مواردی که باید قبل از کشیدن دندان بدانید

هنگامی که به اقدامات دندانپزشکی فکر می کنیم ، کشیدن دندان یکی از ترسناک ترین روش های دندانپزشکی به شمار می رود. کشیدن دندان ، شامل برداشتن دندان از سوکت آن در استخوان فک می باشد. دندانپزشک تمام تلاش خود را می کند تا قبل از کشیدن دندان ، دندان شما را ترمیم و درمان کند. در بعضی موارد ، ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. نباید فراموش کرد که کشیدن دندان آخرین راه حل می باشد.

درمانگاه و کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به دندان و لثه در زمینه سلامت و زیبایی می‌باشد.

دلایل کشیدن دندان :

آسیب یا ضربه شدید به دندان: بعضی از دندان ها چنان پوسیدگی و آسیب دیدگی دارند که قابل درمان نمی باشند. به عنوان مثال ، ممکن است بیمارانی که مبتلا به بیماری های لثه می باشند نیاز به کشیدن داشته باشند. با پیشرفت بیماری لثه ، استخوان اطراف دندان سست می شود، به طوری که کشیدن تنها راه حل می باشد.

کشیدن دندان

دندان های ناسازگار:

برای جلوگیری از عوارض احتمالی بعد کشیدن دندان که می توانند تأثیر منفی بر سلامت دهان داشته باشد. دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان های ناسازگار را توصیه کند.

درمان ارتودنسی:

درمان ارتودنسی ، ممکن است نیاز به خارج کردن دندان داشته باشد تا فضای لازم برای ترازبندی مناسب دندان ها فراهم شود.

دندان های اضافی:

دندان های اضافی می توانند از رشد دندان های دیگر جلوگیری کنند.

پرتودرمانی:

پرتودرمانی سر و گردن برای جلوگیری از شکل گیری عوارضی مانند عفونت ممکن است نیاز به کشیدن دندان از ناحیه پرتودرمانی داشته باشد.

شیمی درمانی:

شیمی درمانی سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و خطر عفونت را افزایش می دهد.

پیوند اعضا:

داروهای کنترل سیستم ایمنی پس از پیوند اعضا ممکن است احتمال عفونت دندان را افزایش دهد. بنابراین ، برخی از دندان ها قبل از پیوند عضو نیاز به کشیدن دارند.

دندان هایی که به طور معمول کشیده می شوند:

کشیدن و جراحی دندان عقل یکی از رایج ترین موارد خارج کردن دندان می باشد. بسیاری از دندانپزشکان برای از بین بردن مشکلات احتمالی ، توصیه می کنند قبل از رشد کامل دندان عقل، آنها را بکشید.

انواع کشیدن دندان :

کشیدن دندان ساده: این روش شامل برداشتن دندان بدون استفاده از ابزار جراحی می باشد. این روش بسیار ساده می باشد و برای  دندان های شیری استفاده می شود. دندانپزشک دندان شما را با انبردست مخصوصی می گیرد و آن را به عقب و جلو حرکت می دهد تا قبل از برداشتن شل شود. گاهی اوقات از یک ابزار برش جراحی به نام لوکساتور که بین دندان و لثه قرار دارد برای کمک به شل شدن دندان استفاده می شود. دندانپزشک با ابزار کوچکی بین دندان و استخوان اطراف آن گوه ایجاد می کند. این ابزار با ایجاد فشار بر روی دندان به گشاد شدن اطراف دندان و جدا شدن آن کمک می کند.

کشیدن دندان با کمک جراحی:

اگر دندان زیر خط لثه شکسته یا به شدت آسیب دیده باشد ، جراحی توصیه می شود. این روش شامل بی حسی ، برش و افزایش فلپ ، آزاد کردن رباط پریودنتال ، برش ، شل شدن و بالا بردن دندان می باشد. این روش پیچیده تر از روش های دیگر می باشد. به همین دلیل دندانپزشک شما را قبل از بی حس کردن دندان آرام می کند.  ممکن است لثه یا بافت استخوانی دندان را به گونه ای پوشش دهد که دندانپزشک شما را برای دیدن یا رسیدن به دندان با مشکل روبرو شود. در این صورت ، پزشک شما باید این بافت را برش دهد. بعد از جراحی ، ممکن است نیاز باشد که به محل کشیده شدن دندان، استخوان (طبیعی یا مصنوعی) پیوند زده شود. برخی از بخیه ها به خودی خود جذب می شود و از بین می روند ، در صورت نیاز دندانپزشک شما بخیه ها را حدود یک هفته پس از جراحی بر می دارد.

بیشتر بخوانید: عفونت بعد از کشیدن دندان

کشیدن دندان مدرن با استفاده از لیزر: لیزرها از پرتوهای پرانرژی برای برش استفاده می کند و از گرمای کنترل شده برای برش استفاده می کند. از مزایای استفاده از لیزر می توان به دقت بیشتر ، آسیب کمتر به بافت های مجاور ، خونریزی کمتر و زمان بهبودی سریعتر اشاره کرد. معایب این روش شامل ماردی مانند هزینه ی بیشتر ، بوی سوزش در طی مراحل درمان و استفاده نکردن از آن برای کشیدن مستقیم دندان اشاره کرد.

 بیشتربدانید: کامپوزیت دندان

آیا نگران روند بهبودی پس از کشیدن دندان می باشید؟

روند بهبودی شما ممکن است نسبت به چند عامل کمی متغیر باشد. روند بهبودی خارج کردن دندان معمولاً در طول هفت تا ده روز کامل می شود. دو روز پس از جراحی دندان نیاز به مراقبت و توجه جدی به محل دندان کشیده شده می باشد. حدود یک هفته بعد از کشیده شدن دندان ، بافت گرانولاسیون تشکیل می شود و محل کشیدن دندان را حفظ می کند و این روند حدود هشت هفته طول می کشد.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

چه کاری باید بعد از کشیدن دندان انجام دهید.

روز های اول و دوم:

  • پس از کشیدن دندان  حداقل 24 ساعت استراحت کنید ، فعالیت خود را محدود کنید. بهتر است هنگام خوابیدن سر خود را کمی بلند کنید.
  • حداقل چند ساعت گاز را در دهان خود نگه دارید تا لخته خون تشکیل شود. در صورت لزوم می توانید گاز را عوض کنید.
  • از شستشوی دهان خودداری کنید زیرا می تواند لخته خون را از بین ببرد و بر زمان بهبودی شما تأثیر بگذارد.
  •  باید از نوشیدن با نی ، تف کردن  یا نوشیدن مایعات گرم خودداری کنید.
  • در صورت امکان از استشمام و عطسه کردن خودداری کنید ، خصوصاً اگر دندان از نیمه بالایی دهان کشیده شده باشد.
  • پس از جراحی حداقل سه روز نباید سیگار بکشید.
  • طبق تجویز پزشک از داروهای مسکن استفاده کنید. این دارو ها می توانند التهاب را کاهش دهند.
  • با کیسه یخ روی گونه خود به مدت 10-20 دقیقه فشار دهید تا تورم کاهش یابد.
  • از هر اقدامی که باعث اختلال در لخته شدن خون شود ، خودداری کنید.

نکاتی برای بهبود سریع تر پس از کشیدن دندان:

دهان خود را با آب نمک بشویید تا باکتری ها از بین بروند.

تا بهبودی کامل از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خودداری کنید.

غذاها و میان وعده های نرم بخورید که به جویدن زیاد احتیاج ندارند. از غذاهای مانند سوپ و ماست استفاده کنید.

اطمینان از روند بهبودی سالم

پس از خارج کردن دندان ، دندانپزشک یا جراح دهان و دندان به شما رژیم غذایی بخصوصی را توصیه می کند. به یاد داشته باشید که با ناحیه دندان کشیده شده با لطافت رفتار کنید و به توصیه دندانپزشک خود توجه کنید.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «مواردی که باید قبل از کشیدن دندان بدانید»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی