لکه داخل دندان و شکستگی دندان

شکستگی دندان

دندان های شما قوی ترین ساختار بدن شما هستند. اما علیرغم قوی بودن، ممکن است توسط چیزهایی مانند باکتری یا ضربه آسیب ببینند. لایه بیرونی سخت دندان شما مینا نامیده میشود. کلسیم به مینای دندان شما رنگی سفید می‌دهد. در زیر مینای دندان یک لایه بافت نرمتر و زرد رنگ به نام عاج دارد.  داخلی ترین لایه دندان شما به عنوان پالپ شناخته می شود. پالپ دارای رنگ صورتی مایل به قرمز است. حاوی اعصاب و عروق خونی دندان شماست. شکستگی دندان می تواند عاج یا لایه پالپ را نمایان کند و باعث لکه داخل دندان شود.

هر زمان که دندانی را شکستید، در اسرع وقت به دندانپزشک یا سایر متخصصان مراقبت های دندانپزشکی مراجعه کنید. هرچه زودتر درمان شوید، دندانپزشک احتمال بیشتری دارد که دندان شما را نجات دهد. لکه داخل دندان های شما طبیعی نیست. اگر متوجه رنگ سیاه یا قهوه ای تیره شدید، احتمالاً نشانه ای از پوسیدگی دندان یا آسیب جدی دیگر است. دندانپزشک می تواند دلیل تغییر رنگ دندان شما را به شما بگوید و می تواند به شما در مورد بهترین روش ترمیم آن توصیه کند. در ادامه بخوانید تا بدانید چه چیزی می تواند باعث تیرگی داخل دندان شما شود و گزینه های درمانی شما چیست.

لکه قهوه داخل دندان

چه چیزی می تواند باعث لکه داخل دندان شکسته می شود؟

دندان های سالم از داخل سیاه نیستند. اگر دندان شما ترک خورده است و داخل آن سیاه یا قهوه ای تیره به نظر می رسد، به احتمال زیاد این نشانه آسیب داخلی است. موارد زیر علل احتمالی آن هستند.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان زمانی شروع می شود که باکتری های موجود در دهان مینای شما را بخورند. در صورت عدم درمان، باکتری ها می توانند به لایه عاج داخلی آسیب برسانند و باعث ایجاد حساسیت شوند.

با نزدیک شدن آسیب به هسته دندان شما احتمالاً دندان درد را تجربه خواهید کرد. با پیشرفت پوسیدگی، دندان درد همچنان بدتر می شود.

اگر باکتری ها به طور کامل عاج را بخورند، اعصاب و رگ های خونی در پالپ شما آسیب دیده و تغییر رنگ می دهند و حتی لکه داخل دندان ایجاد می شود.

با انجام موارد زیر می توانید خطر ابتلا به پوسیدگی دندان و لکه داخل دندان را به حداقل برسانید:

  1. مراجعه منظم به دندانپزشک
  2. محدود کردن مصرف نوشیدنی ها و غذاهای شیرین
  3. دو بار در روز مسواک بزنید.
  4. حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.

کلینیک دندانپزشکی شبانه ورزی مینوسا در تهران ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دهان و دندان می باشد.

نکروز پالپ عمل اصلی لکه داخل دندان

التهاب پالپ شما به عنوان پالپیت شناخته می شود. معمولا باعث افزایش حساسیت به غذا یا نوشیدنی سرد و گرم می شود. پالپیت می تواند در نتیجه پوسیدگی دندان یا ضربه ای که جریان خون دندان شما را مختل می کند رخ دهد.

نکروز پالپ زمانی رخ می‌دهد که پالپیت پیشرفت می‌کند و اعصاب و عروق خونی دندان می‌میرند. اگر نکروز پالپ دارید، دندان شما توانایی خود را برای احساس گرما و سرما از دست می‌دهد.

داخل دندان شما نیز ممکن است سیاه یا قهوه ای شود زیرا جریان خون را از دست داده است.

لکه داخل دندان

مصرف غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ می تواند باعث ایجاد لکه بر روی دندان های شما شود که به عنوان لکه های خارجی شناخته می شود. لکه های خارجی دندان در سطح خارجی دندان ایجاد می شود. لکه هایی که لایه های داخلی عمیق تر دندان را درگیر می‌کنند، لکه داخل دندان نامیده می‌شوند. این لکه ها زمانی ایجاد می‌شوند که عفونت به دندان نفوذ کند. لکه داخل دندان معمولا در طول رشد دندان اتفاق می‌افتد.  برخی از آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین می توانند باعث ایجاد لکه داخل دندان در کودکان شوند.

پرکننده فلزی

اگر متوجه لکه داخل دندان شده اید، ممکن است به پرکردگی دندان قدیمی مرتبط است. برخی از مواد پرکننده دندان مانند جیوه و آمالگام نقره با گذشت زمان اکسید شده و سیاه می شوند.

پرکننده فلزی

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

دندان شکسته یک اورژانس دندانی محسوب می شود. هنگامی که شما یک اورژانس دندانپزشکی دارید، مهم است که در اسرع وقت از دندانپزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و دندانپزشکی کمک بگیرید.

هر چه زودتر اقدام کنید، احتمال حفظ دندان و جلوگیری از لکه داخل دندان بیشتر می‌شود. در واقع، بسیاری از دندانپزشکان برای تطبیق با شرایط اورژانسی، زمانی را در برنامه خود می گذارند.

اگر زمانی که مطب دندانپزشکی شما بسته است، دندانی شکستید و دندان درد یا تورم شدید داشتید، به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید. البته اگر به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی مینوسا مراجعه کنید در تمام ساعات در خدمت شما عزیزان هستیم.

 چگونه می توان دندان ترک خورده و لکه داخل دندان را درمان کرد؟

بهترین گزینه درمانی برای دندان سیاه شما به علت آن بستگی دارد. دندان سیاه به خودی خود خوب نمی شود و نیاز به متخصص دارد. دندانپزشک پس از معاینه می‌تواند بهترین راه را برای درمان دندان شما توصیه کند.

در اینجا چند گزینه وجود دارد.

کشیدن دندان

اگر دندان شما به شدت آسیب دیده است و نمی توان آن را صاف کرد، دندانپزشک احتمالاً کشیدن آن را توصیه می کند. دندانپزشک ممکن است دندان شما را با موارد زیر جایگزین کنند:

  1. پل دندانی
  2. ایمپلنت دندان
  3. دندان مصنوعی
  4. درمان کانال ریشه

اگر عصب دندان شما آنقدر ملتهب است که نمی‌تواند بهبود یابد، دندانپزشک باید کانال ریشه را انجام دهد. دندانپزشک شما پالپ ملتهب وسط دندان را تمیز کرده و از بین می‌برد.

اگر پالپیت یا نکروز پالپ دارید، دندانپزشک ممکن است درمان ریشه را نیز انجام دهد.

تاج

اگر دندان شما شکسته است و نمی توان آن را با پرکردن ترمیم کرد، ممکن است دندانپزشک روی آن تاج بگذارد. روکش یک سر پروتزی است که دندان آسیب دیده شما را می پوشاند و از آن محافظت می کند. تاج ها معمولاً از سرامیک یا فلز ساخته می شوند.

چه چیزی می تواند قسمت بیرونی دندان را سیاه رنگ کند؟

لکه داخل دندان می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی دندانی باشد. دلایل سیاه شدن دندان های شما از بیرون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. پوسیدگی دندان: پوسیدگی دندان می تواند هم بیرون و هم داخل دندان شما را تغییر رنگ دهد.
  2. آسیب تروماتیک: آسیب ناگهانی به دندان شما می تواند به جریان خون آن آسیب برساند و باعث سیاه شدن آن شود.
  3. پرکننده‌ها یا روکش‌ها: برخی از انواع پرکننده‌ها، مانند آن‌هایی که حاوی سولفید نقره هستند، به مرور زمان به دلیل اکسیداسیون سیاه می‌شوند.
  4. لکه ها: غذاها و نوشیدنی های تیره رنگ مانند قهوه و نوشابه می توانند به مرور زمان باعث ایجاد لکه های مینا شوند.
  5. داروها: برخی داروها، مانند مکمل های آهن مایع، می توانند دندان ها را لکه دار کنند.
  6. استفاده از تنباکو: کشیدن تنباکو می تواند دندان های شما را لکه دار کند. همچنین خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد.
  7. تارتار: تارتار تجمع پلاک و مواد معدنی در بزاق شما است. برخی از اشکال تارتار سیاه یا قهوه ای تیره به نظر می رسند.

دندان های زرد ممکن است تقصیر شما نباشد!

بسیاری از مردم می دانند که زردی دندان ها می تواند ناشی از سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه و یا چای باشد. اگر از هیچ یک از این محصولات استفاده نمی کنید یا مصرف نمی کنید، احتمالاً از خود می پرسید که چرا دندان های زرد دارید.

مقصر به احتمال زیاد بخشی از روند طبیعی پیری است. بنابراین، شما دهانی پر از دندان های سالم دارید، اما اکنون که دندان هایتان زرد شده اند، نگران رنگ آن هستید. آیا تعجب می کنید که چرا؟

افزایش سن می تواند منجر به نازک شدن مینای دندان شود که باعث می شود رنگ داخل دندان، یعنی عاج، نمایان شود.

عاج، سطح سخت داخلی دندان، حاوی پالپی است که به رنگ زرد است. همانطور که مینای دندان نازک می شود، فضای داخلی ضخیم تر از طریق سطح شفاف تر و نازک تر مینا نمایان می شود.

دندان‌های زرد می‌توانند شما را حتی مسن‌تر از آنچه هستید نشان دهند و همچنین ظاهری ناسالم به شما بدهند.

انتخاب های شما برای سفید کردن دندان های زرد

بسیاری از افراد محصولات سفید کننده یا خمیر دندان هایی را امتحان می کنند که سفیدکننده هستند، اما متوجه می شوید که هیچ کدام این کار را انجام نمی دهند. دلیلش این است که اگر دندان های زرد شما به دلیل افزایش سن ایجاد شده باشد، این کار مانند سفید کردن لکه ها نیست.

اگر دندان‌های زرد شما را مسن‌تر نشان می‌دهد و درخشش لبخند را از بین می‌برد، بهتر است دندان‌های خود را با روکش‌های سرامیکی مجدداً روکش کنید.

با دندان های سالمی که زرد شده اند، روکش های چینی بهترین انتخاب شما هستند.

دندانپزشکان مینوسا، یک متخصص دندانپزشکی زیبایی است و می تواند روند آسان استفاده از ونیرهای چینی را به طور کامل توضیح دهد. لبخند درخشان خود را در کمترین زمان ممکن باز خواهید داشت.

چرا اجازه دهید دندان های سالمی که زرد شده اند لبخند زیبا شما را از تان بگیرند؟

با دندانپزشک مینوسا تماس بگیرید و دریابید که چگونه می توانید آن لبخند برنده ای را که باعث می شود جوان تر به نظر برسید، به دست آورید.

برای مشاوره خصوصی خود وقت بگیرید و مسئولیت از بین بردن زردی دندان ناشی از پیری را بر عهده بگیریم.

تغییر رنگ دندان ها در لبخند زیبای کودک شما می تواند ناامید کننده باشد. با این حال، درک برخی از شایع ترین علل تغییر رنگ دندان در کودکان، که برخی از آنها نشان دهنده مشکل نیستند، مهم است. به خواندن ادامه دهید تا در مورد علل بالقوه تغییر رنگ دندان کودک خود بدانید.

تغییر رنگ دندان های کودکان

هنگامی که دندان های کودکان شما شروع به در آمدن می کنند، ممکن است در مقایسه با دندان های شیری کودک شما زرد به نظر برسند. این ممکن است باعث نگرانی کودک شما شود که به درستی از دندان های جدید خود مراقبت نمی کند یا اینکه نوعی نقص ساختاری وجود دارد.

با این حال، مینای دندان های بزرگسالی و شیری یک تفاوت اساسی دارند. مینای دندان‌های شیری نازک‌تر از مینای دندان‌های بزرگسال است که باعث سفیدتر دیده شدن دندان‌های شیری می‌شود. با این حال، مینای دندان های دائمی تا حدودی شفاف است، بنابراین عاج به راحتی قابل مشاهده است. عاج دارای رنگ مایل به زرد است که باعث می شود دندان رنگ زردی پیدا کند. رنگ زرد طبیعی دندان‌های دائمی زمانی که کودک شما هنوز دندان‌های شیری دارد، آشکارتر می‌شود.

تغییر رنگ دندان های شیری

تغییر رنگ در دندان های شیری دلایل زیادی دارد. برخی از این دلایل خوش خیم هستند، در حالی که برخی دیگر نیاز به مراجعه به دندانپزشک کودک شما دارند. با توجه به رنگ دندان های شیری کودک خود شروع کنید.

لکه های سفید گچی یا رگه هایی روی دندان ها

ظهور لکه های سفید گچی روی دندان می تواند اولین نشانه پوسیدگی باشد که نشان دهنده کلسیف شدن مینای دندان است. کلسیفیکاسیون مینای دندان در اثر قرار گرفتن دندان در معرض مواد قندی و اسیدی ایجاد می شود.

دلایل متعددی برای دفع کلسیم وجود دارد: عادات نامناسب مسواک زدن که منجر به تشکیل پلاک روی دندان ها می شود و مصرف نوشیدنی ها و غذاهای حاوی قند و اسید مانند نوشابه، آب میوه، چای و حتی شیر. خشکی دهان می تواند باعث کلسیفیکاسیون نواحی شود. بدون بزاق، دهان سرخ شده اسیدی می ماند. افرادی که از رفلاکس اسید رنج می برند نیز دندان های خود را در معرض اسید قرار می دهند.

با دندانپزشک کودک خود در مورد راه های مدیریت کلسیفیکاسیون و جلوگیری از خرابی بیشتر صحبت کنید.

زرد شدن کلی دندان ها

یکی از شایع ترین دلایل زردی دندان های شیری، مراقبت ناکافی از دندان است. اگر کودک شما به درستی مسواک نمی‌زند یا اصلاً از مسواک زدن غافل می‌شود، پلاک روی دندان‌ها ایجاد می‌شود و ظاهری زرد به آن‌ها می‌دهد. تمیز کردن منظم دندان ها و رعایت بهداشت مناسب دندان ها این پلاک را از بین می برد و به بازیابی لبخند سفید مرواریدی کودک شما کمک می کند.

دندان های تیره یا قهوه ای در دندان کودکان

اگر کودک شما دندان هایی دارد که قهوه ای یا سیاه به نظر می رسند، این اغلب به این معنی است که این دندان ها نوعی ضربه را تجربه کرده اند. علل شایع تروما به دندان در دوران کودکی شامل تصادفات ورزشی و زمین خوردن است که منجر به ضربه به دهان کودک شما می شود. لکه داخل دندان ناشی از ضربه معمولا به یک دندان محدود می شود، اما می تواند در چندین دندان رخ دهد.

بهترین گزینه های خود را برای دندان با دندانپزشک کودک خود در میان بگذارید. دندانپزشک شما ممکن است برداشتن دندان و اضافه کردن یک فضای نگهدارنده را توصیه کند تا زمانی که دندان بزرگسال کودک شما وارد شود، به عنوان یک نگهدارنده عمل کند.

 نتیجه

دندان شکسته یک اورژانس دندانی محسوب می شود و نیاز به توجه فوری دندانپزشک دارد. اگر داخل دندان شما سیاه است و دندان شما حساس است، احتمالاً این نشانه پوسیدگی دندان است. پس از معاینه، دندانپزشک می تواند علت دقیق را به شما بگوید و بهترین گزینه درمانی را به شما توصیه کند.

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «لکه داخل دندان و شکستگی دندان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی