک بیماری عفونی نیست، در بیشتر موارد به هیچ نوع درمانی نیاز ندارد.

سرطان دهان

در بدترین حالت، لثه های سفید نیز نشانه سرطان دهان هستند، بنابراین بهتر است در اسرع وقت به متخصص مراجعه کنید تا این احتمال را رد کنید.

به یاد داشته باشید که درمان زود هنگام برای کاهش آسیب و در نتیجه دستیابی به جلوگیری و پیشگیری از بوجود آمدن اینگونه بیماری ها خیلی مهم است. نباید از ظاهر لثه های سفید غافل شوید زیرا ممکن است شما را در مورد وجود برخی بیماری ها جدی دیگر در دهان آگاه کند.

درمان های توصیه شده برای لثه های سفید چیست؟

درمان لثه های سفید بستگی به عاملی دارد که باعث این وضعیت شده است. مهم است که برای تعیین علت ایجاد آن به یک متخصص مراجعه کنید، زیرا انتخاب درمانی که باید دنبال کنیم به آن بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر لثه های سفید نتیجه یک عفونت باکتریایی باشد، درمان پریودنتال ضروری خواهد بود. در بیشتر موارد، مراجعه به یک متخصص که به ما امکان می دهد عفونت زیر لثه را با موفقیت از بین ببریم.

همچنین باید در نظر داشته باشید که با توجه به تشخیص، متخصص ممکن است داروهای خاصی را تجویز کند. تجویز دارو در مورد ضد قارچ ها، اگر علت عفونت قارچی باشد، یا آنتی بیوتیک اگر عفونت ناشی از باکتری باشد، صادق است.

در کلینیک دندانپزشکی مینوسا ما مراقب سلامت دهان و دندان شما هستیم.

اگر متوجه شدید که لثه هایتان سفید یا ناسالم است، وقت خود را از دست ندهید و از کلینیک ما در میرداماد وقت بگیرید.

ما هر مشکل دهان و دندانی را که از آن رنج می‌برید حل می‌کنیم، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید، ما به شما درمان باکیفیت و کاملاً متناسب با نیازهای شما را پیشنهاد می‌کنیم!

6 دیدگاه دربارهٔ «5 دلیل اصلی لثه های سفید رنگ»