Logo

پل های دندانپزشکی

پل های دندانی

پل دندانپزشکی چیست

پل های دندانپزشکی نوعی پروتز ثابت دندان است که روی دندان های سالم کناری قرار گرفته تا فضای خالی دندان از دست رفته را باز سازی کند. برای استفاده از پل های دندانپزشکی در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا ، درمان دندان های مجاور ناحیه دندان از دست رفته ضروری می باشد. به همین دلیل دندان های مجاور باید از نظر آناتومیک و پریودنتال در سلامت کامل باشند.

این پروتزهای دندان با استفاده از تاج دندان روی دندان ثابت می شوند. پل های دندانپزشکی توسط دندان سالم مجاور پشتیبانی می شود ، در حالی که پونتیک متصل شده فضای بی دندان را پر می کند. بریج دندان می تواند از مواد مختلف مانند فلز سرامیک ، زیرکونیا یا به طور کامل از سرامیک ساخته شود. زمانی که شخصی یک یا چند دندان خود را از دست می‌دهد، این می‌تواند بر روی نیش و جویدن او تاثیر گذار باشد. بنابراین دندان‌های از دست رفته باعث ایجاد درد یا مشکل در خوردن می‌شود. جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته توسط پل، از بروز این عوارض جلوگیری می‌کند.

اصطلاح پل به ساختاری اشاره دارد که شامل یک یا چند دندان مصنوعی است. این ساختار اغلب در جای خود با یک یا چند دندان اصلی در هر طرف شکاف محکم می‌شود. به عنوان مثال، اگر فردی چندین دندان خود را از دست داده باشد، پزشک ممکن است از یک پل برای پر کردن شکاف استفاده کند. این می‌تواند نگرانی‌های مربوط به زیبایی و مشکلات ناشی از نبود دندان را جبران کند. در برخی از افراد کاشت دندان دائمی جایگزین بریج دندان می‌شود. کاشت دندان، دندان‌هایی مصنوعی هستند که دندانپزشک آن را با جراحی در استخوان فک قرار می‌دهد.

اجزای پل دندان

پل دندان شامل دو قسمت اصلی می شود:

  1. ستون ها: ستون ها دندان های تراش خورده ای می باشند که وظیفه آن حمایت از پروتز ثابت و همچنین بارهایی را که بر روی آن وارد می شود ، تعدیل می کند.
  2. پونتیک : پونتیک فضای دندان از دست رفته را پر می کند.

زمانی که شخصی یک یا چند دندان خود را از دست می‌دهد، این می‌تواند بر روی نیش و جویدن او تاثیر گذار باشد. بنابراین دندان‌های از دست رفته باعث ایجاد درد یا مشکل در خوردن می‌شود. جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته توسط پل، از بروز این عوارض جلوگیری می‌کند.

چه کسانی به پل دندان نیاز دارند؟

در صورت بروز موارد زیر فرد ممکن است به بریج دندان احتیاج داشته باشد:

  • پوسیدگی دندان به حدی است که قابل ترمیم نبوده و دندان توسط دندانپزشک کشیده می‌شود
  • تصادف یا جراحت به دندان بسیار بیشتر از آن چیزی است که قابل ترمیم باشد
  • پوسیدگی یا عفونت در دندان بسیار عمیق است و درمان‌های ترمیمی و یا درمان ریشه برای آن امکان پذیر نمی‌باشد

مزایای استفاده از پل های دندان

پل دندان می‌تواند به شخص این امکان را بدهد که در هنگام لبخند زدن احساس بهتری داشته باشد. همچنین می‌تواند آنها را قادر به جویدن طبیعی کند. مزیت اصلی بریج دندان قیمت مناسب این روش درمانی می باشد. هزینه پل دندان معمولاً کمتر از درمان ایمپلنت دندان می باشد.

پوسیدگی یا از بین رفتن دندان‌ها می‌تواند بر ظاهر فرد، توانایی در جویدن غذاها و کیفیت زندگی تاثیر گذار باشد. پل‌ دندان می‌تواند توانایی جویدن و همچنین لبخند زیبا را به شما بازگرداند.

پل دندان

انواع پل‌های دندان

دندانپزشکان از انواع پل‌های زیر برای جایگزینی دندان استفاده می‌کنند:

پل‌های رایج و قدیمی دندان: پل‌های قدیمی و سنتی شامل دو تاج بوده و به آنها abutmens گفته می‌شود. این پل‌ها توسط تاج به دندان‌های اصلی و یا دندان‌های مصنوعی متصل می‌شوند. این نوع از بریج‌ها محبوب‌ترین آنها هستند و می‌توانند ثابت و یا قابل جدا شدن باشند.

پل طناب: پل طناب برای متصل شدن به دندان و پشتیبانی از آنها، تنها به یک تاج احتیاج دارد. این یک روش کمتر تهاجمی است و برای افرادی که نمی‌خواهند دندان‌های سالم آنها آسیب ببیند، گزینه مناسبی است. با این وجود، تاج منفرد می‌تواند به عنوان اهرم عمل کند. این می‌تواند خطر آسیب دیدن دندان و فک را افزایش دهد.

پل مریلند دندان: این نوع از پل‌ها نسبت به پل‌های قدیمی و یا طناب، کمتر تهاجمی است. این پل توسط دیواره‌های فلزی و یا چینی به پشت دندان‌های هر دو طرف شکاف متصل می‌شود. این پل‌ها می‌توانند دندان‌های سالم را حفظ کنند اما ایمنی کمتری دارند.

پل هایی که توسط ایمپلنت ثابت می‌شوند: این نوع پل‌ها گران‌تر، تهاجمی‌تر، اما ایمن تر از سایر پل‌ها هستند.

پل های دندانپزشکی

استفاده از پل های دندانپزشکی

بریج های دندانپزشکی یک راه حل درمانی بسیار آسان برای از دست دادن دندان ها می باشد و به شما این امکان را می دهد که لبخندی زیبای داشته باشید. شما را از ترس یا شرمندگی نشان دادن دندان های از دست رفته رهایی می بخشد.

زمانی که فرد تصمیم به استفاده از پل‌های قدیمی و سنتی می‌گیرد، روند آماده سازی دندان‌ها در هر دو طرف شکاف، شروع می‌شود. دندانپزشک دندان‌های دو طرف شکاف را تراش داده و هرگونه پوسیدگی را از بین می‌برد. در مرحله بعد، دندانپزشک قالبی از دندان‌ها را برای رسیدن به یک شکل کلی از آنها، تهیه می‌کند.

سپس دندانپزشک برای محافظت از دندان‌های تراش داده شده تا زمانی که پل‌های اصلی آماده شوند، پل‌های موقت را بر روی آنها قرار می‌دهد. پل‌های موقت شامل ساختارهای شبیه دندان‌های واقعی هستند. اما این پل‌ها ماندگار نبوده و تا زمان آماده شدن پل‌های اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پس از آماده شدن پل اصلی دندان، دندان پزشک پل موقتی را برداشته و پل‌ اصلی را با استفاده از چسب‌های قوی جایگذاری می‌کند.

این فرایند در مورد پل‌های طناب نیز مشابه است. اگرچه تنها یک دندان به تاج نیاز دارد. پل مریلند به فرآیند کمتری برای نصب احتیاج دارد. زیرا دندان‌های اطراف شکاف به تراش و تاج احتیاج ندارند. زمانی که شخص برای پشتیبانی از پل دندانی، کاشت ایمپلنت انجام می‌دهد، این روند به طور معمول با جراحی کاشت ایمپلنت آغاز می‌شود. پس از آن، دندان پزشک قالبی از دهان تهیه کرده تا بتواند پل را ایجاد کند.

پل های دندانپزشکی چه معایبی دارد؟

پل های دندانپزشکی مانع از بین رفتن استخوان آلوئولار نمی شوند و طول عمر کوتاه تری نسبت به ایمپلنت های دندانی دارند. اما بدون شک عیب بزرگ آن این است که دندانهای سالم باید برای انجام روش درمانی تراش داده شوند که طول عمر این دندان ها را بطور قابل توجهی کوتاه می کند.

مشکل دیگر دشواری در تمیز کردن پل دندان است. اگر می خواهید بریج را سالم نگه دارید و سالها دوام بیاورند ، باید از دهانشویه استفاده کنید.

خراب شدن پل: بریج دندان ممکن است شکسته و یا در جای خود لغزش داشته باشد. در این صورت، فرد ممکن است به پل ایمپلنت یا سایر روش‌های دندانپزشکی نیاز داشته باشد.

درد یا مشکلات در جویدن: برخی از افراد به ویژه در هفته‌های اولیه پس از عمل، سعی در تنظیم جویدن خود دارند. اگر شما هنگام جویدن مشکل دارید، برای تنظیم پل به دندانپزشک مراجعه کنید.

  • عفونت پس از درمان: برخی از افراد پس از درمان به عفونت مبتلا می‌شوند. این امر به ویژه اگر پوسیدگی دندان گسترده و یا بیماری لثه وجود داشته باشد، رخ می‌دهد.
  • پوسیدگی دندان: دندان‌ها ممکن است در زیر تاجی که پل را نگه می‌دارد، همچنان به پوسیدگی خود ادامه دهند. این مورد بیشتر در افرادی که بیماری جدی لثه یا حفره‌های بسیار شدید در دندان‌های خود دارند، وجود دارد.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در اطراف پل، رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله مسواک زدن و نخ دندان بسیار اهمیت دارد.

بریج دندان چگونه ساخته می شود؟

اگر بخواهیم از زیبایی و سازگاری مناسب پل دندان اطمینان حاصل کنیم ، ساخت پل های دندانپزشکی در کلینیک دندانپزشکی مینوسا معمولاً بیش از یک جلسه طول می کشد.

اولین قدم آماده سازی و تراش دندان های طبیعی می باشد تا تاج دندان روی آن قرار گیرد. این امر معمولاً نیاز به برداشتن قسمتی از مینای دندان و تغییر شکل دندان دارد. پس از انجام این مرحله ، قالب ساخته شده به آزمایشگاه ارسال می شود ، و با رنگی که  انتخاب کرده ایم ، با دندان شما سازگار می شود.

در حالی که پل دندان در آزمایشگاه در حال تولید است ، شما یک پل موقت برای محافظت از دندان ها و حفظ زیبایی دندان ها می پوشید. پس از اتمام کار ، دندانپزشک شما در کلینیک شبانه روزی مینوسا مطمئن می شود که پل های دندانپزشکی به درستی ثابت شده است و به شما امکان می دهد بطور طبیعی لبخند بزنید.

بریج دندان

با چه روش هایی از بریج محافظت کنیم.

مهمترین نکته این است که دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید ، روکش ها را بکار ببرید ، از دهانشویه استفاده کنید. علاوه بر این به طور منظم هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک برای جرمگیری و بررسی های دوره ای مراجعه کنید. تجمع بقایای مواد غذایی زیر پل دندان ، می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال شود.

به دلیل این که تمیز کردن زیر پل های دندانپزشکی مشکل تر است ، در کلینیک مینوسا توصیه می کنیم که علاوه بر مسواک ، از دهانشویه نیز استفاده کنید. دهاشویه اجازه می دهد محلول از زیر پل عبور کرده و بقیه مواد غذایی و پلاک باکتریایی را که ممکن است در آنجا محبوس شده تمیز کند.

مراقبت بعد از پل دندان

پس از آن که دندانپزشک دندان‌های اطراف شکاف را تراش می‌دهد، آنها ممکن است احساس سستی و درد داشته باشند. همچنین ممکن است پس از قرار گیری پل بر روی دندان‌ها، احساس درد در قسمت لثه‌ها و خونریزی وجود داشته باشد. در بیشتر افراد این درد پس از چند روز از بین می‌رود. با این حال، لثه‌ها ممکن است برای بهبودی کامل به چند هفته زمان نیاز داشته باشند. افرادی که برای ایجاد پل نیاز به کاشت ایمپلنت دارند، ممکن است پس از رفع بی حسی احساس ناخوشایندی داشته باشد.

برای مراقبت از پل‌های دندان باید به موارد زیر دقت کرد:

  • برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان‌ها، رعایت منظم بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.
  • معاینه دندان‌ها هر شش ماه یکبار. دندانپزشک در طی معاینات منظم، بریج‌های دندان را چک کرده و دندان‌ها را تمیز می‌کند.

جمع بندی

بریج دندان می‌تواند یک یا چند دندان از دست رفته را جایگزین کند. پل های دندانپزشکی از چندین تاج دندان متصل به هم تشکیل شده است که روی دندان های شما قرار می گیرد. این روش درمانی یکی از گزینه های درمانی مناسب برای بازیابی دندان های از دست رفته می باشد. این پل‌ها از یک یا چند دندان اصلی و واقعی در هر طرف شکاف استفاده کرده تا دندان‌های مصنوعی را توسط آنها جایگزین کند.

پل دندان ممکن است ثابت یا متحرک باشند. این به این معنی است که آنها ممکن است دائمی و یا قابلیت جدا شدن از روی دندان را داشته باشند. در این صورت فرد می‌تواند آنها را بیرون آورد. دندانپزشکان هر واحد ازندان‌های ثابتی را که توسط پل‌ جایگزین می‌شوند را پونیک می‌نامند. همچنین برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به این بریج‌ها پروتزهای ثابت جزئی می‌گویند.

دندان‌های مصنوعی در بریج‌ها مانند دندان‌های واقعی به نظر می‌رسند و عملکردی مشابه آنها دارند. برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته توسط پل، شخص ممکن است یک متخصص پروتز یا یک دندانپزشک معمولی را ملاقات کند. در هر صورت گزینه‌های بسیاری برای پر کردن شکاف‌های ناشی از از دست دادن دندان وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها استفاده از تاج دندان است. تاج دندان، دندانی مصنوعی است که به قسمت کوچکی از دندان‌های واقعی متصل می شود. تاج دندان توسط دندانپزشک قرار داده می‌شود. با این حال زمانی که شخص دندان‌های خود را از دست می‌دهد، تاج دندان به تنهایی گزینه‌ای مناسب نیست. اما ممکن است استفاده از پل انتخاب بهتری باشد.

با کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا هنگام لبخند زدن احساس خوبی داشته باشید. با ما تماس بگیرید و ما اطلاعات بیشتری در مورد بریج های دندان و بهترین راه حل برای شما خواهیم داد. ما در کلینیک های تخصصی خود در مرکز شهر تهران آماده خدمات رسانی به شما عزیزان هستیم.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «پل های دندانپزشکی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی