آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

علل و درمان عفونت جدی دندان چیست؟

عفونت دندان، معمولاً زمانی رخ می دهد که پوسیدگی دندان نادیده گرفته شود، در صورت عدم درمان، عفونت دندان ممکن است به ریشه دندان ها و لثه سرایت کند و در نتیجه ممکن است باعث از دست دادن دندان شود. عفونت جدی دندان که ریشه دندان و بافت های اطراف دندان را درگیر می کند به مرور زمان به کیست تبدیل می شود و در مخاط دهان ته نشین می شود که باعث می شود فرد بسیار ناراحت شود. به همین دلیل، عفونت جدی دندان باید مورد توجه قرار گیرد و بدون اینکه عفونت بر دندان های سالم تأثیر بگذارد، درمان شود.

درمان جدی عفونت دندان

علائم عفونت جدی دندان

اولین علامت عفونت دندان درد دندان ضربان دار است که برای فرد بسیار ناراحت کننده است. این دردها در حین غذا خوردن بیشتر می شود. در برخی موارد، این دردها ممکن است به استخوان فک، گوش و گردن سرایت کند. با این حال، هنگام مصرف غذا و نوشیدنی سرد یا گرم، علائمی مانند حساسیت بیش از حد در دندان عفونی، بوی بد دهان، طعم بد دهان، مشکل در بلع و باز کردن دهان، تورم در ناحیه گردن، تب و ضعف می‌تواند بروز کند. جزو علائم عفونت دندان محسوب شود.

علائم عفونت دندان که آبسه دندان یا عفونت دندان نیز نامیده می شود، تجمع چرکی است که روی لثه یا دندان ایجاد می شود. علائم عفونت دندان در نتیجه عفونت باکتریایی ناشی از حساسیت دندان یا وجود پلاک تارتار است. پلاک و تارتار عموماً توسط باکتری هایی که در پالپ نرم دندان تجمع می یابند، تولید می شوند.

در تشکیل جرم و پلاک، باکتری ها در ذرات غذا، بزاق و محصولات جانبی غذا یافت می شوند. به دندان ها می چسبند و به دندان ها و لثه ها آسیب می رسانند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم ما را از این مشکل نجات می دهد. اگر جرم و پلاک با رعایت بهداشت دهان و دندان از بین نرود، باکتری‌هایی که در ذرات غذا ایجاد می‌شوند به تمام قسمت‌های دهان، لثه‌ها و بافت نرم آن‌ها پخش می‌شوند. در نتیجه عفونت دندان اجتناب ناپذیر است.

علائم عفونت جدی دندان چیست؟

  • عفونت دندان درد شدید و ضربان در دندان
  • تورم قابل توجه در اطراف دندان ها و دندان ها
  • برداشتن بافت اطراف دندان (عقب‌افتادگی لثه)
  • حساسیت به غذاهای سرد و گرم
  • درد هنگام خوردن و آشامیدن
  • مشکل بلع
  • لرزش دندان
  • رکود لثه

علل عفونت دندان

از آنجایی که عفونت دندان معمولاً به دلیل پوسیدگی دندان ها ممکن است رخ دهد، از جمله علل عفونت دندان، اهمیت ندادن به سلامت دندان در وهله اول است. مسواک زدن مرتب دندان ها زمینه را برای ظهور بسیاری از مشکلات مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و عفونت دندان آماده می کند. دندان های پوسیده را نباید نادیده گرفت. زیرا اگر دندان های پوسیده درمان نشوند، می تواند منجر به پیشرفت باکتری ها شود و خطر عفونت دندان را بیش از پیش افزایش دهد.

علاوه بر اینها، ایجاد ترک و شکستگی در مینای دندان، ضعف سیستم ایمنی، مصرف مداوم کربوهیدرات های اسیدی و غذاهای شیرین و تجمع باقی مانده غذا روی دندان نیز می تواند باعث عفونت دندان شود. دندان های برخی از افراد به مرور زمان آسیب می بیند، به خصوص در شب به دلیل ساییدن یا فشردن دندان ها که می تواند باعث عفونت دندان شود. با این حال، پیری و ضعیف شدن پرکردگی ها می تواند باعث شود باکتری ها به راحتی به دندان منتقل شوند که می تواند منجر به عفونت جدی دندان شود.

اقدامات ضعیف بهداشت دهان و دندان

به منظور حفظ بهداشت دندان ها و لثه ها، دندان های خود را به طور مرتب مسواک نزنید، کاربردهایی مانند دهانشویه، نخ دندان، تمیز کردن زبان را به طور مرتب تکرار نکنید. با این کار خطر آبسه دندان، بیماری لثه، پوسیدگی دندان و سایر دندان ها را افزایش می دهید.

مصرف مواد غذایی سرشار از قند

خوردن و نوشیدن مکرر رژیم های غذایی با قند بالا نیز می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد که می تواند به علائم عفونت دندان تبدیل شود.

مسواک نزدن مرتب دندان

پلاک و تارتار ایجاد شده روی دندان های شما زمانی که به طور منظم تارتار را تمیز می کنید از دندان ها و لثه های شما پاک می شود. در حالی که توصیه می شود این روند را دو بار در سال انجام دهید، اما انجام ندادن آن حداقل یک بار در سال خطر ابتلا به عفونت دندان را افزایش می دهد.

عادات مضر

مصرف سیگار و الکل باعث کاهش سطح pH ایده آل در دهان و در نتیجه افزایش نامتعادل باکتری، جرم و پلاک به دلیل از بین رفتن تعادل محیط ضد باکتریایی می شود.

مشکلات سلامتی

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف است و اگر دندانی درمان نشود، علائم عفونت را نشان می دهد، خطر گسترش عفونت به کل بدن شما با سرعت بیشتری وجود دارد.

درمان عفونت جدی دندان

 بیماری وجود ندارد که بدون درمان عفونت دندانی خود به خود بهبود یابد. بنابراین باید توسط دندانپزشک معاینه شود. در عفونت دندان، دندانپزشکان اغلب کشیدن دندان عفونی را مناسب نمی دانند و برای نجات دندان از دیگر درمان ها استفاده می کنند. برای از بین بردن عفونت، بیمار ابتدا از یک درمان آنتی بیوتیکی استفاده می کند، بنابراین از عفونت دندان قبل از گسترش آن به سایر قسمت های بدن جلوگیری می کند.

در عین حال برای تسکین درد بیماران و آرامش آنها مسکن تجویز می شود. برای جلوگیری از از دست دادن دندان، دندانپزشکان دندان عفونی را بی حس کرده و سوراخی در حفره پالپ ایجاد می کنند و فشار را کاهش می دهند. می تواند عفونت این ناحیه را تمیز و ضد عفونی کند و حفره پالپ دندان را با ماده ثابتی پر کند. اگر دندان عفونی با وجود مداخله دندانپزشک همچنان درد و تورم داشته باشد، بیماری به نام اکتینومیکوزیس در نظر گرفته می شود.

در درمان عفونت دندانی نیز می‌توان فرآیند پر کردن موقتی را در دندان عفونی اعمال کرد. پس از رفع عفونت و پایان درمان، دندانپزشک به بیمار توصیه می کند که پس از 1-2 ماه معاینه دندان را انجام دهد.

باکتری ها، ویروس ها، مخمرها… همه این میکروارگانیسم ها به تعداد زیاد در دهان یافت می شوند. خوشبختانه، بسیاری از گونه های باکتری بی ضرر هستند. با این حال، برخی از عوامل بیماری‌زا می‌توانند فلور دهان را از تعادل خارج کرده و باعث تکثیر باکتری‌ها شوند که به نوبه خود می‌تواند منجر به عفونت‌های دندانی یا بیماری لثه شود.

ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا عفونت دندان شروع شود و باعث درد شدید شود.

اما بدترین قسمت همه اینها این است که یک عفونت یواشکی و بدون درد که در آن زمان قابل تشخیص نیست، بعداً می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. به همین دلیل توصیه می شود قبل از تبدیل شدن درد به اورژانس دندان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

پیامدهای مختلف عفونت دندان

عفونت های دهان از عوامل مهم بیماری های دندان هستند که در اینجا به عمده ترین آن ها می پردازیم…

علائم عفونت دندان با تشکیل آبسه دندان شروع می شود. حتی اگر آبسه پاره شود و درد به میزان قابل توجهی کاهش یابد، درمان آبسه دندان همچنان مورد نیاز است. با این حال، اگر آبسه دندان پاره نشود، عفونت باکتریایی می تواند به لثه، فک، گردن و سر شما سرایت کند. آبسه دندان می تواند به سپسیس تبدیل شود، یک عفونت باکتریایی شدید و تهدید کننده زندگی که در سراسر بدن شما پخش می شود.

ژنژیویت: التهاب لثه

ژنژیویت یک بیماری التهابی مزمن لثه بسیار شایع است که در 60 تا 80 درصد بیماران وجود دارد. پلاک دندانی عامل این عفونت است. ژنژیویت همچنین توسط عوامل خاصی مانند استفاده از تنباکو، اما همچنین با مصرف دارو یا استرس، بوجود می آید.

پریودنتیت: نسخه تشدید شده ژنژیویت

ژنژیویت عمدتاً با تورم، قرمزی و خونریزی لثه ظاهر می شود. این وضعیت اغلب به دلیل کنترل ناکافی پلاک دندانی است که پس از آن خود را در عمق بین دندان و لثه قرار می دهد. پلاک دندانی یک پاکت کاذب ایجاد می کند که در آن باکتری های بیماری زا که می توانند باعث پریودنتیت شوند، تکثیر می شوند.

بیماری های پریودنتال باید بسیار دقیق توسط دندانپزشک نظارت شود، زیرا می تواند منجر به تخریب بافت های نگهدارنده دندان، رباط ها و استخوان آلوئول شود و در نهایت منجر به از دست دادن دندان شود. در این صورت کشیدن دندان تنها راه حل است.

علائم لزوماً قابل مشاهده یا منبع درد برای بیمار نیستند. فقط کنترل دندانپزشک می تواند تشخیص برخی از پاتولوژی های دهان را ممکن کند. بنابراین توصیه می شود که به طور منظم با دندانپزشک خود مشورت کنید.

لثه هایی که هنگام مسواک زدن، بوی بد دهان، حرکت دندان یا تحرک خود به خود خونریزی می کنند: همه این علائم احتمال پریودنتیت را نشان می دهد. بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه مشکل غیرقابل برگشت شود، به سرعت با یک دندانپزشک قابل اعتماد وقت بگیرید.

پوسیدگی ها: بدون تاخیر درمان شوند تا از عواقب آن جلوگیری شود

پوسیدگی یک بیماری عفونی دندانی است که گاهی به دلیل مسواک زدن نامناسب دندان ها، یا مصرف بیش از حد مواد قندی که به تکثیر باکتری های پوسیدگی (به ویژه استرپتوکوک ها و لاکتوباسیل ها) کمک می کند، ایجاد می شود. حساسیت به غذاهای گرم، سرد و شیرین اغلب اولین سیگنال هشدار دهنده است.

تنها پیشگیری موثر، رعایت بهداشت دقیق دندان با استفاده از خمیر دندان فلورایددار، مسواک مناسب و نخ دندان است. همچنین توصیه می شود با یک متخصص بهداشت دندان مشورت کنید که بهترین روش های مسواک زدن دندان های شما را توضیح می دهد.

مراقب باشید، اگر بافت اضافی از بین رفته و عاج آسیب دیده باشد، حفره درمان نشده می‌تواند منجر به از بین رفتن دندان یا حتی کشیدن آن شود. برای درمان موثر حفره ها، با یک متخصص بهداشت دهان و دندان مشورت کنید.

عفونت اطراف دندان عقل

دندان عقل نهفته می تواند به سرعت به منبع عفونت دندان تبدیل شود. در این حالت عفونت در اطراف تاج دندان قرار می گیرد (پریکورونیت). این عفونت گاهی اوقات منجر به بوی بد دهان (هالیتوزیس)، درد، چرکی یا مشکل در باز و یا بسته شدن دهان می شود.

درمان با آنتی بیوتیک به مدت 6 تا 8 روز پس از آن گاهی اوقات برای جلوگیری از عفونت باکتریایی قبل از هرگونه مداخله توسط جراح دندان ضروری است. در صورت لزوم، پزشک می تواند دندان را در روزهای بعد بکشد. اگر آبسه وجود داشته باشد و درد آزاردهنده باشد، دندانپزشک ممکن است ضایعه را تخلیه کند.

جراحی دندان عقل به صورت تخصصی در کلینیک شبانه ورزی دندانپزشکی مینوسا در میرداماد تهران

آبسه دندان: درد شدید و تب

در صورت پوسیدگی عمیق، باکتری ها می توانند تا سطح ریشه نفوذ کرده و باعث ایجاد آبسه شوند. علائم اصلی آبسه دندان عبارتند از:

  • درد شدید و مزمن
  • خونریزی و تورم لثه یا صورت
  • بوی بد دهان
  • سردرد و افزایش تب
  • غدد لنفاوی حساس ویا سفت شده
  • چرکی که از پایه دندان جاری می شود.

اما مراقب باشید، زیرا باکتری ها عمل خود را به دندان محدود نمی کنند! زخم دندان و باعث بیماری های بسیار جدی تر، به ویژه در قلب با اندوکاردیت (التهاب قسمت داخلی قلب) می شود.

دندان های خود را تحت نظر داشته باشید و از آنها مراقبت کنید تا از عواقب عفونت دندان جلوگیری کنید. بنابراین واضح است که مراقبت نادرست از دندان یا عفونت لثه عوارضی برای سلامتی ایجاد می کند، مانند:

  1. بیماری های قلبی عروقی
  2. بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی، سینوزیت، رینیت و …
  3. آبسه
  4. عفونت در دندان های مجاور
  5. آسیب به عملکرد کلیه و غیره

کانون عفونت دندان، عبور باکتری ها به خون را تسهیل می کند و این باکتری ها می توانند خود را به اندام های حیاتی مانند قلب، مغز، ریه ها، مفاصل یا کلیه ها بچسبانند.

در برابر عفونت جدی دندان چه کنیم؟

اگر از عفونت دندان رنج می برید، ضروری است که با یک متخصص بهداشت دهان و دندان مشورت کنید تا در اسرع وقت مسیر عمل را مشخص کنید. عوارضی که ممکن است از یک عفونت درمان نشده ایجاد شود را نباید ساده انگاشت.

مصرف آنتی بیوتیک ها یک راه حل موثر یک بار مصرف است. گاهی اوقات مداخله جراح دندان، چه جرم گیری زیر لثه، درناژ، درمان حفره یا کشیدن دندان مورد نیاز است. جراحی درمان برخی آسیب شناسی های دندانی را به صورت عملی ممکن می کند، اما کشیدن دندان گاهی اجتناب ناپذیر است. برای جلوگیری از عواقب عفونت های دندانی، با متخصصین کلینیک دندانپزشکی مینوسا مشورت کنید.

عفونت دندان یا حفره ؛ منبع باکتری های سمی نه تنها برای دهان، بلکه برای کل بدن از طریق جریان خون است.همانطور که گفته شد این باکتری ها می توانند منجر به بیماری های قلبی عروقی، سینوزیت، آبسه و عفونت هایی شوند که می توانند دندان های مجاور را تحت تاثیر قرار دهند.

دندانپزشک شما می تواند وجود همه این عفونت ها را از طریق یک معاینه کامل دهان کشف کند، بنابراین بهتر است با کلینیک دندانپزشکی مینوسا در ارتباط باشید و یک وقت رزرو کنید.

سوالات متداول در مورد عفونت جدی دندان

چه چیزی باعث التهاب لثه می شود؟

التهاب لثه در افرادی که به طور منظم اقدامات بهداشتی مانند مسواک زدن، دهانشویه و نخ دندان را انجام نمی دهند، بقایای غذا در نتیجه باکتری ها، تشکیل پلاک و جرم در باکتری ها تجمع می یابد.

چگونه التهاب لثه را در خانه درمان کنیم؟

برای کاهش درد لثه می تواند در منزل از آب نمک، آب سرکه استفاده کند. برای تسکین کامل درد به درمان دندانپزشکی نیاز است.

علائم گسترش عفونت جدی دندان به بدن چیست؟

اگر التهاب زبان از نقطه شروع درد به نواحی مختلف دندان و از آنجا به فک و گونه گسترش یابد، تورم در آن نواحی ایجاد می شود. این نشان می دهد که التهاب شروع به گسترش به سایر قسمت های بدن کرده است.

آیا عفونت جدی دندان باعث تب می شود؟

بله، اگرچه در هر بیمار یکسان نیست، عفونت جدی دندان می تواند باعث تب غیر طبیعی در بدن شود.

التهاب لثه به کجا می رسد؟

التهاب لثه می تواند باعث علائم درد شدید در نواحی کام، فک و دندان شود.

چه چیزی دندان درد را سریع‌تر درمان می کند؟

استفاده از دهانشویه و میخک می تواند به سرعت درد شما را تسکین دهد، البته به طور موقت.

برای التهاب لثه چه کنیم؟

قبل از اینکه خطر از دست دادن دندان خود را داشته باشید، باید در اسرع وقت با دندانپزشک مشورت کنید.

6 دیدگاه دربارهٔ «علل و درمان عفونت جدی دندان چیست؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی