در مورد دندان‌های حساس چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

دندان های حساس

هر آنچه که در مورد دندان‌های حساس چه کاری می‌توانید انجام دهید را در این مطلب بازگو خواهیم کرد.  پس از خوردن مواد اسیدی، برای مسواک زدن دندانها عجله نکنید، یک ساعت به آنها استراحت دهید تا دندان‌ها دوباره تقویت شوند.

اگر شما همواره از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های گرم یا سرد به دلیل آن که دندان های شما را آزار می‌دهند، پرهیز می‌کنید، ممکن است زمان آن فرارسیده باشد که با دندانپزشک خود در مورد احتمال وجود دندان‌های حساس صحبت کنید. گاهی اوقات، موارد دیگری مانند خوردن غذاهای شیرین و ترش و یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد نیز می‌توانند سبب تشدید حساسیت دندان‌ها شوند. برای درمان دندان‌های حساس، ابتدا باید علت آنها را جستجو کرد. سپس با توجه به علت، می‌توان راه حل‌های مناسبی برای درمان آن ارائه کرد.

دندان‌های حساس ممکن است موجب ایجاد درد و ناراحتی در قسمت دندان‌ها شود و برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، بهتر است مواردی را که باعث ایجاد این مشکل می‌شوند را به حداقل رساند.

از مینای دندان‌های خود مراقبت کنید

مینای دندان یک لایه‌ی محافظ و سخت است که به محافظت از دندان‌های شما کمک کرده و از تماس مستقیم آنها با عوامل محیطی و مواد جلوگیری می‌کند. زمانی که مینای دندان از بین برود، انتهای عصبی دندان آشکار شده و این موجب درد دندان می شود. اگر شما دندان‌های حساسی دارید، ممکن است مینای برخی از دندان‌هایتان از بین رفته باشد.

دندان درد

روش‌های محافظت از مینای دندان و جلوگیری از آسیب دیدن دندان های حساس

دندان ها را به آرامی مسواک بزنید. مسواک زدن شدید و سخت دندان‌ها، موجب از بین رفتن مینای آنها می‌شود. علاوه بر این، مسواک زدن خطی و افقی دندان‌ها در امتداد لثه، باعث از بین رفتن سریعتر مینای دندان می‌شود. به همین دلیل، برای محافظت از مینای دندان و جلوگیری از آسیب آن، باید از یک مسواک نرم استفاده کرده و دندان ها را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به خط لثه مسواک بزنید تا مینای دندان تمیز و محکم شود.

از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی خودداری کنید. سودا، آب نبات چسبناک و کربوهیدرات‌های سرشار از قند، همگی مواردی هستند که به مینای دندان‌ها حمله کرده و موجب آسیب دیدن آن می‌شوند. بهتر است به جای مصرف این مواد، از میان وعده‌های زیر بهره ببرید:

• میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر
  • پنیر
  • شیر
  • ماست

مصرف این مواد، محیط دهان شما را مرطوب نگه داشته و به مبارزه با اسید ها و باکتری هایی که موجب پوسیدگی بین دندانی می‌شوند، کمک می‌کنند. همچنین شما می‌توانید چای سبز یا سیاه بنوشید و یا از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید. پس از خوردن مواد اسیدی، برای مسواک زدن دندانها عجله نکنید، یک ساعت به آنها استراحت دهید تا دندان‌ها دوباره تقویت شوند.

از فشار دادن دندان‌ها بر روی یکدیگر خودداری کنید. با گذشت زمان، فشردن دندان‌ها بر روی هم موجب از دست رفتن مینای دندان می‌شود. گاهی اوقات کاهش استرس و پرداختن به آن، می‌تواند مشکل را متوقف کند. در غیر این صورت، دندان پزشک شما می‌تواند یک اسپلینت یا گارد دندانی مناسب را برای شما تجویز کند. در موارد شدیدتر ممکن است شما به انجام روش‌های دندانپزشکی برای تغییر موقعیت دندان یا شل کننده عضلات نیاز داشته باشید.

سفید کردن دندان‌ها را با فاصله زمانی انجام دهید. تلاش برای سفید و  مرواریدی کردن دندان ممکن است باعث  حساسیت و درد آنها شود. خوشبختانه، حساسیت ناشی از سفید کردن دندان‌ها معمولا موقتی است. شما می‌توانید با دندانپزشک خود در مورد چگونگی تاثیر سفید کردن دندان بر سلامت دندان‌ها و همچنین انجام دادن و یا ندادن آن مشورت کنید.

ریشه‌ی مشکل را به طور اساسی جستجو و پیدا کنید

گاهی اوقات حساسیت دندان می‌تواند نشانه‌ای از موارد دیگر باشد. این موارد عبارتند از:

کوچک شدن لثه ها به طور طبیعی. با بالا رفتن سن، ممکن است لثه‌های شما به طور طبیعی از روی دندان‌ها به سمت ریشه دندان حرکت کرده و یا علائمی مانند سایش و پارگی را از خود نشان دهند. ریشه‌های دندان فاقد مینا بوده و با آشکار شدن آنها، ممکن است بسیار حساس تر از سایر دندان‌ها شوند.

اگر لثه‌های شما در حال کوچک شدن و تحلیل رفتن هستند، به دندانپزشک مراجعه کنید. این می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات دیگر مانند بیماری لثه باشد. موارد جدی تر ممکن است نیاز به پیوند لثه داشته باشد. برای پیوند لثه بافت را از قسمت دیگری از لثه‌ها جدا کرده و نواحی لخت دندان را با آن می‌پوشانند.

بیماری لثه. ایجاد پلاک و تار تار بر روی دندان‌های شما باعث عقب رفتن لثه‌ها می‌شود و در برخی از موارد، این می‌تواند موجب بیماری شود. عقب رفتن لثه‌ همچنین حمایت استخوانی دندان شما را ضعیف و یا از بین می‌برد. علاوه بر این، سیگار کشیدن نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند منجر به بیماری لثه شود که برای درمان این مورد، دندان پزشک شما ممکن است دندان‌های شما را به طور عمیق تمیز کند که به این فرآیند پلنینگ یا اسکیلینگ گفته می‌شود. این امر می‌تواند تارتار و پلاک زیر خط لثه را از بین ببرد. همچنین ممکن است شما به دارو و یا جراحی نیز برای رفع مشکل نیاز داشته باشید.

دندان های ترک خورده یا پر شده. زمانی که دندان‌ها شکسته و یا آسیب می‌بینند، ترک می‌تواند تا ریشه دندان پایین برود. به همین دلیل، در هنگام برخورد مواد سرد با دندان‌ها، متوجه درد ناخوشایندی خواهید شد. درمان دندان و برطرف کردن ترک آن توسط دندانپزشک، به میزان عمق ترک بستگی دارد. اگر ترک دندان تنها یک شکاف کوچک باشد و تا قبل از شروع خط لثه امتداد داشته باشد، دندان پزشک شما می‌تواند آن را پر کرده و درمان کند. اما اگر این ترک به زیر لثه شما امتداد یافته باشد، لازم است دندان کشیده شود.

دندان حساس

درمان دندان‌های حساس

پس از یافتن مشکل، مواردی وجود دارند که دندان پزشک شما می‌تواند برای کاهش درد استفاده کند. از جمله:

• تجویز خمیر دندان‌های مخصوص دندان‌های حساس
  • تجویز و استفاده از ژل فلوراید
  • استفاده از پرکننده‌هایی که ریشه‌های مشخص شده را می‌پوشانند
  • استفاده از سیلانت یا مواد مسدود کننده شیارهای دندانی
  • استفاده از خمیرهای بی حس کننده دندان بر اساس تجویز دندانپزشک. این خمیرها همراه با مسواک استفاده نمی‌شوند.
  • استفاده از محافظ‌های دهان یا گارد دندانی برای محافظت از دندان‌ها در مقابل سایش و خوردگی آنها
  • در موارد جدی تر، دندانپزشک شما ممکن است درمان ریشه را پیشنهاد کند.

درد دندان نباید موجب خودداری از توجه و مراقبت از آنها شود. زیرا نادیده گرفتن بهداشت و سلامت دندان‌هایتان می‌تواند اوضاع را بدتر کند. بهتر است دندان‌های خود را به طور مرتب و دو بار در روز مسواک زده و همچنین از نخ دندان استفاده کنید. این امر به زیباتر، سفید تر و بدون درد بودن لبخند شما کمک می‌کند. همچنین لازم است که هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کرده تا سلامت دندان‌هایتان بررسی شوند.

6 دیدگاه دربارهٔ «در مورد دندان‌های حساس چه کاری می‌توانید انجام دهید؟»