Logo

مراقبت از دندان پس از 30 سالگی

مراقبت از دندان بعد از سی سالگی

با افزایش سن، دندان ها، لثه ها و بقیه حفره دهان نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند اگر بخواهید در سال های آخر زندگی سالم بمانند بنابرابن ایجاد عادات دندانی سالم بسیار مهم است زیرا عدم رعایت مراقبت از دندان پس از 30 سالگی، مشکلات سلامتی بیشتر می شود. همچنین زمانی است که خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، آرتریت، سکته مغزی، چاقی نیز افزایش می یابد که ممکن است بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر بگذارد.

این موضوع ارتباط بین بیماری لثه و بیماری های قلبی عروقی را نشان می دهد زیرا باکتری های موجود در دهان می توانند باعث عفونت و التهاب مرتبط با بیماری قلبی، گرفتگی عروق و حتی سکته شوند. تقریباً نیمی (46٪) از تمام بزرگسالان 30 ساله یا بالاتر علائم بیماری لثه را نشان می دهند در حالی که بیماری شدید لثه حدود 9٪ از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد.

بیشتر افراد از دست دادن دندان های خود را با افزایش سن مرتبط می دانند. بنابراین، ممکن است به دلیل عدم مراقبت از دندان پس از 30 سالگی شروع به از دست دادن دندان های خود کنند، اکثر افرادی که در این گروه سنی دچار ریزش دندان می شوند از پریودنتیت رنج می برند.

مراقبتاز دندان بعد از 30 سالگی

پریودنتیت چیست؟

پریودنتیت نوعی بیماری لثه است که به بافت های اطراف دندان آسیب می رساند. از آنجایی که بافت ضعیف می شود، بسیاری از افراد شروع به از دست دادن دندان می کنند. پریودنتیت معمولاً بسیار آهسته پیشرفت می کند، بنابراین بسیاری از افراد زمان لازم را برای درمان از دندانپزشک دارند.

با این حال، علائم همیشه قابل توجه نیستند، بنابراین مهم است که چکاپ های منظم را با دندانپزشک انجام دهید. دندانپزشکان قادر خواهند بود تا قبل از اینکه به مشکلی غیرقابل برگشت تبدیل شود، از این موضوع جلوگیری کرده و درمان را آغاز کنند.

در حالی که از دست دادن دندان می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به درمان بی دندانی از طریق ایمپلنت شود، اما بیشتر در بین افرادی که در 30 سالگی هستند دیده می شود. اگر در جوانی به خوبی از دندان های خود مراقبت نکنید، ممکن است شایع تر باشد.

ژنتیک همچنین می تواند منجر به بیماری لثه شود، بنابراین اگر یکی از بستگان شما در سنین جوانی به بیماری لثه مبتلا شده باشد،شما هم ممکن است در 30 سالگی به آن مبتلا شوید.

در نتیجه، دلیل اصلی از دست دادن دندان قبل از پیری، پریودنتیت است. این معمولاً به دلیل عدم انجام معاینات منظم دندانپزشکی و عدم رعایت عادات بهداشتی خوب دهان و دندان ایجاد می شود.

 

دلایل دیگر از دست دادن دندان

چند دلیل دیگر وجود دارد که چرا ممکن است حتی در صورت رعایت روال های بهداشت دهان و دندان، شاهد از دست دادن دندان باشید.

جنسیت

احتمال از دست دادن دندان در مردان در سنین پایین تر از زنان بیشتر است. حتما قبل از رسیدن به سن 30 سالگی مراقب سلامت دندان های خود باشید تا بعداً در زندگی با مشکلاتی مواجه نشوید.

سن

سن یکی از اصلی ترین دلایلی است که افراد دندان های ضعیف تری را تجربه می کنند. خطر از دست دادن دندان شما تا اواسط دهه 30 افزایش می یابد. اگرچه بدن شما ممکن است احساس جوانی و تحرک داشته باشد، لثه ها و دندان های شما ممکن است در معرض خطر بیشتری برای مشکلات باشند.

دیابت

اگر دیابت دارید، احتمال ابتلا به بیماری لثه نیز افزایش می یابد. سعی کنید قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید. همچنین ممکن است لازم باشد در صورت لزوم بیشتر به دندانپزشک مراجعه کنید.

دلایل دیگر

استرس، بهداشت نامناسب دندان، عادات غذایی نامناسب و انتخاب سبک زندگی تنها تعدادی از دلایلی است که باعث می شود افراد با افزایش سن یک یا دو دندان از دست بدهند. تجمع حفره ها ممکن است دلیل افتادن دندان ها در سن 30 سالگی باشد. با بالا رفتن سن، مینای دندان ضعیف تر می شود و گاهی اوقات بیشتر در معرض دید قرار می گیرد و اولین چیزی  که از 30 سالگی باید بررسی شود پرکردگی های قدیمی شما است.

نکات مراقبت از دندان ها  در دهه 30 سالگی

دکتر برزگران نکاتی را برای مراقبت از دندان ها  در دهه 30 سالگی به اشتراک می گذارد از جمله اینکه:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: رژیم غذایی بر تمام جنبه های سلامتی از جمله حفره دهان تأثیر می گذارد. اجتناب از مصرف بیش از حد غذاهای شیرین و نشاسته ای مهم است. مصرف بیش از حد مواد غذایی اسیدی می تواند مینای دندان را ضعیف کرده و دندان ها را دچار آسیب کند. بنابراین، توصیه می‌شود که انواع میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم که به عملکرد بهتر بدن کمک می‌کنند، اضافه کنید.

مراقب از دندان با تغذیه مناسب

  • مصرف تنباکو را متوقف کنید. سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو را متوقف کنید زیرا می تواند بر استخوان و بافت نرم متصل به دندان شما تأثیر بگذارد. تنباکو همچنین با عملکرد طبیعی سلول‌های بافت لثه تداخل دارد، به همین دلیل مصرف‌کنندگان تنباکو بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌ها از جمله بیماری پریودنتال هستند
  •  حفره‌ها معمولاً زمانی ایجاد می‌شوند که میکروارگانیسم‌های دهان مینا یا ریشه‌ها را ضعیف می‌کنند که می‌تواند باعث تغییر رنگ و درد دندان شود. حتی اگر مینای دندان خود را به طور کامل مسواک می زنید، همیشه این احتمال وجود دارد که باکتری هایی که باعث ایجاد حفره می شوند روی دندان های شما جمع شوند. اگر بالای 30 سال دارید و هنوز حفره های پر نشده دارید، باید فوراً با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. دکتر برزگران گفت: اگر حفره‌ها را در اولین کشف نادیده بگیرید، دندان شما به پوسیدگی ادامه می‌دهد و می‌توانید در نهایت به روش‌های درمانی گسترده‌تری مانند کانال ریشه نیاز داشته باشید.

 اگر روش‌های نامناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن فوراً اصلاح نشود، می‌تواند منجر به خراب شدن دندان شود.

  • از محصولات بهداشتی دهان و دندان حاوی فلوراید استفاده کنید: به دلیل عوامل متعددی، لایه بیرونی مینای دندان با افزایش سن تحلیل رفته و از بین می رود. بنابراین، مطمئن شوید که خمیر دندان و دهان شویه حاوی فلوراید به عنوان یک ماده است که می تواند به تقویت و محافظت از لایه مینا کمک کند و ممکن است علائم پوسیدگی زودرس را معکوس کند.
  •  ممکن است استرس و موقعیت‌های دشوار را به راحتی تحمل کنید، اما بسیاری از این نگرانی ها و استرس ها به فک شما منتقل  می شود،  ساییدن و فشردن دندان‌ها باعث منقبض می‌شود، زیرا دندان‌های شما در نهایت فشار زیادی را تحمل می‌کنند. سلامت دندان ها از این واقعیت مستثنی نیست که استرس علت اصلی طیف وسیعی از مشکلات سلامتی است.
  • ممکن است یک عامل موثر در شرایطی از جمله دیابت، بیماری لثه، خشکی دهان، زخم‌های شانکر و سرطان دهان باشد. دکتر برزگران توضیح داد که به طور فزاینده ای افراد در گروه سنی 30 سال به دلیل اعتیاد به سیگار و جویدن تنباکو، مصرف زیاد کافئین، استرس بیش از حد در محل کار و روش های نامناسب مسواک زدن و نخ دندان باعث خراب شدن دندان می شود
  • به گفته دکتر محسن برزگران، بیماری دندانی مرتبط با استرس که به عنوان دندان قروچه شناخته می شود، در صورت عدم درمان به موقع می تواند منجر به مشکلات جدی دندانی مانند شکستگی یا ترک خوردن دندان و همچنین افزایش حساسیت به دمای سرد و گرم شود. او افزود: “اگر هنگام خواب دندان های خود را به هم فشار دهید یا به هم بفشارید، دندانپزشک برای محافظت از مینای دندان شما یک محافظ دهان قرار می دهد.”

 

  • بین 17 تا 25 سالگی زمانی است که دندان های عقل دردسرساز اغلب در پشت دهان شما رویش می کنند. او گفت، قبل از اینکه 30 ساله شوید، باید دندان عقل خود را بردارید تا از آسیب بیشتر، و شوک به ناحیه اطراف دندان عقل یا احتمال مشکلات بعدی جلوگیری شود. دندان های عقلی که فاصله کمی با هم دارند ممکن است به فک ها، دندان ها و اعصاب مجاور آسیب برساند. هر یک از این علائم نیاز به مشاوره فوری با دندانپزشک خود دارد.
  • دکتر برزگران افزود: «به یاد داشته باشید که با افزایش سن، سلامت دهان و دندان شما کمی دشوارتر می شود، بنابراین اکنون بیش از هر زمان دیگری، اگر تنها چیزی که می خواهید این است که سلامت دندان خود را بهبود ببخشید، نباید از قرار ملاقات های دندانپزشکی خود صرف نظر کنید.

 

.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «مراقبت از دندان پس از 30 سالگی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی