Logo

طول عمر پرکردن دندان

پرکردن دندان

بزرگ‌ترین تهدید برای سلامت دهان و دندان شما پوسیدگی دندان است. اگرچه پوسیدگی قابل پیشگیری است، اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC در امریکا تخمین می‌زند حداقل 92 درصد از بزرگسالان حداقل یک دندان دائمی خود را به دلیل پوسیدگی از دست داده‌اند.

اگر شما تجربه پوسیدگی داشته‌اند، احتمالاً برای درمان آن از پرکردن دندان با آمالگام استفاده شده است. این یک راه حل مؤثر و طولانی مدت برای حفظ لبخند شما ارائه می‌دهد، اما آیا پرکننده‌ها نیاز به تعویض دارند؟ در اینجا چیزی است که شما باید بدانید تا مطمئن شوید که دندان شما قوی و سالم می‌ماند.

طول عمر پرکردن دندان

ترمیم دندان هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض دارد؟

برای درمان ناحیه پوسیدگی از پرکننده استفاده می‌شود. از گسترش آن جلوگیری می‌کند و استحکام دندان را باز می‌گرداند. اگرچه یک پرکردن دندان چندین سال دوام می‌آورد، اما برای همیشه دوام نخواهد داشت. بسته به نوع استفاده شده، در اینجا می‌توانید انتظار داشته باشید که ترمیم خود چقدر طول بکشد:

پرکردن دندان آمالگام

سنتی‌ترین پرکننده‌ها آنهایی هستند که از مخلوطی از فلزات ساخته می‌شوند. پرکننده‌های آمالگام بادوام و مؤثر هستند، به همین دلیل است که بیش از 100 سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور متوسط، می‌توانید انتظار داشته باشید که یک پرکننده فلزی قبل از نیاز به تعویض حدود 15 سال دوام بیاورد، اما مدت زمان ممکن است بر اساس عوامل مختلفی متفاوت باشد، مانند اینکه دندان‌های خود را به هم فشار دهید یا به هم فشار دهید.

انواع مختلف پرکردن دندان

پرکردن دندان کامپوزیت

پرکننده‌های همرنگ دندان از مخلوطی از ذرات ریز شیشه و پلاستیک ساخته می‌شوند. آنها به گونه‌ای سفارشی شده‌اند که با مینای دندان شما مطابقت داشته باشند تا هنگام لبخند زدن با آن ترکیب شوند. اگرچه آنها از فلز ساخته نشده‌اند، اما بادوام هستند و برای کامپوزیت دندان مناسب است. آنها معمولاً 10 تا 12 سال قبل از نیاز به تعویض دوام می‌آورند.

چرا پر کننده دندان من نیاز به تعویض دارد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود پرکننده شما به‌مرورزمان نیاز به تعویض داشته باشد. بیشتر اوقات، نتیجه سایش و پارگی روزانه است. هنگام جویدن، مواد پر شده شما تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. با گذشت زمان، ممکن است باعث ترک خوردن، نشت یا افتادن آن شود. اگر پرکردن شما دیگر آن‌طور که باید از دندان شما محافظت نمی‌کند، می‌تواند باعث گیر افتادن باکتری‌ها و ذرات ریز غذا در زیر آن شود. برای جلوگیری از پوسیدگی جدید، باید پرکننده را تعویض کنید.

اگر پرکننده کامپوزیت دارید، طبیعی است که به‌مرورزمان تغییر رنگ دهد. در نتیجه، می‌تواند مانند انگشت شست زخمی بیرون بزند. می‌توانید آن را تعویض کنید تا مطمئن شوید که وقتی لبخند می‌زنید به یکپارچگی ترکیب می‌شود.

آیا نشانه‌هایی وجود دارد که ترمیم باید جایگزین شود؟

اگر پرکردگی شما آن‌طور که باید عمل نکند، ممکن است کمی حساسیت یا درد را تجربه کنید. بهتر است بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا دندان خود را معاینه کند. آنها تعیین خواهند کرد که آیا زمان آن رسیده است که پرکننده شما را جایگزین کنید تا به محافظت از لبخند خود ادامه دهید.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی و ارتودنسی مینوسا راه‌حل‌های شخصی برای کمک به بیماران ما برای رسیدن به بهترین لبخند خود ارائه می‌دهد. تیم دندانپزشکی ما متعهد است از طریق تمرکز بر پیشگیری، اطمینان حاصل کند که دندان‌ها برای تمام عمر قوی و سالم می‌مانند. با این حال، ما می‌دانیم که حفره‌ها اتفاق می‌افتد. ما راه‌حل‌های مورد نیاز برای بازگرداندن لبخند سالم را ارائه می‌دهیم. امروز با دفتر ما تماس بگیرید تا مشاوره خود را تعیین کنید.

آیا دندانی ترمیم شده می‌تواند مادام‌العمر دوام بیاورد؟

با مراقبت خوب از دندان، پرکردن معمولاً حداقل 5 تا 15 سال دوام می‌آورد. طول عمر پرکردن شما به مواد مورد استفاده، روال مراقبت از دندان و میزان نیرویی که از جویدن یا دندان‌قروچه وارد می‌کند بستگی دارد. در نهایت ممکن است پرکننده شما ترک بخورد، شل شود یا به طور کامل بیفتد.

آیا پرکردن دندان نیاز به تعویض دارد؟

در حالی که پرکردن دندان می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد، متأسفانه برای همیشه دوام نمی‌آورد. در نهایت، به دلیل استرس مداوم ناشی از خوردن و آشامیدن و به خصوص فشار دادن و ساییدن دندان‌ها، تمام پرکردگی‌ها نیاز به تعویض دارند. با گذشت زمان، مواد پر شده ممکن است فرسوده شوند، تراشه کنند، ترک بخورند یا حتی به طور کلی از بین بروند.

چند بار می‌توان دندان‌ها را پر کرد؟

هیچ عدد واحدی وجود ندارد که چند بار می‌توانید یک پرکننده را جایگزین کنید. معمولاً پس از بزرگ شدن سوراخ، جایگزینی پرکردگی دندان را متوقف می‌کنیم. هنگامی که مواد پرکننده بیشتری نسبت به مواد طبیعی دندان دارید، دندان شما دیگر استحکام کافی را ندارد.

آیا می‌توانم 6 ماه صبر کنم تا یک حفره پر شود؟

به عنوان یک جدول زمانی گسترده، به طور متوسط، ممکن است از شش ماه تا چهار یا پنج سال طول بکشد تا یک حفره به درمان نیاز داشته باشد. شرایط دهان شما هر روز تغییر می‌کند.

دندانپزشکان چگونه پرکردگی‌های قدیمی را برمی دارند؟

از دستگاه ساکشن با حجم بالا استفاده خواهد شد. این مکش تمام ذرات را در حین دریل کردن پرکردگی از روی دندان دور می‌کند. زغال چوب پودر شده و کلرلا در دهان شما زیر سد لاستیکی قرار می‌گیرد.

پرکردن دندان چقدر دردناک است؟

در حالی که بیماران ناراحتی جزئی را در حین پرکردن دندان گزارش می‌کنند، تجربه درد شدید و غیرقابل‌تحمل غیرمعمول است. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، این یک روش بسیار رایج برای دندانپزشکان است و دندانپزشکی مدرن تا حد زیادی درد ناشی از پرکردن دندان را کاهش داده است.

جراحی دندان عقل تخصصی در کلینیک دندانپزشکی مینوسا

آیا از دست دادن یک پرکردن دندان درد دارد؟

نترسید. اما همچنین، آن را نادیده نگیرید، فقط به این دلیل که ضرری ندارد. خبر خوب این است که شما ممکن است پرکردگی را از دست داده باشید، اما آسیبی به آن وارد نمی‌کند، بنابراین احتمالاً پوسیدگی یا شکستگی جدیدی در دندان وجود ندارد.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

8 دیدگاه دربارهٔ «طول عمر پرکردن دندان»

  1. من رفتم یکی از دندونامو پر کردم دچار پوسیدگی بود و دکتر گفت این دندون 3 سال تا 4 سال عمر میکنه بعد باید عصب کشی شه میخواستم بدونم طبیعی

    1. پذیرش دندانپزشکی مینوسا

      سلام. بستگی به حسن مراقبت شما از دندان‌ها در این مدت دارد. پرکردن و ترمیم دندان به معنی عدم نیاز به مراقبت از دندان‌ها نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی