Logo

رژیم غذایی شما بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر مستقیم دارد!

تغذیه و سلامت دندان

هر غذایی که می خورید یا می نوشید با دندان های شما تماس پیدا می کند. این به این معنی است که این انتخاب ها به طور مداوم بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر می گذارد. بسیاری از مواد غذایی مانند غذاهای شیرین ، فرآوری شده و نوشیدنی های بسیار اسیدی ، می توانند به مینای دندان شما آسیب برساند و باعث ایجاد پوسیدگی شوند. بنابراین ، تمرکز برای داشتن یک رژیم غذایی سالم به بهبود سلامت دهان و دندان شما کمک می کند.

 

این به معنای پرهیز یا کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین ، چسبناک و اسیدی می باشد. در عوض ، تمرکز برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل که باعث افزایش مصرف مواد مغذی برای دندان مانند کلسیم می شود ، ضروری می باشد.

 

با استفاده از این دستورالعمل های ساده در رژیم غذایی خود ، می توانید خطر فرسایش مینای دندان و پوسیدگی دندان را کاهش دهید.  لبخند خود را برای مدت طولانی تری سالم نگه دارید.

مصرف دسرهای شیرین و کربوهیدرات دار را محدود کنید

 

طبق بررسی های انجمن دندانپزشکان آمریکا ، پوسیدگی دندان با رژیم غذایی غنی از غذاهای شیرین ، چسبناک ، کربوهیدرات دار و عادات بد بهداشت دهان و دندان در ارتباط می باشد. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید. این فقط به معنی آب نبات ، کلوچه و کیک نیست. سودا ، برخی نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا و حتی آب میوه ها سرشار از قند نیز در این لیست قرار می گیرد. همچنین ممکن است متعجب شوید که مقادیر زیاد قند در برخی برند های سس کچاپ ، غلات و میوه های کنسرو شده استفاده می شود ، بنابراین کنترل میزان قند در هر چیزی که می خورید یا می نوشید حائز اهمیت می باشد.

معمولاً موادی که به ‘ose ‘ختم می شوند ، حاوی مقدار زیادی قند می باشند، به عنوان مثال: ساکارز ، فروکتوز و گلوکز فقط سه نوع از این مواد قندی مضر می باشد. این مواد قندی  می توانند به دندان های شما آسیب برسانند.

 

از مواد غذایی چسبناک استفاده نکنید. مواد غذایی چسبناک مانند کشمش ، عسل و ملاس و همچنین غذاهای نشاسته ای مانند نان و چیپس سیب زمینی می توانند به سطح دندان های شما بچسبند و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهند. از این مواد غذایی با رعایت اقدامات بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان​​ می توان در مقادیر بسیار کم مصرف کرد.

تاثیر مصرف نوشابه و شیرینی بر سلامت دندان

 برای سلامت دهان و دندان مراقب غذاهای اسیدی باشید

 

در حالی که خوردن محصولات تازه مانند پرتقال و گوجه فرنگی قسمت مهمی از یک رژیم غذایی سالم می باشد. ولی مرکبات و برخی از میوه ها دارای خاصیت اسیدی می باشند که می توانند مینای دندان را تحت تأثیر قرار دهند. برای اینکه احتمال آسیب رسیدن به دندانهایتان کاهش یابد ، سعی کنید این مواد غذایی را همراه با وعده های اصلی غذایی صرف کنید نه اینکه به عنوان میان وعده مصرف کنید. به یاد داشته باشید که سایر اشکال میوه های اسیدی (مانند آب لیمو) نیز خاصیت اسیدی دارد.

مراقب نوشیدنی هایی که باعث لکه شدن دندان های شما می شوند باشید.

 

برخی از نوشیدنی ها مانند قهوه ، چای و آب آلبالو می توانند دندان های شما را لکه دار کنند. به این دلیل که آنها حاوی رنگدانه های رنگی به نام کروموژن می باشند که به مینای دندان می چسبد و آن را رنگ می کند. این به این معنا نیست که شما هرگز نمی توانید از یک فنجان قهوه یا یک لیوان شربت لذت ببرید. برای کمک به از بین بردن خواص لک شدن دندان کافی است به مقدار کافی آب بنوشید. نوشیدنی های میوه ای بدون قند رقیق مطمئن ترین جایگزین برای آب و شیر می باشد. اگر این نوشیدنی ها را خودتان تهیه می کنید ، مطمئن شوید که نوشیدنی را به نسبت 1 به 10 رقیق شده باشد.

هر ماده غذایی با مقدار پی اچ کمتر از 5.5 ممکن است باعث فرسایش مینای دندان شود. مواد غذایی ‘قلیایی’ دارای مقدار پی اچ بالایی می باشند و اثرات اسیدی قندها را خنثی می کنند. پی اچ  7 مقدار پی اچ خنثی می باشد.

 

  1. آب معدنی پی اچ  6

 

  1. شیر پی اچ 6.9

 

  1. پنیر چدار پی اچ 9

 

 

  1. آب پرتقال پی اچ 8

 

  1. گریپ فروت پی اچ3

 

  1. ترشی پی اچ2

 

  1. کولا پی اچ 5

 

تغذیه سالم و تاثییر آن بر سلامت دهان و دندان

برای کمک به سلامت دهان و دندان ، توصیه می کنیم یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که شامل پروتئین ها کم چرب ، محصولات لبنی ، سبزیجات ، میوه ها ، غلات سبوس دار ، ماهی و حبوبات می باشد. استفاده از این رژِم غذایی سالم به شما کمک می کند تا مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود سلامت دهان و دندان را به طور منظم دریافت کنید. دو نکته اساسی که باید در غذاها و نوشیدنی ها به آنها توجه کنید مقدار قند و اسید آنها می باشد. قند و اسید احتمال آسیب دیدن به دندان های شما را افزایش می دهند. شکر با باکتری های موجود در پلاک دندان واکنش نشان می دهد و اسیدهای مضری را تولید می کند. این اسید علت اصلی پوسیدگی دندان می باشد. غذاها و نوشیدنی های اسیدی می توانند به همان اندازه مضر باشند. اسید مینای دندان را فرسایش می دهد و در نتیجه عاج دندان را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکلات می تواند دندان های شما را حساس کند.

تغذیه سالم و سلامت دندان

استفاده از رژیم غذایی ضدالتهاب را فراموش نکنید.

 

استفاده از یک رژیم غذایی ضد التهاب با سلامتی لثه و آسیب کمتر به دندان ها همراه می باشد. برخی از مواد غذایی که دارای چربی اشباع و مواد تصفیه شده می باشد در التهاب لثه نقش دارند.

 

سلامت دهان و دندان برای شما مهم است ؟ از چربی های سالم و مغذی استفاده کنید.

 

چربی های سالم یکی از اجزای اساسی رژیم ضد التهابی می باشد که از سلامت دهان و دندان پشتیبانی می کند. ما توصیه می کنیم روغن های مغذی مانند روغن زیتون ، آووکادو و ماهی های چرب مانند ماهی آزاد را انتخاب کنید. بسیار اهمیت دارد که این نوع اسیدهای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اگر از نحوه استفاده از چربی های سالم در رژیم غذایی خود مطمئن نمی باشید ، به یک دندانپزشک یا یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

 

از مواد غذایی سرشار از کلسیم در رژیم غذایی خود استفاده کنید

 

طبق یک مطالعه آماری ، افرادی که روزانه مقدار توصیه شده کلسیم را مصرف می کنند کمتر به بیماری های لثه مبتلا می شوند. بزرگسالان نسبت به سن آنها باید حداقل 1000 تا 1300 میلی گرم کلسیم در روز دریافت کنند. در کنار شیر و سایر محصولات لبنی ، استفاده از مواد غذایی مانند لوبیا ، بادام و سبزیجات برگ سبز در تامین کلسیم مورد نیاز شما مفید می باشد.

 

به مقدار کافی آب بنوشید. تا سلامت دهان و دندان شما تضمین شود.

 

اگر تشنه هستید ، یک لیوان آب بنوشید. آب ساده ترین روش برای محافظت از دندان ها می باشد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما ضروری می باشد. مصرف نوشیدنی های بدون قند دیگر، از جمله قهوه و چای برای دندان ها بی خطر می باشد. اگر می خواهید از نوشیدنی های قندی استفاده کنید.  پس از نوشیدن نوشیدنی های قندی ، دهان خود را با یک لیوان آب بشویید. این یکی از روش های کاهش مقدار قند دهان خود می باشد.

وعده های غذایی را به درستی انتخاب کنید

 

سعی کنید به طور دائم غذا نخورید و ننوشید. تفکیک وعده ها و نوشیدنی ها با فاصله حداقل دو ساعت از یکدیگر ، احتمال پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. در حین غذا خوردن ، دهان شما بزاق بیشتری تولید می کند که به شستشوی ذرات غذا از روی دندان در کمک می کند. با این حال ، میان وعده مداوم می تواند ذرات غذا را در دندان های شما به جای بگذارد ، به خصوص در میان وعده هایی که برای دندان های شما مضر می باشند ، مانند چیپس سیب زمینی یا شکر.

 برای جلوگیری از بروز این مشکلات، آدامس بدون قند بجوید.

 

اگر در رعایت رژیم غذایی عدم مصرف میان وعده مشکل دارید ، آدامس های بدون قند را امتحان کنید. جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا خوردن یا مصرف میان وعده ، خطر ایجاد پوسیدگی را کاهش می دهد. زیرا لثه غدد بزاقی را تحریک می کند و موادی را که باعث پوسیدگی دندان می شوند ، تمیز می کند. تولید بزاق مقدار کلسیم و فسفات را در دهان افزایش می دهد که مینای دندان را بازسازی می کند. شما همچنین می توانید از مزیت های دیگر آدامس بدون قند معطر کردن دهان می شود. اگر دندانی دارید که به دلیل آسیب دیدگی شکسته یا از بین رفته باشد. در اسرع وقت برای ترمیم و تسکین درد به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

خونریزی یا تورم لثه

ممکن است هنگام مسواک زدن متوجه شوید که لثه های شما خونریزی می کند. تورم کرده ، بسیار قرمز یا بسیار حساس شده است. این علائم می تواند نشانه دهنده بیماری لثه یا سایر مشکلات پزشکی باشد. مشاوره با دندانپزشک در مورد این علائم می تواند به تشخیص صحیح و سریعتر نوع بیماری شما کمک کند.

 

مراقبت از بیماری های لثه ، به ویژه اگر مبتلا به دیابت هستید یا سیستم ایمنی بدن شما تضعیف شده است، دشوار می باشد. در صورت بروز مشکلات جدی و طولانی مدت در لثه ، ممکن است با التهاب لثه یا پریودنتیت ، عفونت در لثه ها و بافت ها و استخوان های اطراف مواجه شوید. مراجعه منظم به دندانپزشک برای کنترل و درمان بیماری لثه می تواند از بروز سایر مشکلات و عوارض پزشکی جلوگیری کند.

 

 

درد شدید در قسمتی از دهان که نمی توانید غذا بخورید.

اگر درد دندان یا دهان شما انجام حتی کارهای روزمره را دشوار می کند ، ممکن است به دندانپزشکی اورژانسی نیاز داشته باشید. و باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

آیا مطمئن نیستید که آیا به دندانپزشک مراجعه کنید یا خیر؟

 

عجیب نیست که از خود سوال کنیم آیا مشکلات دهان و دندان شما در خانه قابل درمان است یا نیاز دارد که به یک متخصص مراجعه کنید. به عنوان مثال ، احساس درد راهی است که بدن ما به ما می گوید یک مشکل اساسی در آن قسمت وجود دارد. درد شدید باید در اسرع وقت درمان شود و دردی که با داروهای مسکن بدون نسخه نیز کاهش نمی یابد باید به سرعت درمان شود.

 

اگر مطمئن نیستید که چه کاری باید انجام دهید. همیشه می توانید برای مشاوره با کلینیک های دندانپزشکی ما تماس بگیرید. تمام خطوط تلفن کلینیک دندانپزشکی ما آماده هستند تا به شما در یافتن بهترین گزینه های درمانی کمک کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر رژیم غذایی بر سلامت دهان و دندان خود و هر سوال دندانپزشکی که دارید می توانید از طریق شماره های تماس با ما در ارتباط باشید. و در صورت لزوم می توانیم به شما در تعیین وقت حضوری در یکی از کلینیک های ما که به طور اختصاصی برای مراقبت از بیماران در طول کویید 19 طراحی شده است ، کمک کنیم.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «رژیم غذایی شما بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر مستقیم دارد!»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی