Logo

دلایل عدم تقارن صورت و ارتباط آن با دندانپزشکی

عدم تقارن صورت

ما در این مقاله تمامی نکات کلیدی در مورد نحوه رفع عدم تقارن صورت و سوالات متداول در مورد آن پاسخ می دهیم. چگونه می توان عدم تقارن صورت را درمان کرد؟ عدم تقارن صورت چیست و چگونه اصلاح می شود؟

 

هارمونی یا تقارن مناسب صورت به معنی زیبایی بیشتر چهره می باشد و این ویژگی ارتباط تنگاتنگی با زیبایی و سلامت دندان ها دارد. داشتن یک لبخند زیبا علاوه بر سلامتی بهترین معرف برای شما در جامعه می باشد. زیبایی لبخند به عوامل مختلفی مانند شکل و اندازه دندان ها ، رنگ و موقعیت دندان ها ، مورفولوژی دندان بستگی دارند و سایر عواملی که باید در زیبایی لبخند در نظر بگیریم موقعیت و شکل لب ها و  اندازه آنها می باشد. دندان ها ، لثه ها ، میزان دندانی که هنگام لبخند زدن دیده می شود نیز از جمله عوامل تاثیر گذار در تقارن صورت و لبخند زیبا می باشد. در ادامه توضیح خواهیم داد که این پارامترهای حیاتی هنگام طراحی لبخند چه ارتباطی با تقارن صورت دارند.

 

عدم تقارن صورت چیست؟

عدم تقارن صورت زمانی اتفاق می افتد که خطوط میانی و یا قوس های دندان به دلایل دندانپزشکی یا اسکلتی منحرف شده باشند. با پیشرفت روش های جراحی پلاستیک در سال های اخیر مشکلات دهان و دندان که زیبایی چهره ، لبخند و تقارن صورت را به خطر انداخته است ، قابل درمان می باشد. لبخند یکی از مهمترین و زیباترین حالات چهره می باشد و بخشی از زبان بدن ما می باشد. لب ها ، لثه ها و دندان ها در دندانپزشکی زیبایی مورد توجه قرار می گیرد و در صورت لزوم برای دستیابی به زیبایی و هماهنگی مورد نظر روش درمانی اعمال می شود.

 

عدم تقارن صورت

خطوط مرجع در زیبایی دندان و تقارن صورت چیست؟

درک هر فرد از زیبایی کاملا شخصی می باشد ، اما بدون شک زیبایی تحت تأثیر ویژگی های صورت است. این ویژگی های صورت را می توان با اندازه گیری خطوط مختلف صورت کنترل کرد که ممکن است هماهنگی یا زیبایی بیشتری را به ما دهد. بنابراین ، می توانیم خطوط مرجع را به انواع مختلفی دسته بندی کرد:

 

خطوط عمودی

خطوط عمودی در تجزیه و تحلیل زیبایی دندان و هماهنگی صورت باید در نظر گرفته شود. دو نوع خطوط عمودی روی صورت وجود دارد:

  1. خطوطی که به طور عمودی از مرکز مردمک چشم شما پایین می آیند که تقریباً گوشه لب شما را نیز شامل می شود.
  2. خط وسط صورت که آن را به دو نیمه متقارن تقسیم می کند و از بین دو دندان قدامی شما عبور می کند.

انحراف از این خطوط می تواند تا حد زیادی بر زیبایی و هماهنگی صورت و دندان شما تأثیر گذار باشد.

خطوط افقی

در خطوط افقی ، موارد زیر را ارزیابی می کنیم:

  1. خط میانی که از قسمت میانی چانه می گذرد.
  2. خط افقی که در قاعده بینی کشیده می شود.
  3. خطی که توسط مرکز هر دو ابرو ایجاد می شود.
  4. و در نهایت ، خطی که موها از آنجا شروع به رشد می کنند.

 

خطوطی که بحث کردیم موازی و با فاصله یکسان از یکدیگر می باشند. انحراف از هر یک از آنها بر زیبایی یا هماهنگی چهره تأثیر منفی می گذارد. ما سطح برش دندان های قدامی فوقانی را به صورت افقی در مقایسه با آنتاگونیست های پایینی ارزیابی می کنیم. یکی دیگر از عواملی که باید در نظر بگیریم ، انحنای صورت یا نیمرخ صورت می باشد.

کلینیک شبانه ورزی دندانپزشکی مینوسا در تهران ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دهان و دندان می‌باشد.

مشخصات صورت

وقتی در مورد مشخصات صورت صحبت می کنیم ، نقاط مشخصی را به عنوان مرجع در نظر می گیریم.

رابطه لب بالا ، لب پایین و چانه همراه با المان های دیگر صورت مورد بررسی قرار می گیرد. روابطی که می توان با این نقاط به دست آورد به شرح زیر می باشد:

لب بالا: 2 تا 4 میلی متر.

لب پایین: 0 تا 2 میلی متر

چانه: 2 تا 6 میلی متر.

تقارن صورت و دهان

در مورد داشتن یک لبخند زیبا و تقارن صورت چه عواملی تأثیر گذار می باشد؟

مجموعه ای از عوامل که برای داشتن یک لبخند زیبا و متقارن تأثیر می گذارد ، شامل موارد زیر می باشد:

 

عوامل شخصی

سن می تواند بر رنگ ، آناتومی ، موقعیت و سلامت دندان ها و لثه ها تأثیر بگذارد. همچنین با افزایش سن لب می تواند شل شده و بر زیبایی لبخند شما تأثیر بگذارد.

ژنتیک همچنین می تواند بر اندازه و شکل دندان ها تأثیر بگذارد …

به دلیل این که مشخصات چهره هر فرد منحصر به فرد می باشد ، درمان زیبایی دندان شما نیز منحصر به فرد خواهد بود و برای انجام آن ، عوامل فردی ذکر شده در بالا باید در نظر گرفته شوند. هیچ سنی برای داشتن لبخندی سالم ، هماهنگ و زیبا وجود ندارد. اگر می خواهید زیبایی دندان و هماهنگی صورت خود را بهبود بخشید ، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

خط لبخند

در یک لبخند کامل و هماهنگ ، خط لب پایینی برش دندان های بالا را دنبال می کند و کمی با نوک دندان نیش تماس پیدا می کند. همچنین خط بالای لب نباید بیش از 3 میلی متر از لثه را نشان دهد. دیده شدن بیش از حد معمول لثه هنگام لبخند زدن می تواند مشکلاتی را در زیبایی لبخند شما به وجود آورد.

 

اندازه ، شکل و موقعیت دندان ها

تقارن و تناسب دندان ها برای ایجاد زیبایی لبخند و صورت ضروری می باشد. دندان هایی که تقارن مناسبی ندارند همیشه تعادل و زیبایی صورت بیمار را دچار مشکل می کنند. برای درمان این مشکلات موقعیت ، تراز و شکل قوس دندان ارزیابی می شود. به همین ترتیب ، فقدان یا از دست دادن دندان ها می تواند زیبایی دندان و هماهنگی صورت را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ، عدم جایگزینی دندان از دست رفته ممکن است منجر به مشکلات دهان و دندان و زیبایی شود ، مانند:

 

  1. حرکات ناخواسته دندان های کناری. (اکستروژن و یا چرخش دندان ، رانش دندان و …).
  2. فاصله بین دندان ها یا دیاستما.
  3. عقب نشینی لثه. (با پیشرفت این بیماری امکان ابتلا به آسیب پریودنتال وجود دارد.)
  4. مشکلات اکلوزال
  5. مشکلات در مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ .
  6. جایگزینی مجدد استخوان فک. (این می تواند باعث فرورفتگی صورت شود ، به طور قابل توجهی بر تقارن و هماهنگی صورت تأثیر می گذارد).

 

ناهنجاری ها یا تغییرات دندان ها

ناهنجاری در دندان ها می تواند بر موقعیت دندان ها در قوس فک بالا و پارامترهای زیبایی دندان و تقارن صورت تأثیر بگذارد. درمان ارتودنسی همیشه باید در اولویت قرار گیرد ، به خصوص اگر نا هنجاری های ساختاری در دندان ها وجود داشته باشد.

 

تراز دندان ها

ما همیشه دو مفهوم را برای ارزیابی تراز دندان ها در نظر می گیریم:

بعد عمودی این داروی یک سوم پایینی صورت از نقاطی است که در خط وسط و زیر حفره دهان قرار دارد. می توان آن را در تراز دندان ها اندازه گیری کرد. تراز دندان ها با توجه به مشخصات عمودی صورت می تواند بر موقعیت و زیبایی لب ها تأثیر بگذارد. منحنی گفتار هنگامی که این مشخصات را ارزیابی می کنیم ، شامل منحنی دندان قدامی می شود . منحنی معکوس صورت یک مشکل زیبایی مهم را به ما نشان می دهد. همچنین می توانیم تراز دندان ها را به سه نوع مختلف طبقه بندی کنیم. تراز نادرست دندان ها می تواند زیبایی لبخند ، سلامت دهان و دندان و تقارن صورت شما را تحت تأثیر قرار دهد. این ناهنجاری ها در اکثر موارد با درمان ارتودنسی قابل درمان است.

 

تغییر رنگ دندان ها

رنگ دندان های شما ممکن است به دلایل زیر تغییر کند:

 

  1. افزایش سن
  2. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان.
  3. پوسیدگی ها
  4. تغذیه و سبک نامناسب زندگی
  5. مصرف داروهای خاص مانند تتراسایکلین
  6. داشتن عادات مضر مانند سیگار کشیدن و غیره.

همه ما به دنبال سفید ترین رنگ برای دندان های خود می باشیم زیرا در واقع ، این رنگ زیبا ترین رنگ برای دندان ها می باشد. در سفید کردن دندان نباید طبیعی بودن دندان ها را فراموش کنیم. در صورت نیاز ، رنگ دندان های شما می تواند از طریق روش های درمانی مختلف مانند لمینت دندان، بلیچینگ دندان و کامپوزیت دندان سفید تر شود.

بیشترین سوالات در مورد عدم تقارن صورت که در کلینیک دندانپزشکی مینوسا از ما پرسیده می شود

ماه قبل مجبور شدم دندان عقل را خود را بکشم. مسئله این است که من به آن نگاه می کنم و یک طرف صورت من که در آن دندان کشیده شده است ، حجم بیشتر و شکل گردتری نسبت به گونه دیگر دارد. این تورم و گردی طبیعی می باشد؟

این مشکل می تواند مربوط به التهاب پس از کشیدن دندان باشد و این امر طبیعی است. این تورم یا التهاب جزئی باید به تدریج فروکش کند. این التهاب در یک هفته از بین می رود و مشکلی ایجاد نمی کند.من دندان عقل را کشیدم و گونه من با طرف دیگر متقارن نیست. این عدم تقارن مشکلی در زیبایی من ایجاد می کند؟

شما می توانید موقتاً حجم بیشتری را در قسمت دندان کشیده شده مشاهده کنید … اما نگران نباشید ، با گذشت چند هفته اندازه گونه به حالت اولیه خود باز خواهد گشت. در صورت ادامه این مشکل و یا تشدید آن سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

من دندان مولر در هر طرف دهانم را از دست داده ام و گونه هایم شروع به عقب نشینی کرده اند. آیا این مشکل ممکن است به دلیل از دست دادن دندان باشد؟

بله این مشکل ارتباط مستقیمی با از دست دادن دندان دارد و شما باید در مورد بازسازی این فضا با دندان پزشک خود مشورت کنید. از دست دادن دندان نه تنها زیبایی شما را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه سلامتی شما نیز تهدید می کند. بهترین گزینه برای بازسازی فضای دندان از دست رفته ، کاشت ایمپلنت دندان می باشد.

پسرم 8 ساله است و من متوجه شده ام که یک گونه نسبت به گونه دیگر چاق تر می باشد حتی وقتی صحبت می کند.

آنچه شما به آن اشاره کردید می تواند به دلیل تراز نامناسب دندان ها ، موقعیت بد دندان ، عادت بد در غذا خوردن (جویدن غذا فقط در یک طرف) ، … این مشکل باید در معاینه دندانپزشکی ارزیابی شود.

(منبع)

 

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «دلایل عدم تقارن صورت و ارتباط آن با دندانپزشکی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی