Logo

چگونه پلاک دندانی به تارتار دندان تبدیل می شود؟

تار تار دندان

آیا بلافاصله بعد از غذا مسواک می زنید؟ اگر این کار را به صورت منظم انجام نمی دهید، ممکن است متوجه شوید که یک لایه نازک و چسبناک شروع به پوشاندن دندان های شما می کند. این لایه سفید رنگ پلاک دندان نامیده می شود و اگر این لایه با مسواک زدن و نخ دندان برداشته نشود، می تواند به تارتار دندان تبدیل شود.

تارتار دندان می تواند بیش از یک دندان را تحت تاثیر قرار دهد. شما باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا این بافت کلسیفه شده را از بین ببرید. پلاک دندان به راحتی روی دندان های شما ایجاد می شود. این لایه چسبناک معمولاً اندکی پس از خوردن یا نوشیدن مواد غذایی نشاسته ای یا قندی ایجاد می شود.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در تهران ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دندان و لثه می باشد.

ذرات مواد غذایی با باکتری های موجود در دهان مخلوط می شوند و اسید تولید می کنند که کربوهیدرات های موجود در غذا و نوشیدنی شما را تجزیه می کند. اکنون ترکیبی از کربوهیدرات ها، اسیدها و باکتری ها دارید که شروع به تشکیل یک لایه بی رنگ روی دندان های شما می کنند. این لایه بی رنگ پلاک دندان است.

پیشروی این مشکلات به همین جا ختم نمی شود و پلاک به خودی خود از بین نمی رود. اگر بلافاصله مسواک نزنید و نخ دندان نکشید تا لایه چسبناک را از بین ببرید، به مرور زمان پلاک دندان رسوب می کند و به ماده ای به نام تارتار تبدیل می شود. به این پلاک دندانی کلسیفیه، جرم یا تاتار دندان نیز گفته می شود. این پروسه تشکیل تارتار زیاد طول نمی کشد. مطالعات نشان می دهد که تشکیل پلاک در عرض 1 الی 14 روز اتفاق می افتد.

این خطرناک است زیرا تارتار فقط روی دندان های شما باقی نمی ماند. ممکن است شروع به پخش شدن و حرکت به سمت خط لثه شما کند. این رسوب باکتریایی می‌تواند دندان‌های شما را لکه‌دار کند و دندان به رنگ قهوه‌ای یا برنزی دیده شود. می‌تواند بر بافت زیر خط لثه تأثیر بگذارد و باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود.

تمیز کردن تارتار دندان

عوارض جانبی تاتار دندانی:

یک لایه تارتار روی دندان های شما ممکن است ظاهر نامناسبی داشته باشد. این لایه همچنین می تواند منجر به مشکلات زیر شود:

بوی بد دهان

تجمع پلاک و جرم می تواند باعث ایجاد بوی بد دهان شود. این وضعیتی است که به عنوان هالیتوز نیز شناخته می شود.

التهاب لثه

لثه های شما ممکن است به دلیل تجمع باکتری روی تارتار دندان قرمز یا ملتهب شوند. ممکن است اولین بار زمانی متوجه التهاب لثه شوید که در حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن دچار خونریزی می شوید. اگر التهاب لثه درمان نشود، می‌تواند به یک بیماری جدی‌تر به نام پریودنتیت تبدیل شود.

رکود لثه

تحلیل لثه نیز نوعی بیماری پریودنتال است. لثه‌های شما ممکن است شروع به عقب نشینی از روی دندان‌هایتان کنند و ریشه دندان ‌ها  را در معرض دید قرار دهند و به باکتری‌ها اجازه ورود به فضای بین لثه و دندان‌ها را بدهد.

پوسیدگی دندان

تارتاری که روی دندان‌های شما جمع می‌شود می‌تواند از باکتری‌ها در برابر مسواک محافظت کند. پلاک و تارتار همچنین می توانند سوراخ های ریزی در مینای دندان ایجاد کنند که باعث می شود باکتری ها و اسید به داخل دندان نفوذ کنند و باعث ایجاد پوسیدگی دندان شوند.

 

از دست دادن دندان

اگر جرم دندان درمان نشود، می تواند باعث بیماری لثه شود که در نهایت منجر به از دست دادن یک یا چند دندان می شود.

جرم گیری تارتار دندان

هنگامی که پلاک یا جرم کلسیفیه شده روی دندان های خود دارید، نمی توانید آن را مسواک بزنید. دندانپزشک باید تارتار دندان را جرمگیری کند. جرم گیری دندانپزشکی می تواند تارتار دندان را حذف کند. اگر تارتار دندان به خط لثه رسیده باشد، جرمگیری برای از بین بردن آن کافی نخواهد بود.

در این مرحله، یک متخصص ممکن است از ابزار دستی برای برداشتن پلاک و تارتار اطراف خط لثه استفاده کند. پس از جرم گیری دندان ها، دندانپزشکی می تواند با استفاده از فرآیندی به نام بروساژ ، سطوح ریشه را صاف کند. ابزارهای اولتراسونیک نیز می توانند رسوبات را جرم گیری کنند.

اگر جرم و تارتار دندان گسترده باشد، روند درمانی ممکن است بیش از یک جلسه طول بکشد. لثه های شما ممکن است بعد از پایان جرمگیری برای چند روز حساسیت داشته باشند.

 

جرم گیری تاتار دندان

چگونه از تشکیل تارتار دندان جلوگیری کنیم؟

بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از تشکیل تارتار نقش بسیار مهمی دارد. از آنجایی که تارتار دندان فقط چند روز پس از تشکیل پلاک شروع به شکل گیری می کند، باید قبل از رسیدن به این مرحله، پلاک دندان باید تمیز شود.

انجمن دندانپزشکی آمریکا این مراحل را برای حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از تارتار توصیه می کند:

  1. دندان های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید به طور کامل مسواک بزنید. مطمئن شوید که دقیقاً 2 دقیقه را به مسواک زدن اختصاص دهید.
  2. هر روز بین دندان های خود را تمیز کنید. این مرحله که به عنوان تمیز کردن بین دندانی شناخته می شود، ممکن است شامل نخ دندان کشیدن یا استفاده از ابزار دیگری برای از بین بردن باکتری و ذرات مواد غذایی باشد.
  3. مصرف نوشیدنی های شیرین و تنقلات را محدود کنید. اگر غذاهای شیرین را به سرعت تمیز کنید، فرصت کمتری برای رشد باکتری های موجود در دهان شما وجود خواهد داشت.
  4. به طور مرتب برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک ممکن است به دقت دندان ها و لثه های شما را از نظر علائم بیماری لثه مانند التهاب لثه یا تحلیل لثه و پوسیدگی دندان کنترل کند.

 

برخی تحقیقات، از جمله یک مطالعه بالینی در سال 2008 و بررسی بیش از 30 مطالعه در سال 2013 نشان می‌دهد که استفاده از خمیردندان ممکن است به جلوگیری از تجمع جرم دندان کمک کند. به دنبال خمیردندانی باشید که حاوی فلوراید و تریکلوزان باشد.

نتیجه

برای محافظت از دندان ها جلوگیری از تشکیل جرم ضروری است. اگر به طور مرتب دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، می توانید از ایجاد پلاک دندانی جلوگیری کنید، به این معنی که هرگز تارتار دندان نخواهید داشت.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «چگونه پلاک دندانی به تارتار دندان تبدیل می شود؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی