Logo

برای لکه دندان چه باید کرد

راه های سفید شدن دندان در دندانپزشکی

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان های شما شود. بیشتر اوقات، لکه‌ ها به دلیل عوامل خارجی ایجاد می شوند و فقط مینای دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و قابل درمان هستند.

نمونه ای از لکه شدن دندان خارجی لکه های ناشی از غذا یا نوشیدنی است. چای یا قهوه سیاه و مواد غذایی تیره مانند چغندر یا شکلات مقصر اصلی لکه شدن دندان ها هستند. توت فرنگی، بستنی و آب نبات نیز می توانند دندان ها را لکه دار کنند.

متاسفانه، برخی از انواع لکه شدن دندان را نمی توان به راحتی درمان کرد.

سس سویا، ادویه و سس گوجه فرنگی می توانند به مرور زمان باعث زرد شدن دندان ها شوند و مصرف سیگار و سایر محصولات تنباکو نیز می توانند دندان ها را لکه دار کنند. همچنین ایجاد یک محیط اسیدی در دهان می تواند مینای دندان را در برابر لکه دار شدن دندان آسیب پذیرتر کند.

بهترین راه برای جلوگیری از لکه های خارجی این است که بلافاصله پس از خوردن غذاهایی که می توانند باعث تغییر رنگ دندان شوند، دندان های خود را مسواک بزنید و حتماً حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. همچنین از غذاها و نوشیدنی هایی که باعث لکه دار شدن دندان می شوند به میزان متعادل استفاده شود.

زمانی که این گونه غذاها و نوشیدنی ها را مصرف می کنید، می توانید به روش های مختلفی از اثرات آنها بکاهید، برای این کار می توانید مقداری شیر به چای یا قهوه خود اضافه کنید. می توانید چای سرد یا قهوه سرد را با نی بنوشید. همین امر در مورد آب میوه ها، نوشیدنی های ورزشی، نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار نیز صدق می کند، تا حد امکان از نی استفاده کنید.

جویدن آدامس بدون قند می تواند به خنثی کردن اسید های موجود در دهان کمک کند. غذا های فیبر دار همچنین می توانند به کاهش سطح اسید دهان شما کمک کنند. غذاهایی مانند لوبیا ، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز به ایجاد بزاق بیشتر در دهان کمک می کنند و می توانند از لکه دار شدن دندان ها جلوگیری کند.

درمان تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان

اگر لکه های خارجی قبلاً روی دندان شما شکل گرفته است، می توانید از روش های درمانی سفید کردن دندان خانگی استفاده کنید یا دندان های خود را به صورت حرفه ای در کلینیک دندانپزشکی مینوسا سفید کنید. یکی از درمان‌های خانگی این است که هر از گاهی دندان‌ها را با دهانشویه جوش شیرین مسواک بزنید، اما این روش برای استفاده روزانه توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند بسیار ساینده باشد.

درمان‌ خانگی برای سفید کردن دندان‌ ها شامل استفاده از پراکسید هیدروژن می شود و این مورد نیز باید در حد اعتدال استفاده شوند، زیرا پراکسید بسیار اسیدی است و می‌تواند دندان‌ها را فرسایش دهد. استفاده از پر اکسید و خود درمانی بدون تجویز دندانپزشک می تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامت دهان و دندان شما وارد کند.

لکه دار شدن داخلی دندان

متاسفانه، برخی از انواع لکه دار شدن دندان را نمی توان به راحتی درمان کرد. تغییر رنگ ممکن است “داخلی” باشد، به این معنی که ممکن است در قسمت داخل دندان یا زمانی که دندان ها در دوران کودکی رشد کرده اند، تحت تاثیر قرار گرفته باشد. این می تواند ناشی از استفاده از آنتی بیوتیک ها و سایر داروها یا در اثر ضربه به دندان کودک، مانند زمین خوردن یا آسیب ورزشی تیجاد شود. دندان های دارای آسیب داخلی اغلب مواقع به رنگ خاکستری هستند.

لکه دار شدن دندان به دلیل ساییدن دندان ها به یکدیگر

همچنین زمانی که لایه بیرونی مینای دندان به دلیل ساییدن بیش از حد دندان ها فرسوده می شود، تغییر رنگ می دهد. به مرور زمان ممکن است دندان ها زرد رنگ به نظر برسند زیرا سطح پایینی دندان رنگ زرد دارد. می توان از آتل الکتریکی برای بهبود اثرات ساییدن دندان و دندان قروچه استفاده کرد. از پرکننده ها یا روکش های کامپوزیت دندان می توان برای ترمیم آسیب و بازگرداندن زیبایی دندان ها استفاده کرد. اگر آسیب زیادی به دلیل دندان قروچه وارد شده باشد، درمان ترمیمی ممکن است ضروری باشد.

فلوئوروزیس یکی از عوامل اصلی تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان

کمبود کلسیم می‌تواند باعث تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان شود و مصرف دوزهای بالای فلوراید می‌تواند باعث ایجاد لکه ‌های سفید روی دندان‌ها شود، وضعیتی که به نام فلوئوروزیس شناخته می‌شود. فلوئوروزیس به ویژه کودکان زیر ۶ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منابع آب آشامیدنی در برخی از نقاط کشور به طور طبیعی حاوی مقادیر قابل توجهی فلوراید است. ترکیب مقادیر بسیار کم فلوراید به بسیاری از سیستم های آبی دیگر به عنوان یک اقدام بهداشت عمومی برای کمک به کنترل پوسیدگی دندان شناخته می شود. اگر آب آشامیدنی شما فلوراید دار است، ممکن است شما و فرزندانتان نیازی به دهانشویه فلوراید دار نداشته باشید و باید از دندانپزشک خود در این ارتباط کمک بگیرید.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در تهران ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زییبایی دندان و لثه می باشد.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «برای لکه دندان چه باید کرد»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی