Logo

بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشکی در کودکان مبتلا به سندرم داون

بهداشت دهان و دندان کودکان سندوم دان

هر کسی که یک کودک خردسال را به دندانپزشکی ببرد می داند که این کار چه دشوار هایی دارد. کودکان مبتلا به سندرم داون نیز هیچ تفاوتی ندارند. سندرم داون می تواند چالش های مختلفی را برای درمان و بهداشت دهان و دندان کودک ایجاد کند که باید توسط والدین یا مراقب و تیم درمانی هماهنگ شود.

وظیفه دندانپزشک در درمان مشکلات دندانپزشکی کودکان مبتلا به سندرم داون

نقش دندانپزشک در معالجه کودکان مبتلا به سندرم داون اهمیت بیشتری دارد. سندرم داون ، یک اختلال ژنتیکی رایج که بیشتر مواقع با مشکلات پزشکی ، جسمی و دندانپزشکی همراه است. کودکان مبتلا به سندرم داون دارای مشکلات مختلف بهداشت دهان و دندان می باشند. برخی از اختلالات سلامت دهان و دندان می توانند پر تکرار و شدید باشند. شایعترین مشکلات در این گروه بیمار را می توان به صورت ناهنجاری در شکل دندان ، پوسیدگی دندان ، التهاب لثه(پریودنتال) ، مال‌اکلوژن(وضعیت قرارگیری غیر طبیعی دندان ها و یا فک) و ناتوانی ذهنی یا مشکلات رفتاری خلاصه کرد.

بسیاری از کودکان مبتلا به سندرم داون بدون هیچ گونه عارضه و مشکلی می توانند در کلینیک دندانپزشکی با موفقیت درمان شوند. با این حال ، باید توجه کرد که موفقیت در روند درمان تنها در صورتی حاصل می شود که گروه درمانی متشکل از یک تیم با تجربه و متخصص باشد. در موارد واکنش شدید و غیر قابل کنترل کودک ، درمان باید با استفاده از بیهوشی و آرامبخشی انجام شود.

بنابراین ، همه کادر درمانی باید تجربه کار با این بیماران را داشته باشند. مشکلات دهان و دندان در کودکان مبتلا به سندرم داون می تواند پیچیده باشد و نیاز به توجه بیشتر پرستاران به این بیماران دارد.

در مقایسه با کودکان عادی ، دندان های شیری و دائمی این گروه دیرتر از زمان مقرر رشد می کند. تأخیر در در رویش دندان رایج ترین علائم در این بیماران است. این تأخیر در رویش دندان می تواند سایر مشکلات دهان و دندان را در کودکان مبتلا به سندرم داون ایجاد کند. با این حال ، عوارض دیگری نیز وجود دارد که معمولاً ژنتیکی هستند. با توجه به این موارد می توان نتیجه گرفت که مشکلات این کودکان چنان پیچیده است که می توان گفت که تشخیص مشکلات ژنتیکی دشوار است.

درمان دندان های کودک سندوم توسط دندانپزشک

چرا مراقبت از دندان ها در کودکان مبتلا به سندرم داون مهم است؟

افراد مبتلا به سندرم داون به دلایل مختلفی به مراقبت ویژه دندانپزشکی نیاز دارند. یکی از دلایل نیاز به مراقبت های ویژه ، خطر بالای ابتلا به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان است. اولین دندان کودکان مبتلا به سندرم داون تا حدود 1 سالگی رشد نمی کند. ممکن است قبل از اینکه همه دندان های شیری کودک مبتلا به سندرم داون رشد کند، آنها 4 یا 5 ساله باشند. کودک مبتلا به سندرم داون ممکن است دندان هایی داشته باشد که با دندان های کودکان دیگر متفاوت است. این کودکان ممکن است دارای کراس بایت (در جایی که دندان های بالایی روی دندان های پایین قرار دارند) ، اپن بایت (در جایی که دندان های بالا و پایین با یکدیگر تماس ندارند) یا دندان های شلوغ یا اضافی داشته باشند. همچنین این امکان وجود دارد دندان های نیش تحت تأثیر قرار گیرند و دندان های نیش از لثه عبور نمی کنند.

پوسیدگی درکودکان مبتلا به سندرم داون

مطالعات مختلف نشان دهنده پوسیدگی کمتر دندان در کودکان مبتلا به سندرم داون می باشد. پوسیدگی کمتر دندان ممکن است به این دلیل باشد که اکثر این کودکان از نظر رژیم غذایی تحت کنترل شدید هستند تا از استعداد چاقی آنها جلوگیری شود. رژیم غذایی نقطه‌ای می باشد که دندانپزشک و متخصص تغذیه می توانند با یکدیگرهمکاری کنند تا اطمینان حاصل کنند که غذای مصرفی در جهت بهبود سلامت دهان و دندان کودک می باشد.

افراد مبتلا به سندرم داون با افزایش شیوع بیماری مادرزادی قلبی در این گروه (3٪ تا 40٪) خطر عفونت نیز افزایش می یابد، در نتیجه خطر آندوکاردیت در این بیماران جدی است.

رفلکس گگ در قسمت قدامی دهان می تواند رخ دهد و یا رفلکس گگ که مربوط به دندان های عقب باشد ممکن است با ریفلاکس معده همراه باشد. دندان قروچه در افراد مبتلا به سندرم داون متداول می باشد و می تواند توسط اضطراب مزمن ، اختلال عملکرد مفصل فک پایین به دلیل سستی رباط های حمایت کننده و یا کنترل عصب توسعه نیافته ایجاد شود.

ترومای دندان اغلب به دلیل عدم رشد حرکتی کودکان و شکستن دندان تجربه می شود. شکستگی یا بیرون زدگی دندان های قدامی در کودکان مبتلا به سندرم داون معمول است و اغالب اوقات باعث از بین رفتن دندان ها می شود.

نکاتی که قبل از مراجعه به دندانپزشک باید مورد توجه قرار گیرد؟

  • دندانپزشکی باتجربه و متخصص در ارتباط با معلولین پیدا کنید.
  • قبل از ویزیت کلینیک درباره داروهای مورد استفاده با دندانپزشک صحبت کنید.
  • برای تعیین زمان ویزیت در یک جلسه خصوصی و مناسب با منشی دندانپزشک هماهنگ شوید.
  • در مورد استفاده از بیهوشی در کودکان غیر همکار از پزشک سوال کنید.
  • قبل از شروع اقدامات دندانپزشکی از متخصص بپرسید که کودکان مبتلا به سندرم داون ممکن است با چه مشکلاتی در روند درمان روبرو شود.

مشاوره دندانپزشکی برای والدین

وضعیت کلینیک را بررسی کنید. اگر کودک شما از ویلچر استفاده می کند، باید در محل کلینیک یک رمپ یا بالابر برای سهولت رفت و آمد وجود داشته باشد.

برای یافتن دندانپزشکی مناسب برای کودکان مبتلا به سندرم داون ، والدین می توانند در مورد مرکز بهداشتی و درمانی مربوطه سوال کنند و با کلینیک مستقیم تماس بگیرند. در عین حال ، والدین می توانند از خانواده هایی که دارای مشکلات مشابه هستند ، بخواهند جزئیاتی از تجربیات خود را با آنها به اشتراک بگذارند.

دندانپزشک و متخصص باتجربه می تواند در درمان این کودکان بسیار کمک کند. ارائه خدمات دندانپزشکی برای کودکان با نیازهای ویژه دشوار است. بسیاری از این کودکان همکاری لازم برای ادامه روند درمان را ندارند و از دندانپزشکی می ترسند. یافتن دندانپزشکی مناسب برای کودکان مبتلا به سندرم داون می تواند به سلامت دهان و دندان آنها کمک کند.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «بهداشت دهان و دندان و مراجعه به دندانپزشکی در کودکان مبتلا به سندرم داون»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی