من یک سوراخ در دندان خود دارم، دلیل آن چیست؟

پرکردن سوراخ دندان

بسیاری از مواقع وقتی یک سوراخ در دندان را تشخیص می‌دهیم، برای مدتی این مشکل وجود داشته است. سوراخ روی دندان به چه معناست و چگونه آن را درمان کنیم؟ بسیار اهمیت دارد که برای تشخیص و درمان به موقع به کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در میرداماد مراجعه کنید تا از عواقبی که سوراخ دندان می تواند برای مینای دندان شما ایجاد میکند، جلوگیری کنید.

ایجاد سوراخ در دندان

سوراخ در دندان اغلب بسیار کوچک است به طوری که گاهی اوقات تقریباً دیده نمی شود. اما تشخیص زودهنگام آنها در دندانپزشکی کلید موفقیت در روند درمان است. سوراخ روی دندان ها به دلیل تجمع پلاک باکتریایی روی دندان ایجاد می شود. باکتری های موجود در دهان اسیدهایی تولید می کنند که می تواند مینای دندان را از بین ببرد و پوسیدگی های کوچکی در دندان ایجاد کنند که به عنوان پوسیدگی دندان شناخته می شود.

سوراخ دندان

سوراخ در دندان به دلیل پوسیدگی دندان

اولین قدم در صورت تشخیص سوراخ در دندان این است که به دندانپزشک خود مراجعه کنیم تا در اسرع وقت آن را پر کرده و از پیشرفت پوسیدگی دندان جلوگیری کند. در غیر این صورت مواد اسیدی به مینای دندان آسیب می رساند و بافت دندان را از بین می برند.

اگر سوراخ‌های کوچکی در دندان‌های جلویی دارید، یا سوراخ خالی در دندان یا نزدیک لثه دارید. در اسرع وقت برای معاینه و درمان به موقع به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید. گاهی اوقات، اگرچه پوسیدگی در قسمت بیرونی دندان کوچکتر به نظر می رسد، پوسیدگی می تواند بسیار عمیق تر باشد.

علائمی که نشان می دهد ممکن است دندان پوسیدگی دارد

1. بستگی به علت سوراخ شدن دندان دارد. شایع ترین آن پوسیدگی دندان است، برای درمان سوراخ دندان از پر کننده کامپوزیتی استفاده می شود.
  2. درد یکی از شایع ترین علائم سوراخ دندان است که افراد فقط برای دندان درد به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کنند.
  3. حساسیت دندان به سرما یا گرما
  4. سوراخ دندان در ناحیه سطح مینای آسیب دیده شروع به تغییر رنگ می کند.
  5. ظاهر شدن سوراخ در دندان ها و دندان های آسیاب
  6. طعم بد در دهان
  7. بوی نامطبوع برای مدت طولانی در دهان شما
  8. ظاهر شدن توده التهابی روی لثه: اگر سوراخ روی دندان درمان نشود، می تواند باعث عفونت شود که استخوان و لثه را درگیر کرده و باعث آبسه می شود.

درمان سوراخ در دندان

یک سوراخ روی دندان یا یک پوسیدگی کوچک در دندان با پر کردن یا بازسازی کامپوزیت دندان درمان می شود. اگر به موقع درمان نشود و به موقع تشخیص داده نشود، پوسیدگی ها پیشرفت می کنند و می توانند عصب دندان شما را تحت تاثیر قرار دهند. در صورتی که عصب دندان تحت تاثیر قرار گیرد ، باید عصب کشی انجام شود و سپس آن را بازسازی کنیم.

اگر متوجه شدید که هر یک از علائم ذکر شده در بالا یا لکه سیاه‌ در دندان جلویی دارید، به دندانپزشک مراجعه کنید. به دلیل این که سوراخ در دندان هر چه زودتر درست شود، کمتر به دندان آسیب می رساند.

درمان سوراخ دندان

اندازه و عمق پوسیدگی در دندان سوراخ بر روند درمانی تأثیر مستقیم می گذارد. سوراخ دندان هرچه عمیق تر باشد، احتمال اینکه مجبور به استفاده از “عصب کشی” باشیم، بیشتر می شود. اگر سوراخ دندان کوچک یا سطحی باشد، پر کردن کامپوزیت کفایت می‌کند.

چگونه از ایجاد سوراخ در دندان جلوگیری کنیم

به طور معمول هنگامی که سوراخی را در دندان تشخیص می دهیم، نشانه آن است که مینای دندان آسیب دیده است. بنابراین، ضروری است که با مراجعه سریع به کلینیک دندانپزشکی، از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت راه حلی برای درمان بی دندانی

پس از درمان دندانپزشکی، رعایت یک سری مراقبت ها برای جلوگیری از شکل گیری مجدد این مشکل ضروری است:

• مسواک زدن روزانه : مسواک زدن حداقل دو بار در روز بسیار مهم است. مسواک زدن قبل از خواب بسیار اهمیت بیشتری دارد.
  • بهداشت پروگزیمال: برای از بین بردن جرم و بقایای مواد غذایی بین دندان ها از دهانشویه و نخ دندان استفاده کنید.
  • رژیم غذایی متناسب با سلامت دهان و دندان: توصیه می شود مصرف شیرینی ها و نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه ها و آب میوه ها را محدود کنید.
  • هر 6 ماه یکبار برای معاینات منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اسید موجود در باکتری های پلاک مسئول ایجاد سوراخ در مینای دندان شما است. بنابراین، دلیل اصلی تمیز کردن دندان‌ها، جلوگیری از ایجاد پلاک دندان است.

اگر متوجه سوراخی بین دندان های  خود شده اید، با دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا مشورت کنید.

6 دیدگاه دربارهٔ «من یک سوراخ در دندان خود دارم، دلیل آن چیست؟»