آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

پوسیدگی ریشه دندان چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

پوسیدگی ریشه دندان با تخریب سیمنت ریشه مشخص می شود و عاج زیرین را از بین می برد. پوسیدگی ریشه دندان بیمار دهان و دندان است که بسیار شایع است. بنابراین تعجبی ندارد که بگوییم این یکی از بیماری هایی است که در کلینیک دندانپزشکی شبانه ورزی مینوسا در تهران درمان می شود.

“پوسیدگی ریشه نه تنها می تواند باعث درد شدید شود بلکه یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان نیز است.

پوسیدگی ریشه دندان

پوسیدگی ریشه دندان چیست؟

این پوسیدگی ، ریشه دندان را تحت تأثیر قرار می دهد که ممکن است توسط بیماری پریودنتال ایجاد شود. این نوع پوسیدگی در بیماران بالای 60 سال مبتلا به بیماری لثه و پریدونتال، شایع است. تشخیص این نوع پوسیدگی دندان در مرحله اولیه آن بسیار مهم است زیرا روند پیشرفت پوسیدگی ریشه دندان سریع است و می تواند دندان آسیب دیده را به خطر بیندازد.

“پوسیدگی ریشه دندان بین 43 تا 64 درصد از افراد بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

پوسیدگی که ریشه دندان را تحت تاثیر قرار می دهد

این نوع پوسیدگی ریشه دندان را تحت تاثیر قرار می دهد و در افراد مبتلا به پریودنتیت یا پیوره رایج است. داشتن عادات بهداشتی دهان و دندان خوب و انجام معاینات منظم دندانپزشکی کلید اصلی برای اجتناب از این بیماری است.

در این مقاله توضیح می دهیم که این پوسیدگی از چه چیزی تشکیل شده است و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد و به درستی درمان کرد.

 

ویژگی های پوسیدگی ریشه دندان

باید تاکید کنیم که پوسیدگی ریشه به خصوص در بزرگسالان  بسیار رایج است. لازم به ذکر است که در سنین بالا احتمال ابتلا به پوسیدگی ریشه دندان افزایش می یابد.

یکی دیگر از ویژگی های این نوع پوسیدگی این است که یکی از عوامل اصلی از دست دادن دندان به حساب می آید. بنابراین توصیه می شود که این آسیب را به موقع درمان کنید. در صورت از بین رفتن دندان باید به تکنیک ایمپلنتولوژی دندان متوسل شویم. اگر آن را با درمان پوسیدگی مقایسه کنیم، یک درمان گران‌ قیمت و پیچیده‌تر است.

 

از دیگر ویژگی های پوسیدگی ریشه این است که بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال بیشتر در معرض آن قرار می گیرند و این به دلیل وجود دندان هایی با ریشه های آشکار است. به همین ترتیب در مورد افرادی که عادت به سیگار کشیدن دارند اتفاق می افتد و نشان داده شده است که این گروه دارای تعداد بیشتری باکتری در پلاک و تارتار هستند.

عوامل اصلی ایجاد این نوع پوسیدگی مانند سایر پوسیدگی ها عبارتند از:

 

  • ساختار دندان
  • رژیم غذایی
  • فلور باکتریایی

 

ساختار دندان

این نوع پوسیدگی در دندان‌هایی شایع است که ریشه‌های خود را در معرض دید قرار می‌دهند. یک سوم ابتدایی ریشه در معرض آسیب بیشتر قرار دارد. فرورفتگی یا عقب نشینی لثه باید همیشه کنترل شود و علت آن ، درمان شود.

 

رژیم غذایی

رژیم غذایی یک عامل کلیدی در ایجاد پوسیدگی ریشه دندان است. کربوهیدرات ها و قندها قدرت بالایی در ایجاد پوسیدگی دارند. باید مصرف مواد غذایی حاوی قند بالا و همچنین غذاهای چسبنده و… کنترل شود. همیشه بعد از مصرف این نوع مواد غذایی باید دندان هایمان را مسواک بزنیم.

 

فلور باکتریایی

استرپتوکوک موتانس و لاکتوباسیلوس از عوامل اصلی ایجاد پوسیدگی دندان و همچنین پوسیدگی ریشه دندان هستند. اما Actinomyces viscosus و Actonomices naeslundii، S. sanguis، Pretovella نیز می توانند در ایجاد این پوسیدگی ها دخالت کنند.

 

عواملی که احتمال پوسیدگی ریشه دندان را افزایش می دهد

 

ترشح بزاق

ترشح بزاق برای سلامت دهان و دندان بسیار اهمیت دارد. ترشح بزاق وظیفه حفظ رطوبت مخاط دهان را دارد و عملکرد روان کننده و آکوتوکلوز دارد.

بزاق دارای خاصیت ضد التهابی، بافری (اسیدهای تولید شده توسط باکتری ها را خنثی می کند)و … است. به این دلیل خشکی دهان ، خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. کاهش ترشح بزاق می تواند به دلیل مصرف دارو های خاص ، افزایش سن، استرس و … ایجاد شود و در صورت لزوم باید درمان شود.

 

سابقه قبلی پوسیدگی دندان

اگر فردی چندین پوسیدگی دندان داشته باشد، این احتمال وجود دارد که مستعد ابتلا به پوسیدگی ریشه دندان باشد. این فرد باید در بهداشت دهان و دندان خود دقت بیشتری داشته باشد و علاوه بر جلوگیری از عقب نشینی لثه ، معاینات دوره ای دندانپزشکی را انجام دهد.

 

سیگار کشیدن

افراد سیگاری مستعد ابتلا به این نوع پوسیدگی دندان هستند. تنباکو باعث تغییر در عملکرد اسیدیته بزاق می شود که می تواند تعداد باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی را افزایش دهد.

 

چگونه از پوسیدگی ریشه دندان جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه دندان ، باید بدانیم چه ابزاری در اختیار داریم. ابتدا باید به رعایت بهداشت دهان و دندان اشاره کرد ، یکی از نکاتی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم. همچنین معاینات دوره ای دندانپزشک خود را فراموش نکنید، به خصوص افرادی که مستعد ایجاد پوسیدگی دندان هستند.

 

واضح است که رفتار ما در حفظ سلامت دهان و دندان اهمیت حیاتی دارد.  اگر برای حفظ بهداشت دهان و دندان خود از سبک زندگی مناسب پیروی می کنید، مطمئناً از مشکلات زیادی در آیندخ جلوگیری می کنید.

 

پوسیدگی ریشه دندان چگونه تشخیص داده می شوند؟

تشخیص این نوع پوسیدگی در کلینیک دندانپزشکی به صورت تجربی و با استفاده از تصاویر اشعه ایکس انجام می شود. رادیوگرافی تشخیصی ممکن است برای پوسیدگی پروگزیمال مورد نیاز باشد.

می توان گفت دو نوع پوسیدگی ریشه وجود دارد که عبارتند از:

  • پوسیدگی ریشه فعال
  • پوسیدگی ریشه غیر فعال

تشخیص پوسیدگی ریشه دندان در کلینیک دندانپزشکی

درمان پوسیدگی ریشه

درمان پوسیدگی ریشه ممکن است پیشگیرانه یا ترمیمی باشد.

 

درمان پیشگیرانه پوسیدگی ریشه دندان

هدف درمان پیشگیرانه این است که بر روی عواملی که باعث پوسیدگی ریشه دندان می شوند، تمرکز کنیم.

  1. رژیم غذایی افراد مستعد پوسیدگی ریشه را اصلاح کنید.
  2. آموزش تکنیک های صحیح بهداشت دهان و دندان: می توان پس از مسواک زدن از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده کرد.
  3. افزایش مقاومت دندان ها با استفاده از فلورایدتراپی
  4. درمان و کنترل تحلیل لثه
  5. سیگار را ترک کنید

درمان ترمیمی پوسیدگی ریشه

در صورت وجود ضایعه پوسیدگی ریشه فعال، باید پرکردن دندان انجام شود. درمان پوسیدگی ریشه فعال باید سریع باشد زیرا این نوع پوسیدگی با سرعت زیادی باعث تخریب بافت دندان می شود. همچنین در صورتی پوسیدگی ریشه فعال بر روی پالپ دندان یا عصب تاثیر بگذارد، قبل از انجام ترمیم دندان باید اندودنتیکس انجام شود. اگر پوسیدگی ریشه غیرفعال باشد، می توان آن را با پر کردن زیبایی درمان کرد.

 

6 دیدگاه دربارهٔ «پوسیدگی ریشه دندان چیست و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی