Logo

مراقبت از دندان در دوران بارداری

روکش دندان

سلامت دهان و دندان شرایطی است که باید در دوران بارداری مانند هر دوره دیگری مورد توجه قرار گیرد. در دوران بارداری ، ساختار دهان و دندان زنان نسبت به دوره طبیعی کمی حساس تر می شود. اگر اقدامات احتیاطی لازم در این دوره انجام شود ، هیچ مشکلی در سلامت دندان وجود ندارد. با این حال ، نباید مراقبت از دندان با برخی از شنیده های سنتی در دوران بارداری انجام شود ، زیرا امروزه به بهداشت دندان اهمیت کافی داده نمی شود. حتی گاهی اوقات دندان های سالم به دلیل روش های غلطی که در بارداری استفاده می شود ، از دست می روند ، در دوره ای که باید توجه ویژه ای به بهداشت دهان و دندان داشت.

التهاب لثه بارداری چیست؟

در دوران بارداری ممکن است تورم و قرمزی روی لثه وجود داشته باشد. در این دوره ، از آنجا که لثه بسیار حساس است ، خونریزی در لثه ایجاد می شود. این وضعیت ، که به طور مکرر در زنان باردار مشاهده می شود ، ناشی از افزایش ترشحات هورمون استروژن و پروژسترون است. به طور کلی ، این می تواند از سه ماهه اول بارداری شروع شود و تا ۳ ماه آخر بارداری ادامه یابد. اگر مراقبت های دندانپزشکی روزانه لازم انجام نشود ، احتمال التهاب در لثه ها افزایش می یابد.

اگر قبل از بارداری در دندان ها التهاب وجود داشته باشد ، ممکن است در دوران بارداری به پریودنتیت تبدیل شود. همچنین خطر ابتلا به “تومور بارداری” در زنان باردار وجود دارد. این ضایعات التهابی است که در اثر تحریک رشد لثه ایجاد می شود. اگر التهاب از جویدن ، مسواک زدن و سایر مراقبت های دهانی بیمار جلوگیری می کند ، باید با دندانپزشک مشورت شود.

مراقبت از دندان در بارداری


چرا دندان ها در زمان بارداری سریعتر خراب می شوند؟

همانطور که به اعتقاد عمومی رسیده است ، این باور که کودک در دوران بارداری کلسیم را از دندانهای مادر جذب می کند و بنابراین هر نوزادی باعث از دست دادن دندان توسط مادر می شود ، درست نیست. شرایطی که باعث پوسیدگی دندان در دوران بارداری می شود را می توان به موارد زی اشاره کرد:

* در این دوره ، تمایل مادر به شیرینی و مواد غذایی ناخواسته ظاهر می شود و مسواک زدن پس از خوردن آنها نباید فراموش شود.

* عدم توجه کافی به مراقبت های دهانی پس از استفراغ در آغاز ،

* با تأثیر هورمون های بارداری و التهاب لثه حاملگی ، مادری که لثه هایش سریعتر خونریزی می کند از مسواک زدن خودداری می کند.

پرهیز از حتی المقدور چنین شرایطی و توجه به بهداشت دهان و دندان باعث کاهش دفعات و پیشرفت پوسیدگی می شود.

آیا سلامت دندان مادر برای رشد کودک مهم است؟

در تحقیقات نشان داده شده است که بیماری های دندان و لثه در مادران باردار احتمال تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می دهد و زندگی کودک را به خطر می اندازد. بنابراین ، زنان باردار باید توجه بیشتری به مراقبت و تغذیه دهان و دندان خود داشته باشند.

آیا می توان برای بیمار باردار درمان دندانپزشکی انجام داد ، چه روش های درمانی می توان انجام داد؟

در مواردی که درد و التهاب شدیدی وجود داشته باشد که در صورت عدم مداخله بر سلامت مادر و کودک تأثیر بگذارد ، درمان باید بدون توجه به دوره بارداری انجام شود. به جز شرایط خاص ، هیچ گونه آسیبی در درمان دندان و کشیدن دندان وجود ندارد. با این حال ، جلسات تا حد ممکن کوتاه نگه داشته می شوند. بهتر است دندانپزشک و متخصص زنان و زایمان بدون در نظر گرفتن دوره بارداری ، در مورد نوع درمان مشترک تصمیم بگیرند.

کلسیم در دوران بارداری از دندان حل نمی شود

برای اینکه استخوان های کودک و مادر در دوران بارداری سالم باشند. مادر باردار باید روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کند. زنانی که در انتظار کودک هستند باید در این دوره غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر و لبنیات و سبزیجات مصرف کنند.

اگر مادر نتواند نیاز کلسیم خود را از طریق غذاها تأمین کند ، کلسیم مورد نیاز برای رشد کودک از استخوان های مادر تأمین می شود. با این وجود ، اگر مادر باردار از نظر تغذیه ای خوب باشد و از مراقبت های دهان و دندان دهان کافی در دوران بارداری برخوردار باشد. این دوره با مشکل دندانی متفاوت از دوره طبیعی مواجه نخواهد شد. بنابراین ، باید به بهداشت دندان توجه شود و کلسیم کافی مصرف شود.

در دهان بارداری چگونه باید مراقبت های دهان و دندان انجام شود؟

تغییرات هورمونی تجربه شده در دوران بارداری محیطی برای پوسیدگی دندان ، به ویژه بیماری های لثه و بسیاری دیگر از مشکلات بهداشت دهان و دندان ایجاد می کند. مشکلات دندان و لثه در دوران بارداری که زنان بیشترین افت دندان را دارند ، احتمال تولد کودک با وزن کم را افزایش می دهد.

لثه ها را باید با دهان شویه تسکین داد

با تغییرات هورمونی در طی بارداری ، میزان اسید در بزاق مادر باردار افزایش می یابد. همچنین ، دندان ها و لثه ها در حین بارداری در استفراغ در معرض اسید قرار می گیرند. تغییرات هورمونی می تواند بیش از حد باعث مشکلات لثه قبل از بارداری شود.

لثه ها باید با دهان شویه یا غرغره با آب نمک گرم آرام شوند. در صورت استفراغ ، دهان باید بلافاصله با آب فراوان شسته شود. دندان ها را باید بعد از نیم ساعت ، نه بلافاصله بعد از استفراغ مسواک زد.

هنگام مسواک زدن ممکن است خونریزی گاه گاهی رخ دهد. برخی از مادران باردار که می بینند دندان هایشان خونریزی می کند وحشت دارند و از مسواک زدن اجتناب می کنند. باکتریها روی دندانهای مسواک زده جمع نمی شوند

در دوران بارداری از قند دوری شود!

تغذیه در دوران بارداری برای سلامت عمومی و بهداشت دهان و دندان مادر و کودک بسیار مهم است. مادران باردار باید توجه داشته باشند که در دوران بارداری از مواد غذایی ضروری ، میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین های A ، C و D و همچنین فسفر و کلسیم استفاده کنند. همچنین مصرف غلات ، شیر و لبنیات ، ماهی و تخم مرغ به طور متعادل در دوران بارداری برای آنها مفید خواهد بود. مادران باردار باید تا حد امکان از قند و به خصوص در بین وعده های غذایی دور باشند. آنها همچنین باید از مصرف غذاهای شیرین مانند میوه های خشک و کارامل خودداری کنند.

مراقبت از دندان در بارداری

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «مراقبت از دندان در دوران بارداری»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی