5 بیماری ناشی از زبان سبز

زبان سبز

دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا بهترین کادر و تجهیزات را جهت انجام کلیه امور مرتبط با دندانپزشکی را دارا می باشد!

زبان سالم دارای رنگ صورتی یا قرمز و بافت صاف می‌باشد. اگر زبان رنگ یا بافت غیر طبیعی داشته باشد ، ممکن است نشانه ای از بیماری دهان و دندان باشد. زبان سبز می تواند نشانه چندین بیماری جدی باشد.

علل  ایجاد زبان سبز در دهان چیست؟

زبان سبز می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بیشتر مواقع زبان سبز با تغییر رنگ زبان به سفید شروع می شود ، اما با گذشت زمان پس از مصرف مواد غذایی ، نوشیدن یا مصرف برخی داروها ، به رنگ سبز تغییر رنگ می دهد.

زبان سبز

دلایل اصلی ایجاد زبان سبز:

1. زبان جغرافیایی

بیماری زبان جغرافیایی ضایعات و دایره های بی ضرری روی زبان ایجاد می کند که ممکن است تغییر رنگ دهند. در ابتدا ، ضایعات ناشی از زبان جغرافیایی ممکن است به شکل دایره با مرزهای سفید برجسته ظاهر شود ، اما با گذشت زمان ، این مرزها به یک رنگ سبز تغییر رنگ می‌دهند.

علائم زبان جغرافیایی:

– برجستگی نامنظمی بر روی زبان تشکیل می شود و از نظر شکل و اندازه متفاوت هستند.

– ضایعات روی زبان که به نظر می رسد “مهاجرت” می کنند یا به مرور زمان از یک منطقه زبان به منطقه دیگر منتقل می شوند. ضایعاتی که به طور مکرر ظاهر می شوند و دوباره ناپدید می شوند.

– احساس خفیف ناراحتی یا سوزش روی زبان یا در دهان

– یکی دیگر از علائم زبان جغرافیایی حساسیت بر روی زبان ، به ویژه به برخی مواد خاص است.

موارد زیر باعث حساسیت و تشکیل زبان جغرافیایی می‌شود:

– دود سیگار

– خمیر دندان

– دهان شویه ها

– شکر یا غذای شیرین

– غذاهایی که بسیار تند یا اسیدی هستند

1. سندرم زبان مودار

زبان مودار هنگامی رخ می دهد که نوع خاصی از سلول روی زبان رشد می‌کند و به دلیل کراتین موجود در سلول بافت مودار تشکیل می شود. این بافت مو دار به زبان ظاهری خشن می دهد. این سطح ناهموار محلی مناسب برای رشد باکتری ها ایجاد می کند. این باکتری ها می تواند رنگ زبان شما را تغییر دهد و باعث ایجاد رنگ سبز شود.

تغییر رنگ پس از خوردن انواع خاصی از غذاها یا نوشیدنی ها ، یا استفاده از برخی محصولات خاص بیشتر است.

علائم تشکیل زبان مودار عبارتند از:

– احساس سوزش بر روی زبان

– احساس خارش یا غلغلک ناشی از سلولهای طولانی شده در زبان

– بوی بد دهان به علت رشد باکتری یا قارچ بر روی زبان

– طعم غیرطبیعی و بد روی زبان  یا کاهش حس چشایی ناشی از پوشیده شدن جوانه های چشایی

1. لیکن پلان

لیکن پلان یک بیماری در سیستم ایمنی می‌باشد که می تواند باعث تغییر رنگ زبان شود. معمولا لیکن پلان روی زبان به صورت یک  لکه‌ی سفید ظاهر می شود. وقتی باکتری یا قارچ روی آن رشد می کند یا بعضی غذاها یا نوشیدنی های خاص مصرف می شود و برخی محصولات خاص استفاده می شود ، می تواند زبان سبز رنگ شود.

علائم دیگر ایجاد لیکن پلان عبارتند از:

حرکت ضایعات سفید در دهان ، ممکن است دردناک باشد یا باعث احساس سوزش شود. ضایعات سفید در دهان که به دلیل باکتری ها ، تشکیل قارچ ، غذا ، نوشیدنی ها یا محصولات بهداشتی استفاده شده در دهان تغییر رنگ می دهد و زبان سبز رنگ می‌شود.

1. سرطان دهان

سرطان های دهان می توانند باعث رشد و ایجاد توده در زبان می‌شوند که با شروع رشد باکتری ها یا قارچ روی آن ، مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی ها یا استفاده از برخی محصولات در دهان تغییر رنگ می دهد.

علائم سرطان دهان عبارتند از:

– ایجاد زخم یا ضایعه بر روی زبان که بهبود نمی یابد

– تشکیل توده و رشد روی زبان

– خونریزی روی زبان

– کاهش چشمگیر وزن

– بی حسی در لب پایین ، صورت ، گردن یا چانه

– لکه هایی روی زبان بروز می‌کند که به رنگهای مختلف مانند سفید ، قرمز و سفید یا سبز است.

1. برفک دهانی

برفک دهانی، به علت رشد بیش از حد قارچ روی زبان و داخل دهان تشکیل می‌شود. برفک دهانی ناشی از رشد بیش از حد قارچ است که به طور طبیعی در دهان اتفاق می افتد. رشد بیش از حد قارچ باعث می شود که زبان سفید به نظر برسد ، اما با گذشت زمان با ایجاد عفونت زبان می تواند تغییر رنگ دهد و سبز رنگ شود.

برفک دهان

سایر علائم برفک دهان عبارتند از:

– توده های های سفید روی زبان یا لوزه ها

– خونریزی در هنگام خراشیده شدن دهان توسط دندان ها یا مسواک

– درد در برجستگی های دهان

– مشکل در بلعیدن

– در نوزادان ، علائم برفک دهان شامل مشکل در تغذیه ، احساس سر درد ، کم تحرکی کودک و تحریک دهان است.

زبان سبز چگونه درمان می شود؟

درمان زبان سبز به علت ایجاد بیماری بستگی دارد. در بیشتر موارد ، علت آن باکتری یا قارچ است. در این مورد ، درمان ممکن است شامل داروی ضد قارچ باشد.

رعایت نکات زیر در خانه همچنین می تواند به زبان شما کمک کند تا از رشد بیش از حد باکتری و قارچ جلوگیری کند :

– دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید تا از ایجاد توده تحریک کننده در دهان جلوگیری شود.

– مسواک خود را هر روز عوض کنید تا زمانی که عفونت کاملا از بین برود.

– از دهان شویه یا اسپری دهان خودداری کنید.

– دهان خود را با محلول آب نمک بشویید.

– در صورت دیابت سطح قند خون خود را مرتبا بررسی کنید.

– برای کمک به ایجاد تعادل در سطح باکتری های مفید در بدن ، ماست مصرف کنید.

هنگامی که زبان سبز به دلیل التهاب ایجاد می شود ، درمان زبان سبز شامل موارد زیر باشد:

– کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهاب

– آنتی هیستامین برای کاهش التهاب و جلوگیری از واکنش آلرژیک

– مسکن های بدون نسخه ، مانند ایبوپروفن

– برای درمان زبان سبز ناشی از التهاب ، از غذاها و نوشیدنی هایی که باعث تحریک دهان می شوند خودداری کنید. همچنین از محصولات بهداشتی مانند خمیر دندان ها با طعم که باعث تحریک دهان شما می شوند ، خودداری کنید.

وقتی علت ایجاد زبان سبز سرطان دهان است ، درمان به مرحله ، نوع و محل دقیق سرطان بستگی دارد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پرتو درمانی

شیمی درمانی

درمان هدفمند

درمان تغذیه ای

برای همه موارد زبان سبز ، درمان مناسب شامل بهداشت دهان و دندان است. دندان های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. استفاده از نخ دندان از قسمت های مهم بهداشت دهان و دندان است.

عوارض زبان سبز

در حالی که زبان سبز دلایل زیادی دارد ، اما اغلب نشانه رشد بیش از حد باکتری ، قارچ  است. در صورت وجود ضایعات در دهان ، این مواد می توانند عفونت های جدی ایجاد کنند. مهم است که فوراً برای درمان زبان سبز به پزشک مراجعه کنید.

از عمده بخش های زیبایی که در دندانپزشکی مینوسا صورت می گیرد، امور کامپوزیت دندان می باشد، که می توانید با مراجعه به این دندانپزشکی امورات خود را انجام دهید.

علت سبز شدن زبان

دلایل مختلفی برای رنگ سبز در زبان وجود دارد. رایج ترین آنها را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

1. استعمال دخانیات و الکل می تواند باعث تحریک و تغییرات رنگی در فلور زبان شود. به خصوص مصرف الکل می تواند علت سبز شدن زبان در طب اسلامی باشد. این نشان دهنده آسیبی است که رخ داده است. در صورت تشخیص و درمان به موقع یا قطع مصرف الکل می توان از آن پیشگیری کرد. در غیر این صورت، آسیب ممکن است دائمی باشد و منجر به از دست دادن حس چشایی شود.
  2. بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی یکی از شایع ترین بیماری هایی است که افراد با آن مواجه هستند. عفونت در گلو و لوزه ها به دلیل تولید مثل میکروارگانیسم های مختلف مانند ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها می تواند باعث تغییر رنگ زبان شود. نسبت به شدت و پیشرفت بیماری، ممکن است روش درمانی مختلفی نیاز داشته باشید. در مورد یک بیماری مرتبط با عفونت، ابتدا عفونت باید درمان شود. در این مورد، درمان اغلب می تواند متقابل باشد. با این حال، گاهی اوقات، هم بوی بد دهان و هم ناراحتی را می توان با استفاده از اسپری های دهان و دهان شویه ها برطرف کرد.
  3. از داروها در درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. مواد موثره مختلفی در داروها وجود دارد و این مواد گاهی اوقات باعث ایجاد رنگ سبز روی زبان می شوند. خواص رنگرزی مواد فعال ممکن است باعث بروز بیماری فوق در افراد پس از مصرف دارو شود. اگرچه در موارد مصرف موقت دارو، ناراحتی پس از قطع دارو از بین می‌رود، اما اگر سال‌ها از همان دارو در بیماری‌های مزمن استفاده شود و ناراحتی‌های بعدی ایجاد شود، ممکن است در مراحل بعدی این ناراحتی دائمی شود.
  4. گاهی اوقات رنگ سبز روی زبان می تواند نشانه بیماری های مختلفی مانند بیماری های کلیوی و کبدی باشد. به خصوص در صورت نارسایی کلیه، مراجعه به یک موسسه بهداشتی بدون اتلاف وقت مفید است، زیرا جزو علائم محسوب می شود.
  5. ادویه های مورد استفاده در غذاهای بسته بندی شده و نوشیدنی های آماده می توانند باعث تغییر رنگ زبان شوند. اما اینها معمولاً فقط مشکلات جزئی ایجاد می کنند. هیچ گونه ناراحتی و یا دردی ایجاد نمی کنند و پس از مدتی از بین می رود.
  6. اگرچه نادر است اما علت تغییر رنگ زبان به دلیل سرطان دهان است. زخم یا ضایعه باز که روی زبان بهبود نمی یابد ممکن است به مرور زمان باعث تغییر رنگ شود.

علت سبز شدن زبان کودک یک ساله

اگر زبان کودک شما شده است، مضطرب نشوید. سعی کنید به یاد داشته باشید که او در 2-3 ساعت آینده چه خورده است. اگر غذا حاوی رنگ باشد، نگران نباشید. اگر منشاء لایه سبز رنگ مشخص نیست، باید کودک را نزد پزشک ببرید.

برای نوزادانی که رنگ سبز زبان همراه با درد است ، توجه ویژه ای از طرف خانواده و پزشک نیاز دارید. دلایل سبز شدن زبان کودک شیرخوار می تواند به مشکلات زیر مربوط باشد:

افزایش اسیدیته معده

اغلب علت سبز شدن زبان شیرخوار به دلیل سیستم ایمنی نابالغ است که به همراه یک بیماری قارچی داخل دهانی رخ می دهد. در این حالت کودک شیرخوار باید توسط پزشک معاینه شود.

رنگ سبز زبان نشانه چیست ؟

نگاه کردن به آینه و اینکه متوجه شوید زبانتان رنگ سبز پیدا کرده است می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. در برخی موارد رنگ سبز زبان نشانه بهداشت ضعیف دهان و دندان است. اما در برخی افراد نشانه بیماری های حاد مانند سرطان زبان است.

درمان خانگی سبز شدن زبان

درمان خانگی سبز شدن زبان را می توان با استفاده از داروهای خانگی زیر درمان کرد:

• خمیر زردچوبه و عسل می تواند تاثیر بیماری را کاهشی دهد. زردچوبه و عسل خام دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند و در کنترل برفک دهان موثر هستند.
  • برای پوشاندن بوی بد دهان از نعنا یا میخک استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما سرشار از فیبرهای غذایی است زیرا فیبر می تواند به بهبود حرکت معده و همچنین به پاکسازی روده بزرگ کمک کند.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان و ترک سیگار مفید است.
  • برای تقویت ایمنی و جلوگیری از زبان سبز، مصرف غذاهای غنی از ویتامین C مانند مرکبات را افزایش دهید.

انجام لمینت دندان در دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا با استفاده از بهترین تجهیزات موجود در کشور

6 دیدگاه دربارهٔ «5 بیماری ناشی از زبان سبز»