Logo

عوارض بریج دندان چیست؟

معایب بریج دندان

بریج های دندانی راه حلی برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. بریج به عنوان یک دندان مصنوعی عمل می کند که فضای خالی دندان های از دست رفته را پر می کند. به دو تاج دندان در هر طرف دندان یا دندان های از دست رفته متصل می شود و شبیه ایمپلنت دندانی به نظر می رسد. به معنای واقعی کلمه یک پل از یک دندان به دندان دیگری را تشکیل می دهد.

بریج یک روش دندانپزشکی زیبایی است که به عنوان جایگزینی برای دندان مصنوعی فوری استفاده می شود و به بیماران این توانایی را می دهد تا عملکرد کامل را به خصوص در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن به دست آورند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مینوسا همراه باشید

مضرات بریج دندان

رایج ترین عوارض جانبی و مشکلات بریج دندان

در مورد بریج های دندانی می توان به نیاز به مشاوره با یک دندانپزشک مجرب تاکید بسیاری کرد. شما باید مطمئن شوید که بریجی را دریافت می کنید که به صورت سفارشی ساخته شده است تا شکاف دندان های از دست رفته را پر کند. پل های نامناسب منجر به ناراحتی می شوند، اما این تازه شروع کار است. با گذشت زمان، دندان مصنوعی می تواند منجر به تحریک لثه ها شود که باعث ایجاد جوش، عفونت و تحلیل لثه در اطراف بریج می شود.

شما باید در صورت کوچکترین تحریک یا مشکلی در رابطه با نحوه قرار گرفتن بریج به دندانپزشک خود مراجعه کنید. و گرنه مشکل به چیزی بسیار جدی تر تبدیل می شود.

پوسیدگی دندان

با استفاده از بریج های دندانی، باید از رعایت بهداشت دهان و دندان اطمینان حاصل کنید. برای بیمارانی که بریج دارند، پوسیدگی دندان روی دندانی که تاج بریج در آن قرار داده شده است، رایج است. هنگامی که این اتفاق می افتد، دندان دیگر به اندازه کافی پایدار نیست تا به عنوان پایه برای بریج عمل کند.

برای جلوگیری از این امر، باید از یک روال بهداشت دهان و دندان مطمئن شوید که شامل دو بار مسواک زدن در روز و حداقل یک بار نخ دندان کشیدن است. مراجعه منظم به دندانپزشک نیز مهم است تا آنها بتوانند از سلامت پل یا دندان های اطراف آن اطمینان حاصل کنند.

حساسیت

معمولاً یک بیمار برای چند هفته پس از قرار دادن بریج، در لثه ها و دندان های خود در کنار بریج حساسیت احساس می کند. دهان شما در حال عادت کردن به تاج و در نتیجه حساس تر است. با این حال، اگر بعد از دو هفته همچنان حساسیت را احساس کردید، باید با دندانپزشک خود مشورت کنید. ممکن است عوارضی در رابطه با نامناسب بودن پل ایجاد شود.

آسیب دیدگی

در بریج های دندانی معمولاً از جنس چینی، فلز یا ترکیبی از سرامیک استفاده می شود. آنها تخریب ناپذیر نیستند، به همین دلیل است که دندانپزشک به شما می گوید که با کمی احتیاط بیشتر غذا بخورید و از غذاهای چسبنده یا سفت خودداری کنید. هنگامی که ساختار بریج آسیب دید، باید آن را تعویض کنید، در غیر این صورت می تواند منجر به سایر مشکلات دهان به ویژه عفونت یا بیماری لثه شود.

دندان ترک خورده

در حالی که شایع نیست، اما احتمال ایجاد ترک در دندان وجود دارد که به عنوان لنگر برای بریج عمل می کند. کوچکترین ترک می تواند منجر به مشکلات متعددی شود. که رایج ترین آن حساسیت است. اگر ترک ها درمان نشوند، به دروازه ای برای ورود باکتری ها به اعصاب دندان ها، لثه ها و غیره تبدیل می شود. همه اینها منجر به عفونت می شود. هرچه زودتر دندان ترک خورده شناسایی شود، بهتر است.

برخی از مسائل مربوط به بریج دندان مانند ترک خوردگی دندان یا بریج های نامناسب اجتناب ناپذیر هستند، زیرا این موارد بیشتر به نحوه مراقبت از بریج مربوط می شود. برای جلوگیری از بقیه موارد، باید بهترین راه برای تمیز کردن بریج های دندانی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

بریج را مسواک بزنید اما به جای خمیر دندان یا پاک کننده های ساینده از پاک کننده دندان مصنوعی استفاده کنید. مطمئن شوید که از یک برس نرم استفاده می کنید. اعمال نیروی بیش از حد می تواند پل را از جا بکند.

هنگام شستشوی دهان، از آب خنک و تمیز استفاده کنید. آب داغ ممکن است پل را منحرف کند.

تمیزکننده پروتز را یک شبه نگذارید، مگر اینکه توسط دندانپزشکتان دستور داده شود. بیشتر پروتزهای مصنوعی حاوی فلز هستند و در تماس طولانی مدت با پاک کننده یا آب در برابر زنگ زدگی آسیب پذیر می شوند.

اگر در هر زمانی با مشکلی در بریج های دندانی خود مواجه شدید، حتما از دندانپزشکان مجرب ما در نزدیکی خود کمک بگیرید . تیم ما همیشه مایل به کمک است و خدمات دندانپزشکی اورژانسی را برای مسائل مربوط به بریج ارائه می دهد.

علت آسیب دیدن بریج دندان چیست؟

دلیل اصلی شکست بریج های دندانی عدم مراقبت از دهان است. بدون مراقبت مناسب از دهان، باکتری ها می توانند از طریق روکش ها به زیر بریج وارد شوند و باعث پوسیدگی در دندان های طبیعی شما شوند. علل دیگر عبارتند از: تغییر در دندان های نگهدارنده، که می تواند پایداری بریج دندانی را کاهش دهد.

بریج دندانی

از کجا بفهمیم دچار عوارض بریج دندان شده ایم

اگر بریج دندان شما به درستی روی هم قرار نگیرد، می تواند باعث ناراحتی زیادی در دهان شما شود.

  1. مشکلی در دندان نیش
  2. آسیب قابل توجهی وجود دارد.
  3. چاق شدن، بدقواره شدن
  4. مشکل در صحبت کردن
  5. لکه دار یا تغییر رنگ داده است.
  6. غیر طبیعی به نظر می رسد.

آیا دندان زیر بریج می تواند عفونت کند؟

در حالی که خود بریج‌های دندانی نمی‌توانند عفونی شوند، دندان‌های طبیعی زیر آن هنوز در برابر باکتری‌ها و اسیدهای مضر در دهان آسیب‌پذیر هستند. اگر بریج دندان به خوبی روی دندان فرد قرار نگیرد، ذرات ریز غذا می توانند بین پروتز و دندان گیر کرده و باعث پوسیدگی دندان شوند.

آیا می توان پل را برداشت و دوباره روی آن قرار داد؟

بریج های شل اغلب به راحتی برداشته و ترمیم می شوند و به دندانپزشک شما این امکان را می دهند تا بریج را در جای خود قرار دهد. با این حال، سیمانی که برای چسباندن یک بریج در محل استفاده می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده است که سال‌ها دوام می‌آورد و همیشه نمی‌توان بریج را بدون آسیب رساندن به تکیه ‌گاه دندان‌های اطراف برداشت.

بریج های دندانی چقدر باید دوام بیاورند؟

طبق گفته کلینیک ما، بریج های دندانی باید هر 5 تا 7 سال یکبار تعویض شوند. با این حال، مرکز پزشکی دانشگاه روچستر گزارش می دهد که آنها می توانند با مراقبت مناسب برای یک دهه یا بیشتر دوام بیاورند.

آیا بریج دندان درد دارد

اگر بریج دندان شما شل باشد یا در زیر روکشی که بریج را نگه می دارد، پوسیدگی وجود داشته باشد، ممکن است درد احساس شود. بریج دندان شما همچنین ممکن است به دلیل بیماری لثه ای که دندان های نگهدارنده را ضعیف کرده است، آسیب ببیند یا عصب یکی از دندان های نگهدارنده از بین رفته و منجر به آبسه شود.

آیا بریج دندان می تواند 30 سال دوام بیاورد؟

خبر خوب این است که پل ها با مراقبت صحیح راه حلی طولانی مدت هستند. یک بریج دندانی متوسط بین پنج تا پانزده سال دوام می آورد. برخی از بریج های دندانی حتی بیش از 20 یا حتی 30 سال عمر می کنند.

چگونه زیر پل دندانم را تمیز کنم؟

به سادگی نخ را از طریق نخ زنی حلقه کنید، سپس انتهای نوک تیز آن را زیر و سمت دیگر پل خود را خارج کنید. در آن نقطه، نخ را نگه دارید و زیر پل را به جلو و عقب بکشید، سپس نخ را دور هر دندان یا ایمپلنت نگهدارنده بپیچید تا درست زیر لثه ها در آن نواحی تمیز شود.

اگر زیر پل دچار پوسیدگی شوید چه اتفاقی می افتد؟

اگر پوسیدگی قبل از رسیدن به عصب دندان شناسایی و درمان شود، ممکن است به سادگی نیاز به تعویض بریج باشد. با این حال، اگر پوسیدگی به عصب برسد، دندان ممکن است عفونی شود و آبسه ایجاد شود.

آیا دندان ریشه می تواند از بریج پشتیبانی کند؟

دندان های موجود می توانند بریج دندان را نگه دارند که جایگزین دندان های از دست رفته می شود. تاج دندان “کلاهی” است که پس از انجام کانال ریشه روی دندان می گذارند. معمولاً قبل از اینکه چند هفته به عقب برگردید تا روکش دائمی قرار دهید، یک روکش موقت روی دندان قرار می دهید.

چند بار می توان بریج دندان را تعویض کرد؟

هیچ زمان مشخصی وجود ندارد که در آن بریج دندان باید تعویض شود. اگر از یک بریج دندان به درستی مراقبت شود، از جمله بهداشت دهان و دندان خوب و دو بار در سال ویزیت های دندانی، بریج های دندانی می توانند سال ها دوام بیاورند.

آیا می توان پل را دوباره وصل کرد؟

گاهی اوقات بریج های از جا افتاده را می توان دوباره به دندان ها وصل کرد، در حالی که در موارد دیگر، دندانپزشک شما ممکن است مجبور شود یک پروتز جدید تهیه کند.

پل دندانی کنسولی چیست؟

تفاوت پل کنسولی با پل های دیگر این است که به جای دو طرف، فقط در یک طرف لنگر انداخته است. اغلب زمانی که تنها یک دندان مجاور برای حمایت از بریج وجود دارد استفاده می شود، تقریباً به طور کامل به اندازه همتایان معمولی خود قوی هستند.

چرا لثه ام زیر پلم درد می کند؟

گاهی اوقات غذا یا مواد زائد می توانند بین دندان های شما گیر کنند و باعث پوسیدگی شوند. این می تواند باعث درد در اطراف ناحیه لثه پل شما شود. اگر بریج شما به درستی جا نیفتد، ممکن است باکتری ها و پلاک ها به زیر یا بین دندان ها وارد شوند و باعث درد یا عفونت شوند.

حساسیت بعد از بریج دندان چقدر طول می کشد؟

حساسیت دندان یکی دیگر از عارضه های رایج است که اغلب در حین کاشت بریج های دندانی اتفاق می افتد. حساسیت دندان اغلب چند هفته بعد از عمل ادامه می یابد.

چگونه درد ناشی از بریج دندان را در خانه تسکین دهیم؟

شستشو با آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است که می تواند التهاب را نیز کاهش دهد

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «عوارض بریج دندان چیست؟»

  1. سلام من الان چندماهه دندان کوچک کناردندان بزرگ دردمیکنه وخارش میده چنددکتررفتم گفتن سالمه دردش جوریه ک بینی وروی سرم دردگرفته فقط یدکتربهم گف ترک کوچیکی داره ایااگ عصب کشی کنم دردش بهترخواهدشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی