تاثیر سلامت دهان و دندان بر باروری

سلامت دندان و باروری

ضعف در سلامت دهان و دندان در دوران بارداری خطر دیابت حاملگی ، زایمان زودرس و نوزادان کم وزن را افزایش می دهد. سلامت دندان و لثه نه تنها برای باروری مادران بلکه برای کودکی که هنوز باردار نمی باشید نیز می تواند مهم باشد. چگونه بهداشت دندان می تواند بر باروری و بارداری در آینده تأثیر بگذارد؟ و از همه مهمتر ، چه کاری باید انجام دهید تا مطمئن شوید تأثیری روی روند بارداری نمی گذارد؟

بیماری پریودنتال ، التهاب لثه و سلامتی شما

بیشتر تحقیقات در مورد باروری و بهداشت دندان بر روی بیماری پریودنتال متمرکز شده است. لثه های متورم ، قرمز و حساس از علائم احتمالی بیماری پریودنتال می باشد. متخصص دندانپزشکی شما هنگام معاینه لثه به دنبال شواهدی در این ارتباط می باشد. فرایند معاینه لثه شامل استفاده از یک ابزار دندانپزشکی معروف به پروب پریودنتال (یک ابزار فلزی نازک و بلند با نوک و نشانگر اندازه گیری) و فشار دادن آرام پروب در فضای بین لثه و دندان می باشد.

بیماری پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال التهاب مزمن لثه ، بافت های حمایت کننده و استخوان فک می باشد. در صورت عدم درمان بیماری پریودنتال ، از دست دادن دندان و تحلیل رفتن استخوان فک غیرقابل جبران ممکن است اتفاق بیافتد. از هر 10 نفر 1 نفر بیماری شدید پریودنتال را تجربه می کند.

دلایل ایجاد بیماری های پریودنتال

ممکن است در مورد بیماری های لثه شنیده باشید. بیش از نیمی از بزرگسالان به التهاب لثه مبتلا می باشند. التهاب لثه نوع خفیف تری از بیماری لثه می باشد که شامل التهاب لثه نیز می باشد. اما مانند بیماری پریودنتال باعث از دست دادن استخوان فک و دندان نمی شود. با این حال ، التهاب لثه در صورت پیشرفت می تواند به بیماری پریودنتال تبدیل شود. بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند باعث التهاب لثه شود.

طیف انواع بیماری های پریودنتال

بیماری پریودنتال با طیف وسیعی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی ، دیابت ، بیماری های تنفسی و سکته مغزی مرتبط می باشد. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و آندومتریوز و مردان مبتلا به اختلال نعوظ به احتمال زیاد به بیماری پریودنتال نیز مبتلا می باشند.

بهداشت دهان و دندان و باروری مردان

مطالعات مختلف نشان داده است که مردان با سلامت دهان و دندان ضعیف ، احتمالاً اختلالاتی در فاکتورهای باروری تجربه می کنند.

تعداد کم اسپرم ، تحرک ضعیف اسپرم ، مورفولوژی غیرطبیعی اسپرم (شکل اسپرم) و شواهدی از عفونت باکتریایی در منی ، با مشکلات مختلف دندان پزشکی و دهان و دندان در ارتباط می باشد. در حالی که اختلال نعوظ یکی از علائم رایج ناباروری مردان نیست. (در اکثر مردان مبتلا به ناباروری علائم قابل مشاهده نمی باشند.)  افرادی که اختلال نعوظ را تجربه می کنند بیشتر در معرض بیماری لثه قرار دارند. تعداد اندکی از مطالعات نشان داده است که درمان پوسیدگی و عفونت های دندانی منجر به بهبود سلامت جنسی می شود.

بهداشت دهان و دندان ضعیف چه ارتباطی با اسپرم شما دارد؟ چندین نظریه وجود دارد.

1. پوسیدگی ها، عفونت های دندان و بیماری های لثه باعث رشد سطح بالایی از باکتری در دهان می شود. (باکتری ها در داخل پوسیدگی ها رشد می کنند و همچنین باعث بیماری های لثه نیز می باشند) مقادیر زیاد باکتری در دهان می تواند منجر به افزایش سطح باکتری ها در سایر قسمت های بدن می شود.

باکتریواسپرمیا زمانی اتفاق می افتد که عفونت باکتریایی (یا شواهدی از عفونت) در منی پیدا شود. در تجزیه و تحلیل مایع منی، تعداد غیر طبیعی گلبول های سفید خون، نشان دهنده وجود باکتریوسپرمیا است. مطالعات نشان داده است که سلامت دهان و دندان با افزایش خطر ابتلا به باکتریواسپرمیا همراه است.

1. در حالی که بدن شما با عفونت مبارزه می کند و پوسیدگی دندان یک عفونت است. پاسخ ایمنی بدن می تواند بیش از حد باشد. عفونت و پاسخ ایمنی بدن می تواند در دهان متمرکز شود، اما این اتفاقات می تواند منجر به افزایش التهاب در بدن شود و می تواند باعث حمله سیستم ایمنی به سلول های سالم می شود.
  1. این احتمال وجود دارد که عوامل خطر برای سلامت دهان و دندان ضعیف نیز از عوامل خطر ناباروری می باشد. به عنوان مثال ، بیایید سیگار کشیدن را در نظر بگیریم. افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پریودنتال می باشند و سیگار کشیدن می تواند روی ناباروری تأثیر منفی می گذارد.

بیماری پریودنتال و کاهش باروری در بانوان

ارتباط احتمالی بین سلامت دهان و دندان و باروری زنان ، پیوند ایمنی‌شناسی با یکدیگر دارند. بیماری پریودنتال می تواند باعث واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن شود. بیماری پریودنتال در سیستم ایمنی بیش از حد فعال می تواند خطر ابتلا به ناباروری را افزایش دهد.

ایمنی‌شناسی باروری رابطه احتمالی بین سیستم ایمنی بدن و نحوه واکنش آن به باکتری های مختلف و رشد جنین را بررسی می کند. زنان مبتلا به سیستم ایمنی بیش از حد فعال در معرض خطر ناباروری ، سقط جنین و مشکلاتی در طول درمان IVF قرار دارند.علل شایع ناباروری در زنان به ویژه با افزایش آندومتریوز و سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه است. طبق مطالعه ای که روی بیش از 4000 زن انجام شده است. افرادی که مبتلا به آندومتریوز می باشند 57٪ بیشتر از زنان فاقد آندومتریوز در معرض التهاب لثه و یا بیماری پریودنتال می‌باشند.

برای بهبود سلامت دندان های خود و شاید باروری چه کاری باید انجام دهید؟

این که آیا ناباروری یک عامل خطر برای بیماری پریودنتال است. یا بیماری پریودنتال یک عامل خطر برای ناباروری است کاملا مشخص نمی باشد. اما تحقیقات نشان می دهند که درمان پوسیدگی و بیماری های لثه می تواند نتایج باروری و بارداری را بهبود بخشد.

خطر ابتلا به بیماری پریودنتال به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک ، عادت های عمومی سلامتی، وجود بیماری های دیگر و بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. شما واقعاً كنترلی بر ژنتیك خود ندارید ، اما كنترل کاملی  بر روی عادات بهداشتی و بهداشت دهان و دندان خود دارید.

آنچه می توانید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه ، بهبود سلامت دندان و احتمالاً بهبود باروری انجام دهید.

1. تمیز کردن منظم دندان ها کلید حفظ سلامت لثه و بهداشت دهان و دندان می باشد. معاینات منظم همچنین تنها راه برای ترمیم پوسیدگی دندان ها قبل از جدی شدن آنها می باشد. هنگامی که دندان درد دارید یعنی عفونت دندان به ریشه دندان پیشروی کرده است.
  2. چند وقت یکبار باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟ در صورت ابتلا به بیماری پریودنتال حداقل هر شش ماه و بیشتر مواقع هر سه ماه یکبار باید به دندانپزشک مراجعه کنیم.
  3. برای بررسی جامع سلامت لثه ، با دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان مشورت کنید. صادقانه بگویم ، این کاری است که هم اکنون تیم دندانپزشکی شما باید انجام دهد. با این حال ، برخی از مطب ها قرار ملاقات ها را به قدری نزدیک به یکدیگر تعیین می کنند. بررسی جامع سلامت دندان شما امکان پذیر نمی باشد.
  4. پوسیدگی دندان ها را به موقع درمان کنید. اگر دندانپزشک شواهدی از پوسیدگی دندان در دندان های شما مشاهده کرد ، ترمیم پوسیدگی دندان را به تعویق نیندازید.
  5. دندان های خود را روزی دو بار مسواک بزنید. این کار ممکن است ساده به نظر برسد ، اما بیشتر افراد این کار را انجام نمی دهند. هر روز صبح و بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از خواب دندان ها و لثه ها را کاملا مسواک بزنید.
  6. نخ دندان کشیدن برای حفظ سلامت لثه ها بسیار مهم می باشد. شما می توانید هر روز دو بار مسواک بزنید ولی لثه های بسیار ملتهبی داشته باشید، در صورت عدم استفاده از نخ دندان احتمال تشکیل بیماری های پریودنتال افزایش می یابد.
  7. استفاده از نخ دندان ممکن است همیشه کافی نباشد. این مشکل خصوصاً در مورد بیمارانی که قبلاً به بیماری لثه مبتلا شده اند ، بیشتر صدق می کند. شما می توانید از دهانشویه یا برس رابط استفاده کنید. شما می توانید با متخصصان دندانپزشکی در کلینیک مینوسا در مورد بهترین روش های تمیز کردن دندان ها و بهداشت دهان و دندان مشورت کنید. همچنین از دندانپزشکان بخواهید که روش مناسب استفاده از نخ دندان را به شما آموزش دهند. بیشتر افراد از نخ دندان استفاده نمی کنند.
  8. بعد از خوردن غذا دهان خود را با آب بشویید. نیازی نیست بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید ، اما آبکشی دهان به تمیز کردن دندان ها کمک می کند. شستشو با آب بعد از خوردن یا نوشیدن، خطر التهاب لثه و پوسیدگی دندان ها را کاهش می دهد.
  9. مبتلایان به بیماری پریودنتال نیاز به مراجعه مکرر به دندانپزشک دارند. توصیه می شود به جای هر شش ماه هر سه ماه یکبار دندان ها را جرمگیری کنید.
  10. اگر فاصله زیادی بین بافت لثه و دندان ها وجود دارد. تمیز نگه داشتن دندان در خانه برای شما امکان پذیر نمی باشد. باکتری ها در داخل این فواصل عمیق جمع می شوند که منجر به تخریب استخوان فک و از بین رفتن دندان در اثر بیماری پریودنتال می شود.
  11. حداقل چند هفته پس از جرم گیری دندان ها ، برنامه های درمانی باروری را برنامه ریزی کنید. تحقیقات اولیه نشان داده است که جرم گیری دندان ها، به ویژه پاک کننده هایی که برای درمان بیماری پریودنتال انجام می شود. می تواند باعث افزایش موقت فعالیت ایمنی بدن شود. محققان نگران این موارد می باشند که این امر می تواند بر موفقیت درمان باروری تأثیر منفی بگذارد.
  12. این نکته هنوز در مرحله تئوری می باشد. اگر می توانید ، سعی کنید فاصله زمانی بین جرمگیری و چرخه درمان باروری به مدت سه هفته یا بیشتر باشد.
  13. اگر سیگار می کشید ، سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را افزایش می دهد و به باروری بیماران آسیب می رساند. این امر هم در مردان و هم در زنان صدق می کند.
  14. در طی دو هفته انتظار ، با پزشک خود در مورد استفاده از اشعه ایکس دندان صحبت کنید. شما می دانید که در دوران بارداری نباید رادیوگرافی انجام دهید. اما آیا این در طول مدت انتظار دو هفته ای (فاصله بین تخمک گذاری و دوره قاعدگی شما) می توانید از رادیو گرافی استفاده کنید؟ بیشتر پزشکان می گویند اشعه ایکس دندان در این مدت بی خطر است. اگر هنوز نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در میرداماد ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به سلامت و زیبایی دهان و دندان می باشد.

6 دیدگاه دربارهٔ «تاثیر سلامت دهان و دندان بر باروری»