Logo

دندان مصنوعی فوری چیست؟ انواع دندان مصنوعی موقت

کاشت دندان مصنوعی فوری

دندان مصنوعی فوری، پروتز دندان یا پروتزهای جزئی هستند که در همان روز و بلافاصله پس از برداشتن دندان های طبیعی وارد می شوند. پس از کشیدن دندان نباید چندین هفته منتظر بمانید تا دهانتان بهبود یابد. انواع مختلفی از پروتزهای فوری وجود دارد. پروتز فوری کامل جایگزین تمام دندان های یک فک و پروتز فوری جزئی جایگزین چندین و نه همه دندان های یک فک می شود. هنگامی که پروتز فوری برای فک بالا ساخته می شود، به آن دندان مصنوعی فوری فک بالا می گویند.

هنگامی که برای فک پایین ساخته می شود، به آن دندان مصنوعی فوری تحتانی یا فک پایین می گویند. شما می‌توانید برای دریافت خدمات در زمینه دندان مصنوعی فوری به کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مراجعه کنید.

مراحل درمان با دندان مصنوعی فوری

  • (1) ارزیابی اولیه،
  • (2) ساخت دندان مصنوعی فوری،
  • (3) مرحله جراحی و تحویل پروتز،
  • (4) نگهداری.

اگر به تازگی دندان کشیده اید، دندانپزشک شما ممکن است به شما پروتزهای موقتی بدهد تا بپوشید. با این حال، پروتز به تعداد دندان هایی که برداشته اید بستگی دارد. پروتز جزئی. این نوع پروتز فقط قسمتی از دهان را می پوشاند که چند دندان در آن کشیده شده است.

پروتز کامل. این دندان مصنوعی تمام دهان را می پوشاند.

پروتزهای فوری راه حل خوبی برای افرادی است که نگرانی های زیبایی یا روانی در مورد گذراندن زندگی روزمره بدون پروتز پس از کشیدن دندان دارند. این می تواند زندگی را بسیار آسان تر کند، زیرا منتظر هستید تا مجموعه ای از پروتزهای دائمی خود ساخته شوند.

مراحل درمان با دندان مصنوعی فوری

هنگامی که کشیدن کامل دندان های باقیمانده شما اجتناب ناپذیر است، پروتز فوری ممکن است بهترین راه حل باشد.

به جای اینکه منتظر بمانید تا لثه‌هایتان بهبود یابد و سپس پروتزهای مصنوعی خود را بسازید، بلافاصله دندان‌های جدید خود را خواهید داشت. همانطور که دهان شما بهبود می یابد، لثه های زیر دندان مصنوعی تغییر کرده و کوچک می شوند. در مدت زمان کوتاهی، معمولاً 2 تا 3 ماه، دندان مصنوعی لق می شود. رلاین دندان مصنوعی ممکن است به اصلاح این مشکل کمک کند، اما به مرور زمان ممکن است نیاز به جایگزینی پروتز باشد.

پروتز فوری می تواند بخشی از درمان پروتز باشد که در آن پروتز نهایی برای جایگزینی دندان ها یک پروتز کامل متحرک است.

پروتز فوری نیز می تواند بخشی از مراحل درمان ایمپلنت باشد. در این صورت درمان فوری دندان مصنوعی در مراحل اولیه درمان انجام می شود.

چگونه می توانید یک دندان مصنوعی فوری تهیه کنید؟

یک تا دو ماه قبل از کشیدن دندان، دندانپزشک چندین بار از دهان شما، معمولاً طی چهار یا پنج ویزیت، متوجه می شود این فرآیند به دندانپزشک شما کمک می کند تا دندان مصنوعی مناسب برای شما بسازد. پس از برداشتن دندان‌هایتان، دندان مصنوعی بلافاصله پس از عمل قرار داده می‌شود. اولین روز با دندان مصنوعی فوری با عادت کردن به دندان مصنوعی ممکن است کمی احساس درد و ناراحتی کنید. هفته های اول شما با پروتزهای مصنوعی سازگار می شوید و درد و ناراحتی دندان مصنوعی به آرامی از بین می رود.

مزایای پروتز فوری چیست؟

چندین مزیت پروتز فوری وجود دارد. مهمترین عامل این است که شما هرگز نیازی به حضور بدون دندان در انظار عمومی نخواهید داشت.

همچنین تکثیر شکل، رنگ و چینش دندان‌های طبیعی در حالی که برخی از آنها هنوز در دهان شما هستند، آسان‌تر است.در نهایت بسیار ساده تر است که یک پروتز جدید مانند دندان های طبیعی شما به نظر برسد.

معایب پروتز فوری چیست؟

پروتز فوری ممکن است به اندازه پروتز ساخته شده پس از بهبود لثه مناسب نباشد.

هزینه برش دندان مصنوعی یا جایگزینی پروتز نهایی آن را به گزینه ای گران تر تبدیل می کند.

نمی‌توان پیش‌بینی کرد که لثه‌های شما چقدر کوچک می‌شوند و آیا دندان‌های مصنوعی شما با شل شدن نیاز به تعویض دارند یا اینکه آیا می‌توان آن‌ها را با ریلینگ درست کرد.

شما نمی توانید دندان مصنوعی را قبل از کشیدن دندان امتحان کنید. بنابراین، نمی توانید ببینید که چگونه به نظر می رسند.

به شما این زمان را برای بهبودی می دهد و به دندان های جدید عادت می کنید.

یک پروتز جدید ممکن است چندین هفته طول بکشد تا به آن عادت کنید زیرا ماهیچه های گونه و زبان شما یاد می گیرند که چگونه آن را در جای خود نگه دارند. ممکن است هنگام استفاده از دندان مصنوعی جدید، «نقاط دردناک» داشته باشید یا گونه یا زبان خود را گاز بگیرید.

بیشتر بخوانید : درمان بی دندانی با بهترین قیمت ایمپلنت دندان

همچنین ممکن است برای مدت کوتاهی بزاق بیشتری تولید کنید. یادگیری غذا خوردن و صحبت کردن نیاز به صبر و تمرین دارد. با غذاهای نرم که به قطعات کوچک خرد شده اند شروع کنید.

به آرامی بجوید و از هر دو طرف دهان خود به طور همزمان استفاده کنید. این به ثابت ماندن دندان مصنوعی در جای خود کمک می کند. با دندان های جلو گاز نگیرید همانطور که شروع به عادت کردن به دندان مصنوعی خود می کنید، انواع دیگری از مواد غذایی را اضافه کنید تا زمانی که به رژیم غذایی عادی خود بازگرد

جویدن غذا را با استفاده از هر دو طرف دهان به طور همزمان ادامه دهید. از غذاهای گرم یا سفت و استخوان ها یا پوسته های تیز احتیاط کنید. برخی از افراد نگران این هستند که دندان مصنوعی چگونه بر گفتار آنها تأثیر می گذارد. در نظر بگیرید که وقتی تعدادی از دندان های طبیعی خود را از دست داده اید، گفتار شما چگونه تحت تاثیر قرار می گیرد.

تلفظ برخی کلمات ممکن است نیاز به تمرین داشته باشد. خواندن با صدای بلند و تکرار کلمات دردسر ساز کمک کننده خواهد بود. اگر هنگام صحبت کردن، پروتزهای مصنوعی شما “کلیک” می کند، آهسته تر صحبت کنید. ممکن است متوجه شوید که پروتزهای مصنوعی شما گاهی اوقات هنگام خنده، سرفه یا لبخند می لغزند. دندان های مصنوعی را با گاز گرفتن و قورت دادن به آرامی در جای خود قرار دهید.

چسب های دندان مصنوعی می توانند احتباس اضافی برای پروتزهای مناسب ایجاد کنند. چسب های دندان مصنوعی راه حلی برای دندان های مصنوعی قدیمی و نامناسب نیستند. یک پروتز نامناسب، که باعث تحریک مداوم در مدت طولانی می شود، ممکن است به ایجاد زخم ها کمک کند. این پروتزها ممکن است نیاز به رلاین داشته باشند یا نیاز به تعویض داشته باشند.

همه کاندیدای پروتز فوری نیستند. برخی از افراد ممکن است به دلیل شرایط عمومی سلامتی یا به دلیل مشکلات خاص دهانی، از این درمان جلوگیری کنند.

هزینه پروتز فوری

هزینه پروتزهای فوری به چند عامل مانند نوع دندان مصنوعی بستگی دارد. مانند بسیاری از درمان های دندانپزشکی دیگر، عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است بر قیمت پروتز فوری تأثیر بگذارد. طراحی و تولید این نوع پروتز بسیار پیچیده است، زیرا نیاز به انجام چند آزمایش قبل از کشیدن نهایی و فیت شدن پروتز دارد.

علاوه بر این، برای تنظیم و جابجایی مجدد در طول فرآیند بهبودی نیاز به بازدیدهای بعدی دارید. این هزینه نهایی پروتزهای فوری شما را افزایش می دهد. به طور کلی هزینه پروتز فوری حدود 25 درصد گرانتر از پروتزهای مصنوعی معمولی است.

برداشتن دندان ها همیشه با کوچک شدن استخوان نگهدارنده همراه است. در نتیجه پروتز فوری نیاز به تعدادی قرار ملاقات و تنظیم مجدد دارد تا راحتی و تناسب پروتز بیمار را بهبود بخشد. این نیازهای اضافی برای نگهداری پروتز فوری هزینه درمان را افزایش می دهد.

انقباض استخوان فک نیز می تواند باعث ته‌نشین شدن دندان مصنوعی شود و بر لبخند و عملکرد دهان بیمار تأثیر منفی بگذارد. در نتیجه در برخی شرایط باید دندان مصنوعی جدید پس از زمان بهبودی مناسب ساخته شود.

چه مدت می توانیم پروتزهای فوری خود را بیرون بگذارم؟

هنگامی که دندان مصنوعی فوری خود را دریافت می کنید، دستورالعمل هایی را که دندانپزشک به شما می دهد دنبال کنید. معمولاً تا صبح بعد از کشیدن دندان نباید دندان مصنوعی را بیرون بیاورید و حتی پس از آن فقط برای تمیز کردن. با این حال، تا روز چهارم، باید دندان مصنوعی را قبل از خواب بیرون بیاورید و آن را تا صبح در فنجانی پر از آب تمیز سرد بگذارید.

بیشتر بخوانید : زیبایی دندان از طریق لمینت دندان

نحوه برداشتن دندان مصنوعی فوری

  • مرحله 1. یک سینک یا کاسه را با آب پر کنید. روی یک کاسه یا سینک پر از آب بایستید، بنابراین اگر دندان مصنوعی را رها کنید، این کار به جلوگیری از هر گونه آسیب کمک می کند.
  • مرحله 2. برای پروتزهای فوقانی، با قرار دادن شست یا انگشتان خود بین دندان مصنوعی و گونه، از هر دو دست برای برداشتن دندان مصنوعی استفاده کنید.
  • مرحله 3. دندان مصنوعی بالایی را به آرامی به سمت پایین فشار دهید. جایی که دندان مصنوعی به لثه ها می رسد فشار دهید و سعی کنید از فشارهای یکسانی استفاده کنید.
  • مرحله 4. برای پروتزهای تحتانی، از انگشتان شست و انگشتان خود در دو طرف پروتز استفاده کنید.
  • مرحله 5. پروتزهای مصنوعی را به آرامی تکان دهید تا دندان مصنوعی کشیده و شل شود.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «دندان مصنوعی فوری چیست؟ انواع دندان مصنوعی موقت»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی