Logo

7 مورد از علائم دندان که نیاز به درمان عصب کشی دندان دارند

عصب کشی دندان

عصب کشی نام روشی است که پوسیدگی پالپ و به درمان ریشه دندان کمک می کند. دندان ها شامل مینا ، عاج و یک هسته داخلی نرم می باشد که به ریشه استخوان فک شما گسترش می یابد. بخش مرکزی دندان حاوی پالپ دندان است که از اعصاب ، رگ های خونی و بافت همبند تشکیل شده است.

وقتی پوسیدگی وارد بخش مرکزی دندان می شود ، پالپ می تواند ملتهب یا آلوده شود و حتی از بین برود. برای پاکسازی پوسیدگی پالپ دندان به درمان عصب کشی نیازاست. چگونه می توان  فهمید که به عصب کشی و یا پر کردن دندان نیاز دارید؟ آیا علائم مشخصی وجود دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائمی که نشان می دهد شما به عصب کشی احتیاج دارید ، به مطالعه ادامه دهید.

عصب کشی

عصب کشی دندان چیست؟

روش عصب کشی یک جراحی کوچک می باشد که در آن پوسیدگی و آلودگی دندان خارج می شود.

در طی روش عصب کشی دندان ، دندانپزشک:

  • – باکتری ها را از پالپ ، ریشه و عصب دندان پوسیده استخراج می کند.
  • – دندان را با آنتی بیوتیک ضد عفونی می کند.
  • – ریشه های خالی را پر می کند.
  • – برای جلوگیری از پوسیدگی جدید دندان ترمیم می‌شود

عصب کشی را دندانپزشک عمومی یا متخصصی که به عنوان متخصص اندودنتیست شناخته می شود انجام می دهد. درمان عصب کشی از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری می کند، اما باعث شکنندگی دندان می شود. به همین دلیل دندانی که عصب کشی می شود بیشتر مواقع روکش می شود.

 

نکاتی درباره عصب کشی

طبق مطالعات انجمن عصب کشی دندان آمریکا (AAE) ، سالانه بیش از 15 میلیون  مورد عصب کشی  در ایالات متحده انجام می شود.

طبق مطالعات انجمن عصب کشی دندان آمریکا (AAE) بیش از 41000 عصب کشی هر روز انجام می شود.

معمولاً تصور می شود که روش های عصب کشی  دندان دردناک ترین درمان دندانپزشکی است ، اما مطالعات نشان داده است که تنها 17 درصد از افرادی که درمان عصب کشی دندان را انجام داده‌اند ، آن را “دردناک ترین تجربه دندانپزشکی” خود توصیف کرده اند.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که علائم التهاب ریشه به نوع باکتری عفونت وابسته است.

تنها راه برای اطمینان از اینکه آیا به عصب کشی نیاز دارید ، مراجعه به دندانپزشک است.  اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید ، هر چه سریعتر باید به دندانپزشک مراجعه کنید. هرچه دندان شما زودتر درمان شود ، نتیجه آن بهتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: انواع لمینت دندان

1. درد مداوم

درد مداوم دندان یکی از علائمی است که نشان می دهد به درمان عصب کشی نیاز است. درد در دندان ممکن است همیشه شما را آزار دهد ، یا ممکن است هر از گاهی بروز کند. امکان دارد ، درد را در اعماق استخوان دندان احساس کنید. یا ممکن است احساس درد ارجاعی در صورت ، فک یا سایر دندان های خود داشته باشید. درد دندان ممکن است دلایل دیگری غیر از آسیب ریشه داشته باشد. برخی دیگر از دلایل درد دندان عبارتند از:

  • – بیماری لثه
  • –  حفره یا پوسیدگی
  • – درد منتقل شده از عفونت سینوس یا مشکل دیگر
  • – پر کننده آسیب دیده و نامناسب
  • – دندان عقل نهفته که آلوده شده باشد
  • مهم نیست که علت دندان درد چیست ، اگر دندان درد دارید ، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید ، به خصوص اگر درد مداوم باشد. تشخیص و درمان به موقع دندان درد نتیجه بهتری دارد.

2. حساسیت به گرما و سرما

آیا هنگام خوردن غذای گرم یا نوشیدن یک فنجان قهوه دندان شما درد می کند؟ یا شاید هنگام خوردن بستنی یا نوشیدن یک لیوان آب سرد ، دندان شما احساس حساسیت می کند. این حساسیت می تواند مانند یک درد خفیف یا یک درد شدید احساس شود. اگر این درد به مدت طولانی ادامه یابد ، ممکن است به عصب کشی دندان نیاز داشته باشید. اگر هنگام خوردن یا نوشیدن دندان شما درد می کند ، این ممکن است نشانه ای باشد که رگ ها و اعصاب دندان شما آلوده یا آسیب دیده اند.

3. تغییر رنگ دندان

عفونت در پالپ دندان می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. ضربه به دندان یا تجزیه بافت داخلی می تواند به ریشه آسیب برساند و به دندان ظاهری خاکستری رنگ بدهد. پالپ دندان می تواند در صورت عدم تأمین خون کافی از بین بروند ، بنابراین نیاز به انجام عصب کشی ریشه می باشد. اگرچه تغییر رنگ دندان می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد ، اما در صورت تغییر رنگ دندان بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کنید.

4. لثه های متورم

تورم لثه ممکن است مقطعی باشد. ممکن است هنگام لمس لثه احساس درد داشته باشید. تورم لثه به دلیل مواد اسیدی بافت پالپ که ممکن است منجر به تورم در خارج از نوک ریشه شود ، تشکیل شود. همچنین لثه های متورم باعث تشکیل جوش روی لثه می شوند. جوش لثه ، پارولیس یا آبسه نامیده می شود. جوش ممکن است از عفونت دندان تشکیل شود. ترشحات لثه می تواند طعم  و بوی ناخوشایندی در دهان ایجاد کند.

5. درد هنگام جویدن یا لمس دندان

اگر دندان شما هنگام لمس یا غذا خوردن حساس است ، می تواند نشان دهنده پوسیدگی شدید دندان یا آسیب عصبی باشد . برای درمان حساسیت دندان ممکن است نیاز به درمان عصب کشی باشد. پوسیدگی شدید دندان یا آسیب عصبی به ویژه در مواردی اتفاق می افتد که حساسیت به مرور زمان ادامه داشته باشد و با قطع غذا خوردن از بین نرود. لثه اطراف ریشه دندان آلوده ممکن است باعث از بین رفتن پالپ شود. مواد زائد حاصل از پالپ در حال مرگ ممکن است لثه را تحریک کرده و باعث درد ناشی از فشار گزنده شود.

6. دندان شکسته یا ترک خورده

اگر در یک حادثه ، در یک ورزش تماسی یا جویدن چیزی سخت دندان خود را بشکنید ، باکتری ها می توانند وارد شده و منجر به التهاب و عفونت پالپ شود. عصب ملتهب می تواند باعث درد و حساسیت شود ، که به درمان عصب کشی نیاز دارد.

7. دندان لق

وقتی دندان شما آلوده باشد ، ممکن است لق شود. لق شدن دندان می تواند به غیر از نکروز پالپ (مرگ عصب) توسط عوامل دیگری ایجاد شود ، که می تواند نشانه نیاز به عصب کشی باشد. مواد زائد اسیدی ناشی از مرگ عصب می تواند باعث نرمی استخوان اطراف ریشه دندان شود و باعث تحرک دندان شود.

برای درمان و زیبایی دندانهایتان در هر ساعت از شبانه روز به کلینیک شبانه روزی دندانپزشکی مینوسا مراجعه نمایید.

 

دندان شکسته

همین الان وقت معاینه رایگان بگیر!

خدمات مینوسا :

ارسال مشخصات:

6 دیدگاه دربارهٔ «7 مورد از علائم دندان که نیاز به درمان عصب کشی دندان دارند»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای رزرو نوبت کافیست اطلاعات خود را وارد نمایید تا همکاران ما در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس حاصل کنند.
فرم درخواست نوبت دندانپزشکی