مراقبت بعد کشیدن دندان

مراقبت بعد از کشیدن دندان

مراقبت های مورد نیاز بعد از کشیدن دندان

اگر شما به تازگی دندان خود را کشیده اید یا قصد دارید آن را بکشید ، نکاتی وجود دارد که باید برای مراقبت بعد کشیدن دندان به آنها توجه کنید. دندانپزشک شما در کلینیک دندانپزشکی مینوسا تمام اطلاعات مورد نیاز را به شما ارائه می دهد. در روند بهبودی بسیار اهمیت دارد که این موارد را به طور دقیق اجرا کنید.

دلایل مختلفی وجود دارد که نیاز به کشیدن دندان دارید (بیماری های دهان ، درمان ارتودنسی ، جراحی دندان عقل، کشیدن دندان نهفته و …). کشیدن دندان یک روش دندانپزشکی نسبتاً ساده می باشد و معمولاً عوارض زیادی ندارد. با این وجود ، ما باید در مورد ظهور یک سری ناراحتی ها صحبت کنیم که ممکن است بعد از کشیدن دندان ظاهر شوند و به همین دلیل باید بدانید که بعد از کشیدن دندان چگونه رفتار کنید.

مراقبت بعد از کشیدن دندان

مراقبت بعد کشیدن دندان چیست؟

برای بهبود سریع ناحیه دندان کشیده شده ، ابتدا باید نکاتی را که دندانپزشک توصیه کرده است رعایت کنید. به همین ترتیب ، یک سری نکات وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از مشکلات پس از کشیدن دندان بسیار مفید باشد و به شما در روند بهبودی کمک کند.

1- فشرده سازی مناسب انجام دهید

پس از کشیدن دندان یا جراحی ریشه دندان، دندانپزشک یا جراح دهان و دندان شما یک گاز استریل در ناحیه دندان کشیده شده قرار می دهد تا فشرده سازی مناسب انجام شود. این فشرده سازی باید یک ساعت ادامه داشته باشد. بعد از یک ساعت می توانید این گاز را بردارید. اگر بعد از برداشتن گاز خونریزی ادامه داشته باشد ، باید فشرده سازی را دوباره با گاز استریل جدید تکرار کنید و آن را به مدت 30 تا 45 دقیقه دیگر روی ناحیه تحت درمان فشار دهید.

2- دهان خود را آبکشی و تف نکنید.

شستشو و یا تف کردن در 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان باعث آسیب یا ناهنجاری در لخته خون می شود و اجازه نمی دهد روند بهبودی پیشرفت کند.

3- تغذیه

در 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان ، هر ماده غذایی که استفاده می کنید باید سرد یا در دمای اتاق باشد. توصیه می شود در روزهای اول در فضای دندان کشیده شده غذا نخورید. از مصرف مواد غذایی کوچک مانند سمولینا ، برنج ، دانه ها و غیره که در فضای خالی دندان کشیده شده می ماند ، خودداری کنید.

4- بهداشت دهان و دندان ناحیه دندان کشیده شده را رعایت کنید.

24 ساعت پس از کشیدن دندان فضای دندان خالی را مسواک نزنید ، اما از روز بعد این کار باید مرتبا انجام دهید. باید بدانید که بهداشت مناسب برای بهبود مناسب این فضا و محافظت از دیگر دندان ها کلیدی می باشد.

مراقبت بعد کشیدن دندان

ایجاد یک ناحیه حساس پس از کشیدن دندان یک وضعیت موقتی می باشد که کاملا طبیعی می باشد. با این وجود ، درد ، خونریزی ، التهاب و تورم از جمله مشکلاتی می باشند که می توانید بعد از کشیدن دندان با آنها روبرو شوید.

بعد از کشیدن دندان چه کنم؟ برای بهبود صحیح ناحیه دندان کشیده شده ، باید دستورالعمل های دندانپزشک خود را دنبال کنید. به همین دلیل ، یک سری نکات وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از مشکلات و بهبود صحیح این ناحیه بسیار مفید باشد.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

ناراحتی پس از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان ، طبیعی است که برای چند روز در این ناحیه احساس ناراحتی کنید. به طور معمول ، این ناراحتی یا درد معمولاً طی چند روز به طور کامل از بین می رود. شدت آن معمولاً به پیچیدگی روش کشیدن دندان بستگی دارد و ممکن است به عفونت دندان منجر شود.

برای جلوگیری از درد بسیار اهمیت دارد که از داروهای مسکن و ضد التهاب که توسط دندانپزشک کلینیک مینوسا تجویز می شود ، استفاده کنید. در صورتی که ناراحتی یا درد پس از دو روز برطرف نشد یا افزایش یافت و بعد از 24 تا 48 ساعت شدیدتر شد. با دندانپزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است از خشکی دهانه سوکت یا عارضه های دیگر رنج ببرید.

کنترل خونریزی و لخته شدن خون

شما باید زخم را با گاز به مدت یک ساعت فشار دهید تا لخته خون ایجاد شود و خونریزی متوقف شود. اگر خونریزی ادامه داشته باشد ، شما باید گاز را عوض کنید و دوباره زخم را با یک گاز جدید فشار دهید تا لخته ایجاد شود. در غیر این صورت باید در اسرع وقت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

برای جلوگیری از جدا شدن لخته خون ، در 24 ساعت اول از آبکشی دهان یا تف خودداری کنید. بلافاصله بعد از کشدن دندان استعمال دخانیات توصیه نمی شود ، در روز اول ورزش نکنید زیرا می تواند باعث تشدید خونریزی شما شود.

به طور خلاصه ، پس از انجام جراحی کشیدن دندان در کلینیک دندانپزشکی ، دندانپزشک شما یک گاز را در ناحیه زخم قرار می دهد تا فشرده سازی مناسب انجام شودد. این فشرده سازی باید تقریباً یک ساعت انجام شود. پس از این مدت زمان می توانید گاز را بردارید. همیشه پس از کشیدن دندان بخیه ای روی آن قرار نمی گیرد. زمانی از بخیه استفاده می شود که منطقه بهبود نمی یابد.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت راه‌حلی برای درمان بی دندانی

تمیز کردن زخم جراحی

پس از 24 ساعته ، زخم را با برس جراحی مسواک بزنید و بخیه ها را به خوبی تمیز کنید تا غذا اطراف آن تجمع پیدا نکند. تجمع مواد غذایی و باکتری می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. توصیه می کنیم علاوه بر مسواک زدن ، از ژل کلرهگزیدین روی زخم استفاده کنید. این امر به تمیز نگه داشتن این ناحیه ، سرعت بخشیدن به بهبودی و کاهش احتمال عفونت ناحیه دندان کشیده شده کمک می کند. به طور خلاصه در روز کشیدن دندان نباید سوکت دندان را مسواک بزنید ، اما روز بعد باید این کار را انجام دهید. 24 ساعت پس از کشیدن دندان ، باید دندان ها و لثه های خود را به طور معمول مسواک بزنید و ناحیه مورد نظر را با دقت مسواک بزنید.

برای مسواک زدن ناحیه دندان کشیده شده ، می توانید از مسواک جراحی استفاده کنید که دارای موهای بسیار نرم تری می باشد. پس از مسواک زدن ، می توانید خیلی آرام با  محلول آب و نمک دهان خود را آبکشی کنید یا ژل بزنید یا از دهانشویه ای که دندانپزشک شما توصیه می کند، استفاده کنید.

دهانشویه حاوی کلرهگزیدین پس از کشیدن دندان مورد استفاده قرار می گیرد. این دهانشویه حداکثر سه بار در روز و به مدت پانزده روز مورد استفاده قرار می گیرد.

از عفونت خودداری کنید

اگر دارویی برای شما تجویز شده است ، باید از آن استفاده کنید و اگر برای شما ناراحتی ایجاد کرد ، باید آن را سریعاً اعلام کنید تا پزشک بتواند آن را تغییر دهند. استفاده از داروی صحیح به کنترل فرآیندهای التهابی و عفونی کمک می کند. هرگز اقدام به خود درمانی نکنید.

سیگار نکشید

بعد از کشیدن دندان ، دخانیات می تواند خطر عفونت را افزایش دهد و بهبود ناحیه تحت درمان را به میزان قابل توجهی به تاخیر می اندازد.

بعد از کشیدن دندان چه می توانیم بخوریم؟

در 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان ، هر چیزی که می خورید و می نوشید باید سرد یا در دمای اتاق باشد. توصیه می شود در روزهای اول تا بسته شدن لثه در اطراف ناحیه دندان کشیده شده غذا نخورید. می توانید از غذا هایی مانند پوره ، سوپ ، ماست و غیره استفاده کنید.  باید از مواد غذایی که می تواند وارد زخم شود اجتناب کرد.

چقدر بعد از کشیدن دندان می توانم غذا بخورم؟

باید منتظر بمانید تا اثر بی حسی از بین برود. زیرا اگر با بی حسی غذا می خورید می توانید گونه و زبان خود را گاز بگیرید. با بی حسی ، گرما را نیز متوجه نخواهید شد. اگر هنگام بیحسی غذای گرم بخورید ، می توانید بدون اینکه متوجه شوید به خود آسیب برسانید.

بسیار اهمیت دارد که بعد از اینکه اثر بیهوشی به پایان رسید غذا بخورید. همچنین توصیه می شود این کار را پس از اتمام خونریزی انجام دهید. خونریزی معمولاً پس از یک ساعت متوقف می شود و اثر بی حسی معمولاً 3 تا 4 ساعت طول می کشد تا از بین برود.

بهبودی کامل پس از کشیدن دندان

به طور معمول ، روند بهبودی معمولاً یک هفته تا 15 روز طول می کشد. مصرف آنتی بیوتیک معمولاً پس از 7 روز به پایان می رسد. بعد از 3 تا 5 روز دیگر مسکن ها و داروهای ضد التهاب نیاز نمی باشد. حدود 2 تا 3 هفته بعد زخم به طور کامل بسته می شود. در حالی که بهبود استخوان می تواند 3 تا 6 ماه طول بکشد.

کشیدن دندان همیشه آخرین روش درمانی می باشد که می توان بر روی دندان انجام داد. این درمان زمانی نشان داده می شود که دندان با موفقیت درمان شود ، هنگامی که این دندان در سلامت دهان و دندان مناسب اختلال ایجاد می کند.

خلاصه مراقبت بعد کشیدن دندان

برای بهبودی سریع منطقه تحت درمان ، ضروری است که از نکاتی که دندانپزشک توصیه می کند پیروی کنید. همچنین می توانید از توصیه های زیر برای اطلاعات بیشتر استفاده کنید:

رژیم دارویی تجویز شده توسط دندانپزشک خود را دنبال کنید. اگر دارو برای شما مناسب نمی باشد و حتی پس از مصرف آن متوجه درد می شوید ، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پس از کشیدن دندان ، باید فشاری مناسبی به ناحیه دندان کشیده شده وارد شود. پس از این مدت زمان ، گاز برداشته می شود و اگر خونریزی همچنان ادامه یابد ، این روند تکرار می شود.

در 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان نباید تف کنید یا دهان خود را آبکشی کنید. این باعث خونریزی در ناحیه تحت درمان می شود.

تا 24 ساعت ، هر چیزی که خورده یا نوشیده می شود باید سرد یا در دمای اتاق باشد. رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و از خوردن غذاهای سخت خودداری کنید.

در روز کشیدن دندان ، نباید مسواک زد.

روز بعد از کشیدن دندان باید بعد از هر وعده غذایی با مسواک نرم یا جراحی این ناحیه را مسواک بزنید. مسواک زدن این ناحیه برای بهبود مناسب و همچنین جلوگیری از شکل گیری عفونت ضروری می باشد. ناحیه دندان کشیده شده باید مسواک زده شود.

هنگام خوابیدن با دو بالش بخوابید و ارتفاع سر خود را افزایش دهید.

دخانیات نه تنها روند بهبودی را به تأخیر می اندازد بلکه می تواند منجر به ایجاد عفونت شود.

در طول هفته بعد از کشیدن دندان ، از خوردن غذاهای کوچک مانند برنج ، بلغور ، غلات و … خودداری کنید.

پس از کشیدن دندان ممکن است پزشک بخیه بزند یا نیازی به بخیه نداشته باشید. در صورت بخیه زدن ، بخیه را می توان در مطب دندانپزشکی برداشت یا با پیشرفت روند بهبودی بخیه خود به خود از بین می رود.

ما در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا به سلامت دهان و دندان شما اهمیت می دهیم و در کلینیک خود در میرداماد تهران در خدمت شما عزیزان می باشیم.

(منبع)