Logo

چگونه مسواک خود را ضد عفونی کنیم

مسواک زدن

مسواک خود را ضد عفونی کنید

شما احتمالاً هر روز از مسواک خود برای پاک کردن پلاک و باکتری های سطح دندان ها و زبان خود استفاده می کنید. در حالی که دهان شما پس از مسواک زدن کاملا تمیز شده است ، مسواک شما اکنون میکروب ها و باقی مانده مواد غذایی را حمل می کند. مسواک بیشتر مواقع در دستشویی نگهداری می شود ، محلی که باکتری ها می توانند در هوا منتشر و باقی بمانند. این مقاله روش هایی را برای ضد عفونی کردن مسواک برای اطمینان از تمیز بودن و قابل استفاده بودن آن ارائه می دهد.

تمیز کردن مسواک

روش تمیز کردن مسواک

روش های مختلفی برای ضد عفونی کردن مسواک وجود دارد. برخی از آنها موثرتر از دیگر روش ها هستند.

1. قبل و بعد از هر بار استفاده مسواک را با آب داغ بشویید

اساسی ترین روش سالم سازی مسواک شما این است که قبل و بعد از هر بار استفاده آن را با آب گرم بشویید. این کار باکتری هایی که روی مسواک جمع شده اند را از بین می برد. همچنین باکتری های جدیدی را که ممکن است پس از هر بار استفاده جمع شود را از بین می برد.

آب گرم و تمیز کافی است تا مسواک برای استفاده ضد عفونی شود. قبل از استفاده از خمیر دندان ، آب گرم را به آرامی بالای سر مسواک خود بمالید. آب باید آنقدر گرم باشد که بخار تولید کند. بعد از اینکه دندان ها و دهان خود را کاملا مسواک زدید ، برس خود را با آب گرم بیشتری بشویید.

2. مسواک را با استفاده از دهانشویه‌ی ضد باکتری تمیز کنید

اگر شستشوی آب گرم برای آرامش خاطر شما کافی نیست ، می توانید مسواک خود را با استفاده از دهانشویه‌ی ضد باکتری تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که انجام این کار ممکن است مسواک شما را سریعتر فرسوده کند ، زیرا این دهان شویه ها معمولاً حاوی موادی هستند که باعث از بین رفتن موهای برس می شوند.

آیا باید مسواک را بجوشانید؟

لازم نیست مسواک خود را بجوشانید زیرا دسته پلاستیکی بیشتر مسواک ها ممکن است در آب جوش ذوب شوند. اگر می خواهید از آب جوش استفاده کنید ، آب را در کتری روی اجاق گاز خود گرم کنید. به محض جوش آمدن ، حرارت را خاموش کرده و مسواک خود را به مدت 30 ثانیه در آن فرو ببرید.

3. محلول ضد عفونی کننده دندان مصنوعی

علاوه بر آب داغ و دهانشویه ، می توانید از محلول پاک کننده پروتز برای ضدعفونی مسواک خود استفاده کنید. محلول ضد عفونی کننده دندان مصنوعی از مواد ضد میکروبی تشکیل شده است که باکتری ها و پلاک هایی را که در دهان شما رشد می کنند هدف قرار می دهد. از محلول ضد عفونی کننده دندان مصنوعی که قبلاً روی دندان های مصنوعی خود استفاده کرده اید استفاده نکنید. نیمی از قرص پاک کننده را در یک فنجان آب حل کنید و مسواک خود را به مدت 90 ثانیه در آن فرو کنید تا برس شما تمیزتر شود.

4. ضدعفونی کننده مسواک UV

شما همچنین می توانید از یک محصول ضدعفونی کننده نور ماوراء بنفش  که مخصوص مسواک ساخته شده استفاده کنید. یک منبع معتبر با مقایسه محصول های اشعه ماورا بنفش ساخته شده برای مسواک با محلول نمکی و محلول کلرهگزیدین گلوکونات نشان داد که نور ماوراء بنفش موثرترین روش برای ضد عفونی مسواک است. از طرف دیگر این تجهیزات می تواند گران قیمت باشد. هر محصول ضدعفونی کننده UV که خریداری می کنید ، دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.

نحوه تمیز کردن مسواک برقی

در بیشتر موارد ، شما می توانید سر مسواک برقی را به همان روشی که مسواک معمولی را ضدعفونی می کنید ، تمیز کنید. قبل از قرار دادن  خمیر دندان و آب گرم روی مسواک خود ، مطمئن شوید که سر مسواک را از پایه برقی جدا کنید. اگر مسواک برقی شما نوعی باشد که از پایه جدا نمی شود ، فقط از آب گرم یا دهانشویه استفاده کنید و مسواک برقی را در یک محل تمیز و خشک نگهداری کنید.

مسواک برقی

نحوه تمیز نگه داشتن و ضد عفونی  مسواک

– نگهداری صحیح مسواک برقی احتمالاً به اندازه تمیز کردن آن مهم است. آن را در محلول پراکسید هیدروژن نگهداری  کنید.

– مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که نگه داشتن مسواک در یک فنجان کوچک پراکسید هیدروژن یک روش مناسب برای به حداقل رساندن رشد باکتری است.

– از نگهداری مسواک ها در کنار هم خودداری کنید.

– انداختن چندین مسواک با هم در یک فنجان می تواند باعث ایجاد آلودگی متقاطع باکتریایی در بین برس ها شود.

– مسواک ها را تا حد امکان از دستشویی دور نگه دارید

– با نگهداری مسواک در یک درب دارویی و درب بسته می توانید از آلودگی مسواک جلوگیری کنید.

روکش و نگهدارنده مسواک را ضد عفونی کنید

برای جلوگیری از گسترش باکتری ها، اطمینان حاصل کنید که هر 2 هفته یکبار روکش و ظروف مسواک را تمیز کنید.

پوشاندن مسواک ضروری نیست ، اما اگر تصمیم دارید مسواک خود را بپوشاند حتما از قبل مسواک خشک شود. پوشاندن یک مسواک مرطوب می تواند منجر به رشد بیشتر باکتری ها در موی سر شود.

وقتی خمیر دندان را به مسواک خود می مالید ، همیشه این احتمال وجود دارد که مسواک و تیوب خمیر دندان با هم تماس داشته و باکتری ها را منتقل کنند.

  • – برای کاهش این خطر آلودگی می توانید از تلگراف پمپ خمیر دندان استفاده کنید.
  • – به موقع مسواک خود را تعویض کنید
  • – بعضی اوقات بهترین راه برای اطمینان از استفاده از مسواک تمیز ، جایگزینی ساده آن است.
  • –  باید هر 3 تا 4 ماه یکبار مسواک یا سر مسواک برقی خود را تعویض کنید.

در هر یک از شرایط زیر باید مسواک خود را عوض کنید:

  • – اگر به نظر می رسد موی مسواک خم شده و یا فرسوده شده است ، مسواک شما نمی تواند دندان های شما را تمیز کند.
  • -اگر شما یا هر کس از خانواده خود به بیماری مسری مانند استرپتوکوک گلو یا آنفولانزا مبتلا شده باشید ، ادامه استفاده از مسواک می تواند باعث گسترش عفونت شود.
  • – اگر شخص دیگری از مسواک شما استفاده کرده باشد ، به هیچ وجه نمی توانید آن را ضد عفونی کنید.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «چگونه مسواک خود را ضد عفونی کنیم»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی