Logo

عوامل ایجاد کننده بیماری های لثه چیست؟

اسیب دندان ها

یکی از عوامل ایجاد کننده بیماری های لثه رژیم غذایی و مصرف دخانیات بر سلامت دهان و دندان است. رژیم غذایی با ارزش غذایی پایین توانایی بدن در مبارزه با بیماری ها را کاهش می دهد. همچنین ، استرس می تواند توانایی بدن در محافظت در برابر بیماری ها را تحت تأثیر قرار دهد. کسانی که از دخانیات استفاده می کنند لثه های خود را بیشتر از کسانی که استفاده نمی کنند تحریک می کنند. بیماری هایی که بر سیستم دفاعی بدن تأثیر می گذارند ، مانند سرطان خون و ایدز ، می توانند وضعیت لثه را بدتر کنند. در مواردی که افراد بسیار مستعد ابتلا به عفونت هستند ، مانند دیابت کنترل نشده ، بیماری لثه معمولاً بسیار شدیدتر و کنترل آن دشوارتر است.اگرچه علت اصلی بیماری های پریودنتال پلاک باکتریایی است ، اما عوامل دیگر نیز می توانند بر سلامت و درد لثه شما تأثیر بگذارند.

درد لثه

تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث قرمزی و حساسیت لثه آنها به پلاک باکتری می شود. یک بیماری لثه موجود در مراحل اولیه می تواند به ویژه در دوران بارداری بدتر شود.

قرص های ضد بارداری ، داروهای ضد افسردگی و برخی داروهای قلب می توانند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارند. دندانپزشک خود را در مورد کوچکترین تغییر در سلامت و اقدام به درمان لثه آگاه کنید.

چگونه بیماری  لثه تشخیص داده می شوند؟

هنگامی که دندانپزشکان به ظاهر عمومی لثه مشکوک می شوند ، طول جیب لثه بین دندان و لثه را با دستگاهی به نام پروب پریودنتال اندازه گیری می کنند. معاینه پریودنتال باید به عنوان بخشی از هر معاینه دهانی در بزرگسالان انجام شود. با استفاده از اشعه ایکس می توان بافت استخوانی اطراف دندان ها را ارزیابی کرد.

بیشتر بخوانید: جراحی دندان عقل به صورت تخصصی

چگونه می توان از بیماری های لثه پیشگیری کرد؟

شما می توانید در پیشگیری از بیماری های پریودنتال نقش مهمی داشته باشید. به منظور ماندن مادام العمر بودن دندان ها در دهان ، پلاک باکتریایی باید هر روز با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان و مواد شیمیایی از روی دندان برداشته شود.

علاوه بر موارد ذکر شده ، مراجعه مرتب به دندانپزشک و انجام معاینه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. اگرچه مراقبت های روزانه از دهان و دندان ، ایجاد تارتار را به حداقل می رساند ، اما نمی تواند به طور کامل از آن جلوگیری کند. مسواک شما اطمینان می دهد که سنگهای سخت شده دندان در مناطقی که نمی توانید با نخ دندان تمیز کنید ، از محیط خارج می شوند. از بین بردن تارتار پاکسازی تارتار نام دارد. دندانپزشک شما می تواند بر اساس نیازهای خاص شما یک برنامه مراقبت از دهان و دندان شخصی تنظیم کند. با استفاده از این برنامه می توانید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را بدون آسیب رساندن به دندان و لثه خود اعمال کنید.

پریودنتولوژی ، بیماری لثه ، جراحی لثه

با مراجعه منظم به دندانپزشک می توانید از دندانپزشک خود در مورد محصولات بهداشت دهان و دندان مشاوره بگیرید. انواع مختلفی از مسواک ، نخ دندان ، دهان شویه و پاک کننده های بین دندانی در بازار وجود دارد. دندانپزشک به شما کمک می کند محصولی را که مناسب شما است انتخاب کنید.

درمان بیماری های لثه در مراحل اولیه معمولاً برداشتن تارتار و صاف شدن سطح ریشه است. در این مراحل رسوبات باکتریایی و تارتار از جیب های اطراف دندان برداشته می شود و سطح ریشه صاف می شود. با این روش ها ، باکتری ها و سموم عامل التهاب از دهان خارج می شوند. این روش ها که در مراحل اولیه بیماری های لثه اعمال می شود ، معمولاً برای نتایج امیدوار کننده کافی هستند.

در موارد پیشرفته تر ، ممکن است به جراحی لثه نیاز باشد. هدف از جراحی برای از بین بردن تارتار و بافتهای بیمار در جیبهای عمیق محیط ، صاف کردن سطح ریشه برای بهبودی و شکل دادن به لثه ها برای تمیز کردن آسان است.

بیماران پریودنتال باید بطور دوره ای پس از درمان ویزیت شوند. تنها راه برای حفظ نتایج مثبت حاصل از درمان پریودنتال مسواک زدن دندانها ، استفاده منظم از عوامل شیمیایی است که نخ دندان و باکتریها را از محیط دور می کند. و مهمترین چیز این است که کنترل خود را در فواصل زمانی که دندانپزشک توصیه می کند داشته باشید.

بیماری لثه

چه کسانی درمان های پریودنتال را انجام می دهند؟

همه دندانپزشکان می توانند بیماری های پریودنتال را شناسایی کرده و بیماری های اولیه لثه را درمان کنند. از طرف دیگر ، برخی از دندانپزشکان دانش و تجربه بیشتری برای درمان بیماریهای پیشرفته پریودنتال دارند. به دندانپزشکان با این دانش پریودنتیست گفته می شود. دندانپزشک معتقد است که در صورت لزوم بیماری باید توسط پزشک متخصص درمان شود و می تواند بیمار را به یک متخصص پریودنتیست بفرستد. در کنار درمان بیماری های پریودنتال ، مسواک زدن منظم دندان و ویزیت منظم دندان می تواند از دندان های سالم برای یک عمر محافظت کند

برای درمان بیماری های لثه به کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در میرداماد به عنوان یکی از مجهز ترین دندانپزشکی های تهران مراجعه نمایید.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «عوامل ایجاد کننده بیماری های لثه چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی