Logo

علت نامرتب شدن دندان ها چیست؟

درمان نامرتب بودن دندان ها

تصور عمومی این است که ارتودنسی دندان های نامرتب تنها برای زیبایی هستند. در حالی که مزایای ارتودنسی بسیار بیشتر از زیبایی لیخند است. مرتب کردن دندان دندان‌ها بر سلامت دندان، سلامت پزشکی و توانایی شما در انجام کارهای روزمره مانند غذا خوردن تاثیر گذار است. . در حالت ایده آل، دندان‌های شما باید به طور مرتب و بدون هیچ مشکلی مانند شلوغی، فاصله یا مشکل در گاز زدن، در دهان شما قرار گیرند. زمانی که یکی از این شرایط رخ دهند، دندان‌ها نمی‌توانند به صورت بهینه عمل کنند. در نتیجه سلامت دهان و دندان شما ممکن است در معرض خطر قرار گیرد.

رایج ترین علت نامرتبی دندان ها یا مال اکولوژن

نامرتب بودن دندان‌ها به عنوان مال اکلوژن شناخته می‌شود. مال اکلوژن‌ها در سنین جوانی قابل شناسایی هستند. بنابراین درمان زود هنگام ممکن است از بروز مشکلات مزمن دندان و سلامتی جلوگیری کند.. شرایطی مانند درد یا سایر شرایط ناشی از مشکلات نامرتبی دندان‌ها، با درمان ارتودنسی قابل پیشگیری یا اصلاح هستند.

شایع‌ترین دلایل علت نامرتب بودن دندانها عبارتند از:

  • کراودینگ: کراودینگ در مواقعی که دندان فضای کافی برای رشد مناسب نداشته باشد، منجر به دندان‌های کج می‌شود.
  • آندربایت: آندربایت به حالتی گفته می‌شود که دندان‌ها و فک پایین کشیده تر از دندان‌های فک بالا باشد. این باعث می‌شود که دندان‌های پایین جلوتر از دندان‌های فوقانی قرار گیرند.
  • اوربایت: اوربایت به شرایطی گفته می‌شود که دندان‌های فوقانی کشیده‌تر از دندان‌های فک پایین باشد. این باعث می‌شود که گاهی اوقات دندان‌های فک پایین به پشت قسمت دندان‌های نیش بالا برخورد کنند و یا در پشت دندان‌های بالا پنهان شوند.
  • کراس بایت: کراس بایت به حالتی گفته می‌شود که یک یا چند دندان فوقانی در داخل دندان‌های پایین قرار گیرد.
  • اپن بایت: اپن بایت به شرایطی گفته می‌شود که فاصله زیادی بین دندان‌های جلویی فک بالا و فک پایین وجود داشته باشد.

بد نیست بدانید این مشکلات در هر حالتی به درمان نیاز داشته و حتی ممکن است ارتودنسی برای بزرگسالان هم تجویز شود.

ارتودنسی دندان

انواع مشکلات دهان و دندان ناشی از نامرتب بودن دندان‌ها

بیماری لثه و پوسیدگی دندان

اگر دندان‌های شلوغ و نامرتب دارید، احتمال ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی دندان در شما بیشتر از افرادی است که بین دندان‌های آنها فاصله کافی وجود دارد. پوسیدگی دندان زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها و اسیدها بر روی دندان تشکیل می‌شوند و لایه بیرونی دندان‌ها را از بین می‌برند. تحریک ناشی از پوسیدگی، باعث تحلیل لثه‌های شما می‌شود. این می‌تواند دندان‌ها را در معرض باکتری‌های مضر قرار داده و منجر به ایجاد حفره شود. باکتری‌ها را می‌توان از طریق مسواک زدن و نخ دندان مرتب از بین برد. با این حال، زمانی که دندان‌ها شلوغ و نامرتب باشند، مسواک و نخ دندان زدن آنها دشوار است. این احتمال پوسیدگی دندان یا تحلیل لثه را افزایش می‌دهد.

التهاب لثه بخشی از لثه ‌های شما است که با دندان‌ها در تماس می‌باشد. در صورت عدم درمان، التهاب لثه می‌تواند به وضعیت جدی‌تری تبدیل شود که به عنوان بیماری پریودنتال یا بیماری لثه شناخته می‌شود. بیماری لثه می‌تواند استخوانی را که از زندان‌های شما پشتیبانی می‌کند، از بین ببرد و در نهایت باعث از بین رفتن دندان شود. در مواردی که دندان‌ها دچار مشکل شوند (نمی‌توانند به طور کامل رشد کنند)، ممکن است عفونت ایجاد شود.

مطالعات نشان داده‌اند که همان باکتری‌هایی که باعث ایجاد بیماری لثه می‌شوند، با سایر مشکلات و شرایط پزشکی جدی در ارتباط هستند. این مشکلات شامل بیماری قلبی، سکته‌های مغزی، دیابت نوع ۲، عفونت‌های تنفسی، پوکی استخوان، زوال عقل و سرطان است. اگر مبتلا به بیماری لثه هستید، احتمال ابتلای شما به این بیماری‌ها بیشتر است که با درمان ارتودنسی قابل درمان است.

اختلالات گفتاری

لب، گونه، زبان، فک و دندان‌ها برای گفتار و حرف زدن، به طور همزمان عمل می‌کنند. زمانی که در یک یا چند مورد از این موارد مشکل رخ دهد، گفتار ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. اگر استخوان فک شما بسیار کوچک و دندان‌های شما شلوغ باشند، زبان شما فضای کمتری برای حرکت دارد. این می‌تواند بر گفتار و حرف زدن شما تاثیر گذار باشد. اگر دندان‌های شما کج، پیچ خورده یا با هم تداخل داشته باشند، ممکن است تلفظ برخی از کلمات یا صداها دشوار شود.

شاخص‌ترین مشکلات گفتاری مربوط به مشکلات دهان و دندان شامل شلی زبان یا سوت هنگام تلفظ برخی از اصطلاحات گفتاری است.

درد فک و سر

دندان‌های نامرتب می‌توانند فشار زیادی به مفاصل فک شما وارد کنند. با گذشت زمان، فشار اعمال شده می‌تواند باعث تحریک یا التهاب مفاصل فک شما شود. این منجر به اختلال در مفصل گیجگاهی فکی می‌شود. این شرایط باعث ایجاد درد صورت به ویژه هنگام جویدن، صحبت کردن یا باز کردن دهان می‌شود.

اگر مبتلا به اختلال در مفصل گیجگاهی فکی هستید، ممکن است احساس کنید که دندان‌های بالا و پایین شما هنگام بسته شدن دهان، به خوبی بر روی یکدیگر تراز نمی‌شوند. این شرایط باعث می‌شود که حرکت فک یا باز کردن دهانتان کاملاً با مشکل روبرو شود. همچنین این شرایط می‌تواند موجب سردرد یا میگرن، اسپاسم عضلانی و درد در صورت، گردن، پشت سر و گوش شود. علاوه بر این، گیجی، وز وز گوش یا بی حسی گوش نیز ممکن است رخ دهد.

 جویدن مشکل

مال اکلوژن‌ها همچنین می‌توانند جویدن غذا را دشوار کنند. بسیاری از بیماران مبتلا به مال اکلوژن شدید، قادر به مصرف غذاهایی که نیاز به گاز گرفتن یا جویدن سخت دارند، نمی‌باشند. در هنگام خوردن غذا، دندان‌ها و استخوان‌های فک شما توانایی گاز گرفتن و جویدن مواد غذایی را به شما می‌دهند. برای افرادی که ناهنجاری‌های قابل توجهی در گاز زدن ندارند، این روند اتوماتیک و بی دردسر انجام می‌شود. اما افرادی که دچار مشکلاتی در گاز زدن و جویدن هستند، خوردن غذاهای خاص می‌تواند دشوار و یا غیر ممکن باشد. جویدن دشوار از طریق درمان ارتودنسی قابل رفع است.

تراز صحیح دندان‌ها به شما در محافظت از قدرت خوردن کمک می‌کند. اما زمانی که فک شما به صورت نامرتب قرار داشته باشد، گاز گرفتن با مشکل روبه رو می‌شود. ساییدگی مکرر می‌تواند باعث درد و ناراحتی قابل توجه شده و به طور بالقوه منجر به ایجاد عفونت شود.

تنفس بد و دشوار

برخی از ناهنجاری‌های دهان و دندان با آپنه خواب انسدادی مرتبط است. آپنه خواب در اثر انسداد گذرگاه هوایی ایجاد می‌شود. این می‌تواند باعث کاهش یا متوقف شدن جریان هوا در حین تنفس شود. در نتیجه سطح اکسیژن خون به مقدار خطرناکی کاهش می‌یابد. شکل دهان، گلو و زبان می‌تواند به پیشرفت این بیماری کمک کند. در برخی موارد، فک ناهماهنگ و نامرتب می‌تواند باعث انسداد بافت‌های راه هوایی دهان و در نتیجه انسداد تنفس شود.

علاوه بر این، مشکلات دهان و دندان می‌تواند باعث بوی بد دهان شود. اگرچه بوی بد دهان وضعیت خطرناکی نیست، اما می‌تواند خجالت آور باشد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بوی بد دهان ناشی از عادت‌های بهداشتی ضعیف دهان و دندان است. اما تعداد بسیار زیادی از عوامل وجود دارند که می‌توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند. یکی از این عوامل، دندان‌های نامرتب است. بوی بد دهان به وسیله تجمع باکتری‌ها در اطراف دندان، لثه و روی زبان ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها هنگام شلوغی یا کج بودن دندان‌ها، در لابلای آنها به دام می‌افتند. علاوه بر این، به دلیل شکل نامرتب بودن دندان‌ها، مسواک زدن یا نخ دندان مشکل می‌باشد.

 چگونه درمان ارتودنسی می‌تواند به رفع این مشکلات کمک کند؟

از آنجایی که بسیاری از این شرایط ممکن است در اثر مال اکلوژن‌ها ایجاد شوند، اغلب درمان ارتودنسی می‌تواند به رفع این مشکلات کمک کند. ارتودنسی می تواند موجب تراز و مرتب شدن دندانها شود. این می‌تواند به از بین بردن یا کاهش علائم اختلال مفصل گیجگاهی فکی، آپنه انسدادی خواب و سایر شرایط ناشی از نامرتب بودن دندان‌ها کمک کند. در برخی از بیماران مبتلا به آپنه خواب، استفاده از بریس می‌تواند فضای داخل دهان را افزایش داده و قوس دندانی را تغییر دهد. این به طور قابل توجهی جریان هوا را هنگام خواب بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، ارتودنسی می‌تواند به رفع مشکلات مربوط به فشار دندان‌ها کمک کند. وسایل و تجهیزاتی که برای ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند نگهدارنده یا گارد دهان، می‌تواند موجب رفع این مشکلات شود. براکت‌ها همچنین می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه کمک کنند. با مرتب شدن دندان‌ها، مسواک زدن و نخ کشیدن آنها نیز راحت‌تر می‌شود. این می‌تواند به جلوگیری از ایجاد باکتری کمک کند.

اگر فکر می‌کنید که دندان‌های نامرتب ممکن است بر سلامتی شما تاثیر منفی داشته باشند، ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه کنید. درصورت مفید بودن استفاده از بریس‌ها، دندان پزشک، شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهد. از طریق تشخیص و درمان مناسب، می‌توانید هم ظاهر دندان‌های خود را بهبود بخشید و هم از سلامت جسمی خود مراقبت کنید.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «علت نامرتب شدن دندان ها چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی