آدرس:تهران،میرداماد بعداز خیابان دکتر مصدق جنوبی(نفت جنوبی)پلاک258 کلینیک دندانپزشکی مینوسا                  شماره تماس:02126424709

انجام زیبایی و ایمپلنت از 1,500,000 تومان

خونریزی لثه و سرطان خون

ارتباط بین سرطان خون و خونریزی لثه چیست؟

اگر لثه‌های شما یا فرزندتان به راحتی در اثر مسواک زدن کودکان یا خوردن غذاهای سفت خونریزی می‌کند، ممکن است نگران باشید که سرطان خون می‌تواند علت آن باشد. در حالی که خونریزی لثه یکی از علائم شایع لوسمی است، اما معمولاً ناشی از شرایط دیگری مانند التهاب لثه یا بیماری لثه است. حتی ممکن است با استفاده از مسواک سخت یا احتمالاً با مسواک زدن شدید ایجاد شود. اگر تغییر عادات مسواک زدن برای جلوگیری از خونریزی لثه‌ها کافی نیست، منطقی است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. در ادامه بخوانید تا بدانید خونریزی لثه چه زمانی ممکن است نشانه سرطان خون باشد و چه زمانی به اقدامات بعدی شما باید چه باشد.

سرطان و خونریزی لثه

سرطان خون چیست؟

لوسمی سرطان سلول‌های خونی است. سلول‌های خونی و پلاکت‌ها در مغز استخوان تولید می‌شوند. در لوسمی، برخی از گلبول‌های سفید جدید (WBC) به درستی بالغ نمی‌شوند. این سلول‌های نابالغ با سرعت زیادی به تولید مثل ادامه می‌دهند و سلول‌های سالم را از بین می‌برند و مجموعه‌ای از علائم را تولید می‌کنند. سرطان خون شایع‌ترین نوع سرطان دوران کودکی است که سالانه حدود 4000 کودک در ایالات متحده به آن مبتلا می‌شوند.

چرا لوسمی باعث خونریزی لثه می‌شود؟

لوسمی سرطان سلول‌های خونی است. از مغز استخوان، جایی که سلول‌های خونی ساخته می‌شوند، شروع می‌شود. بیشتر انواع لوسمی ناشی از تولید بیش از حد گلبول‌های سفید نابالغ و غیرطبیعی است. این سلول‌ها مغز استخوان و خون را بیش از حد شلوغ می‌کنند و فضای موجود برای گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها را کاهش می‌دهند.

تعداد کم پلاکت‌ها می‌تواند مشکلاتی با خونریزی و کبودی ایجاد کند. هنگامی که دندان‌های خود را مسواک می‌زنید یا چیزی سفت می‌خورید، ممکن است به لثه‌های خود آسیب برسانید. در صورت ایجاد پلاک و تارتار احتمال این اتفاق بیشتر است. حتی بیماری خفیف لثه می‌تواند لثه‌های شما را تحریک کند. این باعث می‌شود آنها مستعد بریدگی‌های کوچک و پارگی‌های ناشی از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شوند.

اما افراد مبتلا به لوسمی ممکن است خونریزی لثه داشته باشند حتی اگر بیماری لثه نداشته باشند. یکی از دلایل این است که برخی از انواع سرطان خون ممکن است باعث تورم لثه شوند. اما حتی بدون تورم ظاهری، لوسمی می‌تواند احتمال خونریزی لثه‌ها را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:  جراحی دندان عقل به صورت تخصصی در کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا

خونریزی لثه چیست و آیا علائم خونریزی دیگری در سرطان خون وجود دارد؟

خونریزی لثه معمولاً نشانه ژنژیویت (بیماری لثه) است. اما مهم نیست که علت آن چیست، خونریزی لثه ممکن است این ویژگی‌ها را نیز داشته باشد:

1. ورم
  2. سرخی
  3. تحریک

لوسمی می‌تواند علائم خونریزی در سراسر بدن ایجاد کند. در برخی موارد، خونریزی لثه ممکن است نشانه سرطان خون در کودکان یا بزرگسالان باشد. سایر علائم خونریزی لوسمی عبارت‌اند از:

1. خونریزی‌های مکرر یا زیاد بینی
  2. جریان قاعدگی بسیار سنگین
  3. خون در ادرار یا مدفوع
  4. کبودی روی پوست و در دهان
  5. لکه‌های خونی قرمز ریز (پتشی) روی پوست

بیشتر بخوانید: هر آنچه را که درباره لثه باید بدانید

سایر علائم لوسمی و زمان درخواست کمک

خونریزی لثه به خودی خود احتمالاً نشان دهنده سرطان خون نیست. علاوه بر خونریزی لثه، علائم غیر خونریزی دیگری نیز وجود دارد که در صورت مشکوک به سرطان خون باید مراقب آنها باشید.اگر خونریزی لثه از بین نمی‌رود یا چندین علامت بدون خونریزی دارید، با یک پزشک متخصص صحبت کنید. علایم زیر نشانه‌های این است که باید و فوراً به پزشک مراجع کرد:

1. خستگی
  2. ضعف
  3. سرگیجه یا سبکی سر
  4. پوست رنگ‌پریده
  5. تب
  6. لرز یا احساس سرما
  7. عرق کردن در خواب
  8. عفونت‌های مکرر یا طولانی مدت، از جمله سرماخوردگی
  9. کاهش وزن غیر قابل توضیح
  10. درد مفاصل یا استخوان
  11. تنگی نفس

چه زمانی خونریزی لثه با سرطان خون اتفاق می افتد؟

لوسمی می‌تواند مزمن یا حاد باشد. لوسمی مزمن در طول زمان به کندی ایجاد می‌شود. اغلب، علائم اولیه لوسمی مزمن ممکن است آن‌قدر خفیف باشد که مورد توجه قرار نگیرد. لوسمی حاد به سرعت ایجاد می‌شود و ممکن است با علائم ناگهانی و آشکارتر همراه باشد. خونریزی لثه می‌تواند علامت هشدار اولیه هر دو نوع لوسمی باشد. این علامت آشکار ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد که دهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد مانند:

1. کبودی لثه، زبان
  2. ضایعات یا زخم در دهان
  3. التهاب لثه

چگونه سرطان خون را در کودک تشخیص دهم؟

کودکان بیشتر در معرض ابتلا به لوسمی حاد هستند تا مزمن. این بدان معنی است که علائم آنها ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود. اگر کودک شما خونریزی لثه دارد، به خاطر داشته باشید که دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است این اتفاق بیفتد. آنها ممکن است آن‌قدرها هم که فکر می‌کردید مسواک نزنند و نخ دندان نکشند و فقط به عادات بهداشت دهان و دندان بهتر نیاز دارند.

کودک مبتلا به لوسمی ممکن است از معده درد شکایت کند. این به این دلیل است که سلول‌های لوسمی می‌توانند در طحال، کبد و کلیه‌ها تجمع کرده و باعث بزرگ شدن آنها شوند. در برخی موارد، پزشک ممکن است بزرگ شدن اندام‌های شکمی را احساس کند. همچنین ممکن است کودک کم اشتهایی داشته باشد یا نتواند مقدار طبیعی غذا را بخورد. کاهش وزن رایج است.

البته نباید خونریزی لثه را نادیده گرفت. علائم و نشانه‌های لوسمی دوران کودکی مشابه علائم در بزرگسالان است. شما و سایر مراقبین فرزندتان باید مراقب علائم دیگری مانند:

1. بی حالی
  2. ضعف
  3. سرگیجه
  4. پوست رنگ پریده
  5. خونریزی بینی
  6. نقاط قرمز روی پوست
  7. کبودی بیش از حد
  8. عفونت های مداوم یا عفونت هایی که به سرعت برطرف نمی‌شوند.
  9. تب
  10. کاهش وزن و کاهش اشتها
  11. تورم، نفخ یا حساسیت در شکم
  12. تورم در اطراف گردن و غدد لنفاوی
  13. عرق شبانه
  14. خلق و خوی تحریک پذیر
  15. توده های غیرعادی زیر بازوها یا هر جای بدن یا صورت، از جمله ناحیه چشم

خونریزی لثه و سرطان خون

خلاصه

خونریزی لثه یکی از علائم شایع و اولیه سرطان خون است. اما بیشتر موارد خونریزی لثه دلایل دیگری مانند بیماری لثه دارد. درمان خونریزی لثه که با بهبود بهداشت دهان و دندان پس از چند هفته از بین نمی‌رود. خونریزی لثه باید توسط پزشک یا دندانپزشک معاینه شود. سایر علائم هشدار دهنده اولیه لوسمی که نیاز به توجه پزشکی دارند شامل رنگ پریدگی پوست، خونریزی بینی و عفونت‌های مداوم است. این علائم می‌تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ دهد.

برای شناخت بیماری های لثه خود و درمان آن ها به بهترین کلینک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا در میرداماد تماس بگیرید.

6 دیدگاه دربارهٔ «خونریزی لثه و سرطان خون»