آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

پوسیدگی دندان ممکن است دلیل عفونت سینوسی باشد!

اگر از عفونت های مکرر سینوسی رنج می برید، ممکن است بخواهید در این مورد با دندانپزشک خود صحبت کنید. مشکلات مزمن عفونت سینوسی شما ممکن است ناشی از پوسیدگی عمیق یا عفونی دندان باشد.

سینوس ها فضاهای توخالی و پر از هوا هستند که با مجرای بینی در جلوی جمجمه مرتبط هستند. بزرگترین آنها، سینوس های فک بالا، درست در پشت استخوان گونه ها و بالا و پشت فک بالایی در دو طرف صورت قرار دارند. این سینوس ها در صورت عفونی شدن می توانند به شکل دردناکی مسدود شوند.

علت احتمالی عفونت در سینوس ماگزیلاری می‌تواند در برخی از افرادی که دندان‌های عقبی بالایی (مولرها و پرمولرها) نزدیک به سینوس بیرون زده یا حتی به داخل سینوس بیرون زده‌اند، رخ دهد. مگر اینکه چنین دندانی عفونی شود، معمولاً این یک ویژگی آناتومیکی جزئی است.

عفونت در دندان های دارای پوسیدگی پیشرونده یا بافت عصبی مرده در نهایت از طریق راه های کوچکی به نام کانال ریشه به نوک ریشه می رسد. اگر ریشه ها به سینوس ماگزیلاری نزدیک یا به آن نفوذ کنند، عفونت ممکن است به داخل سینوس منتقل شود. این به عنوان “سینوزیت فک بالا” (MSEO) با منشاء ریشه شناخته می شود.

یک مورد سینوزیت فک بالا به طور بالقوه می تواند برای سال ها با احتقان سینوس های گاه به گاه یا تشدید بعدی ادامه یابد. به دلیل ماهیت عفونت در داخل سینوس، خود دندان آسیب دیده ممکن است علائم طبیعی عفونت سینوسی مانند حساسیت یا درد را نشان ندهد. پزشکان ممکن است سعی کنند عفونت سینوسی را با آنتی بیوتیک درمان کنند، اما این درمان اغلب بی اثر است زیرا منبع واقعی عفونت در داخل دندان است.

اگر پزشک یا دندانپزشک شما به MSEO مشکوک باشد، ممکن است شما را به یک متخصص ریشه که در کانال های ریشه و مشکلات داخلی دندان تخصص دارد ارجاع دهد. با قابلیت های پیشرفته تشخیصی، اندودنتیست ها ممکن است شانس بیشتری برای تشخیص دقیق و مکان یابی منبع عفونت دندان داشته باشند.

مانند هر دندان غیر قابل دوام، درمان احتمالی درمان ریشه دندان است که در آن بافت عفونی داخل دندان برداشته می شود و فضاهای خالی پر می شود تا از عفونت بعدی جلوگیری شود. درمان MSEO نه تنها از دندان محافظت می کند، بلکه می تواند عفونت داخل سینوس را نیز پاک کند.

آیا عفونت سینوسی می تواند باعث دندان درد شود؟

بله، عفونت سینوسی (سینوزیت) می تواند باعث دندان درد شود. در واقع، درد در دندان‌های پشتی بالایی یک علامت نسبتاً رایج بیماری‌های سینوسی است. سینوس های پارانازال جفت فضای خالی در جمجمه هستند که به حفره بینی متصل هستند. اگر سینوزیت دارید، بافت‌های آن فضاها ملتهب و اغلب دردناک می‌شوند. بزرگترین سینوس ها سینوس هایی هستند که بالای دندان های عقبی فک بالا قرار دارند. ریشه دندان های بالایی بسیار نزدیک به سینوس های پارانازال است و یا حتی ممکن است به داخل حفره کشیده شود. در نتیجه، التهاب سینوس ها می تواند باعث درد در دندان های مجاور شود. به طور مشابه، آسیب یا عفونت دندان می تواند باعث سینوزیت مداوم (مزمن) شود. اگر دندان درد دارید، ابتدا برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک به دنبال علل احتمالی دندان درد، مانند بیماری لثه، پوسیدگی دندان، یا سایر عفونت ها خواهد بود. اگر دندانپزشک دندان درد شما را بدلایل غیر دندانی ربط داد ، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک بررسی خواهد کرد که آیا یک بیماری سینوسی یا سایر مشکلات پزشکی باعث ایجاد درد شده است یا خیر.

آیا عفونت سینوسی می تواند باعث دندان درد شود؟

نکاتی برای تسکین دندان درد ناشی از عفونت سینوسی

اگر شما یکی از 1.8 میلیون بزرگسالی هستید که از عفونت های سینوسی رنج می برند، احتمالا می دانید که چقدر می توانند دردناک باشند. اگر عفونت سینوس با دندان درد ناشی از فشار در حفره بینی همراه باشد و شما از این عارضه جانبی بی اطلاع باشید، وضعیت می تواند حتی ناراحت کننده تر هم شود. با این حال، تعیین اینکه آیا علت دندان درد شما عفونت سینوسی است یا خیر، مهم است. اگر سرماخوردگی منجر به عفونت سینوسی شده است به پزشک مراجعه کنید، یا اگر درد ابتدا در دندان شما شروع شد، با دندانپزشک خود وقت ملاقات بگیرید.

سرماخوردگی که بیش از دو هفته طول بکشد می تواند به یک عفونت حاد سینوسی تبدیل شود که از سینوس های فک بالا که درست بالای ریشه دندان های آسیاب قرار دارد شروع می شود و می تواند به دلیل تجمع مخاط باکتریایی یا ویروسی ملتهب شود. فشاری که به انتهای عصب دندان وارد می کنید می تواند باعث ایجاد احساس درد در یک یا چند دندان شما شود. اگر از عفونت سینوسی رنج می برید، بهترین راه برای از بین بردن دندان درد، رفع تجمع مخاط است.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا درمیرداماد ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دهان و دندان می‌باشد.

این پنج نکته را برای تسکین دندان درد ناشی از عفونت سینوسی امتحان کنید:

1. مایعات بنوشید و از بخور استفاده کنید

آب به هیدراته شدن غشاهای مخاطی و کاهش تجمع مخاط کمک می کند. بنابراین مایعات بنوشید تا هیدراته بمانید.

وقتی بدن شما کم آب می شود، الکترولیت ها بر مقدار آب موجود در بدن شما تأثیر می گذارند و آب به طور طبیعی حاوی الکترولیت نیست. بنابراین، ممکن است بخواهید آب نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که حاوی الکترولیت هایی مانند منیزیم، پتاسیم و سدیم است.

به همین ترتیب، منیزیم از سیستم ایمنی بدن حمایت می کند، که به مبارزه با عفونت های باکتریایی و ویروسی سینوس ها کمک می کند. همچنین یک دوش بخاردار یا محلول بخار و نعناع را به مراقبت روزانه خود اضافه کنید. نعناع و بخار به کاهش احتقان و درد کمک می کند (همین دلیل بیشتر برای نوشیدن چای در زمان سرد است).

2. غذاهای تند بخورید

حتی اگر کام حساسی دارید، از خوردن غذاهای تند مانند تربچه یا فلفل چیلی نترسید. ترکیبات آن دارای خواصی است که مخاط را کاهش می دهد و می تواند احساس تسکین فوری را ایجاد کند. با این حال، همه غذاهای تند یکسان عمل نمی کنند. ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که درمان بدتر از بیماری نیست.

3. از خلط آور استفاده کنید

کلید تسکین درد دندان به دلیل عفونت سینوسی تخلیه مخاط برای کاهش فشار سینوسی است. داروهای ضد احتقان و خلط آورهای بدون نسخه می توانند به طرق مختلف تسکین سریعی داشته باشند. اکسپکتورانت ها مکانیسم های پاکسازی مخاط را بهبود می بخشند، در حالی که ضد احتقان ها تورم بینی را برای کاهش فشار کاهش می دهند. یک خلط آور بینی انتخاب کنید، اما زمانی را صرف مطالعه دستورالعمل های تمیز کردن ناحیه کنید و ببینید چند بار در روز باید این کار را انجام دهید. اگر علیرغم تمام علائم بیشتر از مصرف تجویز شده باقی ماند، با پزشک خود مشورت کنید.

4. ساعات خواب خود را منظم کنید

خواب یکی از مهمترین ابزار افزایش مقاومت کلی بدن است. به گفته انجمن خواب در طول خواب، بدن شما فرصت تولید گلبول های سفید و سیتوکین ها را دارد که می تواند پاسخ ایمنی بدن شما را بهبود بخشد. اما در صورت وجود دندان درد شدید سینوسی، استراحت کافی برای استراحت شبانه دشوار است.

با کمال تعجب،تنظیم کردن خواب با کاهش درد سینوسی مرتبط است. جریان هوا در این ناحیه مانند آب عمل می کند و به پاکسازی و تخلیه مخاط کمک می کند.

اگر خلط آور مصرف کرده اید اما هنوز تمام شب را بیدار مانده اید، سعی کنید زمزمه کنید. صدا به طور طبیعی صورت  را به ارتعاش در می آورد. به آرامی لحنی را که مناسب ناحیه ملتهب است زمزمه کنید. نوزادان با تکان دادن های مشابه آرام می شوند و به خواب می روند، که  این کار می تواند به شما  نیز کمک کند آرامش داشته باشید و از استراحت  مورد نیاز لذت ببرید.

5. سر را به گونه ای قرار دهید که نفس کشیدن را تسهیل و درد را کاهش دهد

هنگام استراحت، سر خود را تکیه داده و خم کنید. صاف دراز کشیدن می تواند باعث انسداد و فشار مداوم شود، بنابراین خوابیدن با تکیه گاه بالاتنه راه بهتری برای کاهش درد است.

به خصوص حفظ مراقبت از دهان و دندان با دندان درد دشوار است. به آرامی ناحیه مورد نظر را با محصولی مسواک بزنید که تسکین سریع را دقیقاً در منبع ناراحتی شما فراهم می کند، و نکات بالا را در حالی که منتظر وقت پزشک یا دندانپزشک خود هستید، علاوه بر مراقبت از بهداشت دهان و دندان خود در خانه، امتحان کنید.

سینوزیت شرایطی است که با التهاب سینوس ها مشخص می شود، سینوس ها گروهی از سوراخ های پر از هوا هستند که در استخوان هایی که بینی را احاطه کرده اند، قرار دارند. سینوس ها به دلایل مختلفی غیر از عفونت می توانند ملتهب شوند. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH)، هنگامی که این التهاب بیش از سه ماه ادامه یابد، به عنوان سینوزیت مزمن شناخته می شود.

به غیر از عفونت، دلایل مختلفی وجود دارد که سینوس ها می توانند ملتهب شوند.

در مواجهه با عفونت سینوسی به چه چیزی توجه کنیم

سینوزیت مزمن می تواند بیش از احتقان بینی ایجاد کند. ممکن است در اطراف بینی، گونه‌ها و چشم‌هایتان درد احساس کنید، حس بویایی یا چشایی خود را از دست بدهید و جریان دائمی مخاط (معمولاً زرد یا سبز) از بینی یا گلو داشته باشید. علاوه بر این علائم، ممکن است خستگی، گلودرد، سرفه مداوم و حتی دردی داشته باشید که به گوش، دندان یا فک بالایی شما سرایت می کند. اگر هر یک از این علائم سینوزیت مزمن را تجربه کردید، در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

تاثیر بر سلامت دهان و دندان

سینوزیت می تواند باعث انتشار تحریک از سینوس ها به دندان های بالایی شود. از آنجایی که درد می تواند چندین دندان را در یک سمت دهان شما تحت تاثیر قرار دهد، ممکن است فکر کنید که مشکل دندانی مانند حفره دارید. با این حال، اگر دندان درد دارید، بهتر است برای یافتن علت دقیق به دندانپزشک مراجعه کنید.

بوی بد غیر طبیعی دهان

سینوزیت همچنین می تواند باعث بوی بد دهان شود، به خصوص اگر ویروس مسئول سینوزیت به گلو نیز نفوذ کنند. در نتیجه ممکن است بوی بدی در پشت آن ظاهر شود. و حتی اگر فکر می کنید که بوی بد دهان دارید، عادات بهداشتی خوب دهان مانند مسواک زدن دندان ها و استفاده منظم از دهان شویه برای خوشبو شدن دهان کافی نیست. اگر دندانپزشک تشخیص دهد که بوی بد دهان شما به دلیل عفونت است، ممکن است آنتی بیوتیک برای از بین بردن آن تجویز کند.

بوی بد غیر طبیعی دهان

دهان خشک

داروهای مورد استفاده برای درمان سینوزیت می توانند عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشند که در داخل دهان ظاهر می شوند. به عنوان مثال، آنتی هیستامین ها می توانند باعث خشکی دهان شوند، بنابراین ممکن است بزاق کافی برای شستن باکتری ها از روی دندان های خود در طول روز نداشته باشید. این وضعیت می تواند منجر به سایر مشکلات دندانی مانند حفره ها یا کاندیدیازیس دهان شود. خوشبختانه، دندانپزشک شما می‌تواند درمان‌های خشکی دهان را به شما پیشنهاد دهد، مانند ژل مخصوصی که در طول مدت درمان از دهان شما در برابر این نوع عوارض محافظت می‌کند.

چگونه سلامت دهان و دندان را حفظ کنیم

ضروری است که به روال معمول خود ادامه دهید، مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه، حتی اگر احساس خوبی ندارید. اگر سینوزیت باعث خستگی شما می شود، یک مسواک قوی که به ضربه های کمتری نسبت به مسواک سنتی نیاز دارد، ممکن است به شما کمک کند تا عادات خوب مراقبت از دهان خود را حفظ کنید.

در صورت ابتلا به سینوزیت مزمن، مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است. متخصص علاوه بر تمیز کردن دندان‌های شما، درمان‌هایی را برای مقابله با اثرات ناشی از این بیماری به شما پیشنهاد می‌کند و به شما در بهبود سلامت دهان و دندان کمک می‌کند.

7 دیدگاه دربارهٔ «پوسیدگی دندان ممکن است دلیل عفونت سینوسی باشد!»

1. سعید تیموری

با سلام.خدا خیرتون بده.توی این دوره زمونه که متاسفانه بحث سلامت واسه خیلیا شده تجارتخونه،کم پیدا میشن کسانیکه مثل شما در کمال صداقت و لطف با مردم و در کنار مردم بمونن.دمتتون گرم .بمانید مانا