آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

نام دندان و شماره گذاری دندان ها

دندان ها به شما کمک می کنند تا به راحتی بجوید یا صحبت کنید. در این مقاله همه چیز را در مورد نام دندان و شماره گذاری دندان را توضیح می دهیم. نام آنها چیست و چه وظیفه ای دارند؟

چقدر در مورد نام دندان ها می دانید ؟

هر دندان چه نام دارد و چه وظیفه ای دارد؟

در دهان ما 32 دندان دائمی وجود دارد. 16 دندان در قوس یا فک بالا و 16 دندان در قوس پایین قرار دارد.

دندان های ثنایا

دندان های ثنایا ، مانند دندان های قدامی لبه های تیزی دارند. ما 4 دندان ثنایای بالا (2 دندان مرکزی و 2 دندان جانبی) و 4 تا دندان در پایین داریم. وظیفه این دندان ها بریدن غذا است. دندان های ثنایا در زیبایی دندان نقش بسیار زیادی دارند. به دلیل این که این دندان ها هنگام لبخند زدن بیشتر دیده می شوند، تاثیر زیادی در زیبایی لبخند دارند. به طور خلاصه دندان های ثنایا چهار دندان در مرکز فک بالا و پایین هستند. از آنها برای بریدن غذا استفاده می شود.

دندان نیش

دندان نیش شکلی نوک تیز دارد. ما 2 دندان نیش در فک بالا و 2 دندان نیش در فک پایین داریم. آنها دندان هایی هستند که از دندان های ثنایای جانبی پیروی می کنند. وظیفه نیش ها برش دادن غذا است. آنها هم از نظر زیبایی و هم از نظر عملکرد دندان ها تاثیرگذار هستند. دندان نیش نوک تیز است. در هر طرف دندان ثنایای جانبی یک عدد دندان نیش داریم که در مجموع 4 عدد می شود.

دندان های پرمولر

در کنار دندان نیش، دندان های پرمولر قرار دارند. کلاً هشت عدد از این دندان ها داریم، چهار دندان در فک بالا و چهار دندان در فک پایین. دندان های پرمولر بزرگتر و پهن تر از نیش ها هستند و برای خرد کردن و آسیاب کردن غذا استفاده می شوند. به طور خلاصه هر فرد 8 دندان پره مولر دارد. به این دندان ها پرمولر اول و دوم می گویند.

دندان های مولر

دندان های مولر دندان هایی هستند که در قسمت پشتی دهان قرار می گیرند. ما دو دندان مولر در هر ربع داریم (مولر اول و مولر دوم). در کل 8 دندان در کل دهان، چهار عدد در فک بالا و چهار عدد در فک پایین ، بدون احتساب دندان عقل در این گروه قرار می گیرد.

کار اصلی آنها جویدن است و دندان هایی هستند که برای آسیاب کردن مواد غذایی استفاده می کنیم. آنها قوی ترین دندان های شما هستند و برای آسیاب کردن غذا تا زمانی که آماده بلعیدن شود، استفاده می شود. فردی که هر چهار دندان عقل او رشد کرده است در مجموع 12 دندان آسیاب در دهان خود دارد.

دندان عقل

دندان عقل دندان هایی هستند که بیشترین مشکلات دهان و دندان را ایجاد می کنند. ممکن است درست پشت دندان‌های آسیاب بیرون بزنند ، اما گاهی اوقات لازم است برای جلوگیری از انواع مشکلاتی که ممکن اس پیش بیاید، آنها را بکشیمو یا جراحی کنیم.

ربع دندان چیست؟

وقتی شماره یا نام دندان ها را بررسی می کنیم، همیشه به ربعی که در آن قرار دارند اشاره می کنیم. دهان به چهار قسمت مختلف تقسیم می شود. دو قسمت در فک فوقانی و دو قسمت در فک پایین قرار دارد.

  1. ربع اول سمت چپ بالای دهان است.
  2. ربع دوم سمت راست بالا است.
  3. ربع سوم پایین سمت راست است.
  4. ربع چهارم سمت چپ است.
اسم دندان ها در دندانپزشکی به انگلیسی

مراحل رویش دندان چیست؟

اولین دندان هایی که رشد می کنند، دندان های شیری هستند. دندان های شیری با رشد کودکان با دندان های دائمی جایگزین می شوند.

دندان های شیری

دندان های شیری قبل از تولد شروع به رشد می کنند. اما در بیشتر موارد تا 6 یا 12 ماهگی بیرون نمی آیند. اکثر کودکان رشد دندان های شیری خود را تا سه سالگی کامل می کنند. وقتی 5 یا 6  دندان رشد کرد، این دندان ها شروع به افتادن می کنند تا راه را برای رویش دندان های دائمی باز کنند.

دندان های دائمی

از سن 12 تا 14 سالگی، همه کودکان دندان های شیری خود را از دست داده اند و دندان های دائمی را جایگزین آنها کرده اند. در مجموع 32 دندان دائمی وجود دارد. چهار دندان آخر که اصطلاحاً به آنها دندان عقل می گویند، معمولاً دیرتر از سایر دندان ها رویش می کند و معمولاً در سنین 17 تا 21 سالگی شروع به رویش می کنند.

دندان ها از چه بافتی ساخته شده اند؟

دندان از 2 قسمت کاملاً مجزا تشکیل شده است:

تاج دندان

قسمتی از دندان که بالای لثه قرار دارد ، تاج نامیده می شود. این لایه توسط یک لایه محکم و براق به نام مینا پوشانده شده است. تاج قسمت فوقانی و قابل رویت دندان است. شکل تاج هر دندان تعیین کننده عملکردی است که در دهان شما دارد.

ریشه

بخشی از دندان است که در داخل استخوان فک قرار دارد. ریشه دندان توسط لثه پوشش داده شده است.

لثه

لثه ریشه دندان را پوشش می دهد.

به همین ترتیب، ساختار دندان را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

مینا

مینای دندان سخت ترین بافت بدن است. مینای دندان لایه بیرونی است که از دندان شما محافظت می کند. مینا سخت ترین ماده در کل بدن است و از حساس ترین ساختارهای دندان محافظت می کند.

عاج

در زیر مینای دندان، عاج قرار دارد که به نوبه خود از درونی ترین لایه دندان یعنی پالپ محافظت می کند. عاج در زیر مینای دندان قرار دارد. عاج دندان سختی و مقاومت کمتری دارد. بنابراین اگر پوسیدگی مینای دندان را سوراخ کند و به عاج برسد، خیلی سریعتر پیشرفت می کند.

پالپ

پالپ محل قرارگیری عصب دندان و همچنین عروق خونی است. اگر پوسیدگی به عصب برسد، برای نجات دندان نیاز داریم تا  عصب کشی انجام شود. پالپ حاوی رگ های خونی و اعصاب است که اجازه می دهد دندان رشد کند و آن را زنده نگه می دارد.

نام دندان های فک بالا

دندان های قدامی چیست؟

دندان های جلویی همان دندان هایی هستند که هنگام لبخند زدن می بینید. معمولاً به دندان های ثنایا و نیش اشاره دارد.

از چه دندان هایی برای برش استفاده می شود؟

دندان های ثنایا و نیش دندان هایی هستند که برای برش استفاده می شوند. دندان های قدامی تیزتر هستند و برای برش استفاده می شوند، در حالی که دندان های آسیاب سطحی صاف دارند و برای ساییدن استفاده می شوند.

1. سیستم شماره گذاری دندان FDI (سیستم شماره گذاری فدراسیون بین المللی دندانپزشکی)

در این سیستم که مورد قبول FDI است، دندان ها با اعداد دو رقمی بیان می شوند. در این سیستم شماره گذاری دندان که در هر شاخه ای از دندانپزشکی استفاده می شود، هر نیمه فک با یک عدد نشان داده می شود. در این سیستم که در کشور ما نیز مورد استفاده قرار می گیرد، فک بالا سمت راست با 1، فک بالا چپ 2، فک پایین چپ 3 و فک پایین راست با 4 عدد نشان داده می شود.

دندان های این نیمه فک؛ دندان‌های مرکزی به صورت 1 و دندان‌های آسیاب سوم با عدد 8 نشان داده می‌شوند که در کنار عدد نشان‌دهنده فک که در آن قرار دارند نوشته شده و با یک عدد دو رقمی نشان داده می‌شود. این سیستم که در کشور ما نیز مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم شماره گذاری دندان بین المللی می باشد. این سیستم به سیستم شماره گذاری ISO-3950 نیز معروف است.

2. سیستم شماره گذاری دندان جهانی (سیستم شماره گذاری جهانی)

این سیستم که توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) پذیرفته شده است، بیشتر در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم مانند سیستم FDI شماره گذاری روی 4 قسمت انجام نمی شود. شماره گذاری دندان ها با اختصاص عدد 1 به دندان خلفی بالا سمت راست شروع می شود و در اطراف کل قوس ادامه می یابد و دندان خلفی سمت چپ بالا (مولر سوم) 16 است. شماره گذاری با دندان فک پایین ادامه می یابد و دندان مولر سوم که در شماره گذاری FDI به عنوان 38 نشان داده می شود، با عدد 17 نشان داده می شود.

شماره گذاری از سمت چپ به راست ادامه می یابد، با عدد 32 در دندان آسیاب سوم فک پایین به پایان می رسد. در این سیستم شماره گذاری، هر دندان حتی اگر در قوس فک نباشد باید شماره گذاری شود. به عنوان مثال، اگر دندان آسیاب سوم بالا سمت راست وجود نداشته باشد، شماره گذاری با عدد 2 از دندان آسیاب دوم جلو شروع می شود و ادامه می یابد.

3. سیستم شماره گذاری دندان پالمر

اگرچه با ظهور سیستم FDI اهمیت خود را از دست داد، اما این عمل که هنوز هم توسط برخی از ارتودنتیست ها، متخصصین و جراحان فک و صورت به ویژه در انگلستان استفاده می شود، اولین بار توسط دندانپزشک مجارستانی آدولف زیگموندی در سال 1861 معرفی شد. در این سیستم شماره گذاری با تقسیم دهان به 4 نیم فک انجام می شود.

به همین ترتیب، شماره گذاری با شماره گذاری نزدیک ترین دندان به دندان مرکزی با 1 شروع می شود و با عدد 8 به پایان می رسد. با این حال، هر دندان با شکل شماره خود (┘└ ┐┌) برای نشان دادن موقعیت خود نشان داده می شود. علاوه بر این، ، دندان های شیری نیز با اعداد رومی نشان داده شدند و پالمر آن را با A، B، C، D، E جایگزین کرد تا استفاده از این سیستم راحت تر باشد.

سیستم شماره گذاری جهانی یک سیستم شماره گذاری دندان است که برای شناسایی یک دندان خاص استفاده می شود. معمولاً در انگلستان و ایالات متحده استفاده می شود. نمادهای شماره گذاری از دیدگاه یک پزشک عمومی که به صورت بیمار نگاه می کند تنظیم می شود. سمت راست بیمار در سمت چپ نمودار و سمت چپ بیمار در سمت راست نمودار ظاهر می شود. از کلمات چپ و راست در جداول این مقاله برای توصیف چپ و راست بیمار استفاده می شود.

4. سیستم شماره گذاری دندان جهانی

اگرچه نام سیستم شماره دندان جهانی است، اما این سیستم که “سیستم آمریکایی” نیز نامیده می شود، معمولاً در ایالات متحده استفاده می شود. برای دندان های شیری از حروف بزرگ A تا T و برای دندان های دائمی از اعداد 1 تا 32 استفاده می شود. دندانی که با “1” نشان داده شده است، دندان آسیاب سوم راست فک بالا است و در فک بالا به سمت چپ شمرده می شود. سپس دندان با شماره 17 دندان آسیاب سوم چپ فک پایین است و شمارش مجدد شروع شده و به سمت راست در فک پایین شمارش می شود.

7 دیدگاه دربارهٔ «نام دندان و شماره گذاری دندان ها»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی