Logo

پر کردن دندان با کامپوزیت

لمینت متحرک دندان

پرکردن دندان سال‌هاست که در درمان‌های دندان استفاده می‌شود. از زمان‌های قدیم مواد مختلف زیادی برای فرایند پر کردن استفاده می‌شده است. پر کردن دندان کامپوزیتی که یکی از این انواع پرکننده است، یک نوع پرکننده بسیار محبوب است که در 50 سال گذشته ترجیح داده شده است. پر کردن دندان کامپوزیتی یکی از نزدیک‌ترین پرکردن‌ها به رنگ طبیعی دندان است.

شکل پرکننده کامپوزیت به دست آمده از مواد بر پایه رزین کامپوزیت قبل از اعمال روی دندان به صورت خمیری است. پس از اعمال بر روی دندان مورد نیاز، با استفاده از منبع نور LED به شکلی سخت و دندان مانند درمی‌آید. پرکننده‌های کامپوزیتی که به صورت شیمیایی با دندان پر شده ترکیب می‌شوند از نظر رنگ و نفوذپذیری با ساختار طبیعی دندان سازگار هستند.

شما می‌توانید اطلاعاتی را که می‌خواهید در مورد پرکننده کامپوزیت، قیمت پرکننده کامپوزیت و تنوع رنگ پرکننده کامپوزیت دندان بدانید را در مقاله ما بیابید. پر کردن دندان کامپوزیتی که به عنوان پر کردن زیبایی نیز شناخته می‌شود، یک درمان ترمیم دندان است که به دلیل نگرانی‌های زیبایی اعمال می‌شود. این روش درمانی همچنین امکان تغییر شکل دندان‌ها را فراهم می‌کند.

پرکردن دندان کامپوزیتی

پر کردن کامپوزیت برای چه کسانی مناسب است؟

پر کردن کامپوزیت که عموماً برای از بین بردن تغییر شکل‌های ساختار دندان اعمال می‌شود را می‌توان برای افرادی که می‌خواهند لبخندی زیباتر در چارچوب درمان طراحی لبخند داشته باشند نیز اعمال کرد.

امروزه ترجیح داده شده‌ترین دلایل برای پر کردن کامپوزیت به شرح زیر است:

  • پر کردن حفره‌های ایجاد شده در نتیجه درمان‌های پوسیده دندان
  • ترمیم دندان‌های شکسته یا ترک خورده در دندان‌های جلو
  • بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ کرده
  • بستن فضاهای بین دندانی
  • باندینگ براکت‌ها در درمان‌های ارتودنسی
  • بلندتر نشان دادن دندان‌ها
  • تغییر ظاهر دندان موجود
  • به عنوان یک جایگزین زیبایی شناختی برای انواع مختلف پرکننده

مزایا و معایب پر کردن دندان کامپوزیتی

مانند تمام پرکردن‌ها و درمان‌های دندانپزشکی، پرکننده‌های کامپوزیت ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. مثلاً؛ پرکردگی‌های کامپوزیت در مقایسه با پرکننده‌های آمالگام ظاهر زیبایی بسیار بیشتری دارند. به همین دلیل، پر کردن کامپوزیت به ویژه در فرایندهای پرکردن دندان‌های قدامی بسیار ارجحیت دارد. اما از نظر مقاومت فشاری، پرکننده کامپوزیت به اندازه پرکننده آمالگام مقاوم نیست.

پرکننده‌های کامپوزیت از طریق باندینگ با دندان‌ها به صورت شیمیایی به دندان‌ها متصل می‌شوند. پرکردن آمالگام فقط به صورت فیزیکی شکاف دندان را پر می‌کند و یکپارچگی کامل دندان را ایجاد نمی‌کند. همچنین جدا کردن پرکننده کامپوزیت از ساختار طبیعی دندان در نمای پس از پر کردن مشکل است.

پر کردن کامپوزیت به مایعات تولید شده توسط بدن بسیار حساس است. بنابراین، درمان کامپوزیت را نمی‌توان در مناطق دارای خونریزی و افرادی که جداسازی بزاق آنها دشوار است، اعمال کرد.

نکته دیگری که در پرکردن کامپوزیت باید مورد توجه قرار گیرد این است که این نوع پرکننده در اثر واکنش با نور در مدت زمان کوتاهی سفت می‌شود و بر این اساس ممکن است انقباض کمی ایجاد شود. در نتیجه این انقباض، ممکن است نشت بین پر کردن دندان ایجاد شود و پوسیدگی دوباره در دندان پر شده ایجاد شود.

تنوع رنگ پر کردن دندان کامپوزیتی

عمل پر کردن با استفاده از مواد کامپوزیت می‌تواند در رنگ‌های مختلف باشد. از آنجایی که رنگ دندان مادرزادی هر فرد ممکن است متفاوت باشد، ممکن است در طول زمان تفاوت رنگ در دندان‌ها ایجاد شود.

پرکردگی‌های کامپوزیت دندان نوعی پرکردگی است که نزدیک‌ترین رنگ و نفوذپذیری را به رنگ طبیعی دندان‌ها دارد. از آنجایی که دندان‌ها ساختارهای حاوی کلسیم هستند و از استخوان‌های رنگ روشن تشکیل شده‌اند، مقداری نور را از خود عبور می‌دهند. این بر انعکاس و تن رنگ روی دندان تأثیر می‌گذارد. این ماده کامپوزیت با دندان‌های طبیعی بسیار سازگار است؛ زیرا به رنگ طبیعی دندان بسیار نزدیک است و از سطح بالایی از عبور نور برخوردار است.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره لمینت دندان

چرا پر کردن دندان کامپوزیتی ترجیح داده می‌شود؟

کاربردهای زیبایی دندان و طراحی لبخند شامل درمان‌های پرکننده دندان است که روی دندان‌های مورد نیاز اعمال می‌شود. بنابراین، چرا پر کردن کامپوزیت در میان بسیاری از درمان‌های پرکننده ترجیح داده می‌شود؟

پرکردن‌های کامپوزیت که امروزه یکی از پرطرف‌دارترین انواع پرکننده‌ها هستند، در میان دندانپزشکان محبوبیت بیشتری دارد، به خصوص برای شکستگی، پوسیدگی یا لکه‌های دندان‌های قدامی که با پولیش قابل برداشتن نیستند. افزایش خاصیت چسبندگی دندان و ساختار پولیش‌پذیر آنها در این امر نقش بسزایی دارد. اکنون می‌توان از پر کردن کامپوزیت با خیال راحت در دندان‌های خلفی استفاده کرد. پر کردن کامپوزیت را می‌توان برای ترمیم دندان‌های خلفی پس از تمیز کردن نواحی پوسیدگی دندان ترجیح داد.

سایر درمان‌های دندانی که در آنها پر کردن کامپوزیت ترجیح داده می‌شود عبارتند از: کامپوزیت براکت‌ها و پروتزهای ثابت کامپوزیت را می‌توان در هر دوی این فرایندها استفاده کرد.

پر کردن کامپوزیت چگونه ساخته می‌شود؟

برای اینکه فرد پرکننده کامپوزیت داشته باشد ابتدا باید توسط دندانپزشک متخصص معاینه شود و پزشک تشخیص دهد که این روش درمانی برای او مناسب است.

از آنجایی که کامپوزیت ماده‌ای حساس در برابر مایعات داخل دهانی است، ابتدا باید این ناحیه از خون یا بزاق پاک شود. کاربرد با استفاده از مقداری اسید روی سطح دندان شروع می‌شود. اسید به ایجاد بافت زبر روی سطح دندان کمک می‌کند. بنابراین، پرکردگی بهتر به دندان می‌چسبد.

بعد از اینکه دندان بدون اسید شد، چسبی به نام باند به منظور افزایش میزان چسبندگی کامپوزیت اعمال می‌شود و با استفاده از نور LED، باند روی سطح منجمد می‌شود. سپس قطعات کامپوزیت روی دندان گذاشته شده و با استفاده از نور آبی دوباره کامپوزیت سخت شده و با دندان یکپارچه می‌شود.

پر کردن کامپوزیت که بر اساس نور با دندان ترکیب می‌شود، در نهایت توسط دندانپزشک با اصلاحات جزئی و پولیش کامل می‌شود.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در تهران ارائه دهنده تمامی خدمات مرتبط با ترمیم و زیبایی دندان و لثه می‌باشد.

پرکردن دندان کامپوزیتی

توصیه‌های بعد از پر کردن دندان کامپوزیتی

پس از پر کردن کامپوزیت بیمار می‌تواند به زندگی روزمره خود ادامه دهد و غذا بخورد؛ اما توصیه می‌شود از غذاهای سفت استفاده نکند. افرادی که دندان پرشده زیاد دارند، به خصوص در دندان‌های جلویی، باید از انجام حرکات سخت گاز گرفتن یا کندن خودداری کنند.

از نوشیدنی‌هایی مانند کولا، چای، قهوه و عادات سیگار کشیدن که ممکن است باعث تغییر رنگ پس از پر کردن کامپوزیت شوند، باید اجتناب شود. در غیر این صورت می‌توان در مدت زمان کوتاهی فیلینگ را رنگی کرد. علاوه بر این، مراقبت از دهان و دندان پس از پر کردن باید به اندازه کافی اهمیت داده شود. افرادی که به طور منظم از دهان خود مراقبت نمی‌کنند ممکن است دچار تغییر رنگ و همچنین پوسیدگی شوند.

کاربردهای کامپوزیت

کامپوزیت که یکی از کاربردهای دندانپزشکی در زمینه ترمیم و زیبایی دندان است در مقایسه با سایر کاربردها دارای مزایا و معایب مختلفی است. لمینت کامپوزیت، باندینگ کامپوزیت، پر کردن زیبایی. نام‌های دیگری برای این فرایند هستند. انطباق با این درمان زمانی ظاهر می‌شود که معاینه دقیق و انتظارات بیمار ارزیابی شود.

در این درمان، کامپوزیت‌های زیبایی بر روی سطح دندان با باندرهای قوی اعمال می‌شود. می‌توان آن را بدون ساییدگی بر روی دندان‌ها اعمال کرد و یا می‌توان آن را پس از کانتورینگ اعمال کرد.

این فرایندی است که با تنظیم فرم و رنگ دندان ظاهر زیبایی را بدون تأثیر مضر روی سطح دندان ایجاد می‌کند  کیفیت مواد عامل مهمی است. علاوه بر این، مهارت‌های دست و تجربه پزشکی که برنامه را انجام می‌دهد نیز برای نتیجه مهم است. کامپوزیت‌هایی که می‌توانند جلوه‌های رنگی و شفافیت را ایجاد کنند با تکنیک لایه بندی روی دندان اعمال می‌شوند.

در کدام شرایط پر کردن دندان کامپوزیتی ترجیح داده می شود؟

  • در بستن شکاف دندان‌ها با فضاهای بین دندانی (دیاستما)
  • در درمان پرکردگی‌های بزرگ تغییر رنگ، شکستگی و پوسیدگی دندان‌های جلویی،
  • برای بلند کردن و کانتور کردن دندان‌های قدامی،
  • به منظور ایجاد زیبایی در دندان‌ها با بی نظمی جزئی،
  • در تغییر رنگ‌های سخت و خراشیدگی در لبه دندان و لثه،
  • این دارو روی دندان‌های تغییر رنگ و تغییر شکل به دلیل آنتی‌بیوتیک‌ها یا فلوئوروزیس اعمال می‌شود.

مزایای پر کردن دندان کامپوزیتی چیست؟

  • این یک مزیت بزرگ است که در یک جلسه تکمیل شود.
  • از نظر رنگ با دندان‌های طبیعی قابل تشخیص نیست.
  • لمینت‌های کامپوزیت ایده آل که به خوبی جلا داده شده‌اند، واکنشی مشابه دندان‌های طبیعی به تغییر رنگ دارند.
  • می‌توان آن را در طی معاینات و تمیز کردن‌های معمول دندانپزشکی دوباره جلا داد.
  • به جز دندان‌های قدامی با پوسیدگی عمیق، این عمل بدون نیاز به بی حسی کامل می‌شود.
  • در مقایسه با ترمیم‌هایی مانند لمینت سرامیکی بسیار سریع و اقتصادی است.
  • دارای ساختار مناسب برای ترمیم می‌باشد.
  • این یک راه حل یک جلسه‌ای برای بی‌نظمی‌های جزئی است که نیازی به درمان طولانی مدت مانند درمان ارتودنسی ندارد.
  • دوام کم آن در مقایسه با لمینت‌های سرامیکی را می‌توان یک نقطه ضعف دانست.

قیمت پرکننده کامپوزیت چقدر است؟

هزینه پر کردن کامپوزیت دندان، مانند سایر درمان‌های دندانی و لثه، ممکن است بر اساس تعداد دندان‌هایی که قرار است اعمال شود، ساختار دندان و انتظارات فرد متفاوت باشد.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «پر کردن دندان با کامپوزیت»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی