آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

عفونت بعد از کشیدن دندان

عفونت بعد از کشیدن دندان بسیار شایع است. شایع ترین عفونت بعد از عمل که در کلینیک دندانپزشکی مینوسا مشاهده می کنیم عفونت آلوئولیت است که منجر به عفونت حفره دندانی می شود.  نشانه اصلی عفونت بعد از کشیدن دندان درد شدید است که چند روز پس از کشیدن دندان شروع می شود.

عفونت بعد از کشیدن دندان به خصوص در موارد عفونی کشیدن دندان عقل بسیار شایع است. در بین عوارض بعد از عمل جراحی دندان عقل، آلوئولیت به عنوان شایع ترین عفونت شناخته می شود. نسبت به موقعیتی که دندان شما در آن قرار دارد، یعنی اینکه آیا دندان عفونت داشته است یا خیر ، ممکن است دندانپزشک به شما مصرف آنتی بیوتیک قبل از کشیدن دندان را تجویز کند تا خطر عفونت بعد از عمل را کاهش دهد.

عفونت بعد از کشیدن دندان

اگر قبل از کشیدن دندان این ناحیه عفونی شده باشد چه کاری می توانم انجام دهم؟

اگر دندانی که قرار است کشیده شود عفونت زیادی دارد، ممکن است قبل از کشیدن دندان به یک رژیم دارویی نیاز داشته باشید. ما هرگز نباید خود درمانی کنیم. یک رژیم دارویی همیشه باید پس از انجام معاینه دهان و رادیوگرافی و بررسی سابقه پزشکی بیمار تجویز شود.

یک دندان عفونی یا ملتهب را می توان کشید، اما مشکل این است که بی حسی این ناحیه هزینه زیادی دارد و ممکن است حین جراحی بافت لثه آسیب ببیند. به همین دلیل در بسیاری از موارد مصرف آنتی بیوتیک قبل از کشیدن دندان توصیه می شود.

علل عفونت بعد از کشیدن دندان

طبق تجربه من در کلینیک دندانپزشکی مینوسا ، رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از عفونت بعد از کشیدن دندان ضروری است.

1. عفونت بعد از کشیدند دندان نشان دهنده تأخیر در روند بهبودی بیمار است و می تواند به صورت درد شدیدی ، بلغم یا التهاب ناشی از عفونت لثه دیده شود. معمولاً هنگام انجام عمل کشیدن دندان از مسواک زدن ناحیه زخم خودداری می کنیم، اما باید این کار را باید انجام دهید تا از رسوب مواد غذایی در ناحیه دندان کشیده شده و عفونت آن جلوگیری کنید.
  2. برای جلوگیری از عفونت پس از کشیدن دندان ، باید زخم را مسواک زده و دهان خود را کاملا بشویید. همچنین باید از خوردن غذاهای کوچک مانند برنج خودداری کنید تا در داخل سوکت دندان گیر نکند. در صورت امکان غذا را در سمت دیگر بخورید. و غذاهای نرم بخورید.
  3. تف کردن مکرر یا استفاده بیش از حد از دهان شویه در روز اول می تواند باعث آسیب دیدن لخته خون می شود که این ناحیه را مستعد عفونت می کند. شما نباید در 24 ساعت اول از دهانشویه استفاده کنید زیرا ممکن است لخته از جای خود حرکت کند و باعث خونریزی (خونریزی مداوم) یا عفونت شود.
  4. باید از مصرف دخانیات و الکل خودداری کرد زیرا این مواد باعث عفونت پس از کشیدن دندان می شود و بهبودی آن را به تاخیر می اندازد.
  5. باید بخیه ها را مسواک بزنید.
  6. پیچیدگی عمل جراحی یا عواملی مانند ساختار بزاق شما نیز تاثیرگذار است و می تواند عامل عفونت بعد از کشیدن دندان باشد.
  7. همچنین ممکن است دلیل کشیدن دندان دقیقاً عفونی بودن آن بوده باشد. برداشتن دندان عقل عفونی خطر عارضه بعد از عمل را افزایش می دهد.
  8. اگر دندانی که قبلاً برداشته اید دارای آبسه دندان است، به شما توصیه می شود که قبل از اقدام به کشیدن دندان، درمان آنتی بیوتیکی را انجام دهید.

بهداشت دهان و دندان پس از کشیدن دندان

پس از کشیدن دندان رعایت دستورالعمل ها و مراقبت هایی که در کلینیک دندانپزشکی مینوسا به صورت مکتوب ارائه می شود بسیار مهم است. این توصه ها به شما ارائه می شود تا از عوارض احتمالی  عفونت جلوگیری شود. اگر بعد از کشیدن دندان متوجه تورم صورت، تورم لثه ها، درد شدید ، خونریزی شدید یا بلغم بعد از کشیدن دندان شده اید، احتمالاً دچار عفونت دندان شده اید.

علائم عفونت پس از کشیدن دندان

1. اولین علامت عفونت پس از کشیدن دندان درد بسیار شدیدی است که معمولاً 24 ساعت پس از کشیدن دندان شروع می شود.
  2. دندان درد اغلب با بوی بد دهان و طعم بد در دهان همراه است.
  3. به طور معمول، درد در 24 تا 48 ساعت اول کاهش می یابد. اما زمانی که حفره دندان عفونی می شود، درد بعد از 48 ساعت افزایش می یابد و آنقدر شدید است که با مسکن قابل کنترل نیست.
  4. ما در کلینیک دندانپزشکی مینوسا معتقدیم که بهترین راه برای جلوگیری از عفونت دندان بعد از کشیدن دندان تمیز نگه داشتن دهان قبل و بعد از درمان است. برخی از دندانپزشکان ترجیح می دهند قبل از کشیدن دندان، آنتی بیوتیک تجویز کنند.
  5. اگر متوجه شدید که درد بسیار شدیدی دارید که 24 ساعت پس از کشیدن دندان شروع شده است ، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مشکل را حل کند.

پیشگیری از عفونت پس از کشیدن دندان

• احتمال عفونت بعد از کشیدن دندان تقریباً 6 درصد است. برای کاهش این خطر و جلوگیری از عوارض احتمالی، باید دستورالعمل هایی را که در کلینیک دندانپزشکی مینوسا ارائه می دهیم، به طور کامل دنبال کنید.
  • شما باید زخم را مسواک بزنید و بهداشت ناحیه دندان کشیده شده را رعایت کنید تا از تجمع غذا در داخل سوکت جلوگیری کنید. اگر غذا وارد حفره دندان شود می تواند باعث عفونت شود.
  • توصیه می کنیم با دهانشویه کلرهگزیدین دهان خود را آبکشی کنید و یا ژل کلرهگزیدین را روی ناحیه مورد نظر بمالید. کلرهگزیدین به طور قابل توجهی عفونت بعد از کشیدن دندان را کاهش می دهد.
  • عفونت پس از کشیدن دندان به این دلیل رخ می دهد که لخته خون از بین می رود و پایانه های عصبی پس از عمل جراحی در معرض دید قرار می گیرد.
  • یکی دیگر از ویژگی های شایع عفونت آلوئولیت بوی بد دهان دائمی است.

درمان سوکت عفونی پس از کشیدن دندان

با کلرهگزیدین و سرنگ ناحیه عفونی تمیز می شود. این کار برای تمیز کردن بقایای احتمالی یا بقایای مواد غذایی که ممکن است داخل آن باشد انجام می شود.

اگر پس از کشیدن دندان مشکوک به عفونت هستید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

درمانگاه و اورژانس شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دندان و لثه می‌باشد.

6 دیدگاه دربارهٔ «عفونت بعد از کشیدن دندان»