آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

رژیم غذایی بیش از مسواک زدن برای بهداشت دهان و دندان اهمیت دارد.

رژیم غذایی چرا اهمیت بسزایی در سلامت دندان های شما دارد؟ نقش بزاق در بهداشت دهان و دندان چیست؟

مسواک بزنید ، نخ دندان بکشید ، از دهانشویه استفاده کنید و به دندانپزشک مراجعه کنید. این موارد اغلب به عنوان “کلید” سلامت دهان و دندان معرفی می شود. اگر پوسیدگی کمتری می خواهید ، فقط مسواک بزنید. دندانپزشکی مدرن روش های زیادی را برای مقابله با پوسیدگی ایجاد کرده است که باعث می شود پوسیدگی به بیماری مزمن تبدیل شود.

رژیم غذایی دوران پارینه سنگی در مقایسه با رژیم غذایی مدرن

هزاران سال پیش ، در دوران پارینه سنگی افراد شکار می کردند و به دنبال غذا بودند. بدن ما از دوران پارینه سنگی در حال تکامل می باشد تا با الگوهای غذایی مدرن مطابقت داشته باشد.

رژیم غذایی دوران پارینه سنگی چگونه بود؟

  • گوشت
  • ماهی و غذای دریایی
  • میوه ها و سبزیجات
  • آجیل و دانه ها
  • روغن یا کره (در برخی از تمدن ها)

ممکن است فکر کنید ، ” آیا افراد در دوران پارینه سنگی دندان های بدی داشتند؟”

در حقیقت ، مردم باستان از سلامت دندان به مراتب بهتری نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته امروزی برخوردار بودند! مردمان قبایل بومی دارای دندان های صاف و بدون بیماری بودند و از رژیم های غذایی بسیار متفاوتی استفاده می کردند. با این حال ، پس از تغییر نسل با یک رژیم غذایی نشاسته ای روبرو می شویم. کودکان در این دوران با مشکلات چشمگیر ارتودنسی و افزایش چشمگیر پوسیدگی روبرو می باشند.

چه چیزی در رژیم غذایی مدرن باعث ایجاد مشکلات بهداشت دهان و دندان می شود؟

فقط شکر ، نان و غذای فرآوری شده نیست که بین این رژیم های غذایی تفاوت ایجاد می کند. ویتامین K2 یک ماده مغذی حیاتی برای هم افزایی کلسیم در سراسر بدن برای تقویت دندان ها و استخوان ها می باشد. این فرآیند به ویتامین های A و D نیز احتیاج دارد. اگر هم افزایی کلسیم به درستی انجام نشود دندان ها به احتمال زیاد دچار پوسیدگی می شود.

تئوری دیگر در مورد این که چرا رژیم های غذایی مدرن باعث افزایش پوسیدگی می شود این است که رژیم غذایی افراد مانند گذشته متنوع نمی باشد. رژیم غذایی غنی از سبزیجات ، گوشت حیوانات ، کره و دانه ها ، برای تمیز کردن دندان ها بسیار مناسب می باشد.

نقش بزاق در سلامت دهان و دندان

بدون بحث در مورد بزاق ، نمی توانید درباره دندان های سالم بحث کنید. بزاق مایعات خارج سلولی می باشد که مواد مغذی را به دندان شما می رساند و به عنوان پایه محافظت از دندان های شما در برابر باکتری های مضر عمل می کند. مایعات بزاق باید از شکل مناسبی برخوردار باشند تا از ایجاد پوسیدگی جلوگیری کنند.

 

مسواک زدن کمک چندانی به کیفیت بزاق دهان شما نمی کند. رژیم غذایی شما یکی از عوامل اصلی می باشد که بر تولید و کیفیت بزاق تأثیر مستقیم می گذارد. مواد غذایی کم کالری ، بدون قندهای فرآوری شده ، مواد اسیدی و قندهای مصنوعی ، باعث تقویت بزاق دهان شما می شوند که می تواند از دندان ها در طول روز محافظت کنند.

چرا مسواک زدن برای سلامت دندان اهمیت دارد؟

شاید تا به اینجا فکر کنید که آیا من اصلاً مسواک زدن را توصیه می کنم؟ پاسخ بله ، شما باید حداقل دو بار در روز مسواک بزنید!

مسواک زدن با از بین بردن ساختار باکتری های سطح دندان ، سلامت دندان ها را تضمین می کند. اگر مسواک نزنید احتمالاً با گذشت زمان باکتری ها روی دندان ها تجمع پیدا می کنند و این باکتری ها اسید تولید می کنند. اسید ساختار دندان را از بین می برد و منجر به پوسیدگی دندان می شود. اگر از خمیر دندان حاوی هیدروکسی آپاتیت (HAp) یا فلوراید استفاده می کنید ، حساسیت دندان شما کاهش خواهد یافت. فلوراید از ساختار دندان در برابر پوسیدگی محافظت می کند. مسواک زدن در طول روز فقط چند دقیقه طول می کشد. علاوه بر مسواک زدن ، رژِم غذایی شما بر روی سلامت دندان شما تأثیر می گذارد.

بهداشت دهان و دندان و یک رژیم غذایی مناسب ، دست به دست هم می دهند. مسواک زدن می تواند برخی از پوسیدگی های ایجاد شده توسط یک رژیم غذایی مناسب را پر کند ، اما مسواک زدن نمی تواند تمام آسیب های یک رژیم غذایی ناسالم را برطرف کند.

نتیجه نهایی

دندان های خود را هر روز دو بار مسواک بزنید. اما بیشتر تمرکز خود را بر روی تغذیه و آنچه که برای استحکام دندان ها لازم است ، حفظ کنید.[2]

6 دیدگاه دربارهٔ «رژیم غذایی بیش از مسواک زدن برای بهداشت دهان و دندان اهمیت دارد.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی