آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

چه عواملی باعث ایجاد زبان توت فرنگی می شوند؟

زبان توت فرنگی نامی است که به زبانی متورم  گفته می شود. اغلب اوقات ، زبان مانند توت فرنگی یا تمشک بزرگ شده و بسیار قرمز می شود. بعضی اوقات زبان قبل از قرمز شدن چند روز سفید می شود.

زبان توت فرنگی به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند. زبان قرمز و ناهموار با جوانه های چشایی بزرگ نشانه های بیماری یا اختلال است. تشخیص و درمان این بیماری ، زبان شما را به شکل طبیعی خود برمی گرداند.

دلایل تشکیل زبان توت فرنگی

چندین دلیل می تواند منجر به ایجاد زبان توت فرنگی شود. درک هر یک از علل احتمالی و علائم منحصر به فرد آن به شما کمک می کند تا درک کنید چرا زبان شما بزرگ و متورم شده است.

زبان توت فرنگی

دلایلی که می تواند باعث ایجاد زبان توت فرنگی شود شامل موارد زیر است:

بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی نادر است. مشخص نیست که چرا بعضی از افراد درگیر این بیماری می شوند . بیماری کاوازاکی در کودکان شایع است ، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. علامت اصلی بیماری کاوازاکی عروق ملتهب است.

علائم بیماری کاوازاکی عبارتند از:

– تب شدید

– راش

– چشم های قرمز و تحریک شده که می توانند ترشحات غلیظ داشته باشند

– لایه برداری و حساسیت پوست

– لب های خشک و ترک خورده

– تورم در دست و پا

– آلرژی

– آلرژی غذایی و دارویی می تواند بیماری های مختلفی از جمله زبان توت فرنگی را ایجاد کند.

 بیشتر بخوانید: جراحی دندان عقل به صورت تخصصی

آلرژی های غذایی و دارویی همچنین می توانند علائم دیگری مانند:

– خارش چشم ها

– راش

– خارش دهان

– تنفس دشوار

– در موارد شدید ، آلرژی می تواند زندگی فرد را تهدید کند.

تب مخملک

گلو درد استرپتوکوکی که به درستی درمان نشود می تواند به بیماری باکتریایی موسوم به تب مخملک تبدیل شود. بیشتر افراد مبتلا به تب مخملک در ابتدا زبان توت فرنگی سفید دارند. در عرض چند روز ، ممکن است زبان آنها قرمز و متورم شود.

علائم دیگر تب مخملک عبارتند از:

– بثورات قرمز روی بخش هایی از بدن شما

– صورت قرمز رنگ

– تب شدید

– گلو درد

– سردرد

– خطوط قرمز در چین و چروک پوست ، مانند چروک هایی که در اطراف کشاله ران قرار دارند

این بیماری بیشتر در کودکان 5 تا 15 سال دیده می شود.

سندرم شوک سمی (TSS)

سندرم شوک سمی یک بیماری جدی است که زندگی بیمار را تهدید می کند. همچنین زبان توت فرنگی ، علائمی مانند:

– تب شدید ناگهانی

– حالت تهوع

– استفراغ

– اسهال

– سردرد

– احساس درد

اگر این بیماری به سرعت درمان نشود ، سندرم شوک سمی می تواند زندگی فرد را تهدید کند. سندرم شوک سمی معمولاً به استفاده از تامپون قابل درمان است. اگر علائم سندروم را دارید باید سریعا با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

کمبود ویتامین

مقادیر کم ویتامین B-12 و آهن می تواند باعث ایجاد این بیماری شود ، اما اگر کمبود ویتامین داشته باشید ، این کمبود با توجه به علائم بیماری قابل تشخیص است. این علائم عبارتند از:

– ضعف

– خستگی

– مشکلات حافظه

– مشکلات تعادل

– زبان متورم که بسیار شبیه به زبان توت فرنگی است، می تواند نشانه این کمبود باشد.

چه موقع با پزشک خود تماس بگیرید

زبان توت فرنگی نشان دهنده بیماری است و برخی از این بیماری ها می تواند جدی باشد. کمبود ویتامین B-12 یک بیماری حاد نیست ، اما اگر سندرم شوک سمی تشخیص داده و درمان نشود ، خیلی سریع می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

زبان قرمز ، متورم و برجسته نیز می تواند نشانه تب مخملک باشد. تب شدیدی که تب مخملک می تواند ایجاد کند ، خصوصاً برای کودکان خردسال ممکن است خطرناک باشد. اگر دچار مشکلات تنفسی می باشید، حساسیت به غذا یا دارو می تواند جدی باشد.

درمان زبان توت فرنگی

آنافیلاکسی می تواند باعث موارد زیر شود:

  • – تورم در صورت
  • – افزایش ضربان قلب
  • – درد قفسه سینه
  • – تنفس دشوار
  • – اگر درمان نشود ، آنافیلاکتیک می تواند کشنده باشد.

اگر به زبان توت فرنگی مبتلا شدید ، بهتر است از پزشک خود وقت بگیرید. تشخیص علت اصلی تنها راه درمان تورم زبان است. اگر علائم دیگری نیز تجربه کرده اید نشان دهنده یک مشکل جدی است ، به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

آیا زبان توت فرنگی عوارض بالقوه ای دارد؟

زبان توت فرنگی می تواند دردناک و حساسیت زا باشد. ممکن است زبان خود را گاز بگیرید زیرا بزرگتر از حد طبیعی است. همچنین برای جویدن و بلعیدن غذا و نوشیدنی مشکلاتی داشته باشید تا زمانی که تورم به پایان برسد.

شرایطی که می تواند باعث ایجاد این بیماری شود. که  می تواند عوارض جدی ایجاد کند. بیماری کاوازاکی ، که باعث التهاب عروق در بدن شما می شود ، می تواند منجر به التهاب شریان نیز شود.

تب اسکارلت ممکن است منجر به تب روماتیسمی شود. این بیماری می تواند در قلب ، مغز ، مفاصل و پوست شما التهاب ایجاد کند. در برخی موارد ، همچنین می تواند منجر به بیماری کلیوی و عفونت های شدید گوش شود. سندرم شوک سمی اگر سریع درمان نشود می تواند منجر به آسیب به اندام ، شوک و احتمالاً مرگ شود.

تشخیص زبان توت فرنگی

یکی از ساده ترین راه ها برای فهمیدن اینکه چه چیزی باعث ایجاد این بیماری می شود ، این است که ببینید چه علائم دیگری را تجربه می کنید. اولین کاری که پزشک ممکن است انجام می دهد این است که سابقه پزشکی فرد را بررسی می کند. در مورد تغییرات زبان خود توضیح دهید.

درمان زبان توت فرنگی

درمان زبان توت فرنگی نیاز به درمان علائم اصلی این علامت دارد.

بیماری کاوازاکی

مرحله اول درمان کاهش تب و التهاب و همچنین جلوگیری از آسیب قلبی است. داروهایی مانند آسپرین می توانند التهاب را کاهش دهند. تزریق پروتئین های سیستم ایمنی بدن ممکن است برای جلوگیری از آسیب قلبی ضروری باشد.

آلرژی

آنتی هیستامین می تواند واکنش آلرژیک را درمان کند. برای یک واکنش شدید ، از جمله آنافیلاکسی ، تزریق اپی نفرین و استروئیدهای داخل وریدی ممکن است لازم باشد.

تب اسکارلت

یک دوره کامل درمان آنتی بیوتیک می تواند تب قرمز را درمان کند.

سندرم شوک سمی

سندرم شوک سمی به مراحل مختلفی برای درمان نیاز دارد. یک آنتی بیوتیک با عفونت مبارزه می کند. برای تثبیت فشار خون ممکن است داروی دیگری لازم باشد. اگر سندرم شوک سمی باعث حالت تهوع شما شود و در اثر استفراغ دچار کمبود آب شوید ، ممکن است به مایعات نیاز داشته باشید.

کمبود ویتامین

تغییر در رژیم غذایی ممکن است برای اصلاح کمبود ویتامین کافی باشد. مصرف بیشتر غذاهای غنی از ویتامین B می تواند سطح این مواد مغذی مهم را در خون تقویت کند. برای کمبود شدید ویتامین B-12 ، ممکن است برای بالا بردن سطح این ویتامین به تزریق B-12 نیاز داشته باشید.

زبان توت فرنگی در کودکان

زبان توت فرنگی در کودکان می‌تواند باعث آنوریسم در شریان‌های متوسط ​​بدن شود، بیشتر در نوزادان و پسران زیر 5 سال دیده می‌شود (75 درصد موارد ثبت شده زبان توت فرنگی در کودکان زیر 5 سال هستند ). این بیماری اولین بار در سال 1967 توسط یک متخصص اطفال ژاپنی به نام تومیساکو کاوازاکی وارد ادبیات پزشکی شد.

زبان توت فرنگی در بزرگسالان

اگر بر روی زبان خود تورم، قرمزی و لایه های سفید رنگی دارید، ممکن است با وضعیتی به نام زبان توت فرنگی مواجه شده باشید. این باید جدی گرفته شود زیرا ممکن است زبان توت فرنگی در بزرگسالان نشانه ای از یک مشکل سلامتی باشد که نیاز به درمان توسط یک متخصص دارد.

زبان توت فرنگی در بزرگسالان می تواند نشانه ای از موارد زیر باشد:

کمبود ویتامین: اگر بدن شما کمبود اسید فولیک یا ویتامین B-12 دارد، ممکن است ظاهر زبان شما قرمز شود.

زبان جغرافیایی: این وضعیت خوش خیم باعث می شود که لکه های قرمز نامنظم روی زبان شما ظاهر شود.

زبان توت فرنگی مخملک : این عفونت باکتریایی می تواند منجر به زبان توت فرنگی و سایر علائم شود.

بیماری کاوازاکی: این بیماری رگ های خونی را تحت تاثیر قرار می دهد و اغلب باعث ایجاد زبان توت فرنگی و علائم دیگر می شود.

آیا زبان توت فرنگی کاوازاکی ارثی است؟ آیا سندروم توت فرنگی قابل پیشگیری است؟ آیا بیماری زبان توت فرنگی مسری است؟

زبان توت فرنگی کاوازاکی یک بیماری ارثی نیست. بسیار نادر است که سندروم توت فرنگی در بیش از یک نفر در خانواده دیده شود. در حال حاضر هیچ روش پیشگیری شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد. اگرچه ممکن سندرم توت فرنگی در همان بیمار دچار حمله دوم شود، اما بسیار نادر است.

 

6 دیدگاه دربارهٔ «چه عواملی باعث ایجاد زبان توت فرنگی می شوند؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی